Klent färgade G. Tapajos Orangeheads

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Klent färgade G. Tapajos Orangeheads

    Har 4st G. Orangehead som jag tycker färgar dåligt vad det gäller det oranga och röda i fenor och på huvudet..
    Någon som har något tipps om vad det kan vara som gör att färgar dåligt?

    De går i ett 540 ihop med några skalar juveniler, ett gäng corydoras och några sugmalar.
    De gick tidigare i ett 720 och där i färgade de som bäst, men det var även där i färgningen avtog.
    MVH

    Kristofer
  • William
    Användare
    • december 2006
    • 93

    #2
    Om de har haft bättre färg tidigare kan man kanske misstänka att det är något som hänt, antingen med vattenkvalité eller utfodring. Fodret har ju ganska stor inverkan på hur mycket färg dom har på huvud och i fenor.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av William
      Om de har haft bättre färg tidigare kan man kanske misstänka att det är något som hänt, antingen med vattenkvalité eller utfodring. Fodret har ju ganska stor inverkan på hur mycket färg dom har på huvud och i fenor.
      Kör med samma torrfoder Tropical Discus Granulat med astaxhin elelr hur de nu stavas..
      Enda skillnaden är att de just nu inte får några svarta mygglarver, men de färgade "ner" redan innan detta.
      Jag kan förstå att de tappade färg i 720:e karet då det en tid var rejält överbefolkat pga. läcka på annat kar.
      Men nu när de går relativt ensamma så borde det inte ha någon inverkan.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Jag skulle misstänka att det i första hand är en fråga om hur fisken mår. Sämre vattenvärden (i någon parameter) ökad stress, sjukdom eller om de helt enkelt inte tycker att det är leksäsong inverkar mycket på färgerna då det gäller denna art.

        Då det gäller foder tycker jag att räkmix är ett utmärkt foder till dessa fiskar, gärna i kombination med tex diskusgranulat. I naturen äter de till stor del vegetabilisk föda.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Grejjen är att de leker i snitt var 14:e dag båda paren och ena paret tappar än mer färg vid lek medans de andra paret färgar på mer..
          De paret som är minst färgat nu var från början det färgstarkaste paret i 720:e baljan..

          Blir inte riktigt klok på det hela, skulle iofs möjligtvis vara om det är någon vatten parameter då.. No3 kanske?
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #6
            Vad har du för belysning? Prova köra i ett grolux rör?
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Grejjen är att de leker i snitt var 14:e dag båda paren och ena paret tappar än mer färg vid lek medans de andra paret färgar på mer..
              De paret som är minst färgat nu var från början det färgstarkaste paret i 720:e baljan..

              Blir inte riktigt klok på det hela, skulle iofs möjligtvis vara om det är någon vatten parameter då.. No3 kanske?
              fiskarna har kanske vant sig för mycket vid varandra. Släpp i lite nya konkurrenter, det kanske får dem att färga bättre.

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Vad har du för belysning? Prova köra i ett grolux rör?

                Kör med Philips Aquarelle i båda karen, så det borde inte spela ngn roll..
                Vad har groluxen för egnskaper`?
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lundensis
                  fiskarna har kanske vant sig för mycket vid varandra. Släpp i lite nya konkurrenter, det kanske får dem att färga bättre.
                  Har funderat på att byta ut båda honorna, problemet är bara att då vill jag ju ha tag i 2 nya honor...
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #10
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Har funderat på att byta ut båda honorna, problemet är bara att då vill jag ju ha tag i 2 nya honor...
                    Har alltid fått höra att dom helst vill gå i grupper om 6 eller fler..
                    Varför inte bara skaffa ett par till och på så sätt öka konkurrensen och kanske få bättre färg på dina nuvarande?
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Tumregeln är generllt sett 4 eller mer på grupplevande geophagus, skall ta en titt i min SA eartheaters sen och se om det står något annat på Orangehead
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lundensis
                        fiskarna har kanske vant sig för mycket vid varandra. Släpp i lite nya konkurrenter, det kanske får dem att färga bättre.
                        Jag köper inte den förklaringen. Jag tror fortfarande att de av någon anledning inte riktigt trivs. Leker de var 14 dag är de kanske utstressade av leken?

                        mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Ursprungligen postat av KuRtaN
                          Har alltid fått höra att dom helst vill gå i grupper om 6 eller fler..
                          Varför inte bara skaffa ett par till och på så sätt öka konkurrensen och kanske få bättre färg på dina nuvarande?
                          Så tänkte jag också, dvs. i med fler individer.

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Ursprungligen postat av olof
                            Jag köper inte den förklaringen. Jag tror fortfarande att de av någon anledning inte riktigt trivs. Leker de var 14 dag är de kanske utstressade av leken?

                            mvh

                            olof
                            Det är ju ett ganska rimligt antagande, men om de leker så ofta som var 14:e dag, visar det att de måste trivas alldeles förträffligt. Tror bara det är CA-zebraciklider som möjligtvis kan slå dem. Fiskar som inte trivs leker väldigt sällan eller inte alls.

                            Om man ökar konkurrensen borde det ta längre tid mellan lekarna eftersom det ska göras upp mellan fler individer och det kan bli svårare att få stablia par, dvs. de måste kämpa hårdare för att få till det. Detta borde leda till färre lekar/individ och därmed mindre stress av den anledningen. Dessutom blir det svårare för lekande par att bibehålla fasta revir mellan lekarna om nu så är fallet.

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              Groluxrören tar fram den röda färgen hos fiskarna lite mer.
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...