Alliansen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #46
    Ursprungligen postat av Lutt
    Klart jag vet att det är alliansens avsikt att försämra facken. Men behövs dom verkligen idag?
    Visst Unionen och Ledarna är fortfarande starka fack som kan sin sak, men resten? Känns rent generellt att de passerat bäst före datum.
    Tror facken att de kommer få flera medlemmar av det här?
    Fack o a-kassa har blivit två skilda saker i och med alliansen, massor har valt att inte vara medlem i facket och i bästa fall endast i a-kassan.

    Nu gällde det ju höjning av a-kasseavgift i if-metall, de uppfyller bara alliansens uppsåt med a-kassan, i dåliga tider höjs avgiften, i bättre tider sänks den, självfinansiering som det heter, metall är speciellt hårt drabbat.

    Rätt eller fel, avgör ni! i nuläget vill jag bara hålla rätt på begreppen, man kan inte beskylla facken för nåt alliansen ställt till med.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #47
      Ursprungligen postat av jarinen
      Fack o a-kassa har blivit två skilda saker i och med alliansen, massor har valt att inte vara medlem i facket och i bästa fall endast i a-kassan.

      Nu gällde det ju höjning av a-kasseavgift i if-metall, de uppfyller bara alliansens uppsåt med a-kassan, i dåliga tider höjs avgiften, i bättre tider sänks den, självfinansiering som det heter, metall är speciellt hårt drabbat.

      Rätt eller fel, avgör ni! i nuläget vill jag bara hålla rätt på begreppen, man kan inte beskylla facken för nåt alliansen ställt till med.

      Mvh Jari
      Att facket och A-kassan är två olika saker är inget nytt, sen finns det också en neutral A-kassa som är inte anslutet till nåt fack, Alfa? eller minns jag fel?

      Tycker bara att det är fel när folk lipar på den sittande regering vare sig den är röd eller blå när det är dåliga tider över hela världen.

      Missade du att facket har förhandlat fram 20% mindre i lön till vissa arbetare.
      Skyll inte på alliansen för nåt facket ställt till med

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #48
        Ursprungligen postat av Lutt
        Att facket och A-kassan är två olika saker är inget nytt, sen finns det också en neutral A-kassa som är inte anslutet till nåt fack, Alfa? eller minns jag fel?
        Näe, precis, det nya är att medlemmarna i huvudsak skall finansiera kassan, inte det offentliga via skattsedeln. Därav blir det självfinansiering och avgifter beroende på konjunktur.

        Ursprungligen postat av Lutt
        Tycker bara att det är fel när folk lipar på den sittande regering vare sig den är röd eller blå när det är dåliga tider över hela världen.
        Det ena utesluter inte det andra, man skall lipa över regeringar för vad de gör eller inte gör. Man skall lipa oavsett finanskriser.

        Ursprungligen postat av Lutt
        Missade du att facket har förhandlat fram 20% mindre i lön till vissa arbetare.
        Skyll inte på alliansen för nåt facket ställt till med
        Det har jag inte missat, saken gällde dock a-kassan så jag har inte skyllt på alliansen för detta.
        Facket företräder medlemmarna så man kan väl säga att medlemmarna sänkte sin lön om man är krass. I det här fallet var det dock lite tvivelaktigt eftersom det hände så fort och alla berörda företrädare inte ens visste om det.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #49
          Ursprungligen postat av jarinen
          Fack o a-kassa har blivit två skilda saker i och med alliansen, massor har valt att inte vara medlem i facket och i bästa fall endast i a-kassan.
          Jag vill nog inte påstå att det har skett i och med att vi fick en ny regering. Detta har varit på gång under en längre tid än så. Jag tror att en icke obetydlig del av LO- facken medlemmar röstar borgeligt och att en separation egentligen kommer från medlemmarna även om det odemokratiska styret i fackorganisationerna gjort allt för att hindra utvecklingen. Att det inte skett i större grad tidigare beror på det kollektivistiska trycket som gjort att många hellre trampat på sin självkänsla än tagit trakasserierna från fackets företrädare på arbetsplatsen.

