Forsande vatten i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maaah
    Användare
    • augusti 2005
    • 89

    #16
    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Men varför vill du ha en höjdskillnad? Det borde bara ge högre pumpmotstånd - du måste pumpa vattnet uppför och inte bara framåt.
    höjdskillnads-tankarna har jag slutat med. blir nog aldrig bra med det. glömde skriva det i föregånde inlägg.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av maaah
      det är ju just det med elräkningen som kan begränsa det hela. Har hafft tankarna på ett sånthära kar tidigare, men aldrig trott att det har varet genomförbart, tills nu då jag såg denna sida.

      22000l/t på bara 80w
      Tackar för länken, det där var en fascinerande pump!! Bäckakvarium är läckert, sällan man ser sådana in action. De flesta brukar landa på ritningsbordet och inte komma längre. Jag och flera andra har diskuterat sådana i en tråd här på ciklid, men såvitt jag vet var det bara Wilhelm som gick från tanke till handling. Kruxet är att få verklig snurr på vattnet till en vettig kostnad. Har för mig att den tidigare diskussionen landade i att det enklaste och effektivaste var att sätta t ex en glasskiva som avdelare i karet (längs med nästan hela karets längd), och så få vattnet att snurra runt glasskivan. En egen tanke jag har är att sedan göra omväxlande smala/breda vattenpassager med inredningen så att vattnet pressas ihop på vissa ställen.

      Såg rätt nyligen en finurlig lösning på bäckakvarium i DATZ. Karet var drygt fyra meter långt, men inte mer än 30 djupt om jag inte minns fel. Till karet var det kopplat en sump, så killen använde en stark pump för att få snurr på vattnet (samt flera små inne i akvariet). Han hade det på jobbet, så jag vet inte om han behövde tänka på elräkningen...

      Finns mycket fisk du kan ha i ett sådant kar. Sebrafisken och massor med Danios kommer att älska det (om de bara får lite strömlä någonstans). Misstänker även att barber med lite högre kroppsbyggnad borde funka bra. Botia, definitivt. Gastromycon, Pseudogastromycon och Sewellia skulle nog tycka att cirkulationen är i underkant... till sådana skulle jag vilja prova ett forsakvarium med en nästan lodrät "sten" och två pooler överst och nederst. Fett ljus på stenen så att algerna får fart. Brett men mycket grunt flöde över hela "stenen" (sätter den inom citationstecken eftersom lösningen torde bli i betong).

      För ciklider minskar urvalet, men Teleocichla och olika arter Lejonhuvudsciklider borde trivas finfint. Månne även varianter på Palettcikliderna samt en hel del Nanochromis. För ryggradslösa djur tänker jag på Amanoräkor och filtrerarräkor (Atya).

      Bra täckglas krävs nog, dels för att många av fiskarna ovan är duktiga hoppare och dels för att minska avdunstningen.

      Edit: länken till tidigare diskussion. Mycket bra input där.
      Hejsan. Har nu efter ett antal akvarium tänkt mig rita ett eget kar som sedan byggs utav en glasmästare men undrar om det finns något program på nätet man kan rita detta i ? Har tänkt mig ett kar som är runt 2 meter långt, ca 30 -35cm högt & ca 25-30cm djupt. Tanken är att det skall se ut som man grävt upp en


      Själv har jag inte byggt något ännu, men har fortfarande plats i lokalen samt ett bäckakvarium på ritningsbordet. Drömmen är inte borta!!

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 mars 2009, 09:16.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #18
        Gjorde en skiss inspirerad av Olas idé... men klart det blir ganska ineffektiv utnyttjande av volym... Tittytan på varje sida blir ca 140 cm i ett två meterskar och djupet totalt mellan 60-70 cm. Men om man kan placera karet så att man kan se både bak och framsida så skulle det bli mer effektivt. Det skulle också gör det möjligt att inreda på olika sätt på bak och framsida.

        Men det borde bli bra fart på vattnet utan att man behöver så mycket kraft...

        Det liknar lite den vattenränna som barnen leker med på sommaren. Där pumpar man vattnet med en skovel och så åker båtarna runt i rännan... krävs ganska lite pumpande för att vattnet skall få bra fart i rännan.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        Arbetssätt...