Mitt 44 liters yngelakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Mitt 44 liters yngelakvarie

    Detta är en tråd om mitt lilla yngelkar.

    Tanken med tråden är att helt enkelt samla frågor, erfarenheter och att skriva lite allmänt om detta. Hoppas att det kan vara intressant för någon och att jag kanske kan få svar ifall jag undrar något.

    Jag har inte så mycket plats att ha akvarie utan enda platsen var under mitt 720 akvarium. Först hade jag tänkt måttbeställa ett kar som skulle bli ungefär 600x500x300, men så fick jag låna ett litet kar (44 liter) från min syster på obestämnd framtid... kommer det funka bra är det inte omöjligt att jag försöker klämma in ett större där.

    Tanken är att använda det som yngelkar får se hur det går... det har klarat sig förvånadsvärt många yngel i det stora akvariet så det är kanske lite överkurs... men ser det mer som ett kul extra projekt.

    Bild 1. Skiss på min första tanke.
    Bild 2. Det lånade yngelkaret på plats.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Lite bilder på inredningen

    Det är självklart alldeles för mycket inredning för att det skall kunna fungera som ett praktiskt yngelakvarie... men det ser snyggt ut så jag börjar så här. Får se när jag får spel över att inte kunna fiska upp något ur detta karet heller...
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      Fixar till utseendet något

      Det som jag kan tycka är en stor nackdel med helglasakvarium är att man ser vattenytan. Jag hade lite svart plastfilm över från ett annat projekt.

      klippte till en remsa på ca 2 cm som jag satte på övre delen av akvariet för att skärma av ljus och vattenlinje... enligt mig betydligt snyggare!

      Bild 1. Närbild på plastfilm
      Bild 2. Översiktsbild
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Hemmagjord bakgrund

        Fick inspiration från en annan tråd... så jag tillverkade en egen bakgrund.

        Eftersom det bara var på skoj... så har jag skrivit ut på vanligt 80g skrivarpapper med ekonomiutskrift. Bilden tog jag helt fräckt från BTNs hemsida, men den hade väldigt låg upplösning så at man kan se pixlarna när man tittar närmare. Trots detta ser det faktiskt bra ut...

        Jag tog in bilden i ett fotoredigeringsprogram och delade upp den i fyra delar så att jag kunde skriva ut dem som A4 sidor. (med utklippsverktyget på fixed ratio till 21x30 så att formatet blev A4) Jag gjorde utklippen något överlappande så att man kan foga samman dem snyggt utan att se skarvar.

        Så ifall man hade haft en högupplöst bild och skriivit ut på finare papper skulle nog resultatet blivit riktigt bra... Men det lämpar ju sig bäst till akvarier som är max 30 cm höga och man bör undvika att blöta ner pappren eftersom bläckstråleutskrifter tål vatten dåligt. Klart att man kan ju plasta in det men då börjar det bli dyrt och kanske bättre att köpa färdigt.

        Bild 1. Fyra hopfogade A4 sidor
        (Det behövdes bara tre eftersom akvariet är 60 cm långt. Men iband tänker man inte efter före...)
        Bild 2. Bakgrunden på plats.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Filtrering

          Det följde med en Tetratec på 400 l/h som såg väldigt liten ut. Eftersom akvariet står lite dumt till tänkte jag att lite mer filtermaterial kan ju inte vara fel... eftersom man då inte behöver rengöra det lika ofta.

          Fick en idé om att modda en Fluval 4:a som jag hade i det andra akvariet. Den kan ju förvisso pumpa upp till 1200 l/h vilket väl får anses som väl tilltaget för 44 liter. Men det går ju att skruva ned flödet om det skulle kännas bättre.

          Jag hade lite 5cm blå filtermatta som jag gjorde ett 10x10x25cm svamp av med ett borrat 20mm vp-rör i. Röret värmde jag lite så att det passade på plattan som sitter på pumphuvudet. Fäste det med silikon så att det inte lossar och pumpen börjar käka yngel.

          Bild 1. Röret med plattan och de två filterbitarna.
          Bild 2. Ihopfogat med fiskelina.
          Bild 3. Resultatet från en annan vinkel.

          Eftersom pumpen ligger i karet med den vanliga filterburken just nu kan jag inte visa hur det ser ut när även pumphuvudet sitter på... imorgon bör silikonen torkat så att jag kan provköra. Tänkte även kolla hur mycket vatten den pumpar i max-min läge.
          Senast redigerad av Peter_A_F; 04 mars 2009, 15:55.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            #6
            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Det följde med en Tetratec på 400 l/h som såg väldigt liten ut. Eftersom akvariet står lite dumt till tänkte jag att lite mer filtermaterial kan ju inte vara fel... eftersom man då inte behöver rengöra det lika ofta.

            Fick en idé om att modda en Fluval 4:a som jag hade i det andra akvariet. Den kan ju förvisso pumpa upp till 1200 l/h vilket väl får anses som väl tilltaget för 44 liter. Men det går ju att skruva ned flödet om det skulle kännas bättre.