          Ursprungligen postat av jarinen
          Nu gällde det ju höjning av a-kasseavgift i if-metall, de uppfyller bara alliansens uppsåt med a-kassan, i dåliga tider höjs avgiften, i bättre tider sänks den, självfinansiering som det heter, metall är speciellt hårt drabbat.
          Intressant vinkling detta med upp och ner av avgiften i olika tider. Jag lämnar det därhän. Kanske någon annan.....? Begreppet självfinansiering är dock mer förklarligt i sig och tarvar en bakgrundförklaring. Utan att påstå att det är medvetet från alliansens sida så vore det väl inte underligt om det vore ett försök till medveten förändring. Varför? Jo, den kraftiga anknytning mellan s-parti och fackföreningar som finns i Sverige är ju knappast till gagn för någon utom s-partiet. Ja kanske inte ens för dom. Oberoende brukar vara en moralisk ledstjärna för många men här verkar detta helt ha fallit ur ramarna. Så tanken att de borgliga partierna skulle arbeta för att fortsatt stärka relationerna mellan fackföreningsrörelsen och s-partiet är rent av befängd. Jag anser, trots att jag har respekt för invändningen avseende kopplingen mellan arbetsmarknadsavgiften och tidigare avstående från lönehöjningar, att hela 80 - 90 procent av a-kassesystemet finansieras med skattemedel. Inte kan väl någon tro att alliansen utan något försök till förändring av a-kassesystemet som alliansen "betalar" (ja dom är satta att sköta vår kollektiva skattepeng) och samtidigt se på när facken motarbetar alliansen och stöttar oppositionen. Nog för att alliansen har gett utryck för sitt stöd för det "svenska systemet" men hur naiv får man vara?

          Min uppfattning är. Bort med all koppling mellan fackföreningsrörelsen och a-kassan. Det är en kollektivistisk förlegad tanke att koppla a-kassan till fackföreningsrörelsen. De tankar som styr fackföreningsrörelsen är kollektivistiska kvarlevor från en svunnen tid. Vi behöver fackföreningar men dom behöver nya tankar. Att det kan se ut som det gör i Sverige har sin grund i ett nära nog monopol på regeringsmakten för ett parti vars grundtankar i mångt om mycket är spungna ur samma är värdegrund som de som hyllar Marx, Engels och Lenin.

          Sammanfattning: Ta bort all koppling mellan en skattefinansierad a-kassa och fackföreningsrörelsen. Och framför allt låt inte facken administrera a-kassan så länge den är finansierad med en enda krona av skattemedel.


          Ursprungligen postat av jarinen
          Rätt eller fel, avgör ni! i nuläget vill jag bara hålla rätt på begreppen, man kan inte beskylla facken för nåt alliansen ställt till med.
          Det är precis vad jag här försöker att göra. Och vem som har "ställt till" vad är upp till var och en att göra en egen bedömning av. Min uppfattning är att "som man bäddar får man ligga " och har man bäddat på det sätt man gjort i mer än ett halvt århundrande får man ta konsekvensen av det. Var inte naiva och purkna för att alliansen inte låter "sina" skattemedel vara med och indirekt stötta oppositionen.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #50
            @ Lars Andersson : Trevligt att du tar dig tid med så långa och tydliga inlägg. Dock så håller jag inte med dig på många punkter.

            Tror dock inte de som är arbetslösa och sjuka bryr sig vilken väg medlen tar, bara de når fram. Detta land har råd med trygghetssystem som fungerar och borde ligga även på alliansens agenda, sånt här borde vara bortom partipolitik.

            Visst har facken spelat ut sin roll i praktiken men det beror ju på bristande engagemang. En fackförenings mandat utgörs av medlemmar och dessas engagemang och civilkurage. Om sådant tillhör det förgångna och känns gammalmodigt så ok då, det får stå för andra än mig.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • januari 2003
              • 931

              #51
              Ursprungligen postat av jarinen
              Näe, precis, det nya är att medlemmarna i huvudsak skall finansiera kassan, inte det offentliga via skattsedeln. Därav blir det självfinansiering och avgifter beroende på konjunktur.

              Mvh Jari
              Hej!
              Intressant att läsa inläggen.
              Det citerade ovan förstår jag inte riktigt. Kan du inte förtydliga detta.
              Hälsn Nils

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #52
                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Intressant att läsa inläggen.
                Det citerade ovan förstår jag inte riktigt. Kan du inte förtydliga detta.
                Hälsn Nils
                Ja, att respektive fack ex. byggnads eller metall finansierar sin a-kassa själv baserat på sin egen bransch i en mycket högre grad än tidigare. Hög arbetslöshet i en viss bransch betyder högre avgift och vice versa.

                Efter chockhöjningen när de tillträdde så sänktes ju avgiften snart på många håll då arbetslösheten var låg.

                Alltså är det inget konstigt att ex. metall höjer sin avgift i dessa tider, den blir ju direkt förknippad med konjunktur i resp. bransch. Jag garanterar, det har inget med medlemsvärvning att göra . Tvärtom finns det nog inget fack i sverige som vill ha det här systemet.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 931

                  #53
                  Ursprungligen postat av jarinen
                  Näe, precis, det nya är att medlemmarna i huvudsak skall finansiera kassan, inte det offentliga via skattsedeln.

