Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    ja har nog aldrig haft dina bekymmer, men jag undrar om de 6 som matvägrar betar på stenar eller visar nått intresse för mat typ tar in men spottar ut..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      Ursprungligen postat av specmats
      ja har nog aldrig haft dina bekymmer, men jag undrar om de 6 som matvägrar betar på stenar eller visar nått intresse för mat typ tar in men spottar ut..
      Lite betande men inte som normala troffar och ingen av dem har spottat ut maten. De som knappt äter och som är tunnast har jag inte sett beta på ett tag.
      //Robert

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av RobbanG
        Lite betande men inte som normala troffar och ingen av dem har spottat ut maten. De som knappt äter och som är tunnast har jag inte sett beta på ett tag.
        Ja, det är kanske dags att vänja in dina troffar med räkmix.
        Ja, jag har aldrig sett någon troffe magra, enbart utav bara räkmix.
        Och jag har haft en del troffar.
        Varför göra det svårare än det är.Janne
        Senast redigerad av malawijanne; 06 juni 2009, 00:48.

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja, det är kanske dags att vänja in dina troffar med räkmix.
          Ja, jag har aldrig sett någon troffe magra, enbart utav bara räkmix.
          Och jag har haft en del troffar.
          Varför göra det svårare än det är.Janne
          men janne du hade väl liknande problem med Demasoni som droppade av!? jag kan inte förstå lösningen att som vissa säger "behandla demasoni som tropheus" vilket inte har övertygat mej och när vf tropheus visar dessa problem som robban beskriver kan jag inte fatta vad som ska göras och jag tror faktiskt inte det handlar om fodret men som sagt tror..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av specmats
            men janne du hade väl liknande problem med Demasoni som droppade av!? jag kan inte förstå lösningen att som vissa säger "behandla demasoni som tropheus" vilket inte har övertygat mej och när vf tropheus visar dessa problem som robban beskriver kan jag inte fatta vad som ska göras och jag tror faktiskt inte det handlar om fodret men som sagt tror..
            Ja precis, jag hade liknande problem med med mina demasoni.
            Och jag lyckades aldrig att lösa det problemet.
            Men jag är lite sugen att börja igen med lite demmisar.
            Och ska man ska se tillbaka med min erfarenhet från demasoni.
            Jag köpte 5 +5 VF ifrån Marcus Zadenius, direkt import från sjön.
            Jag mötte upp Marcus på flygplatsen, på landvetter.
            Ja jag fick min lilla påse med 10 st demasoni. pris 3000 kr, dom var ca 4-6 cm.
            Vad tror min sambo sa, ja du är inte klok.
            Ja nu var det inte fem par, det var 4 honor och 6 hannar.
            Men vilka djur det var spikraka ränder ända upp i fenan, ja det var riktigt bra avelsdjur, ja jag kanske inte var nöjd just då, för att jag förväntade att dom skulle vara större, men senare så har jag dragit fram flera hundra utav den stammen och dom har varit stabila.
            Men, tillbaka till problemet med demasoni att dom tynar bort, jag tror inte att fodret är problemet, nej jag tror att det är vattnet som stökar till det.Janne

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja precis, jag hade liknande problem med med mina demasoni.
              Och jag lyckades aldrig att lösa det problemet.
              Men jag är lite sugen att börja igen med lite demmisar.
              Och ska man ska se tillbaka med min erfarenhet från demasoni.
              Jag köpte 5 +5 VF ifrån Marcus Zadenius, direkt import från sjön.
              Jag mötte upp Marcus på flygplatsen, på landvetter.
              Ja jag fick min lilla påse med 10 st demasoni. pris 3000 kr, dom var ca 4-6 cm.
              Vad tror min sambo sa, ja du är inte klok.
              Ja nu var det inte fem par, det var 4 honor och 6 hannar.
              Men vilka djur det var spikraka ränder ända upp i fenan, ja det var riktigt bra avelsdjur, ja jag kanske inte var nöjd just då, för att jag förväntade att dom skulle vara större, men senare så har jag dragit fram flera hundra utav den stammen och dom har varit stabila.
              Men, tillbaka till problemet med demasoni att dom tynar bort, jag tror inte att fodret är problemet, nej jag tror att det är vattnet som stökar till det.Janne
              Det är jag helt övertygad om att i de flesta fall så är det vattnet som är den bidragande faktorn till att Demansoni/Troffar sjuknar in och dör.

