Riktigt irriterande!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Riktigt irriterande!

    Jag har köpt ett nytt 600 liters akvarium och säljer därför nu mitt 500 liters på blocket och här på NCS. Det har legat ute på blocket snart två veckor och under den tiden har säkert 5 personer sagt att de ska köpa det och tre har bestämt tid när de ska komma och hämta det. Ingen av dessa tre har kommit eller hört av sig trots att jag bett alla speciellt att ringa och meddela mig om de ändrar sig.

    I går kväll kom jag överens med en kille (kille 1) om att hålla akvariet till i eftermiddag eftersom han säkert skulle ha det. I morse ringde en annan kille (kille 2) och ville köpa det på studs eftersom han behövde ett kar idag. Jag kunde ju bara säga att jag lovat att hålla det till kille 1 och att jag skulle återkomma om han inte ville ha det. Jag har försökt nå kille 1 hela dagen men han har inte svarat och framåt kvällen ringde jag kille 2. Vid det laget hade han förstås köpt ett annat akvarium. Där fick man för att man va schyst.

    Nu står jag alltså med ett stort akvarium som inte får plats i vardagsrummet (hade jag haft plats för två stora akvarium hade jag ju inte sålt ett utan behållt det) och en blocket annons som blir inaktuell.

    Jag har sålt och köpt en hel del på blocket tidigare men aldrig varit med om något liknande. Vilka är era erfarenheter?

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #2
    Ursprungligen postat av olof
    Jag har köpt ett nytt 600 liters akvarium och säljer därför nu mitt 500 liters på blocket och här på NCS. Det har legat ute på blocket snart två veckor och under den tiden har säkert 5 personer sagt att de ska köpa det och tre har bestämt tid när de ska komma och hämta det. Ingen av dessa tre har kommit eller hört av sig trots att jag bett alla speciellt att ringa och meddela mig om de ändrar sig.

    I går kväll kom jag överens med en kille (kille 1) om att hålla akvariet till i eftermiddag eftersom han säkert skulle ha det. I morse ringde en annan kille (kille 2) och ville köpa det på studs eftersom han behövde ett kar idag. Jag kunde ju bara säga att jag lovat att hålla det till kille 1 och att jag skulle återkomma om han inte ville ha det. Jag har försökt nå kille 1 hela dagen men han har inte svarat och framåt kvällen ringde jag kille 2. Vid det laget hade han förstås köpt ett annat akvarium. Där fick man för att man va schyst.

    Nu står jag alltså med ett stort akvarium som inte får plats i vardagsrummet (hade jag haft plats för två stora akvarium hade jag ju inte sålt ett utan behållt det) och en blocket annons som blir inaktuell.

    Jag har sålt och köpt en hel del på blocket tidigare men aldrig varit med om något liknande. Vilka är era erfarenheter?

    olof

    Jag har sålt en hel del saker i mina dar och har även jag råkat ut för dessa snackpåsar ibland Jag trodde att jag skulle råka ut för samma sak igår då jag sålde ett piano men dom var bara försenade. Hoppas det löser sig för dig.....


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Inte helt obekant. Jag lovar aldrig den som ringer först att jag ska hålla det i en evighet om de inte hör av sig, men bestämmer en tid och kommer de inte säljer man till den som ringt senare. Först på plats med stålar gäller.

      Om det blir fel brukar det röra sig om någon tycker att det var lite dyrt. Kände du det på dig från början?
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Jag har också lärt mig en hårda vägen att man inte ska hålla grejer till folk. Först på plats med stålar stämmer helt med hur jag resonerar också. Vill jag vara schysst gör jag som Olorin, sätter en tid - sen ryker det. Folk som inte hör av sig och ändå vill att man dansar efter deras pipa är otroligt energislukande. Jag gitter bara inte hålla på med sådant.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Inte helt obekant. Jag lovar aldrig den som ringer först att jag ska hålla det i en evighet om de inte hör av sig, men bestämmer en tid och kommer de inte säljer man till den som ringt senare. Först på plats med stålar gäller.

          Om det blir fel brukar det röra sig om någon tycker att det var lite dyrt. Kände du det på dig från början?
          Det är ju ungefär så jag gjort. Bestämt en tid men sen har de inte dykt upp eller hört av sig. I ett fall har jag lovat att hålla det över veckan till nästa helg eftersom de hade en bit att köra och jobbade i veckan.

          Priset är ju alltid en intressant fråga men det har inte varit en diskussion i de fallen folk inte dykt upp. Jag tycker det är ett bra pris och många har hört av sig.

          mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Känner igen de här. Har ju haft mitt stora ute nu ett bra tag och inte fått sålt de pga oseriösa. Sen har man ju nekat alla andra som hört av sig eftersom man nu lovat lägga undan de. Nu har jag dock en som ska komma till helgen. Hade jag inte gått på de där skojarna så hade

            Kan ju säga att jag själv gått på nit efter nit och aldrig att jag lär mig Folk ringer och är entusiastiska och ska bara ha karet och sen kommer de på att: nä akvarium är nog inte kul. Haft dom så ringt ett par gånger i veckan och dubbelkollat så jag verkligen inte säljer karet och lovar att hålla de. Blir så trött!

