Alliansen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Alliansen

    Ja vad håller alliansen på med, jag lägger in lite funderingar.



    Ja det kanske finns viktigare saker, än att klicka för en skog.
    Fan, folk får ju gå ifrån sina jobb, ja miljön kanske inte kommer i första hand. plus att våran allians har beslutat att våra sjuka skall jobba trots att dom är sjuka, sedan spä på det med, att vi har en massa arbetslösa .
    Ja jag kan bara se en vinning på detta system, problemen flyttas från staten till kommunerna, ja statens finanser ser bättre ut, men kommunerna får ta smällen, det kommer att bli en jävla massa som är beroende utav socialen, självklart så kommer ni att säga, ja dom jävla socialfallen dom är parasiter, dom har alltid varit arbetskygga.
    Tyvärr så kommer dom nya socialfallen inte vara dom så kallade parasiter, nej ,tro mig, det kan vara din närmaste granne, och det sociala skyddsnät som vi hade när vi blev sjuka eller blev arbetslösa, det har alliansen tagit bort.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 07 mars 2009, 04:01.
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    Du menar att i det stora hela så är finanskrisen alliansens fel

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Eller kanske skogens fel? =)

      Det kanske finns viktigare saker att lägga sin fritid på än akvariehobbyn, har du tänkt på det? Folk svälter, en del har ingen bostad, ungdomar behöver hjälp med läxläsning eller att överhuvudtaget få vuxenkontakter och vettiga värderingar. Lik förbannat håller vi på med vår hobby, men många av oss kanske gör andra och viktigare saker dessutom?

      Jag har jobbat fackligt en jävla massa år och även engagerat mig politiskt. Just nu arbetar jag en del med ungdomar och demokratifrågor. Låt du mig (dessutom) få klicka för skogen i fred - utan att be diverse besserwissrar här om lov!
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja vad håller alliansen på med, jag lägger in lite funderingar.



        Ja det kanske finns viktigare saker, än att klicka för en skog.
        Fan, folk får ju gå ifrån sina jobb, ja miljön kanske inte kommer i första hand. plus att våran allians har beslutat att våra sjuka skall jobba trots att dom är sjuka, sedan spä på det med, att vi har en massa arbetslösa .
        Ja jag kan bara se en vinning på detta system, problemen flyttas från staten till kommunerna, ja statens finanser ser bättre ut, men kommunerna får ta smällen, det kommer att bli en jävla massa som är beroende utav socialen, självklart så kommer ni att säga, ja dom jävla socialfallen dom är parasiter, dom har alltid varit arbetskygga.
        Tyvärr så kommer dom nya socialfallen inte vara dom så kallade parasiter, nej ,tro mig, det kan vara din närmaste granne, och det sociala skyddsnät som vi hade när vi blev sjuka eller blev arbetslösa, det har alliansen tagit bort.Janne
        Det tar längre tid för dig att skriva ditt inlägg än vad det tar att klicka för skogen.

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • januari 2003
          • 931

          #5
          Hej!
          Du var kanske trött malawijanne när du skrev ditt inlägg i natt. Du behöver nog redigera dina slutsatser en gång till. Det är aldrig till fördel att blanda i hop äpplen och päron.
          Hälsn Nils
          Senast redigerad av nils42; 07 mars 2009, 12:33.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            Ja man får säga vad man vill om dig malawijanne men det är mer substans i det du skriver än många här har,jag håller helt med dig alliansen håller på och nedmonterar Sverige/Ann-Mari

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja vad håller alliansen på med, jag lägger in lite funderingar.



              Ja det kanske finns viktigare saker, än att klicka för en skog.
              Fan, folk får ju gå ifrån sina jobb, ja miljön kanske inte kommer i första hand. plus att våran allians har beslutat att våra sjuka skall jobba trots att dom är sjuka, sedan spä på det med, att vi har en massa arbetslösa .
              Ja jag kan bara se en vinning på detta system, problemen flyttas från staten till kommunerna, ja statens finanser ser bättre ut, men kommunerna får ta smällen, det kommer att bli en jävla massa som är beroende utav socialen, självklart så kommer ni att säga, ja dom jävla socialfallen dom är parasiter, dom har alltid varit arbetskygga.
              Tyvärr så kommer dom nya socialfallen inte vara dom så kallade parasiter, nej ,tro mig, det kan vara din närmaste granne, och det sociala skyddsnät som vi hade när vi blev sjuka eller blev arbetslösa, det har alliansen tagit bort.Janne
              Jag förstår inte riktigt, vad är det du vill ha sagt.
              //Robert

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Robbang det är väl lätt och fatta att malawijanne inte gillar alliansen?/Ann-Mari

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  För det första så är det ofattbart att man lastar Alliansen för det vi nu ser på arbetsmarknaden med företag som friställer folk. Krisen är global och anledningen till att t ex Volvo och Saab fått säga upp folk beror inte alls på dålig försäljning i Sverige utan utomlands (USA).

