Troffedöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #31
    Mycket

    Ursprungligen postat av RobbanG
    Skönt att det är över nu och att du inte förlorade alla djur. De flesta som håller på med troffar har fått problem någon gång, särskilt i början.

    När/om du ska komplettera med fler djur ta det lugnt. Jag brukar byta 5-10 liter vatten mellan två kar med troffar som skall slåsihop varannan dag i 3-4. Jag inbillar mig att man för över små mängder med bakterie mellan karen så att fiskarna vänjer sig vid ev. olika bakterier, vilket kan lindra bakteriechocken vid själva sammanslagningen.
    bra tips!

    Menar du under 3-4 veckor eller månader?

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #32
      Ursprungligen postat av doohan
      bra tips!

      Menar du under 3-4 veckor eller månader?
      veckor (glömde visst skriva det..) men som vanligt ju längre desto bättre
      //Robert

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #33
        Något att tänka på när och om du du ev ska komplettera dina grupper med mer fisk är att efter att de vant sig vid ditt vatten i ett sepparat kar som RobbanG säger, är att anv knepet mörkläggning.

        Slå ihop dina ny fiskar i ditt stora kar och mörklägg det med en filt totalt under ca 3-4 dagar så att de får vänja sig vid sin nya miljö i ett lungt tempo och chansen att allt går bra ökar starkt.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #34
          angående filter så måste jag slå ett slag för uv-c till tropheus, mina problem har varit nada med troffar efter jag började med uv, man behöver inte ha det aktiverat hela tiden utan istället låta det gå nått dygn efter varje vattenbyte
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • RobbanG
            Användare
            • januari 2004
            • 563

            #35
            Ursprungligen postat av specmats
            angående filter så måste jag slå ett slag för uv-c till tropheus, mina problem har varit nada med troffar efter jag började med uv, man behöver inte ha det aktiverat hela tiden utan istället låta det gå nått dygn efter varje vattenbyte
            Gissar att det har att göra med troffarnas vattenkrav. De som lyckas bra med troffar har ju ofta mycket stora filtervolymer, vissa kör med aktivit kol och/eller UV-C och gör delvattenbyten ofta.
            //Robert

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #36
              efter jag började använda uvc har jag haft 2 vf tropheus-grupper (katonga & chimba), filter volymen motsvarar typ 2 btn.filtermoduler med 1 vattenbyte/vecka-och det fungerade problemfritt, inga som helst problem, den totala tiden med dessa grupper var runt 4 år.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              Arbetssätt...