Troffedöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christer antonsson
    Användare
    • september 2002
    • 183

    #16
    Ursprungligen postat av Johan F
    EN vecka är alldeles för kort tid, vilket troliga orsaken till dödsfallen. Minst en månad helst flera månader innan de blandas ihop så att bekterifloran stabiliceras.

    Jag skulle påbörja medicinera nu, octozin borde vara lämpligt och prova först med, troffarna verkar ju ha någon bakterie.

    Lycka till!

    /Johan
    Oki! Jag skaffar medicamenter idag så får vi se vad som händer...
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere

    Kommentar

    • christer antonsson
      Användare
      • september 2002
      • 183

      #17
      Ursprungligen postat av christer antonsson
      Oki! Jag skaffar medicamenter idag så får vi se vad som händer...
      Medicinen är i karet Octozin i kombination med Aquamor 1.
      Bara att hålla tummarna ....
      Christer Antonsson

      1800 liter Troffar:
      Ikola
      Pemba
      Duboisi- Mazwa
      Red Rainbow- Kapere

      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #18
        Ursprungligen postat av christer antonsson
        Just denna behandling påbörjade jag i går kväll isamband med vattenbyte.
        Har inte checkat dom ännu idag men jag rapporterar vidare.
        Hörde att man oxå kunde köra med förvälld spenat (endast) för att få i gång tarmarna!? Någon som har erfarenhet av det?
        För att få igång magarna ska du använda havregryn ..Jag använder havregryn dagligen till mina toffar ...

        ang problemt i ditt kar har du kollat nitritvärde hur mkt filter har du i karet .
        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • christer antonsson
          Användare
          • september 2002
          • 183

          #19
          Ursprungligen postat av kilova
          För att få igång magarna ska du använda havregryn ..Jag använder havregryn dagligen till mina toffar ...

          ang problemt i ditt kar har du kollat nitritvärde hur mkt filter har du i karet .
          Nitriten är inget problem ,karet är etablerat och filtreringen överstiger 4500 l/h . Intressant det här med havregryn. Hur utfodrar du det? blötlägger du innan?
          Christer Antonsson

          1800 liter Troffar:
          Ikola
          Pemba
          Duboisi- Mazwa
          Red Rainbow- Kapere

          Kommentar

          • kilova
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #20
            Ursprungligen postat av christer antonsson
            Nitriten är inget problem ,karet är etablerat och filtreringen överstiger 4500 l/h . Intressant det här med havregryn. Hur utfodrar du det? blötlägger du innan?
            nej det är bara att slänga i en nypa , det kan ta någon dag innan dom börjar äta havregrynen, mina troffar vägrar att äta NLS och andra foder nu bara havregryn och en mix med havregryn ( receptet ligger i räkmixtråden),

            Sen undrade jag inte hur många liter pumparna pumpar utan hur stor filtervolym du har.
            Troffar tål absolut ingen nitrit alls jag hade själv detta problem för en himla massa år sen nitriten var så låg att det knappt gav nåot utslag alls men det var det dom dog av. Lösningen för mig var ett totalt vattenbyte och i med 40 kg grus från ett annat inkört kar först då upphörde dödsfallen.
            Tropheus moori golden kazumba F1
            Tropheus dubosi F1
            Tropheus Chaitica F1
            Tropheus red chimba F1
            Tropheus black pemba F1
            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
            Tropheus moori bärnsten F1
            Tropheus moori kejsare
            Mvh Kim

            Kommentar

            • christer antonsson
              Användare
              • september 2002
              • 183

              #21
              Ursprungligen postat av kilova
              nej det är bara att slänga i en nypa , det kan ta någon dag innan dom börjar äta havregrynen, mina troffar vägrar att äta NLS och andra foder nu bara havregryn och en mix med havregryn ( receptet ligger i räkmixtråden),

              Sen undrade jag inte hur många liter pumparna pumpar utan hur stor filtervolym du har.
              Troffar tål absolut ingen nitrit alls jag hade själv detta problem för en himla massa år sen nitriten var så låg att det knappt gav nåot utslag alls men det var det dom dog av. Lösningen för mig var ett totalt vattenbyte och i med 40 kg grus från ett annat inkört kar först då upphörde dödsfallen.
              Hahaha....jag fattade inte riktigt frågan ,ursäkta =) Jag kör två filtermattor den ena är 20x10x45 cm och den andra är 15x10x40 cm så jag tycker nog att filtervolymen borde vara tillräcklig och dessutom så är filtren etablerade sedan innan.
              Måste testa med gryn till mina andra troffar Dubbar,Pembor,Katoto.
              Christer Antonsson

              1800 liter Troffar:
              Ikola
              Pemba
              Duboisi- Mazwa
              Red Rainbow- Kapere

