Nls

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • januari 2004
    • 563

    #16
    Ursprungligen postat av Johan F
    Detta var intressant iakttagelse och det är inte bara du som skulle komma på iden att kolla upp sådant. Ta ex. mina Musanga, inte vill jag att dom skall bli mörka och matta, utan här är det superviktigt att bibehålla den ljusa och gula färgen.
    Janne, vad jämför du med för foder och på vilken fisk har du sett fenomenet?

    Hälsningar

    /Johan

    Förresten, jag har två kritvita L. Trewavsae-hanar i karet och de får allt mer spriulinalinkande fläckar på ryggen (ljusare än de som jag har sett hos troffar). Jag har kört på enbart NLS Cichlid Formula i 3 månader så nog kan Musangan få fläckar eller annan ton...
    //Robert

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Ursprungligen postat av RobbanG
      För min del märker jag ingen större skillnad med NLS i jämförelse med AN Excel. För troffarna fick jag lite problem med foder övergången varför jag återgick till Supervit. I malawikaret (kört NLS ca 3 månader) tycker jag mig märka en viss ökad aktvivering, men inga skillnader i färg, lekvillighet etc förutom hos praktbotiorna som jag inbillar mig har fått en kraftfullare färg.

      Med detta i åtanke och att priset mer än det bubbla på AN Excel tycker jag inte det är NLS är värt pengarna och kommer inte köpa mer när burken är slut.
      I vissa burkar märker jag ingen skillnad heller, i vissa märker jag större skillnader, i vissa minimala om vi pratar färg och aktivitet och leksug.
      I det stora hela, dvs ca 150burkar totalt som det körts NLS på nu ett tag så märkar jag en stor skillnad, positiv skillnad, hade jag bara haft 1 eller 2 burkar att testa på kanske skillnaden inte uppmärksammats på samma sätt.

      Det är väl ungerfär 25% dyrare mot AN ifall man jämför storpackspriser.


      Det absolut bästa med fodret är ju att min lathet trivs med det, samma hink till omnivorer och karnivorer, och alla mår bra av det.

      Jag tror att man måste komplettera med tex OSI vivid color för att få ett tillfredsställande resultat, OSI är tillverkar ju ett väldigt bra foder, det ger lagom med färg, inte överdriven färg.

      Så jag "tror" att min lösning i framtiden blir ca 75% NLS och 25% OSI vivid color, men det är bara vad jag tror och tro passar ju bästa i kyrkan iof =)

      Ps. jag har hitills inte sett någon fisk få pigment fläckar av NLS, inte sagt att det inte kan hända.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #18
        Johan F ; jag testade på unga Kiriza & Lufubu för nåt år sen. Med "övermatning" menar jag att jag gav så mkt att det syntes att de hade ätit vilket förstås inte är att rekomendera med NLS. Antar att det var ung. 3-4 ggr så mkt som man behöver ge. Eft några månader och ca 200 % tillväxt vár de så gråmurriga i färgen å jag gav upp. Har för mig att jag gick helt över till räkmix efteråt å färgerna gick tillbaka till det normala på nån vecka.

        På tal om Musanga (alt Nkonde som jag då drog upp) så matade jag med Aquatic Nature Excel och dessa blev jag mkt nöjd med. Både till färg & form.
        Har du inte märkt nåt än på Guld-regnbågarna och är iö nöjd med fodret så ska du förstås fortsätta.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #19
          Ursprungligen postat av ozric
          Johan F ; jag testade på unga Kiriza & Lufubu för nåt år sen. Med "övermatning" menar jag att jag gav så mkt att det syntes att de hade ätit vilket förstås inte är att rekomendera med NLS. Antar att det var ung. 3-4 ggr så mkt som man behöver ge. Eft några månader och ca 200 % tillväxt vár de så gråmurriga i färgen å jag gav upp. Har för mig att jag gick helt över till räkmix efteråt å färgerna gick tillbaka till det normala på nån vecka.

