Tofsalger - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Tofsalger - vad göra?

    Jag har bekymmer med tofsalger - jag tror åtminstone att det är tofalger - som beväxer sten och bakgrund i mitt stora kar (300liter). Blir liksom en grön matta som sakta vajar i strömmen...

    Har inte gjort stora städförsök - och inga "kemiska" experiment. Men jag har haft samma problem tidigare i andra kar. Tog ur all sten och skrubbade, men fy tusan vilket jobb och snart var det där igen...och ancistrusarna är inte till mycket hjälp (äter inte detta vad jag förstått!?)

    Mina andra kar klarar sig betydligt bättre - förklaring?

    Lite av varan är väl helt OK, men när stora delar av inredningen blir jämngrön som heltäckningsmatta, då är det inte lika kul längre. Är det nån som har nåt universalknep?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Klorin är lösningen visst allt dör men det blir fint

    nehe det dög inte

    vad går det för fiskar
    har du Engelsk sjösten
    hur mycket samt hur länge är lyset på
    har du växter
    samt vilken pump använder du
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • MatCan
      Användare
      • september 2007
      • 210

      #3
      Kolla på Alg-forumet på platnswap.se

      Där kan du säkert få bra hjälp

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Klorin är lösningen visst allt dör men det blir fint

        nehe det dög inte

        vad går det för fiskar
        har du Engelsk sjösten
        hur mycket samt hur länge är lyset på
        har du växter
        samt vilken pump använder du
        Klorin har jag funderat på i mina lägre stunder..eller inte!

        Karet har en "besättning av 6 T.Irsacae, 5 P. Rock kribensis, 2 vuxna J.Marleri samt en drös småttingar och 3 ancistrus - känns inte direkt överbefolkat! Lite växter finns däri ca. 10 vallisneria.

        2 pumpar - ett Fluval 305 och en PH 1200 l/tim med blå filtermatta (ca. 10 liter) bakom bakgrunden.

        Lyset är på 10-12 timmar/dag (ja, jag vet - det är kanske lite mycket) men oftast bara ett (av två) rör på 30W - så det borde egentligen inte vara nån fara!

        Ingen engelsk sjösten - grov 0.8-1.2 mm sand om jag minns rätt.

        Kan det ge nån/några ledtrådar??

        Och varför blir det bara tofsalger - inte nått annat i algväg?
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av MatCan
          Kolla på Alg-forumet på platnswap.se

          Där kan du säkert få bra hjälp
          Detta kändes som en bra länk - prima! Orkar inte läsa den nu - måste sova (små barn mycket nattlig folkvandring fram på småtimmarna!!!) men ska gå igenom detta imorgon och kanske ändå få några goda ledtrådar och tips!

          Tackar - MatCan (och Christer) för svar!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            #6
            Ursprungligen postat av joe
            Och varför blir det bara tofsalger - inte nått annat i algväg?

            Den enda erfarenhetan jag har av dessa alger är att de kommer om man matar för mycket och inte byter vatten tillräckligt ofta.

            Jag tror att du ska börja leta felorsak där.....

            En fisk som verkligen älskar att äta dessa tofsalger är troffar,,,,skaffa ett par styckna så ska du se att det snart blir rent....allra bäst är ju förstås en hel grupp.

            ( Om jag inte minns helt fel så visade endymion/Albin en film om detta för en tid sedan.)

            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • patdah
              Användare
              • december 2008
              • 64

              #7
              Ursprungligen postat av Göran Å
              Den enda erfarenhetan jag har av dessa alger är att de kommer om man matar för mycket och inte byter vatten tillräckligt ofta.

              Jag tror att du ska börja leta felorsak där.....
              Jag håller med Göran till 100%.

              Börja byta 20% vatten en gång i veckan och slamsug botten lite varje gång. Mata mindre. Prova några andra växter i karet.

              Kommentar

              • JimBen
                Användare
                • juli 2008
                • 15

                #8
                Samma här!

                Ursprungligen postat av patdah
                Jag håller med Göran till 100%.

                Börja byta 20% vatten en gång i veckan och slamsug botten lite varje gång. Mata mindre. Prova några andra växter i karet.
                En fisk som är bra på tofsalger är siamesiska algätare.
                vet inte hur dom går ihop med dina fiskar dock....

                Jag har ett gäng i mitt discuskar och dom käkade rent snabbt.

                Men att ta bort algerna åtgärdar inte problemet, utan symptomen....

                Sänk ljustimmarna något och testa snabbväxande växter.
                typ. polysperma, vattenpest, hornsarv.

                Dom äter upp algernas näring.