              /Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Emil
                Användare
                • oktober 2008
                • 73

                Hallå allihopa!
                Köpte en grupp tropheus sp, black bemba igår hos kent.
                gruppen består av 20 individer som är ca 8cm.
                Dom går i ett 300L kar med två stenrösen och nån växt.
                NU till frågan hur mycket ska man mata och hur ofta?
                Jag matar med räkmix och pellets som jag köpte hos kent i nol.
                det var det dom fick förut med så det är ingen ny mat.
                tacksam för svar

                MVH// Emil
                Senast redigerad av Emil; 18 juni 2009, 23:18.

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  Ikola tugg

                  ikväll såg jag till min stora glädje att en av mina ikola honor tuggade Troligen har dom lekt idag efter mitt vattenbyte. Har varit borta under dagen och kollade in ikolan vid 19 tiden, Då upptäckte jag honan som gled omkring lite bakom de andra som kikade på mig då jag satte mig för att kika på ikolan. Såg direkt på hennes beteende var annorlunda o såg sedan hennes hakpåse och lite tuggrörelser Ett par frågor! Misslyckas dom alltid första gången eller kan hon gå tiden ut?

                  Matar med nls thera a+ och räkmix. Tänkte nog följa Göran Åstebros råd om att bara mata med tinad räkmix istället för att öka chansen att klara tugget. Är det riskabelt att bara köra ett foder när dom är vana att få två olika foder varje dag? Matar nls + räkmix + nls, alltså tre matningar per dag.

                  När kan man flytta honan till ett spottkar utan att hon spottar ut för tidigt i håven? Antar att det har att göra med när äggen blivit yngel, att hon då inte spottar vid flytt

                  Tack på förhand

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av doohan
                    ikväll såg jag till min stora glädje att en av mina ikola honor tuggade Troligen har dom lekt idag efter mitt vattenbyte. Har varit borta under dagen och kollade in ikolan vid 19 tiden, Då upptäckte jag honan som gled omkring lite bakom de andra som kikade på mig då jag satte mig för att kika på ikolan. Såg direkt på hennes beteende var annorlunda o såg sedan hennes hakpåse och lite tuggrörelser Ett par frågor! Misslyckas dom alltid första gången eller kan hon gå tiden ut?

                    Matar med nls thera a+ och räkmix. Tänkte nog följa Göran Åstebros råd om att bara mata med tinad räkmix istället för att öka chansen att klara tugget. Är det riskabelt att bara köra ett foder när dom är vana att få två olika foder varje dag? Matar nls + räkmix + nls, alltså tre matningar per dag.

                    När kan man flytta honan till ett spottkar utan att hon spottar ut för tidigt i håven? Antar att det har att göra med när äggen blivit yngel, att hon då inte spottar vid flytt

                    Tack på förhand
                    Jag tror att hon spottar i vilket fall, dom flesta troffar gör det i början, och det spelar ingen roll om du matar eller inte.
                    Och jag tycker inte att du ska lägga honan i ett spottkar, det blir bara jobbigt att introducera henne i gruppen sen, nej låt henne gå i 3 veckor och sedan töm henne.Janne

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      Ursprungligen postat av doohan
                      ikväll såg jag till min stora glädje att en av mina ikola honor tuggade Troligen har dom lekt idag efter mitt vattenbyte. Har varit borta under dagen och kollade in ikolan vid 19 tiden, Då upptäckte jag honan som gled omkring lite bakom de andra som kikade på mig då jag satte mig för att kika på ikolan. Såg direkt på hennes beteende var annorlunda o såg sedan hennes hakpåse och lite tuggrörelser Ett par frågor! Misslyckas dom alltid första gången eller kan hon gå tiden ut?

                      Matar med nls thera a+ och räkmix. Tänkte nog följa Göran Åstebros råd om att bara mata med tinad räkmix istället för att öka chansen att klara tugget. Är det riskabelt att bara köra ett foder när dom är vana att få två olika foder varje dag? Matar nls + räkmix + nls, alltså tre matningar per dag.

                      När kan man flytta honan till ett spottkar utan att hon spottar ut för tidigt i håven? Antar att det har att göra med när äggen blivit yngel, att hon då inte spottar vid flytt

                      Tack på förhand
                      Grattis till leken

                      Jag brukar göra följande när mina troffar leker: Låta dem gå kvar i karet till ca dag 25 då de håvas och tömms ifall jag vill att ynglen ska sparas. Honan äter små matpartiklar under tiden.

                      Mina Kambwimba matar jag inte med NLS som du redan känner till under de första 14 dagarna eftersom de då brukar svälja tugget. Har haft flera sådanna misstag innan jag kom på knepet.