          På tal om Musanga (alt Nkonde som jag då drog upp) så matade jag med Aquatic Nature Excel och dessa blev jag mkt nöjd med. Både till färg & form.
          Har du inte märkt nåt än på Guld-regnbågarna och är iö nöjd med fodret så ska du förstås fortsätta.
          Jag tror att det inte bra vad man än ger för foder och driva upp fisk med att övermata. Har sätt Kirza vilket har drivits väldigt hårt med bl.a. räkmix och fenomenet uppstår att dom tappar färg och blir helt matta precis som du säger.
          Hade du gått ner med mängden foder, så kanske du hade fått en lika positiv effekt som när du bytte ut fodret?


          Guld-regnbågarna jo varför inte, vet inte vilken Troffe du tänker på? Musangan är mycket fin i formen och färgen. Har matat med NLS nu i exakt ett år, och dom har verkligen utvecklats till det positiva de senaste 6 månaderna. Men det är ju så klart omöjligt och säga hur dem hade varit med ett annat foder.

          Hälsningar

          /Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • patrickeriksson
            Användare
            • oktober 2007
            • 355

            #20
            Väldigt kul deelay att du lägger ner så mycket tid på detta. Själv har jag bra kontakt med den Kanadensiska distributören av NLS och han har varit vänlig nog att sponsra med mat, I utbyte mot att han får andvända en del av mina bilder i sin marknadsföring

            Jag har matat alla mina viktoriaciklider uteslutande med NLS i över ett år nu med mycket bra resultat, oavsett om det är rovfiskar eller vegetarianer.

            Jag drar upp yngel med NLS grow(0.5mm), går sedan över till surface feeder formula(0.8mm) som innehållsmässigt ligger mellan grow och cichlid formula men är litet mindre än cichlid formula. Vuxna fiskar matar jag med cichlid formula(1mm), samt ibland matar jag dom största med den nya medium fish formula(2mm).

            Enligt den Kanadesiska distributören är spirulina innehållet inte tillräckligt högt för att det ska kunna bli några pigment förändringar även om man matar på tok för mycket. Jag har haft en del fisk med pigment fläckar och testade att både variera foder samt mata mindre men det hjälpte inte. Däremot försvann pigment fläckarna när jag antingen möblerade om i karet(mer gömställen) eller flyttade fiskarna till ett större kar, så jag skyller "mina" pigment fläckar på stress, inte på fodret.
            Patrick Eriksson

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #21
              Ursprungligen postat av RobbanG
              Förresten, jag har två kritvita L. Trewavsae-hanar i karet och de får allt mer spriulinalinkande fläckar på ryggen (ljusare än de som jag har sett hos troffar). Jag har kört på enbart NLS Cichlid Formula i 3 månader så nog kan Musangan få fläckar eller annan ton...
              Om det är nu fodret så är det ju bara och prova, sluta med det.

              Musangan ger jag till 24 st. vuxna 2 tsk. NLS Ciklid Formula och en knippe spirulina flingor per dag. Och för mig, eller fisken verkar må bra av det och inga fläckar utan färgen har blivit mycket intensivare sedan jag tog hand om dom för ca 1 år sedan.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • endymion

                #22
                Ursprungligen postat av patrickeriksson

                Enligt den Kanadesiska distributören är spirulina innehållet inte tillräckligt högt för att det ska kunna bli några pigment förändringar även om man matar på tok för mycket. Jag har haft en del fisk med pigment fläckar och testade att både variera foder samt mata mindre men det hjälpte inte. Däremot försvann pigment fläckarna när jag antingen möblerade om i karet(mer gömställen) eller flyttade fiskarna till ett större kar, så jag skyller "mina" pigment fläckar på stress, inte på fodret.
                Svarta fläckar på viktoria verkar vara någon parasit. Dessutom verkar det som fiskar som levt många genarationer i akvarium är känsligare än andra dvs inavlen har lett till att de blivit känsligare. Vill man helt få bort dessa fläckar kan man medicinera med exempelvis octozin en dag (inte hela kuren) så försvinner dessa fläckar med tiden.

