haplochromis sp Flameback

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Purusam
    Användare
    • december 2008
    • 91

    #16
    Min flameback jag visar har varken en grop vid ögat eller en lnöl vid pannan.

    däremot äggfläckarna.

    men kolla denna den här har färre



    den här har 3 äggfläckar

    Atlas dedicado al fascinante mundo de los acuarios, terrarios, acuaterrarios y micromamíferos.
    Senast redigerad av Purusam; 01 februari 2009, 16:28.

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Detta är en flameback med sina typiska kännetecken med en mycket lång röd analfena med många små äggfläckar.

      Kommentar

      • Purusam
        Användare
        • december 2008
        • 91

        #18
        Den har 4:a äggfläckar vilket min också har.

        färgprakten kan variera vilket jag sett på många många bilder. på samma art.
        Saker som påverkar: (lysrör) kameralins (photoshop.

        Vet inte varför du försöker övertala mig om att det inte är en haplochromis sp flame back när jag vet att det är det.

        istället för att påstå att det inte är denna art så kan du väl säga vilken du tror det är istället.

        Jag är stensäker på att det är en haplochromis sp flameback.
        Senast redigerad av Purusam; 01 februari 2009, 16:59.

        Kommentar

        • endymion

          #19
          Ursprungligen postat av Purusam
          Den har 4:a äggfläckar vilket min också har.

          färgprakten kan variera vilket jag sett på många många bilder. på samma art.
          Saker som påverkar: (lysrör) kameralins (photoshop.

          Vet inte varför du försöker övertala mig om att det inte är en haplochromis sp flame back när jag vet att det är det.

          istället för att påstå att det inte är denna art så kan du väl säga vilken du tror det är istället.

          Jag är stensäker på att det är en haplochromis sp flameback.
          Ok vad är det som får dig att vara stensäker på att det är rätt art? Kan du spåra den tillbaka alla generationer till Victoriasjön eller har du gjort DNA prov på fisken. Du vet ju inte ens om fisken du jämför med är rätt art. Jag har 10-15 bilder på vildfångade fiskar att jämföra med, alltså från första fångsttillfället på 90-talet.

          Det finns flera arter som påminner mycket om flameback. Tar du två ungfiskar av "ruby green" och "flameback" är de i princip omöjliga att se skillnad på.

          Kommentar

          • Purusam
            Användare
            • december 2008
            • 91

            #20
            Det som får mig "stensäker" är bla alla bilder och videoklipp jag sett allt jag läst om just denna art. samt det akvariehandlaren sa till mig angående denna fisk. han har hållt på med akvariefiskar i över 30 år och går väl snart i pension, han har bla varit i både malawisjön och vicktoriasjön så han vet vad han talar om. han visade också bilder i böcker (nya och lite äldre böcker.

            Så det spelar ingen roll om du har 10-15 vildfångade haplochromis sp flameback på bilder som du öppenbarligen inte vill visa, eftersom du inte publicerar dessa.

            ja jag är stensäker.

            du får gärna tro att du vet bäst.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Lite synd att du blir så defensiv Purusam. Endymion (Albin) är väldigt duktig och ingen som ränner runt i forumet och försöker visa sig bättre än andra.

              Om jag vore du så skulle jag ta till mig det Albin pratar om och höra med din akvariehandlare om han kan intyga att det är äkta flameback eller inte...

              Jag tycker du har en fin art vilket som, men för mig som läser och följer tråden blev det intressant att läsa om artens anatomi, färger och specifika kännetecken.
              Senast redigerad av StefanL; 01 februari 2009, 17:58.

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                det är ju det som är det stora problemet med internet, det finns så mycket information som folk är övertygande om att det är rätt information. Att tolka internet är ju som att gissa själv, sök på en fisk och du får minst 10 olika fiskar på bild, gäller nästan alla arter..........

                Internet är ungefär lika tillförlitligt som expressen......

                men Albin som förmodligen är en av europas främsta Victoria odlare kan du nog lita på, sen patrik som sitter på andra sidan pölen i Kanada är ju enormt duktig han med, kommer det ett svar från Ola här sedan som är likadant så får du nog fundera på om du kanske kan ha fel... så fråga gärna din handlare igen om han kan ha fått fel information
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • patrickeriksson
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 355

                  #23
                  Internet är en fantastisk källa till information, men tyvärr inte speciellt pålitlig. Färgmässigt påminner din fisk mycket om en ung flameback men som sagt det går inte att indentifiera en fisk baserat på detta. Här är en gammal bild som jag hittade på en ung hane på kanske 5cm. Samma fisk ser idag ut nästan exakt som Albins. Lägg märke till den hoptryckta kroppsformen samt den konvexa profilen på huvudet. Profilen på huvudet på din fisk är konkav.
                  Jag förstår om du är upprörd men dom flesta som har viktoriaciklider har råkat ut för detta många gånger.
                  Patrick Eriksson

                  Kommentar

                  • Purusam
                    Användare
                    • december 2008
                    • 91

                    #24
                    Jag är inte upprörd. Men saken är den att fisken ser ut precis så som på bilden du bifogar. dock hadde den bilden du bifogat blivit tagen direkt i profil så hadde den sett lite längre ut.men bara marginellt.

                    Kommentar

                    • järnvägar
                      Användare
                      • mars 2008
                      • 87

                      #25
                      Rätt eller fel, själv har jag ingen aning. Men jag kommer ihåg när jag satt framför ett kar fullt med nyfångade jordätare, som skulle köns bestämmas alla lika stressade o grå. Började vända dom en o en, men insåg så småningom att pannan på alla "honor" var lägre o längre. Väldigt marginellt, men till sist behövde jag inte jämnföra med säkra fiskar. Kan tänka mig att det är samma för endymion & Patrick Eriksson när det gäller vissa firrar. Och skulle du fått fel fisk så är det inte akvarie handlarns fel utan grossisten, och det har blivit galet förr

                      Kommentar

                      Arbetssätt...