                  Mvh Jari
                  Hej!
                  Du svarade på något annat. Det jag är frågande inför är citatet ovan. Varifrån anser du pengarna kommer till a-kassan? Är lejonparten medlemsavgifter anser du?
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #54
                    Ursprungligen postat av nils42
                    Hej!
                    Du svarade på något annat. Det jag är frågande inför är citatet ovan. Varifrån anser du pengarna kommer till a-kassan? Är lejonparten medlemsavgifter anser du?
                    Hälsn Nils
                    Lejonparten är fortfarande skattefinansierad, delen som är finaniserad av medlemmar är tillräckligt hög för att folk skall överväga att gå ur facket och i bästa fall fortfarande vara med i en a-kassa.

                    Ingen bra utveckling alls och en obetydlig post i det stora hela men ack så bra ur ideologisk synpunkt för alliansen.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 931

                      #55
                      Ursprungligen postat av jarinen
                      Lejonparten är fortfarande skattefinansierad, delen som är finaniserad av medlemmar är tillräckligt hög för att folk skall överväga att gå ur facket och i bästa fall fortfarande vara med i en a-kassa.

                      Ingen bra utveckling alls och en obetydlig post i det stora hela men ack så bra ur ideologisk synpunkt för alliansen.

                      Mvh Jari
                      Hej!
                      Tack för ditt svar. Det som jag ser som bekymmersamt i debatten är alla svepande kommentarer som att medlemmarna själva betalar sin a-kassa och att det inte är jag, grannarna och alla andra som betalar 80-90 % av a-kassan via våra skatter.
                      I ett uttryck håller jag med gamle kommunistledaren Hermansson; någon jävla ordning får det väl ändå vara. Detta gäller för min del vilka uppgifter man torgför. En lögn blir inte sanning bara för att lögnen upprepas.
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • Lars Andersson
                        NCS Medlem
                        • oktober 2002
                        • 601

                        #56
                        Ursprungligen postat av jarinen
                        @ Lars Andersson : Trevligt att du tar dig tid med så långa och tydliga inlägg. Dock så håller jag inte med dig på många punkter.
                        Jag är övertygad om att vi tycker mer lika än vad Du kan föreställa Dig. Synd att Du inte preciserar vad Du inte håller med om.

                        Ursprungligen postat av jarinen
                        Tror dock inte de som är arbetslösa och sjuka bryr sig vilken väg medlen tar, bara de når fram. Detta land har råd med trygghetssystem som fungerar och borde ligga även på alliansens agenda, sånt här borde vara bortom partipolitik.
                        Det tror jag inte heller. Men det borde vi alla bry oss om. Speciellt vi andra som inte är arbetslösa och sjuka. Det jag vänder mig mot är den historiska politiseringen av a-kassesystemet och fackföreningsrörelsen. Det finns historiska orsaker till det men det är en sorglig syn att se konsekvensensrna utav den bristande insikt och klarsynthet som fackföreningsrörelsen har och har haft. Att fackföreningsrörelsen inte tillvaratar ALLA sina medlemmars intressen utan lierar sig med ett parti är det största felet. Det finns såväl kommunister som borgliga fackföreningsmedlemmar som genom fackföreningsrörelsens partipolitiska låsning inte känt sig hemma i den organisation vars huvudsyfte borde vara att tillvarata ALLA medlemmars intressen och stå obundna gentemot ALLT och ALLA. Om facken vid lämplig tidpunkt (enligt mig tidigt sjuttiotal) hade släppt bindningen till s-partiet hade troligen utvecklingen sett mycket bättre ut för fackföreningsrörelsen. Vad landet har råd med är en stor fråga. Vad landet inte har råd med är en massiv utslagning och det är viktigt att det sociala skyddsnätet anpassas till rådande tider och övriga förändringar i samhället. Kravlösheten och omhändertagandet som kännetecknat svensk politik under så många årtionden måste det bli stopp på och jag tycker att alliansen gör ett försök. Hur dom klarar det vet jag inte. Men för landets skull hoppas jag att det går bra.

                        Ursprungligen postat av jarinen
                        Visst har facken spelat ut sin roll i praktiken men det beror ju på bristande engagemang. En fackförenings mandat utgörs av medlemmar och dessas engagemang och civilkurage. Om sådant tillhör det förgångna och känns gammalmodigt så ok då, det får stå för andra än mig.
                        Jag är den förste att beklaga fackens nuvarande roll. Har visst kommenterat det redan
                        Ursprungligen postat av Lars Andersson
                        Vi behöver fackföreningar men dom behöver nya tankar.
                        Men skyll inte på alliansen. Det är just den typen av argumentation som gör att jag överhuvudtaget engagerar mig i att skriva i dessa frågor. Om Du istället är lite objektiv så borde Du titta tillbaka till den tiden då Göran Persson började omdana Sverige. Sådana systemförändringar som hans regeringar stått för har inte alliansen hunnit med ännu.
                        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • oktober 2002
                          • 601

                          #57
                          Ursprungligen postat av jarinen
                          Lejonparten är fortfarande skattefinansierad
                          Mvh Jari
                          Nu var Du inte tillräckligt allert. Jag talade ju om hur Du skulle argumentera avseende finansieringen av a-kassan. Nåväl, då får jag göra det lite mer ingående.