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av christer antonsson
                Hahaha....jag fattade inte riktigt frågan ,ursäkta =) Jag kör två filtermattor den ena är 20x10x45 cm och den andra är 15x10x40 cm så jag tycker nog att filtervolymen borde vara tillräcklig och dessutom så är filtren etablerade sedan innan.
                Måste testa med gryn till mina andra troffar Dubbar,Pembor,Katoto.
                Ja christer, troffar är ju alltid besvärliga, jag tror att du satte ihop dina troffar för tidigt, det har inte med det minsta med maten att göra.
                Du har tyvärr inga val, det är bara att medicinera, och du har börjat, octocin mot flagelater och aquamoor mot bakterier, sen tycker jag att du ska ta ut troffar som matvägrar, och lägga dom i en balja med dubbel dos, kanske en vanlig väl luftad glassburlk på 2 liter med mycket syre sättning.
                Ja christer det är tråkiga åtgärder, men jag tror gör du inte det, så lär facit bli att det blir bara två troffar kvar

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #23
                  Ursprungligen postat av christer antonsson
                  Måste testa med gryn till mina andra troffar Dubbar,Pembor,Katoto.
                  Varför skall du testa med gryn? Har du även problem med dessa troffar?

                  Hälsningar

                  /Johan
                  Senast redigerad av Johan F; 16 april 2009, 23:43.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • christer antonsson
                    Användare
                    • september 2002
                    • 183

                    #24
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja christer, troffar är ju alltid besvärliga, jag tror att du satte ihop dina troffar för tidigt, det har inte med det minsta med maten att göra.
                    Du har tyvärr inga val, det är bara att medicinera, och du har börjat, octocin mot flagelater och aquamoor mot bakterier, sen tycker jag att du ska ta ut troffar som matvägrar, och lägga dom i en balja med dubbel dos, kanske en vanlig väl luftad glassburlk på 2 liter med mycket syre sättning.
                    Ja christer det är tråkiga åtgärder, men jag tror gör du inte det, så lär facit bli att det blir bara två troffar kvar
                    En positiv nyhet i allt elände är att det inte skett några nya dödsfall sedan igår och att den restarande skaran ser betydligt piggare ut. Men man kan ju inte pusta ut än på ett tag tyvärr .
                    Jag anskaffar iallafall en reservomgång med medicin utifall att det kan bli aktuellt.
                    Men dom som håller på med Troffar vet att förr eller senare så kommer det en farsot ,detta var 1:a gången som detta slagit med kraft mot mig.

                    Och som svar till dig Johan F: Så nej jag har inga bekymmer med mina andra troffar (ännu) men det skadar ju inte att man kanske testar andra recept just för att få lite variation i kosten.
                    Christer Antonsson

                    1800 liter Troffar:
                    Ikola
                    Pemba
                    Duboisi- Mazwa
                    Red Rainbow- Kapere

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 563

                      #25
                      Ursprungligen postat av christer antonsson
                      En positiv nyhet i allt elände är att det inte skett några nya dödsfall sedan igår och att den restarande skaran ser betydligt piggare ut. Men man kan ju inte pusta ut än på ett tag tyvärr .
                      Jag anskaffar iallafall en reservomgång med medicin utifall att det kan bli aktuellt.
                      Men dom som håller på med Troffar vet att förr eller senare så kommer det en farsot ,detta var 1:a gången som detta slagit med kraft mot mig.

                      Och som svar till dig Johan F: Så nej jag har inga bekymmer med mina andra troffar (ännu) men det skadar ju inte att man kanske testar andra recept just för att få lite variation i kosten.
                      Tycker inte du ska byta foder nu. Låta allt stabilisera sig nu och byt senare om du vill. Troffar är mycket känsliga för foderbyten oavsett hur "bra" troffe-foder det är och orsaker inte sällan stora problem. Min rekommendation är att läsa på här på forumet om vad folk har för erfarenheter av olika foder till troffar. Välj ett foder som många har goda erfarenheter av och kör med det.
                      //Robert

                      Kommentar

                      • kilova
                        Användare
                        • april 2002
                        • 327

                        #26
                        Ursprungligen postat av RobbanG
                        Tycker inte du ska byta foder nu. Låta allt stabilisera sig nu och byt senare om du vill. Troffar är mycket känsliga för foderbyten oavsett hur "bra" troffe-foder det är och orsaker inte sällan stora problem. Min rekommendation är att läsa på här på forumet om vad folk har för erfarenheter av olika foder till troffar. Välj ett foder som många har goda erfarenheter av och kör med det.
                        Vad har du för erfarenheter av foderbyten till troffar har du fått problem när du bytt foder.
                        jag har kört både med rödamygg från början sen pellets sen räkmix och tillslut havregryn utan problem på flera kullar även fullvuxna, så jag anser inte maten är problemet om man inte övermatar vill säga. vad jag anser är det största problemet är oftast förlite filtermedia för fin sand i akvarierna = för lite goda bakterier. själv har jag i 375 L 150x50x5 ppi10 filtermatta. sen jag började att överdimensionera filter volymen + 25 %iga vattenbyten var 14 dag har jag aldrig haft problem med tropheus och det är 9år sen jag hade ett dödsfall i mina grupper.
                        Tropheus moori golden kazumba F1
                        Tropheus dubosi F1
                        Tropheus Chaitica F1
                        Tropheus red chimba F1
                        Tropheus black pemba F1
                        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                        Tropheus moori bärnsten F1
                        Tropheus moori kejsare
                        Mvh Kim