                  Sedan över till sjukskrivna/arbetslösa..där kan jag hålla med om att många kommer i kläm med Alliansens politik, men man måste nog ändå förstå att anledningen till det hela började faktiskt under sossarnas tid..dvs att de sjukskrivna blev så många att samhället inte orkar hålla upp det ekonomiskt.
                  Nu hör också till historien att vi på senare tid haft en hel del upptäckter av medborgare som fuskat till sig sjukpenning och det har gjort, sammanslaget med alla andra faktorer, att Alliansen nu strandsatt denna del att sjukskrivna ska ut i arbete om det är möjligt.

                  Alliansen gör en del fel...det gjorde även förra regeringen...men det är nu i kristider som det blir mest kännbart.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lutt
                    Du menar att i det stora hela så är finanskrisen alliansens fel
                    Nej det menar jag inte.
                    Men om det hade varit ett annat styre, sverige så hade dom gjort på ett annat sätt.
                    Det första alliansen gjorde, det var att försämra akassan.
                    Det andra det var att underminera facket, genom att se till att fackets avgift till medlemmarna blev dubbelt så dyr, ja det är ju strålande, det var säkert minst 25% som gick ur facket.
                    Nummer tre som alliansen gjorde, som dom motiverade sitt beslut med, vi måste få mera folk i arbete.
                    Ja dom skrev en ny lag, hur kunde dom göra det, det är för mig helt obegripligt.
                    Ja vilket fall så säger denna nya lag, att om du är sjukskriven i mer än sex månader, så får arbetsgivarn säga upp dig, ja facket kan inte säga något, ja snacka om att alliansen inte gillar facket.
                    Ja sedan som en del säger, men det beror ju på att vi har en finanskris.
                    Ja visst har vi det, och det kan vi tacka Bush med sina vidlyftiga lån plus att han ville ha in lite pengar till sina krig, lånar man ut pengar så blir det mer pengar i rörelse, då blir det mera pengar till krig.
                    Ja det är min syn på finanskrisen, sedan så tycker jag att alliansen är väldigt dåliga på att stötta dom företagen, som faktiskt är ryggraden i våran ekonomi.
                    Och att ordförande i metall tog ett beslut att deras medlemmar kan gå med om en sänkning av arbetstid, och självklart få mindre lön för det.
                    Ja, jag var väldigt tvetydlig från början, för att det strider mot mina fackliga grunder, minns Ådalen 1931 när fyra st dog för att vi ska ha lika löner för det jobb vi uträttar.
                    Men nu efter jag har tänkt på det, så kanske han har rätt.
                    Vi har faktiskt en extrem situation, facket som jag ser det försöker faktiskt göra vad dom kan, men våran regering med alliansen i spetsen, dom vägrar att ställa upp.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av nils42
                      Hej!
                      Du var kanske trött malawijanne när du skrev ditt inlägg i natt. Du behöver nog redigera dina slutsatser en gång till. Det är aldrig till fördel att blanda i hop äpplen och päron.
                      Hälsn Nils
                      Nej, Nils jag står fortfarande för vad jag skrev.
                      Det är sällan jag redigerar, och om jag gör det så är det för att jag har stavat fel.
                      Ja, jag kanske är en sällsynt person, som vågar skriva om vissa saker och sedan stå för dom.Janne

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #12
                        Yepp Låt oss göra som vänstern vill. Pumpa in skattemiljarder i GM o Ford så räddar nog vi alla bil jobb i sverige. Pyttsan får lite "Historien upprepar dig känsla".
                        Javisst det var ju sossarnas lösning på varvskrisen också.
                        Hur många varvsjobb finns det då kvar idag???
                        Det säger väl sig själv man kan inte fortsätta tillverka någon ingen vill köpa inte ens för o rädda jobb.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Per Bjellert
                          Eller kanske skogens fel? =)

                          Det kanske finns viktigare saker att lägga sin fritid på än akvariehobbyn, har du tänkt på det? Folk svälter, en del har ingen bostad, ungdomar behöver hjälp med läxläsning eller att överhuvudtaget få vuxenkontakter och vettiga värderingar. Lik förbannat håller vi på med vår hobby, men många av oss kanske gör andra och viktigare saker dessutom?

                          Jag har jobbat fackligt en jävla massa år och även engagerat mig politiskt. Just nu arbetar jag en del med ungdomar och demokratifrågor. Låt du mig (dessutom) få klicka för skogen i fred - utan att be diverse besserwissrar här om lov!
                          Halleluja, Per, you most go for president

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Yepp Låt oss göra som vänstern vill. Pumpa in skattemiljarder i GM o Ford så räddar nog vi alla bil jobb i sverige. Pyttsan får lite "Historien upprepar dig känsla".
                            Javisst det var ju sossarnas lösning på varvskrisen också.
                            Hur många varvsjobb finns det då kvar idag???
                            Det säger väl sig själv man kan inte fortsätta tillverka någon ingen vill köpa inte ens för o rädda jobb.
                            Så du menar att vi inte kommer att köra runt i bilar nästa år.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lundensis
                              Det tar längre tid för dig att skriva ditt inlägg än vad det tar att klicka för skogen.
                              Ja det var väl en dum kommentar Lundensis, det ena måste väl inte utesluta det andra, om inte jag vill klicka för skogen, så är det väl mitt val.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...