                          På de flesta vänsterbloggar argumenteras för att A-kassesystemet är överfinansierat och bidrar till statens finansiering. Deras argumentation är bra och hyggligt underbyggd, men det är definitionssak vad som är finansierat via systemet och via avgifter. När s-regeringen för länge sedan tog bort öronmärkningen av de sociala avgifterna för att självsvåldligt kunna använda pengarna till annat än vad som var avsett så försvann även arbetsmarknadsavgiften in i det stora svarta hålet. Den var ursprungligen avsedd att vara en del av a-kassefinansieringen och om jag kommer ihåg riktigt så avstod löntagarna från viss löneökning mot att denna avgift höjdes. (vet inte riktigt var jag skall kunna få det verifierat, men jag är ganska säker på att det var så) Att s-regeringen lät denna av facken framförhandlade peng försvinna i tomma intet (det svarta hålet alltså) är ett skrämmande bevis för att bindningen mellan fack och s-regering varit till skada för facken. Det var ju medlemmarnas (egentilgen alla arbetstagares) pengar, men s-regeringen stal dom. Jag undrar hur protesterna skulle ha varit om det varit en borgelig regering som gjort det samma. Men det hade aldrig hänt för dom skulle aldrig ha vågat stjäla arbetstagarnas pengar.
                          Senast redigerad av Lars Andersson; 12 mars 2009, 15:34.
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #58
                            ja här tog det fart, , trevligt att det finns folk som är engagerade i denna saken.
                            Jag har försökt att läsa och förstå innebörden vad du skrev Lars, och det verkar som att du och jag står väldigt långt ifrån ideologiskt, och det är helt okej.Detta kommer att ta tid, att försöka svara på dina påstående.
                            Jag själv har jobbat inom kommunen som brandman i 30 år, har varit APO i 25 år och även suttit i styrelsen för kommunal på räddningstänsten.Jag har även haft en firma i femton år, det vill säga att jag har häcken full.
                            Jag har även alltid röstat på socialdemokraterna, och det har alltid varit självklart för mig, det vore trevligt om fler skrev var dom stod politiskt..
                            Jag tror jag börjar från början, du skrev Lars, att på grund utav sossarna politik som nu varat i ett halvt sekel, så står vi där vi står nu.
                            Nej vi stod där för två år sen innan alliansen stod över.
                            Men jämförelsen med ett halvt sekel det stämmer bra, för det var då var, avtalen skrevs som jag tycker är det viktigaste för oss som är med facket.
                            Det är att ingen ska jobba för mindre lön än en annan för samma arbete, och att turordning skall gälla, det vill säga sist in först ut.
                            Ja turordningen är alltid ett stående argument från arbetsgivare, kan vi inte förhandla bort det, nej säger facket.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #59
                              Förmögenhetsskatt att vara eller inte det är självklart att vi ska ha.
                              Du Lars, skrev att det mest drabbade medelinkomstagare, so what, jag själv ligger nog som en medelinkomstagare, jag betalar gärna.
                              Du skrev även att dom som hade dom högsta inkomsterna, dom klarade sig ändå, för att dom hade rådgivare som löste det problemet, ursäkta Lars jag orkar inte gå in och lägga in citat från dig.
                              Där har jag också en lösning, det handlar om en massa pengar som inte kommer staten till godo, se till att ha jurister som kan lösa upp den knuten.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #60
                                Ett annat som du skrev att vi inom Lo sponsrar socialdemokraterna, jo det gör vi och det är jag väldigt nöjd med, sedan att det finns folk som gnäller, ja dom har nog inte fattat vad det handlar.
                                Ja tror att du skrev att vi var naiva, nej vi är inte det minsta naiva som sponsrar sossarna, det är så att det finns arbetstagare och arbetsgivare, det kommer alltid att finnas, förr så kallades vi statare och dom anda borgare.
                                Det är samma folk nu som bestämmer, det vill säga borgare.
                                Och vem tror att inte borgarna sponsrar högern med en massa pengar, nej Lars var inte naiv, det är ju självklart att det är så.
                                Sedan att ni med era pengar med all den makt som det innebär, fått dom så kalllade medelinkomstagare att tro att dom är arbetsgivare, ja det är helt otroligt, men det finns en massa medelinkomstagare som bittert kommer att erfara, att dom röstade på högern det kommer inte att bli bra

                                Kommentar

                                Arbetssätt...