720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Ursprungligen postat av c90368
    Allt är relativt, i förhållande till de flesta Apistogramma är denna stor.

    Men då ska man veta att mina fiskar är vildfångade och var ganska stora vid inköp, men de har växt på sig helt klart sedan dess.

    Tittar man på artuppgifterna så varierar dessa mellan 6,5 till 9 centimeter och min hanne är nog närmare 12 centimeter nu!

    Kan det bero på att den käkar en massa onyttig Discus mat?
    Haha ja det lever dom nog gott på!!!

    Angående Betongen.

    För det första så verkar de ju faktiskt inte som att det höjjer Ph så farligt mycket, var ju folk som trodde de kunde skjuta iväg till 12 13....

    För det andra, om nu Ph förhoppningsvis håller sig på runt 8, så har jag ju något att sätta imot med hjälp av torv tillexempel och kanske andra kemikalier.

    Med tiden så kommer ju Betongen att vara helt urlakad på kalk och då kan man kanske skära ner på hjälpande Ph sänkning så att man får de på den nivå man vill.

    Kommer nog bli en hel del trixande för mig innan jag får ordning på det.

    Så de kommer nog kanske bli mest tetror eller annan billigare fisk som invånare tills jag känner mig trygg nog att stoppa i något dyrare.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
      Det var en mycket fin fisk, ser ut som en stor firre i en liten kropp!

      Mätte mitt vatten nu igen, verkar som de tar ett tag för betongen att påverka vattnet...

      Lilla akvariet 112 L - Ph 6,5 (Gått ner ett halvt sen vatten byte på 50 % vid flytt i söndags)

      Stora - Ph 8 till 8,5 Så de verkar ju gå sakt uppåt.

      Sen mätte jag kranvattnet som låg på 7,5.
      Har du kommunalt vatten.Janne

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        Ursprungligen postat av malawijanne
        Har du kommunalt vatten.Janne
        Ja det har jag!

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
          Ja det har jag!
          Jag tror att dom flesta kommunala vattenverk buffrar upp vattnet till ca 8,3 ph, för att spara ledningar, mitt råd är att höra med ditt vattenverk vilket ph dom har i vattnet eller också visar din phmätare fel, det kanske inte är så viktigt just nu, men om du vill ha järnkoll, vilket jag tror att du vill.Janne

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            "Kungälvs kommuns dricksvatten är av så bra kvalitet att klorering inte är nödvändig. Det är även mjukt (3-4°dH) samt ett pH på ca: 8."

            De där är väll ursprungsläget på vattnet då antar jag.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
              "Kungälvs kommuns dricksvatten är av så bra kvalitet att klorering inte är nödvändig. Det är även mjukt (3-4°dH) samt ett pH på ca: 8."

              De där är väll ursprungsläget på vattnet då antar jag.
              Nej det är en bagatell, men eftersom din ph mätare visar 7,5 så är den inte helt hundra.Janne

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                Har du funderat på CO2?

                Mycket effektiv sätt att få ner pH till ca 6,5 dessutom trivs växterna!
                Senast redigerad av c90368; 23 maj 2009, 00:55.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • september 2007
                  • 1525

                  Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                  Haha ja det lever dom nog gott på!!!

                  Angående Betongen.

                  För det första så verkar de ju faktiskt inte som att det höjjer Ph så farligt mycket, var ju folk som trodde de kunde skjuta iväg till 12 13....

                  För det andra, om nu Ph förhoppningsvis håller sig på runt 8, så har jag ju något att sätta imot med hjälp av torv tillexempel och kanske andra kemikalier.

                  Med tiden så kommer ju Betongen att vara helt urlakad på kalk och då kan man kanske skära ner på hjälpande Ph sänkning så att man får de på den nivå man vill.

                  Kommer nog bli en hel del trixande för mig innan jag får ordning på det.

                  Så de kommer nog kanske bli mest tetror eller annan billigare fisk som invånare tills jag känner mig trygg nog att stoppa i något dyrare.


                  pH-värdet för betong är 13-14. Hur högt pH man får i akvariet beror naturligtvis på förhållandet man har mellan mängden betong och mängden vatten, och ingenting annat. Hoppas vi får se lite fiskbilder snart.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Jag har följt tråden och läst de goda råd som du har fått om hur du ska laka ur bakgrunden för att få ner pH värdet.

                    Detta har satt lite myror i huvudet på mig, finns det en bestämd mängd material som ger högre pH värde?

                    Om detta material omges av en surare miljö, avger det då mer av sin pH höjande substans?

                    Vilket med andra ord skulle innebära att vid pH 8-9 så skulle det inte avge någon pH höjande substans överhuvudtaget?