            Fast de värsta är väl skambud, som tur är har jag bara råkat ut för ett riktigt skumt på 1200 karet annonsen. Det var en som tyckte jag skulle hyra kranbil, hyra kärra och köra hem karet till honom (typ 50-60 mil en väg) så skulle jag få totalt 5000 kontant när jag kom upp med det och då pratar vi 2-3 år gamla saker för nästan 25000 som skulle ingå. Då kostar kranbilen säkert 1500:-.

            Sen har vi ju dom som ringer när man annonserar fisk på kanske 20-25 cm och så får man frågan: passar de i ett 100 liters..... En gång annonserade jag ut ett lekpar multispinosa för typ 80-100:- och skrev att de var lågt pris eftersom jag bara ser till rätt ägare. Då mailar det en till mig typ 25 mil hemifrån och frågar efter sista pris så kommer han och hämtar dom... Har slutat annonsera fiskar på blocket, håller mig till bla ciklid.se så brukar man alltid få seriösa svar.

            I alla fall tycker jag man ska kräva handpenning på allt man lägger undan mer än några dagar. Ska själv försöka skärpa mig på den biten framöver.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Min erfarenhet med fisk och akvarium på annons är att hälften som hör av sig och ska ha grejerna aldrig blir något med. En del hör ju av sig och säger som det är och de ska ha all heder.

              Har en kompis som säljer en hel del bilar och nämner någon ordet sista priset lägger han på direkt mitt i samtalet

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Min erfarenhet med fisk och akvarium på annons är att hälften som hör av sig och ska ha grejerna aldrig blir något med. En del hör ju av sig och säger som det är och de ska ha all heder.

                Har en kompis som säljer en hel del bilar och nämner någon ordet sista priset lägger han på direkt mitt i samtalet
                Det har jag också gjort några gånger Svenskar är det lättare att göra affärer med.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  Det har jag också gjort några gånger Svenskar är det lättare att göra affärer med.
                  ???
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Kanske för att svensken inte har "prutådran" sedan barnsben. Det är stor skillnad på köp/sälj traditioner...

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mattias777
                      Det har jag också gjort några gånger Svenskar är det lättare att göra affärer med.
                      Alla de jag har haft problem med när det gäller detta akvarium har varit helylle svenskar. Prutare är väl sin sak. Jag har inget problem att diskutera priser och tycker jag att det är ett skambud så säger jag ju bara nej.

                      Nu är i vart fall akvariet sålt.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Tur att man har butik och alldrig har dessa problem
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Tur att man har butik och alldrig har dessa problem

                          Jag har hört om innvandrare som kom till leasing i Stockolm. Dom höll för prislappen med handen när dom skulle köpa fisk i butiken. De blev portade därifrån efter ett tag. De försökte manupulera vissa av personalen att mer eller mindre ge bort fisk. Dessa har också varit hemma hos mig och jiddrat men till mig kommer dom inte igen
                          Senast redigerad av Mattias777; 13 januari 2009, 07:16.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            jag ogillar starkt annonsörer på nätet som skriver ring - jag svarar inte på mail, dessa dissar jag direkt annonserar man på nätet så får man väl läsa mail annonsera i tidningen annars.

                            jag håller med matthias ovan att jag väljer vem jag säljer till, det blir bara tjat och gnäll att sälja till vissa likadant när man ska köpa att man aldrig lär sig blev lurad i förra veckan på "finaste" torktumlaren en udda variant som passade perfa i mitt badrum, men väl monterad hemma så funkar ju givetvis inte skiten som den ska kondeserar inget vatten men blir så varm att den stannar (jag kollade ju bara värmen och rotationen när jag köpte den) jag säger bar aldrig mer köpa begagnade saker på det viset.
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • johnnie69
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 105

                              #15
                              så jag är alltså inte ensam om att råka ut för riktiga "puckon".

                              Skulle sälja ett av mina akvarium för ett tag sen , hade satt ut bild "nytaget" och allt på blocket , en köpare ringde flera gånger och frågade om burken ,jag mailade fler bilder till honom och han tyckte den såg bra ut , att den skulle passa bra hos honom , men han kunde inte hämta den på en gång , så han frågade om jag kunde hålla den åt honom , jag svarade att det gör jag inte , först till kvarn vinner.

                              3 dagar senare ringer han igen och frågar om burken finns kvar , det fanns den , han säger att han kommer och köper det av mig direkt , vi kommer överens om priset "3000" , 2 timmar senare så dyker han upp.
                              Han tittar på akvariumet och säger , jag trodde det skulle se annorlunda ut , tycker att det är ganska fult , men jag kan köpa det av dig ändå för 500 kr så blir du av med det.
                              Minuten senare så åkte han ut*L*!!
                              Så kan det gå , men make till fräckhet har jag aldrig stött på.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...