Nls

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Nls

    Har sett att flera kör med Thera A till sina troffar. Ser också att det säljs en ciklid formula, Frågan är då varför ni väljer just Thera A, då det finns en speciell ciklid formula? Är det pga att Thera A har Non-medicated Anti-parasitic innehåll?
  • Magnus m
    Användare
    • december 2008
    • 303

    #2
    Ursprungligen postat av doohan
    Har sett att flera kör med Thera A till sina troffar. Ser också att det säljs en ciklid formula, Frågan är då varför ni väljer just Thera A, då det finns en speciell ciklid formula? Är det pga att Thera A har Non-medicated Anti-parasitic innehåll?
    Thera A har högre % vitlök i sig. Jag varierar mellan Thera A och Grow till mina fiskar. Grow håller högre proteinhalt än övriga(50%)
    Petrochromis biten!

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Ursprungligen postat av doohan
      Har sett att flera kör med Thera A till sina troffar. Ser också att det säljs en ciklid formula, Frågan är då varför ni väljer just Thera A, då det finns en speciell ciklid formula? Är det pga att Thera A har Non-medicated Anti-parasitic innehåll?
      Det stämmer nog att det är många som använder sig av Thera A till sina troffar. Själv så använder jag mig av Ciklid Formula, har inte provat på Thera A ännu till troffarna.

      Vad jag kan se på (NLS hemsida) innehåller Thera A mer % av fett än Cichlid Formula.

      Hälsningar

      /Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Jag gör det enkelt för mig: Stora fiskar=Ciklid Formula, små fiskar= Thera A. Med andra ord får mina troffar Ciklid Formula men jag brukar slänga i någon nypa Thera A för att de små ynglena ska slippa försöka ta föda som är lika stora som de själva.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Oxygar
          Användare
          • oktober 2008
          • 79

          #5
          Hej. har läst att många matar troffar med NLS men vart köper man det? Är det bättre att mata med NLS en egen gjord räkmix?

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Jag köper den från ojzoo. här har du länk

            Senast redigerad av Falköping Andreas; 28 januari 2009, 22:11.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #7
              Vilken

              Ursprungligen postat av Per Bjellert
              Jag gör det enkelt för mig: Stora fiskar=Ciklid Formula, små fiskar= Thera A. Med andra ord får mina troffar Ciklid Formula men jag brukar slänga i någon nypa Thera A för att de små ynglena ska slippa försöka ta föda som är lika stora som de själva.
              storlek kör du på ciklid formula resp Thera A?

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Thera A är inte ett basfoder, fisken får lätt lite fel proportioner om man matar längre perioder och lite för mycket. Använd det för att få lek konditionpå fisk eller för att bygga upp en fisk som halkat efter i kondition.
                Underhålls foder är All PURPOSE FORMULA och CICHLID-FORMULA som verkar vara exact samma foder enligt alla specar.

                Thera A innehåller väldigt lite spirulina och karoteiner, så att dra upp fisk med rött i blir inte så bra med Thera A.

                En ciklid som är i bra kondition fungerar bäst på CICHLID FORMULA, malawi och troffar pratar jag om nu.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #9
                  Jag

                  Ursprungligen postat av deelay
                  Thera A är inte ett basfoder, fisken får lätt lite fel proportioner om man matar längre perioder och lite för mycket. Använd det för att få lek konditionpå fisk eller för att bygga upp en fisk som halkat efter i kondition.
                  Underhålls foder är All PURPOSE FORMULA och CICHLID-FORMULA som verkar vara exact samma foder enligt alla specar.

                  Thera A innehåller väldigt lite spirulina och karoteiner, så att dra upp fisk med rött i blir inte så bra med Thera A.

                  En ciklid som är i bra kondition fungerar bäst på CICHLID FORMULA, malawi och troffar pratar jag om nu.
                  trodde att många valda Thera A för att just att det står att det är anti parasit? Hade själv tankarna på att köra t, ex Thera A + Tropical Spirulina super forte + räkmix med hög andel ärtor. Men nu undrar jag om det kanske är bäst att bara köra nls Thera A + Ciklid formula, Kan man köra så och samtidigt ge dom Tropicals spirulina flingor?

                  Frågar massor om det mesta när det gäller mitt kommande införskaffande av troffar Vill vara så väl förebredd jag kan bli när det gäller foder, mediciner och allmän skötsel av dessa vackra troffar.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Man behöver inte krångla till det. Köper du VF troffar som precis landat, kör Thera A en period eftersom mer eller mindre alla VF har parasiter.
                    Sen efter det så är det bara köra på med CICHLID FORMULA, vill dom inte lså variera in lite Thera A för att simulera till lek. Han som tillverkat fodret har ju gjort ett komplett foder enligt hans egna studier, blandar du ut fodret med annat så få du en sämre effekt. det är inte till för att blandas ut med annat eftersom balansen blir då fel.

                    Det är inte helt enkelt att sätta ihop ett komplett foder och har man ingen kunskap i ämnet så tycker iaf jag att det är bättre att lita på någon som vet vad han gjort.