            Jag hade lite 5cm blå filtermatta som jag gjorde ett 10x10x25cm svamp av med ett borrat 20mm vp-rör i. Röret värmde jag lite så att det passade på plattan som sitter på pumphuvudet. Fäste det med silikon så att det inte lossar och pumpen börjar käka yngel.

            Bild 1. Röret med plattan och de två filterbitarna.
            Bild 2. Ihopfogat med fiskelina.
            Bild 3. Resultatet från en annan vinkel.

            Eftersom pumpen ligger i karet med den vanliga filterburken just nu kan jag inte visa hur det ser ut när även pumphuvudet sitter på... imorgon bör silikonen torkat så att jag kan provköra. Tänkte även kolla hur mycket vatten den pumpar i max-min läge.

            Riktigt smart ide kommer jag att testa själv!
            Dina kar ser riktigt trevliga ut.

            Kommentar

            • salo
              Användare
              • april 2002
              • 314

              #7
              Ursprungligen postat av jemmba
              Riktigt smart ide kommer jag att testa själv!
              Dina kar ser riktigt trevliga ut.
              Man kan ta ut filterkassetten ur fluvalen och helt enkelt ersätta den med en lagom stor bit filtermatta också, funkar bra och ger bra mycket mer filtervolym än orginal.
              540 (180x60x50) under uppbyggnad
              30L Nano under planering
              Drömmer om ett Nanorev

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                #8
                Är vp röret tilltäppt i botten?

                Kommentar

                • Markie
                  Användare
                  • september 2008
                  • 512

                  #9
                  Ursprungligen postat av salo
                  Man kan ta ut filterkassetten ur fluvalen och helt enkelt ersätta den med en lagom stor bit filtermatta också, funkar bra och ger bra mycket mer filtervolym än orginal.
                  Tror man får bättre genomströmning i hela svampen med peters lösning.

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #10
                    Ursprungligen postat av salo
                    Man kan ta ut filterkassetten ur fluvalen och helt enkelt ersätta den med en lagom stor bit filtermatta också, funkar bra och ger bra mycket mer filtervolym än orginal.
                    Jo, jag hade någon form av filtertrassel i den innan... har ytterligare än som har originalfilter i sig och det blir väldigt lite filtermaterial i förhållande till storlek på burken. Men jag tror att det blir ännu bättre med filtermattan eftersom det inte kleggar igen i ena ändan utan vattnet kan komma till från alla håll.

                    Jag blev faktiskt så nöjd att jag funderar på köpa en filterbit på 10x10x40 till 720:et för den andra fluval 4:an... möljigtvis korka igen ändan på röret och borra massa mindre hål få ett jämnare flöde över hela filterytan... får testa hur flödet blir innan jag sätter ner det i karet.
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      Ursprungligen postat av jemmba
                      Är vp röret tilltäppt i botten?
                      Nej, röret är öppet i ändan.

                      Men jag har funderat att göra det ifall jag skulle göra en längre variant till mitt 720 för att få bättre sug i hela mattan.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        kul att du skaffa en små karet där så yngel.. jag tänker skall gärna den och har själv den en lilla 41liter där så tänker skall samlar oxåå den för malawiciklider där.. kul.. lycka till..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • janneviking
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 73

                          #13
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          Detta är en tråd om mitt lilla yngelkar.

                          Tanken med tråden är att helt enkelt samla frågor, erfarenheter och att skriva lite allmänt om detta. Hoppas att det kan vara intressant för någon och att jag kanske kan få svar ifall jag undrar något.

                          Jag har inte så mycket plats att ha akvarie utan enda platsen var under mitt 720 akvarium. Först hade jag tänkt måttbeställa ett kar som skulle bli ungefär 600x500x300, men så fick jag låna ett litet kar (44 liter) från min syster på obestämnd framtid... kommer det funka bra är det inte omöjligt att jag försöker klämma in ett större där.

                          Tanken är att använda det som yngelkar får se hur det går... det har klarat sig förvånadsvärt många yngel i det stora akvariet så det är kanske lite överkurs... men ser det mer som ett kul extra projekt.

                          Bild 1. Skiss på min första tanke.
                          Bild 2. Det lånade yngelkaret på plats.
                          Plats till två kar till under ställningen
                          Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

                          Kommentar

                          • Slagskott
                            Användare
                            • maj 2007
                            • 180

                            #14
                            Det ser verkligen kanonfint ut, fridfullt och det lilla karet ger en mysig känsla.
                            – Säger man Mark eller Marc?
                            – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                            ---
                            Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 664

                              #15
                              Det borde få plats 6st 44l-kar om du ställer dom med kortsidan utåt. Filtreringen löser man då enklast med en 5cm filtermatta som täcker hela bakrutan och som man kan driva med antingen luft eller små motorfilter.
                              Pigge
                              Bygger ny akvarielokal:
                              http://ovwali.blogg.se/
                              Uppdaterad:2011-12-23

                              Kommentar

                              Arbetssätt...