Tofsalger - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Ursprungligen postat av patdah
    Försök att lösa problemet genom att finna orsaken istället för att tillsätta fiskar eller medel i karet.
    Grundtanken är totalt rätt, precis så man ska tänka!! Kruxet med just tofsalger är att även om man sköter karet enligt alla konstens regler så är de verkligt luriga att få att gå ner när man fått dem. Just med tofsalger är jag faktiskt (!) helt för en quickfix som väteperoxid, samt lite omläggning i skötseln av karet efteråt. Tofsalger växer inte särdeles fort, så ger man dem en riktig känga med väteperoxid så är de rökta. Kör med lösning i ca 3-6 procent så funkar det bra.

    Har inte testat Troffar mot dessa alger, men jag litar helt på att de funkar (har sett Albins video). En bra och naturlig variant av bekämpning!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Grundtanken är totalt rätt, precis så man ska tänka!! Kruxet med just tofsalger är att även om man sköter karet enligt alla konstens regler så är de verkligt luriga att få att gå ner när man fått dem. Just med tofsalger är jag faktiskt (!) helt för en quickfix som väteperoxid, samt lite omläggning i skötseln av karet efteråt. Tofsalger växer inte särdeles fort, så ger man dem en riktig känga med väteperoxid så är de rökta. Kör med lösning i ca 3-6 procent så funkar det bra.

      Har inte testat Troffar mot dessa alger, men jag litar helt på att de funkar (har sett Albins video). En bra och naturlig variant av bekämpning!

      Hilsen,

      P
      OK - det är liksom det jag menade - att både tänka till vad som kan förbättras i skötseln, men samtidigt "slå ihjäl" de bestånd av alger som ju redan är där!

      Ska nog prova troffevarianten först - vore ju coolt om den funkade. Och så fick man nåra såna också - troffar alltså! Men om inte - skulle du, eller nån, kunna ge en kortfattad beskrivning hur jag ska gå tillväga med väteproxid?! Jag är helt novis på området - och då menar jag helt!!!

      Tack alla för visat intresse och hjälp. Tar kanske en liten stund innan troffarna är fixade, men jag återkommer med rapport...men gärna väteproxidbekrivningen innan dess!

      Ha nu en bra nyårsafton!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Man tar väteperoxidlösningen i en medicinspruta från Apoteket och sprutar helt enkelt ut lösningen direkt på algerna. Underlättar om man sätter en bit luftslang på sprutan, enklare att komma nära algerna då. Behövs inte mycket. Vill man samtidigt göra vattenbyte (för att minska näringsmängden i karet) kan man kombinera med ett verkligt fett byte (80-90 procent). Med så lågt vattenstånd är det en baggis att spruta peroxid på många ställen.

        Gott nytt!!

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #19
          OK - skaffar troffar (1+2) nästa år och sedan får vi se...nu ska det strax bli obligatorisk nyårspromenad, sedan börjar "uppladdningen" för kvällens festligheter i familjens hägn! Tack alla än en gång!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • fishweed
            Användare
            • februari 2008
            • 434

            #20
            mina hästnosar har vart ganska bra att äta lite tofsalger för min del och då du har sådana så kan du ju prova dom först å se om dom är sugna!
            bara en tanke så...
            hur googlar man efter ett liv?

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #21
              Ursprungligen postat av fishweed
              mina hästnosar har vart ganska bra att äta lite tofsalger för min del och då du har sådana så kan du ju prova dom först å se om dom är sugna!
              bara en tanke så...
              Mina äter nada av detta...även om jag hört att även dessa ska käka alger som troffarna...Kanske skulle prova att svälta dem lite? Nu menar jag inte att du gör det med dina OBS - men mina kanske har det för bra på matfronten - bl.a tillväxten av alger tycks ju indikera detta!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • fishweed
                Användare
                • februari 2008
                • 434

                #22
                Ursprungligen postat av joe
                Mina äter nada av detta...även om jag hört att även dessa ska käka alger som troffarna...Kanske skulle prova att svälta dem lite? Nu menar jag inte att du gör det med dina OBS - men mina kanske har det för bra på matfronten - bl.a tillväxten av alger tycks ju indikera detta!
                nja jag blidde överaskad av hur glupska mina va när jag fick hem dom från butiken, hade en anubisväxt som hade ett ganska hårt angrepp av alger å den blidde putsad på nån dag helt ren. Men det kan vara ett värt försök för dig å se om dom är villiga att ta sig en tugga! =)
                även jag övermatar nog mina fiskar lite så du är inte ensam om det!
                hur googlar man efter ett liv?

                Kommentar

                Arbetssätt...