                Kommentar

                • patrickeriksson
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 355

                  #23
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Svarta fläckar på viktoria verkar vara någon parasit. Dessutom verkar det som fiskar som levt många genarationer i akvarium är känsligare än andra dvs inavlen har lett till att de blivit känsligare. Vill man helt få bort dessa fläckar kan man medicinera med exempelvis octozin en dag (inte hela kuren) så försvinner dessa fläckar med tiden.
                  Då ska jag kolla om jag har nån med svarta fläckar i nåt kar och prova med metronidazole.
                  Patrick Eriksson

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 563

                    #24
                    Ursprungligen postat av Johan F
                    Om det är nu fodret så är det ju bara och prova, sluta med det.

                    Musangan ger jag till 24 st. vuxna 2 tsk. NLS Ciklid Formula och en knippe spirulina flingor per dag. Och för mig, eller fisken verkar må bra av det och inga fläckar utan färgen har blivit mycket intensivare sedan jag tog hand om dom för ca 1 år sedan.
                    Har nu fått höra att just vita-trewavsae är extra känsliga för pigmentläckar och tillråga på allt var svåra att bli av med (tar lång tid). Det skulle ju kunna förklara varför just dessa har fått fläckar och inga andra fiskar.
                    //Robert

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #25
                      Aquatic Nature.

                      Ursprungligen postat av RobbanG
                      För min del märker jag ingen större skillnad med NLS i jämförelse med AN Excel. För troffarna fick jag lite problem med foder övergången varför jag återgick till Supervit. I malawikaret (kört NLS ca 3 månader) tycker jag mig märka en viss ökad aktvivering, men inga skillnader i färg, lekvillighet etc förutom hos praktbotiorna som jag inbillar mig har fått en kraftfullare färg.

                      Med detta i åtanke och att priset mer än det bubbla på AN Excel tycker jag inte det är NLS är värt pengarna och kommer inte köpa mer när burken är slut.
                      Jag undrar om AN måste blötläggas innan matning?(pellets) I såfall hur länge?

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #26
                        Ursprungligen postat av doohan
                        Jag undrar om AN måste blötläggas innan matning?(pellets) I såfall hur länge?
                        Vid matning av troffar är det ett måste, för att undvika att man får problem med magen hos troffarna. Jag brukar blötlägga AN pellets ca 10-15 min.

                        Hälsningar

                        /Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #27
                          Oki

                          Ursprungligen postat av Johan F
                          Vid matning av troffar är det ett måste, för att undvika att man får problem med magen hos troffarna. Jag brukar blötlägga AN pellets ca 10-15 min.

                          Hälsningar

                          /Johan
                          Men Nls behöver inte blötläggas då, Eller måste de också blötläggas?

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #28
                            Ursprungligen postat av doohan
                            Men Nls behöver inte blötläggas då, Eller måste de också blötläggas?
                            Det finns en 1mm pellets som dom klarar bra, den behövs inte blötläggas.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #29


                              Ursprungligen postat av deelay
                              Det finns en 1mm pellets som dom klarar bra, den behövs inte blötläggas.
                              Blir det Nls Det underlättar ju matningen avsevärt om jag slipper blötlägga maten inför varje matning.

                              Hur får ni honorna i lekform med ett basfoder som NLS / AN?

                              Kommentar

                              • Göran Å
                                Användare
                                • december 2005
                                • 1295

                                #30
                                Ursprungligen postat av doohan
                                Blir det Nls Det underlättar ju matningen avsevärt om jag slipper blötlägga maten inför varje matning.

                                Hur får ni honorna i lekform med ett basfoder som NLS / AN?
                                Jag anv NLS som huvudfoder, ger även lite räkmix och superforte grönflingor. Sedan är det bara att ha tålamod så kommer lekarna...

                                Ett tips när du matar med NLS är att anv ett teskeds plastmått=5ml så att du ger rätt mängd pellets. ca 2-3 teskedar totalt per dag, fördelat på 2ggr/dag till ca 30 vuxna troffar. Övermata inte för då slammar bara filtren igen.

                                Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...