                    Man ser ofta på räkmix uppfödda fiskar, underbett, fettsammlingar udner huden på konstiga ställen och en del andra skumma saker just för att sammansättningen mellan alla olika ämnen har blivit fel.
                    Nu finns det ju 1000 olika varainter på att göra räkmix, vissa fungerar bättre och vissa sämre beroende på balansen av ingredienserna.

                    Jag har matat 4 troffe grupper exklusivt med CICHLID FORMULA i ca 4 månader, inget annat och det fungerar väldigt bra, långt över vad jag trodde.
                    Det händer en del i fiskens organ med beroende på foder, lite senare efter sommaren kommer vi få se resultat av det efter en genomgång av fiskens organ. So far so good.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11
                      Ok

                      Ursprungligen postat av deelay
                      Man behöver inte krångla till det. Köper du VF troffar som precis landat, kör Thera A en period eftersom mer eller mindre alla VF har parasiter.
                      Sen efter det så är det bara köra på med CICHLID FORMULA, vill dom inte lså variera in lite Thera A för att simulera till lek. Han som tillverkat fodret har ju gjort ett komplett foder enligt hans egna studier, blandar du ut fodret med annat så få du en sämre effekt. det är inte till för att blandas ut med annat eftersom balansen blir då fel.

                      Det är inte helt enkelt att sätta ihop ett komplett foder och har man ingen kunskap i ämnet så tycker iaf jag att det är bättre att lita på någon som vet vad han gjort.

                      Man ser ofta på räkmix uppfödda fiskar, underbett, fettsammlingar udner huden på konstiga ställen och en del andra skumma saker just för att sammansättningen mellan alla olika ämnen har blivit fel.
                      Nu finns det ju 1000 olika varainter på att göra räkmix, vissa fungerar bättre och vissa sämre beroende på balansen av ingredienserna.

                      Jag har matat 4 troffe grupper exklusivt med CICHLID FORMULA i ca 4 månader, inget annat och det fungerar väldigt bra, långt över vad jag trodde.
                      Det händer en del i fiskens organ med beroende på foder, lite senare efter sommaren kommer vi få se resultat av det efter en genomgång av fiskens organ. So far so good.
                      Jag tänkte nog mer på varriationen än innehållet antar jag. Med andra ord är det då säkrast att köra nls Thera A som riktat foder vid behov och ciklid formula som huvudfoder. Räkmix har aldrig varit ett måste utan det byter jag gärna ut mot något som fungerar bättre och lortar ner mindre.

                      Börjar med odlad fisk då jag inbillar mig efter alla råd och det jag läst att det verkar enklast att börja så, och inte att förglömma=billigare än VF. VF blir det när jag "tränat" på odlat och känner mig modig nog att köpa VF

                      Det blir intressant att höra hur det står till med fiskarnas fysik efter ett år med enbart nls.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        jag har efter en blygsam månad fodrat mina riftlake ciklider NLS-ciclid formula, och till min min förvåning märker en viss vitalitet och trivsel som faktiskt är nåterbar..vi får se som sagt under en längre utvärdering får jag återkomma
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Baskat intressanta iakttagelser Deelay! Seriöst!
                          Personligen har jag mer å mer gått över till en traditionell rätt grön troffe-mix (med lite NLS Grow i). Främst för att jag tyckte det ser trist ut att de ser så magra/urskitna ut (man matar ju så lite). Kan inte hjälpa det men jag e svag för om troffarnas hela tarmsystem e packat med skit )
                          Har eg inga andra invändningar mot NLS Cichlid Formula. Jo, vid övermatning under en längre tid så blir de mörkt matta i färgerna (pga spirulinan?). Fast det e väl bara jag som skulle komma på iden att kolla upp nåt sånt...

                          Återigen, känns skönt att nån man sedan tidigare känt förtroende för gör en mer djupanalyserande granskning av, som i detta fall, en "snackis" som NLS.
                          Ryggdunk Niklas! !!!
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Har eg inga andra invändningar mot NLS Cichlid Formula. Jo, vid övermatning under en längre tid så blir de mörkt matta i färgerna (pga spirulinan?). Fast det e väl bara jag som skulle komma på iden att kolla upp nåt sånt...
                            Detta var intressant iakttagelse och det är inte bara du som skulle komma på iden att kolla upp sådant. Ta ex. mina Musanga, inte vill jag att dom skall bli mörka och matta, utan här är det superviktigt att bibehålla den ljusa och gula färgen.
                            Janne, vad jämför du med för foder och på vilken fisk har du sett fenomenet?

                            Hälsningar

                            /Johan
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 563

                              #15
                              För min del märker jag ingen större skillnad med NLS i jämförelse med AN Excel. För troffarna fick jag lite problem med foder övergången varför jag återgick till Supervit. I malawikaret (kört NLS ca 3 månader) tycker jag mig märka en viss ökad aktvivering, men inga skillnader i färg, lekvillighet etc förutom hos praktbotiorna som jag inbillar mig har fått en kraftfullare färg.

                              Med detta i åtanke och att priset mer än det bubbla på AN Excel tycker jag inte det är NLS är värt pengarna och kommer inte köpa mer när burken är slut.
                              //Robert

                              Kommentar

                              Arbetssätt...