Forsande vatten i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maaah
    Användare
    • augusti 2005
    • 89

    Forsande vatten i akvarium

    Fick en ide idag på ett spännande akvarium.. Ett ganska långt kar som man bygger med lutning i, kanske en fallhöjd på 1-3dm. och kopplar på några pumpar som har insuget på den låga sidan och utblåset på den höga sidan, ett rejält flöde på pumparna så får man en fin fors.
    Men, alltid ett men, är det praktiskt genomförbart utan att ha en massa pumpar på flera hundra watt styck som kostar massor att driva? finns det några fiskar som kan trivas i sådanna vatten?? självklart får man skapa en massa bakvatten åt dom, men man vill ju att dom ska kunna förflytta sig mellan bakvattenrna. Det kommer ju även inte bli så djupt vatten.
    En första tanke på fisk var bäcköring.

    Vad tror ni? är det genomförbart? Har iaf fåt klartecken från frugan att bygga det, om jag kommmer ha några andra fiskar än bäcköring. Men lär väll inte bli på ett tag, om det nu är genomförbart.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Du kommer behöva pumpar som kan flytta minst 100 000 liter i timmen om du ska bygga en fors i ett avlångt akvarium på kanske 1000 liter =)

    Detta kommer bli spännande att följa, jag vågar inte ens tänka på elräkningen =)))
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • maaah
      Användare
      • augusti 2005
      • 89

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Du kommer behöva pumpar som kan flytta minst 100 000 liter i timmen om du ska bygga en fors i ett avlångt akvarium på kanske 1000 liter =)

      Detta kommer bli spännande att följa, jag vågar inte ens tänka på elräkningen =)))
      det är ju just det med elräkningen som kan begränsa det hela. Har hafft tankarna på ett sånthära kar tidigare, men aldrig trott att det har varet genomförbart, tills nu då jag såg denna sida.

      22000l/t på bara 80w
      Pumpen kommer ju inte behöva trycka något då det inte kommer vara nån speciell höjdskillnad, så behöver ju ett typ powerhead med röranslutningar, precis som den pumpen.

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Inte illa...

        Det betyder att med fem sådana pumpar kan du komma upp i närmare 100 000 l/h vilket skulle dra 9,6 kW under ett dygn eller motsvarande 10,50 kr per dygn eller 3900 per år för cirkulationen. Sedan lär du fortfarande behöva någon form av filtrering och biologisk rening.

        Det skulle innebära ca 1-2 gånger effektförbrukningen jämnfört ett vanligt akvarium... men väldigt häftigt!



        Enligt google
        329.95 Euros = 3 764.23376 Swedish kronor
        Senast redigerad av Peter_A_F; 28 februari 2009, 19:45.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Det behös säkert inte så mycket cirkulation
          har ni sett en glasränna i naturen
          om man bygger hinder för vattnet går det mycket långsammare
          dvs stenar rötter nivåbarriärer
          låt vattnet ta tid att rinna ner
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • maaah
            Användare
            • augusti 2005
            • 89

            #6
            har tittat lite på olika dammsidor där det finns stora erfarenheter av bäckar. enligt deras beräkningar så ska man för en 40cm bred porlande bäck ha 6000-9000l/h.

            Och så är det som akvarielagret säger, det ska ju bara rinna där i, inga vattenfall direkt. annars kan ju inte fiskarna ta sig mellan "hålorna".
            Fors som jag skrev i första inlägget var kanske lite fel, bäck kanske passa bättre in, och då en lite lungnare sådan. med 2-3 hinder som vattnet får rinna över.

            Men inga som har förslag på fiskar som skulle tänkas passa i sådant kar? vill ju inte att alla fiskar ska samlas vid sissta hålan bara. att dom kan ta lite lättare steg mellan höjdskilnaderna.

            Jag har en pump på 2800l/h här hemma som jag inte har fått igång än, kanske kan testa o göra nått skalenligt med den.
            Senast redigerad av maaah; 28 februari 2009, 19:58.

