Mitt 44 liters yngelakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #16
    Ursprungligen postat av classe
    kul att du skaffa en små karet där så yngel.. jag tänker skall gärna den och har själv den en lilla 41liter där så tänker skall samlar oxåå den för malawiciklider där.. kul.. lycka till..
    Ja, det är ett litet kul projekt... men frågan är ifall det är speciellt nödvändigt.
    Under det senaste året har mina fem Afra blivit runt tio och det bör blivit 4-5 Golden också utan speciellt yngelkar...

    Ursprungligen postat av janneviking
    Plats till två kar till under ställningen
    Ursprungligen postat av 56ovwal
    Det borde få plats 6st 44l-kar om du ställer dom med kortsidan utåt. Filtreringen löser man då enklast med en 5cm filtermatta som täcker hela bakrutan och som man kan driva med antingen luft eller små motorfilter.
    Ja, jag har allt funderat på det... men som det står nu skulle jag iallfall kunna ha 44 liters karet i mittenfacket och ett 90 liters i ytterhörnet där 44 liters står idag. Men visst maximerat skulle jag kunna ha sex stycken 44 liters...

    Ursprungligen postat av Slagskott
    Det ser verkligen kanonfint ut, fridfullt och det lilla karet ger en mysig känsla.
    Tackar... ja, det ger faktiskt en extra myskänsla till akvariehörnet.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #17
      Provkörde fluval 4:an idag... körde så att den fyllde en 20 liters spann och mätte tiden. Pumpade med och utan filter samt på min/max läge.

      Med och utan filter hade ingen betydelse... iallafall inte när det är rent.

      Resultat:
      Maxflöde gav 605 l/h eller 10 l/m
      Minflöde gav 420 l/h eller 7 l/m

      Lite mindre än de 1200 jag hade för mig. Men eftersom jag har två likadana var det nog så att jag lagt ihop flödet. Brukar ha dem sittande bredvid varandra i vanliga fall.

      Bild 1. Pumpen utan filtersvamp, inklippt bild på delen som jag fäst röret på
      Bild 2. Pumpen med filtersvamp, originalsfiltersvampen liggandes framför.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #18
        Ynglen

        Nu kanske man kan undra ifall det finns något liv inne i akvariet?!

        Det simmar faktiskt runt några väldigt små saker som förhoppningsvis blir större med tiden totalt kanske runt 6-7 stycken.

        Det är yngel av Golden, Hongi, Afra och Frontosa...
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #19
          Skoj, din bild är exakt som jag planerat att ha hos mig. Ska bara lägga nytt golv och lite annat, men jag har laddat. Har tre stycken 600x600x500 kar stående redo för projektet.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #20
            Ursprungligen postat av Olorin
            Skoj, din bild är exakt som jag planerat att ha hos mig. Ska bara lägga nytt golv och lite annat, men jag har laddat. Har tre stycken 600x600x500 kar stående redo för projektet.
            Det låter maffigt med tre så stora kar under!

            Vill inte låta skeptisk men...
            Det låter högt med 500! Gissar att du tänkt att de skall stå på golvet... har du en högre alu. ställning än den jag har?

            Mitt yngelakvarie står på en sockel som är 170 hög plus akvariet på 300 och då är det ca 120 kvar till ramen. Det är ganska knepigt att komma åt och då kan jag ändå komma in "bakifrån" också.
            Står akvariet mitt på en vägg kan man ju komma åt båda ytterkaren både framifrån och från ena kortsidan... men mittenkaret blir lite mer spännande att nå hela vägen in i.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • qristina
              Banned
              • september 2005
              • 85

              #21
              Ursprungligen postat av Peter_A_F
              Det låter maffigt med tre så stora kar under!

              Vill inte låta skeptisk men...
              Det låter högt med 500! Gissar att du tänkt att de skall stå på golvet... har du en högre alu. ställning än den jag har?

              Mitt yngelakvarie står på en sockel som är 170 hög plus akvariet på 300 och då är det ca 120 kvar till ramen. Det är ganska knepigt att komma åt och då kan jag ändå komma in "bakifrån" också.
              Står akvariet mitt på en vägg kan man ju komma åt båda ytterkaren både framifrån och från ena kortsidan... men mittenkaret blir lite mer spännande att nå hela vägen in i.
              Ja. det håller jag med dig om Peter, det kan bli lite svårt med höjden.
              Plus att det är svårt att stoppa i en balja som är 600x600 i det hålet under ett 720.
              Så då kan man ju anta att baljan istället är 600 hög, och då har Olorn säkert en högre ställning än du. låt säga minst 700 i hålet, för annars så lär det bli svårt att ha koll på baljan

              Kommentar

              Arbetssätt...