                Byt vattnet oftare.


                Lycka till och god fortsättning!

                Jimmy Bengtsson
                Skepplanda

                Vad har du för filter?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Spruta väteperoxid på dem och se dem dö... Kan ta ett tag och lite tålamod, men funkar bra. Inte farligt för fisken om du tar det lite lugnt. Annars bra att kolla de parametrar folk redan nämnt. Glöm inte tålamod, de är luriga att bli av med.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #10
                    Som göran nämnde så är vattenbyte samt suga rent botten noga och lite mindre mat en bra guide för att bli av med toffs alger. Att lägga i en troffe funkar även bra. I skövde AF lokal så släpptes det i en troffe i ett kar som var full knökat med tofs alger och hade vart det i flera år.... Detta var en ensam överlevande som en medlem inte ville ha så den släpptes i här iaf. Vid nästa möta en månad senare så var det sop rent... inte en tofs alg fanns kvar.
                    Nu så har man ju kan hända fått bort algerna men gör man ingen förändring mot tidigare så kommer dom snart tillbaks.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Tack för diverse kommentarer - ska titta lite närmare på detta. Justera matandet, kolla ljuset etc. Det där med väteperoxid vet jag inte om jag törs...kanske

                      Men detta med troffar lät lite mer naturvänligt (och effektivt!). Dock vill jag inte ha ett gäng troffar - inte än i allafall. Kan jag skaffa en och ha som städgumma - eller är det för taskigt?

                      (en eller grupp är väl tyvärr det som gäller avseende dessa, om jag förstått saken rätt!?)
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • patdah
                        Användare
                        • december 2008
                        • 64

                        #12
                        Försök att lösa problemet genom att finna orsaken istället för att tillsätta fiskar eller medel i karet.

                        Kommentar

                        • algskraparn
                          Användare
                          • september 2006
                          • 159

                          #13
                          Kolla om det är tofsalger (alternartivt penselalger) eller om det är trådalger.
                          Skälet till denna min undran är att du skriver att det är en grön matta som vajar i vattenströmmen.

                          Är det en GRÖN matta med långa (>1,5 cm) trådar lutar jag åt att det är trådalger, det är inga roliga saker att ha att göra med alls..
                          Jag kan inte komma ihåg att jag varaktigt blivit av med dem, minskning av dem har jag åstadkommit, men aldrig blivit av med skiten.
                          Klorin, jag upprepar, klorin.

                          Är de snarare att likna vid BLÅaktiga tofsar eller penslar är det tofsalger, det finns något preparat som heter "triple buffer", kommer inte ihåg tillverkare, enligt vad jag hört skall algerna i pricip lossna och dö på direkten. Har iofs inte provat själv men....

                          Annars håller jag med föregående skribenter, byt vatten och så, det brukar hjälpa mot tofsalgernas tillväxt.

                          Kommentar

                          • Göran Å
                            Användare
                            • december 2005
                            • 1295

                            #14
                            Ursprungligen postat av joe
                            Men detta med troffar lät lite mer naturvänligt (och effektivt!). Dock vill jag inte ha ett gäng troffar - inte än i allafall. Kan jag skaffa en och ha som städgumma - eller är det för taskigt?

                            (en eller grupp är väl tyvärr det som gäller avseende dessa, om jag förstått saken rätt!?)
                            Skönt att du tänker naturvänligt Joe ...då har du ju tagit halva steget att bli med ett par troffar.

                            Det är helt ok att hålla ett par eller 1+2 av troffar av någon lugnare sort som ex Tropheus moorii. Fråga Kent i Nol så hjälper han dig säkert.

                            Du har ju för övrigt flera fina sorter från Tanganyikasjön så några troffar blir ju pricken över i......

                            Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #15
                              Ursprungligen postat av patdah
                              Försök att lösa problemet genom att finna orsaken istället för att tillsätta fiskar eller medel i karet.
                              Jag håller helt med! Jag ska försöka både och - självklart måste jag försöka åtgärda problemet genom att eliminera orsaken också...men det är ju redan en hel del alger på plats så att säga!

                              Algskraparn: Jag är inte så haj på detta med alger och olika sorter - men jag får väl försöka luska lite till...de är gröna, men inte alls lika långa som du beskrev...jag tror nog att det är tofsalger trots allt!

                              Göran: Va bra - kanske kan vara nåt då med 1+2 troffar...men det blir ju, som du mkt. riktigt skriver, mer och mer Tanganyika av detta och jag som tänkte Victoria överfasning...nå, fina fiskar är de ju allasammans!
                              Senast redigerad av joe; 30 december 2008, 18:28.
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...