                      Har skaffat mig en ny troffe grupp av Sp red, där jag har en tuggande hona som lekt för första gången, och som har gått i karet med NLS matning hela tiden utan att svälja, och är nu inne på dag 24, så ibland lyckas det med en gång..

                      Så tydligen kan man mata vissa troffegrupper hela tiden med NLS utan att tappa tugget. Är tydligen bara att prova sig fram och se vad som gäller för de olika troffe sorterna.

                      Många honor kan ibland behöva några lekar för att vänja sig vid tugget innan de lär sig att behålla det. Gäller speciellt odlad fisk.

                      Det är ingen fara att bara mata med räkmix eller grönflingor under en period och sedan återgå till NLS.

                      Du får återkomma och tala om hur det gick med leken.

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        Tack

                        Ursprungligen postat av Göran Å
                        Grattis till leken

                        Jag brukar göra följande när mina troffar leker: Låta dem gå kvar i karet till ca dag 25 då de håvas och tömms ifall jag vill att ynglen ska sparas. Honan äter små matpartiklar under tiden.

                        Mina Kambwimba matar jag inte med NLS som du redan känner till under de första 14 dagarna eftersom de då brukar svälja tugget. Har haft flera sådanna misstag innan jag kom på knepet.

                        Har skaffat mig en ny troffe grupp av Sp red, där jag har en tuggande hona som lekt för första gången, och som har gått i karet med NLS matning hela tiden utan att svälja, och är nu inne på dag 24, så ibland lyckas det med en gång..

                        Så tydligen kan man mata vissa troffegrupper hela tiden med NLS utan att tappa tugget. Är tydligen bara att prova sig fram och se vad som gäller för de olika troffe sorterna.

                        Många honor kan ibland behöva några lekar för att vänja sig vid tugget innan de lär sig att behålla det. Gäller speciellt odlad fisk.

                        Det är ingen fara att bara mata med räkmix eller grönflingor under en period och sedan återgå till NLS.

                        Du får återkomma och tala om hur det gick med leken.

                        Mvh Göran
                        För era svar!

                        Intressant med att vissa klarar att behålla tugget med nls och att vissa inte gör det!

                        Vad är det för röd grupp du skaffat Göran? Har själv skaffat 26st Red Chimba F1 som går i ett 375L. Har sett den vf föräldragruppen och dom är väldigt fina, så det finns hopp om att mina F1or också kan bli det Den röda gruppen verkar vara mindre populär än moori och black. Baserar det lite på inläggen men också på priserna på de röda troffarna. Tycker att en vuxen grupp röda i ett ljust akvarium är grymt snyggt. Har också sett att mina chimba ofta gör styrkeprov genom att blåsa upp sig och försöker att se stora och tuffa ut. Väldigt roliga att se på även fast de är lite små än (upp till 6cm)

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          Ursprungligen postat av doohan
                          Vad är det för röd grupp du skaffat Göran?
                          Har en odlad grupp på 30st Sp red från Ndole i storleken 3-6 cm, som börjar visa fina färger.

                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • doohan
                            NCS Medlem
                            • augusti 2004
                            • 1607

                            Jag

                            Ursprungligen postat av Göran Å
                            Har en odlad grupp på 30st Sp red från Ndole i storleken 3-6 cm, som börjar visa fina färger.

                            Mvh Göran
                            kom på att jag kanske kunde hitta infon under din medlemsinfo efter att jag ställt frågan, vilket jag mycket riktigt gjorde Var lite snabb där och nyfiken. Ndolen är en av de vackraste ur den röda gruppen. Har tre favoriter ur Red gruppen dvs Moliro, Chimba och Ndole. Vid 6cm börjar det hända mycket hos troffar o det blir fart på dem

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              Ursprungligen postat av Göran Å
                              Har skaffat mig en ny troffe grupp av Sp red, där jag har en tuggande hona som lekt för första gången, och som har gått i karet med NLS matning hela tiden utan att svälja, och är nu inne på dag 24, så ibland lyckas det med en gång..
                              Kul Göran att Ndole´n trivs och förökar sig. Dags för lite bilder snart

                              Hälsningar

                              /Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • doohan
                                NCS Medlem
                                • augusti 2004
                                • 1607

                                Nu

                                Ursprungligen postat av Göran Å
                                Har en odlad grupp på 30st Sp red från Ndole i storleken 3-6 cm, som börjar visa fina färger.

                                Mvh Göran
                                kanske jag missat något men är det en av dina 3-6cm som tuggar?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...