Klent färgade G. Tapajos Orangeheads

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #16
    Mina tapajos är otroligt färgstarka före och under lek. Däremot blir de vid yngelvård helt grå. Sedan återgår de till "normalröda". En annan aspekt jag märkte var att när jag körde utan termostat med vattentemp runt 23-24 var de ej så färgstarka (även om de lekte vid den tempen). Tempererade sedan till uppåt 26-28, då blev det skillnad. De gillar ju värme.

    Min tanke.
    Mvh Pablo

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #17
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Det är ju ett ganska rimligt antagande, men om de leker så ofta som var 14:e dag, visar det att de måste trivas alldeles förträffligt. Tror bara det är CA-zebraciklider som möjligtvis kan slå dem. Fiskar som inte trivs leker väldigt sällan eller inte alls.

      Om man ökar konkurrensen borde det ta längre tid mellan lekarna eftersom det ska göras upp mellan fler individer och det kan bli svårare att få stablia par, dvs. de måste kämpa hårdare för att få till det. Detta borde leda till färre lekar/individ och därmed mindre stress av den anledningen. Dessutom blir det svårare för lekande par att bibehålla fasta revir mellan lekarna om nu så är fallet.
      Jag gillar resonemanget!
      Det enda som talar emot det är att just ovan nömnda förhållanden existerade i
      720:e tanken som de gick i från början.
      Å andra sidan så var det med lite tuffare "motstånd" och framför allt som jag sagt tidigare under en perriod var dt alldeles för mycket fisk i tack vare läcka på annat kar.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #18
        Ursprungligen postat av Pabbe
        Mina tapajos är otroligt färgstarka före och under lek. Däremot blir de vid yngelvård helt grå. Sedan återgår de till "normalröda". En annan aspekt jag märkte var att när jag körde utan termostat med vattentemp runt 23-24 var de ej så färgstarka (även om de lekte vid den tempen). Tempererade sedan till uppåt 26-28, då blev det skillnad. De gillar ju värme.

        Min tanke.
        Mvh Pablo
        jag håller 28-30 grader i karet så det borde inte bero på det heller
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        Arbetssätt...