haplochromis sp Flameback

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Purusam
    Användare
    • december 2008
    • 91

    haplochromis sp Flameback

    mitt par av haplochromis sp Flameback har just fått yngel hon ruvar för fullt.

    min fråga är hur länge kommer honan att ruva ?

    är de ca 20 till 26 dagar som det är för malawi ?

    finns det några användbara länkar om just denna art ?

    tack !!
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Purusam
    mitt par av haplochromis sp Flameback har just fått yngel hon ruvar för fullt.

    min fråga är hur länge kommer honan att ruva ?

    är de ca 20 till 26 dagar som det är för malawi ?

    finns det några användbara länkar om just denna art ?

    tack !!
    Ruvningstiden är något kortare - vad stod det i beskrivningen? 16-19 dagar. En användbar länk, om du inte redan varit där?, är ju artregistret här på forumet



    där kan du ju läsa lite mer. Kul med ruvande och, förhoppningsvis, yngel.

    Har du nån aning om varifrn fisken kom...var du köpte och var de fick den ifrån etc..??

    Testa denna länken också - lite mer att läsa!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Purusam
      Användare
      • december 2008
      • 91

      #3
      tavl för länkarna

      paret kom från den lokala privatakvariehandlaren.

      har alldrig sett honom ha viktoriacilkider av denna sort förut så jag vet inte.

      Har du/ni som läser detta nån aning om hur stor chans det är att honan spottar ut äggen om jag flyttar henne med hov till ett odlingskar ?


      Det roliga är att jag köpte om igår och idag befruktades äggen och honnan stoppade dom i munnen och mycket rolig lek att titta på ojojoj vad vacker hannen blev också. ska se om jag kan få upp nån bild på honan och hannen under kvällen natten.

      Kommentar

      • Purusam
        Användare
        • december 2008
        • 91

        #4
        Jag har nu luckats ta två bilder av dom man ser tydligt hur stor honan är i munnen med alla ägg.

        ser bilden förvrängd ut så klicka på den.







        jag frågar ingen om hur stor chans det är att honan spottar ut äggen ifall jag fångar upp henne med hov och flyttar henne till odlingskar ?

        Kommentar

        • janneviking
          Användare
          • januari 2008
          • 73

          #5
          Ursprungligen postat av Purusam
          Jag har nu luckats ta två bilder av dom man ser tydligt hur stor honan är i munnen med alla ägg.

          ser bilden förvrängd ut så klicka på den.







          jag frågar ingen om hur stor chans det är att honan spottar ut äggen ifall jag fångar upp henne med hov och flyttar henne till odlingskar ?
          Jag hade väntat tills hon ruvat 14 dagar med att flytta henne till yngelkaret. Om hur stor chans att hon spottar i håven är omöjligt att svara på för det skiljer från fisk till fisk och hur man stressar dom vid infångandet.
          Lycka till med dina blivande yngel
          Janne
          Senast redigerad av janneviking; 01 februari 2009, 01:54.
          Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Purusam
            Jag har nu luckats ta två bilder av dom man ser tydligt hur stor honan är i munnen med alla ägg.

            ser bilden förvrängd ut så klicka på den.







            jag frågar ingen om hur stor chans det är att honan spottar ut äggen ifall jag fångar upp henne med hov och flyttar henne till odlingskar ?
            Nice fiskar - bra bilder! Och jag håller med janneviking - jag skulle också avvaktat med att flytta honan sisådär 14 dagar..

            förresten, vad har du för mer fisk i karet där hon går? Kan hon inte gå kvar? Det såg ju ändå ut som om dfet fanns lite gömställen (även efter munnen så att säga!).
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Purusam
              Användare
              • december 2008
              • 91

              #7
              Paret går med lite olika malawi ciklider bla. Golden, saulosi. vilket fungerar utmärkt.

              Vill helst flytta henne. då jag är rätt att dom kommer att ätas upp.

              men jag ska vänta 13 dagar och sedan testa flytta henne.
              nån som vet ungefär vilken dag äggen kläcks ?

