720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Ursprungligen postat av jemmba
    Streta inte emot utan kör Malawi eller tanganyika nu när du har förutsättningarna för det

    Jag gjorde så att jag tog vanlig svart el tejp och snurrade runt på slangen ett par varv efter tips här på forumet. Och det ska tydligen inte vara någon fara att det lakas ur nån skit man inte vill ha i vattnet. Har funkat kanon för mej än så länge.

    Ser skit bra ut!!

    Tyvärr blir inga afrikaner...

    Har blivit helt kär i sydamerikanskt, jordätarna, dvärgcikliderna samt uppsjö av tetror och annat!

    Sen så vill jag ju ha en del grönt också!

    Så jag får härda ut!

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
      Tyvärr blir inga afrikaner...

      Har blivit helt kär i sydamerikanskt, jordätarna, dvärgcikliderna samt uppsjö av tetror och annat!

      Sen så vill jag ju ha en del grönt också!

      Så jag får härda ut!
      Det gör du rätt i!
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        Ja, de är helt rätt väg att plantera först och sen lägga i fiskar, men även många växter vill ha rätt PH så ha inte för bråttom.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          Jo de väll så att PH måste stämma från början...

          Får se vad som händer efter lite torv i i helgen.

          Men om Ph ligger på 7,5 - 8 nu så borde de ju inte bli högre efter lite torv filtrering iaf...

          Kommentar

          • tre

            Ursprungligen postat av JosephineFredrik
            värmaren kommer sitta i ett utav filterfacken (det större) där jag kör med PVS rör på ett powerhead som sitter i filtermadrass.

            Kul att man fått insperera någon till att börja bygga, precis som en annan blev av Per_A´s bygge.
            Inte meningen att kapa din tråd såhär, men nu undrar jag lite hur värmaren kommer åt att värma upp vattnet om den sitter inne i filterkammaren?
            Jag är rätt ny på det här, tidigare är det min far som har kört akvariet. Står lite på egna ben nu när jag ska bygga upp det igen.

            Fick förresten inget svar på vilket lysrör det var du använde, men jag köpte ett MARINE-GLO idag och det ger ett riktigt skönt blått ljus. Gissar att det är ett sånt du har. Hur som helt ett jättefint blått nattljus

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              Eftersom att pumparnba drar runt vattnet i hela akvariet så kommer vattnet bli varmt ändå

              är bara kul med folk som skriver i tråden!

              Jupp de var ett marine glo, skall bli intressant att se hur de är med växter och fiskar om natten med de ljuset på.

              Men som någon skrev så blir de ju inte LIKA blått med vatten i.

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                Eftersom du ska ha SA så kan mina filmer på YT kanske ge lite input
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Eftersom du ska ha SA så kan mina filmer på YT kanske ge lite input
                  Dina YT är grymma och btw var längesen ja såg dig skriva här på forumet.

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Eftersom du ska ha SA så kan mina filmer på YT kanske ge lite input
                    Mycket fina filmer, och akvarier för den delen!

                    Viejitas är bra fina faktiskt... kanske ska kasta ut sambons kampfiskar ur 112 och införa lite nya invånare....

                    Vad heter den mossliknande växten som sitter på rötter och dyligt?!

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Mycket fina filmer, och akvarier för den delen!

                      Viejitas är bra fina faktiskt... kanske ska kasta ut sambons kampfiskar ur 112 och införa lite nya invånare....

                      Vad heter den mossliknande växten som sitter på rötter och dyligt?!
                      Hmm, nu vet jag ju inte vilken film du har tittat på?

                      Men är det 420 Softwater så är det vanlig javamossa.

                      Funderade faktiskt på att ta en film på två olika bestånd av Javamossa på söndag. Den ena i värsta ljuset med co2 och fullgödning, den andra i ett 45 liters med vad som i bästa fall kan benämnas som skymningsljus. Men där Körsbärsräkor håller rent på alger.

                      Intressant att se hur samma växt utvecklas på olika sätt.