                    Eller avger den lika mycket pH höjande substans vid pH 8, men det märks inte på Ph värdet eftersom det redan är mättat?

                    Ja, så går mina funderingar och det är nog bara en kemist som kan reda ut detta



                    Eftersom jag själv har funderingar på att gjuta moduler i betong så har jag frågat bekanta som är i branschen. Om hur man kan få ner pH-värdet snabbare. Dom säger att pH-värdet i betong sjunker bra mycket snabbare i en sur miljö. Man har stora problem med detta pga att när värdet hamnar under sju så rostar nämligen armeringen sönder i betongen.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Haha ja det lever dom nog gott på!!!

                      Angående Betongen.

                      För det första så verkar de ju faktiskt inte som att det höjjer Ph så farligt mycket, var ju folk som trodde de kunde skjuta iväg till 12 13....

                      För det andra, om nu Ph förhoppningsvis håller sig på runt 8, så har jag ju något att sätta imot med hjälp av torv tillexempel och kanske andra kemikalier.

                      Med tiden så kommer ju Betongen att vara helt urlakad på kalk och då kan man kanske skära ner på hjälpande Ph sänkning så att man får de på den nivå man vill.

                      Kommer nog bli en hel del trixande för mig innan jag får ordning på det.

                      Så de kommer nog kanske bli mest tetror eller annan billigare fisk som invånare tills jag känner mig trygg nog att stoppa i något dyrare.
                      Klokt beslut, jag tycker du ska köpa lite neontetror och kardinaltetor för de trivs med surt vatten och är lämpliga testpiloter. Billiga också.

                      Apropå torv så tycker jag inte det är något du ska se som nödvändigt ont. Det lämnar en massa spårämnen i vattnet som både fiskar och växter trivs med eftersom det finns i deras naturliga miljö. Så det tycker jag alltid man ska ha i svartvattens kar. Det är ju därför det heter svartvatten.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Tack för all hjälp och alla svar!

                        Torv - Har jag planerat att ha i från början, men kanske inte stora kakor som jag tänkt ha i nu i början kanske, men två stoppade strumpor i varje filter fack.

                        Co 2- Jo jag har funderat mycket på detta, men sådan teknik är ju svindyr om man skall ha lättskötta saker... Har redan lagt ner ett antal tusen så någon måtta får det vara, skall iaf försöka utan.

                        Sen har jag ju läst lite att man kan sätta egen mäsk? Men hur kontrolerar man hur mycket det släpper ut i vattnet?

                        Kardinal Tetror skall jag ha i mängder ändå tänkte jag så de kan jag ju testa att släppa i.

                        Mycket intressant det där om att PH sjunker snabbare i en sur miljö, men hur får jag vattnet surt?

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          Svaret på alla frågorna är torv D.v.s. men bra med ljus och torv i karet behövs inte C02. Du får en del C och CO2 från torven så enligt mina erfarenheter behövs C02 bara om man inte har vare sig fiskar eller torv i ett kar.


                          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                          Tack för all hjälp och alla svar!

                          Torv - Har jag planerat att ha i från början, men kanske inte stora kakor som jag tänkt ha i nu i början kanske, men två stoppade strumpor i varje filter fack.

                          Co 2- Jo jag har funderat mycket på detta, men sådan teknik är ju svindyr om man skall ha lättskötta saker... Har redan lagt ner ett antal tusen så någon måtta får det vara, skall iaf försöka utan.

                          Sen har jag ju läst lite att man kan sätta egen mäsk? Men hur kontrolerar man hur mycket det släpper ut i vattnet?

                          Kardinal Tetror skall jag ha i mängder ändå tänkte jag så de kan jag ju testa att släppa i.

                          Mycket intressant det där om att PH sjunker snabbare i en sur miljö, men hur får jag vattnet surt?
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            Ok.

                            Låter ju väldigt enkelt, men ibland är de ju det!

                            Som sagt, skall inhandla torv imorgon.

                            Vatten baserad hobby färg fungerar det att ha i akvariet?

                            Vill måla "toppen" av frigoliten svart. Eller skall man använda sig av silikon istället?

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              Svart silikon för akvariebruk (dvs utan antimögelmedel) fäster bra och fäller inte av sig något när det väl härdat så det skulle jag valt.
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                                Ok.

                                Låter ju väldigt enkelt, men ibland är de ju det!

                                Som sagt, skall inhandla torv imorgon.

                                Vatten baserad hobby färg fungerar det att ha i akvariet?

                                Vill måla "toppen" av frigoliten svart. Eller skall man använda sig av silikon istället?
                                Enkelt och enkelt. Jo, det är det nog. Om man bara studerar hur det ser ut i naturen och apar efter det så går det sällan fel.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...