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #27
                          Ursprungligen postat av christer antonsson
                          En positiv nyhet i allt elände är att det inte skett några nya dödsfall sedan igår och att den restarande skaran ser betydligt piggare ut. Men man kan ju inte pusta ut än på ett tag tyvärr .
                          Jag anskaffar iallafall en reservomgång med medicin utifall att det kan bli aktuellt.
                          Men dom som håller på med Troffar vet att förr eller senare så kommer det en farsot ,detta var 1:a gången som detta slagit med kraft mot mig.

                          Och som svar till dig Johan F: Så nej jag har inga bekymmer med mina andra troffar (ännu) men det skadar ju inte att man kanske testar andra recept just för att få lite variation i kosten.
                          Kul att det har stabillicerat.
                          Gällande de andra grupperna och foder. Om det fungerar och du inte är missnöjd med färg och form samt att troffarna verkar må bra och du själv gillar fodret, varför byta bara för testa det var det jag menade. Däremot om man nu är ute efter mer färg, foder som inte luktar etc. eller att det helt enkelt inte fungerar, då skall man noga fundera på vad det nya fodret skall tillföra innan man börjar och testa ett nytt foder.

                          Hälsningar

                          /Johan
                          Senast redigerad av Johan F; 17 april 2009, 22:52.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • RobbanG
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 563

                            #28
                            Ursprungligen postat av kilova
                            Vad har du för erfarenheter av foderbyten till troffar har du fått problem när du bytt foder.
                            jag har kört både med rödamygg från början sen pellets sen räkmix och tillslut havregryn utan problem på flera kullar även fullvuxna, så jag anser inte maten är problemet om man inte övermatar vill säga. vad jag anser är det största problemet är oftast förlite filtermedia för fin sand i akvarierna = för lite goda bakterier. själv har jag i 375 L 150x50x5 ppi10 filtermatta. sen jag började att överdimensionera filter volymen + 25 %iga vattenbyten var 14 dag har jag aldrig haft problem med tropheus och det är 9år sen jag hade ett dödsfall i mina grupper.
                            Då jag fått problem är det vid just foderbyten, vid längre flyttar eller med nyinköpt fisk. Jag inbillar mig iaf att nytt foder leder till stress. Är fisken vid god hälsa kan den oftast hantera det. Är fisken sjuk tror jag inte foderbytet underlättar för fisken att bli frisk - snarare gör det värre.
                            //Robert

                            Kommentar

                            • christer antonsson
                              Användare
                              • september 2002
                              • 183

                              #29
                              Ursprungligen postat av christer antonsson
                              Jag har fått problem i mitt 540 där jag håller Ikolor & Red Rainbow.
                              Några individer slutar äta och är allmänt "trötta" för att sedan bara dö.
                              Ser inga symptom på sot dvs inga svullnader eller fjällresningar.
                              Kan det bero på maten? Matar just nu med Dr Beesler (strl.M) 1ggr/dag ocg med flingfoder 1ggr/dag.
                              Sköter vattnet som brukligt dvs 50% i veckan .
                              Tacksam för synpunkter...
                              Kan rapportera att mina Troffar nu är återställda (den skaran som återstår) Total förlust 15 djur ,12 Ikolor 3 Red Rainbow.
                              Kunde ju varit värre. Bra medicin kombo Octocin+Aquamoore1 fiskarna tillfrisknade inom 2 dygn.
                              Christer Antonsson

                              1800 liter Troffar:
                              Ikola
                              Pemba
                              Duboisi- Mazwa
                              Red Rainbow- Kapere

                              Kommentar

                              • RobbanG
                                Användare
                                • januari 2004
                                • 563

                                #30
                                Ursprungligen postat av christer antonsson
                                Kan rapportera att mina Troffar nu är återställda (den skaran som återstår) Total förlust 15 djur ,12 Ikolor 3 Red Rainbow.
                                Kunde ju varit värre. Bra medicin kombo Octocin+Aquamoore1 fiskarna tillfrisknade inom 2 dygn.
                                Skönt att det är över nu och att du inte förlorade alla djur. De flesta som håller på med troffar har fått problem någon gång, särskilt i början.

                                När/om du ska komplettera med fler djur ta det lugnt. Jag brukar byta 5-10 liter vatten mellan två kar med troffar som skall slåsihop varannan dag i 3-4. Jag inbillar mig att man för över små mängder med bakterie mellan karen så att fiskarna vänjer sig vid ev. olika bakterier, vilket kan lindra bakteriechocken vid själva sammanslagningen.
                                //Robert

                                Kommentar

                                Arbetssätt...