                      Vet inte om du blandar ihop olika filmer, men jag har inga Vijeitas på film. Däremot Apistogramma hongsloi som kan ha en viss likhet.
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Tror jag ramlade in på en massa olika filmer!

                        Finns mycket fint att välja på helt klart.


                        Vilken apisto tror du funkar bäst ihop med jordäteare?

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                          Tror jag ramlade in på en massa olika filmer!

                          Finns mycket fint att välja på helt klart.


                          Vilken apisto tror du funkar bäst ihop med jordäteare?
                          Ja i den frågan har jag ingen erfarenhet överhuvudtaget! Min erfarenhet av Jordätare är 25 år gammal

                          Men troligtvis så ska det vara en riktig tuffing och det jag spontant kommer att tänka på är Panduro, men den ska nog då vara den enda Ap i karet. Med tanke på den layout man har i ett jordätarkar.

                          Ett alternativ eller möjligen ett och skulle kunna vara Dicrossus maculatus. Men den är kräsen på rent vatten och lite svår att få tag på. Jag har haft ett par sedan förra sommaren och de är riktigt mäktiga, leker regelbundet, till tetrornas stora glädje



                          Ursäkta att jag återigen "svär över detta forum" men bilderna man kan infoga är som frimärken och det går inte att infoga klipp från YT som i andra forum! Detta forum är åratal efter omvärden! Hua, ska ska förmedla detta även i en mer passande tråd!
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Ja i den frågan har jag ingen erfarenhet överhuvudtaget! Min erfarenhet av Jordätare är 25 år gammal

                            Men troligtvis så ska det vara en riktig tuffing och det jag spontant kommer att tänka på är Panduro, men den ska nog då vara den enda Ap i karet. Med tanke på den layout man har i ett jordätarkar.

                            Ett alternativ eller möjligen ett och skulle kunna vara Dicrossus maculatus. Men den är kräsen på rent vatten och lite svår att få tag på. Jag har haft ett par sedan förra sommaren och de är riktigt mäktiga, leker regelbundet, till tetrornas stora glädje



                            Ursäkta att jag återigen "svär över detta forum" men bilderna man kan infoga är som frimärken och det går inte att infoga klipp från YT som i andra forum! Detta forum är åratal efter omvärden! Hua, ska ska förmedla detta även i en mer passande tråd!
                            Det var en mycket fin fisk, ser ut som en stor firre i en liten kropp!

                            Mätte mitt vatten nu igen, verkar som de tar ett tag för betongen att påverka vattnet...

                            Lilla akvariet 112 L - Ph 6,5 (Gått ner ett halvt sen vatten byte på 50 % vid flytt i söndags)

                            Stora - Ph 8 till 8,5 Så de verkar ju gå sakt uppåt.

                            Sen mätte jag kranvattnet som låg på 7,5.

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              Jag har följt tråden och läst de goda råd som du har fått om hur du ska laka ur bakgrunden för att få ner pH värdet.

                              Detta har satt lite myror i huvudet på mig, finns det en bestämd mängd material som ger högre pH värde?

                              Om detta material omges av en surare miljö, avger det då mer av sin pH höjande substans?

                              Vilket med andra ord skulle innebära att vid pH 8-9 så skulle det inte avge någon pH höjande substans överhuvudtaget?

                              Eller avger den lika mycket pH höjande substans vid pH 8, men det märks inte på Ph värdet eftersom det redan är mättat?

                              Ja, så går mina funderingar och det är nog bara en kemist som kan reda ut detta
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • september 2007
                                • 890

                                Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                                Det var en mycket fin fisk, ser ut som en stor firre i en liten kropp!
                                Allt är relativt, i förhållande till de flesta Apistogramma är denna stor.

                                Men då ska man veta att mina fiskar är vildfångade och var ganska stora vid inköp, men de har växt på sig helt klart sedan dess.

                                Tittar man på artuppgifterna så varierar dessa mellan 6,5 till 9 centimeter och min hanne är nog närmare 12 centimeter nu!

                                Kan det bero på att den käkar en massa onyttig Discus mat?
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...