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Mjaa, så stora pumpar behövs nog inte. I min damm har jag en pump som drar runt 100W och pumpar 13.000L/h, och det blir en ganska hyffsad bäck av det. Att kalla det fors är väl att ta i, men ändå
              Tony Englund

              Kommentar

              • maaah
                Användare
                • augusti 2005
                • 89

                #8
                Här kommer en väldigt väljort paint bild på hur jag har tänkt det, höjdskillnaden mellan hålorna behöver ju inte vara mera än någon cm, sen kan man även begränsa bredden på "överriningen" mellan så att man får lite djup i vattnet där. man kan ju även köra samma nivå på allt, men jag tror nog att "bäck" känslan blir större med lite fallhöjd. men undrar om man inte skulle klarara detta bra med en 22000l/h pump?

                Kommentar

                • ljung
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 42

                  #9
                  Läst denna artikel? kan ge en hel del tips. http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
                  Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Flyttade tråden till DIY avdelningen, passar nog bättre där!

                    Jag har funderat länge över ett forsande kar och mitt resultat kan läsas i ovanstående länk.
                    Har inte (vill inte) räknat på elkostnaden, men mellan tummen och pekfingret så är det en tia om dagen. om jag har alla 5 pumparna igång.
                    Ska sätta in en styrning av pumparna så det blir lite intervaller på forsandet.
                    Koralia pumparna passar inte så riktigt bra, då de ger ett stort vattenflöde men inget tryck, och kommer att ersättas med 2 SEJO Super Flow Pump M2600 och då blir det häftiga 50 000 liter i timmen. Egentligen inte mycket om man jämför med en fors där det flyter några kubik per sekund!

                    Lycka till med ditt projekt!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • poujac
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 170

                      #11
                      Ursprungligen postat av maaah
                      Här kommer en väldigt väljort paint bild på hur jag har tänkt det, höjdskillnaden mellan hålorna behöver ju inte vara mera än någon cm, sen kan man även begränsa bredden på "överriningen" mellan så att man får lite djup i vattnet där. man kan ju även köra samma nivå på allt, men jag tror nog att "bäck" känslan blir större med lite fallhöjd. men undrar om man inte skulle klarara detta bra med en 22000l/h pump?

                      Det är ju samma princip som manga butiker har till planter, dok inte med så stort ett flöda.
                      Senast redigerad av poujac; 01 mars 2009, 16:46.
                      >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        men som någon sa, va skall du ha för fisk i karet?? För med ett sådant flöde 20-50m3/h så gäller det å ha stora fiskar som hela tiden tycker om att simma i motströms annars hamnar ju alla i botten eller ev i utsuget

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Det som lär vara viktigt att att ha en rejält reservoar in den nedersta hålan så att allt vatten vid behov kan samlas upp där ifall man skulle få pumphaveri.

                          Tips om fiskar. Tja, zebrafiskar skulle säkert trivas. L-malar, corydoras, Botior... finns nog massor med kul. Finns ju även en del ciklider för strömmande vatten även om jag inte kommer på namn just nu.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • maaah
                            Användare
                            • augusti 2005
                            • 89

                            #14
                            Har nu tänkt lite yttligare på detta tema och kommet fram till att man håller sig till en 22000l pump, gör biotopen å att det är 2-3st "djuphålor" och mellan dom har man en lite mindre passage som man kan få en liten känsla av strömmade vatten, ingen höjdskillnad längre. biotopen ska se ut som en stilla svensk bäck i en riktigt gammal ur-skog, dvs stenigt, en massa rötter och nån enstaka enklare växt. stenarn och bakrund som sticker ovan vatten täcker man med mossa eller några enklare växter som triv i riktigt fuktiga miljöer. fiskar som kan tänkas funka är ett gäng l-malar och några Pelvicachromis pulcher som i sin natur lever i trömmande vatten....

                            Vad tycker ni, låter det inte läckert?? karet kommer få yttermåtten 180X40X50
                            Senast redigerad av maaah; 02 mars 2009, 22:39.

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1338

                              #15
                              Men varför vill du ha en höjdskillnad? Det borde bara ge högre pumpmotstånd - du måste pumpa vattnet uppför och inte bara framåt.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...