              Kommentar

              • patrickeriksson
                Användare
                • oktober 2007
                • 355

                #8
                Jag bokför hur länge honorna ruvar och när det gäller denna art så har honorna tagit mellan 13 och 19 dagar på sig innan dom släppt ut dom första gången. Det beror på temperatur och förutsättningar som t ex om hon går själv i ett kar eller tillsammans med andra fiskar, samt tillgång till gömställen. Går hon med andra fiskar lär hon inte släppa ut dom förräns hon helt enkelt inte får plats med dom längre, såvida hon inte blir alltför störd av dom andra och ger upp. Går hon själv släpper hon ut dom tidigt (13-15 dar) och suger upp dom vid fara samt på natten. Hon fortsätter med detta i några dygn.

                Jag brukar vänta ca en vecka och sedan plockar jag ur honan. Spottar hon innan dess är hon ingen vidare morsa eller också var rommen inte befruktad.
                Patrick Eriksson

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Jag är rätt skeptisk till att det är flameback du har. Huvudform, kroppsform och äggfläckar stämmer inte på fisken, är de fullvuxna (runt 10-12 cm) eller är de mindre?

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 355

                    #10
                    Ja jag tittade inte på bilderna tidigare och tyvärr måste jag hålla med endymion. Kroppsformen, och speciellt huvudet, stämmer inte alls...
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    • Purusam
                      Användare
                      • december 2008
                      • 91

                      #11
                      "samma" ciklid kallas också Xystichromis sp "Flameback"

                      titta på dessa bilder så kanske ni ändrar åsikt.

                      Jag är nämligen 200 %säker på att det är en haplochromis sp flameback.









                      P. nyererei, A. aeneocolor, H. sp "Ruby Green" och andra arter blir fel märkta och sålda som just flamebacks det kanske är någon av dom ni har haft
                      Senast redigerad av Purusam; 01 februari 2009, 14:59.

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Bilderna du länkar till visar 2 olika arter, Xystichromis sp. "flameback" och Xystichromis sp. "kyoga flameback".
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Purusam
                          Användare
                          • december 2008
                          • 91

                          #13
                          who gave this species the cheironym "Kyoga flameback". This may be a misnomer as it is uncertain if the Kyoga Flameback is actually found in Kyoga proper. X. sp. "Kyoga flameback' is not to be confused with Xystichromis sp. "flameback" that was discovered at Kisumu Kenya in 1989 by Dr. Kaufman. The latter species has a wide distribution within Lake Victoria and sports differing body markings. The Victorian flameback is a smaller species and a generalized feeder as is its Nawampassian cousin. To add to the confusion level, X. sp. "Kyoga flameback" is known by the trade name Haplochromis sp. "all red" Nawampassa. This cichlid is sometimes confused with Haplochromis sp. "all red" from Lake Edward. I feel that to avoid unnecessary misidentifications, one should refer to the fish as X. sp. "Kyoga flameback" (the original field name) and drop the other monikers.
                          Senast redigerad av Purusam; 01 februari 2009, 14:56.

                          Kommentar

                          • Purusam
                            Användare
                            • december 2008
                            • 91

                            #14
                            var en länk som visade den arten.. läste lite och se ovanstånde inlägg.


                            Jag tror nog vi alla kan vara överens om att den första bilden i den här tråden visar Haplochromis sp. "Flameback". och ingen annat.

                            Jämför dessa!!!






                            Med dessa!!



                            A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!




                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Ursprungligen postat av Purusam
                              var en länk som visade den arten.. läste lite och se ovanstånde inlägg.


                              Jag tror nog vi alla kan vara överens om att den första bilden i den här tråden visar Haplochromis sp. "Flameback". och ingen annat.

                              Jämför dessa!!!






                              Med dessa!!



                              A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!




                              http://www.cichlidforums.com/cichlid...eback-104.html
                              Alla fiskar du länkar till ser ut att vara flameback:s, flameback:en har som en "mjuk" linje från nos till stjärtfensbasen. Din har som en grop vid ögat och en knöl vid pannan, alltså inte "mjuk linje". Din fisk är väldigt slank, flameback:en har en högre rygg. Äggfläckarna är för stora, det är dessutom för få äggfläckar. Dock kan ungfisk av flameback ha få äggfläckar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...