metronidazol

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1338

Ursprungligen postat av specmats
    tror att det är intet i kontra mot det faktiska problemet, men antibiotika som borde vara en hjälp och det det har missbrukas är, ett extremt problem, men och åter igen vad har det med flagyl eller metronidazole som behandling mot fiskar och göra..??
    Redan tidigt i den här tråden uppmanades det till köp av antibiotika över nätet och den uttrycktes frustration över att det var receptbelagt i Sverige. Det spekulerades vilt i olika doseringar och blandningar av olika typer av antibiotika (inte bara metronidazol) för fiskmedicinering utan att någon visste något säkert.

Först då lade jag mig i tråden och tog upp problematiken med antibiotika, och på mycket god grund tycker jag själv.

Uppmaningar till olagligheter kan naturligtvis inte få stå oemotsagda på forumet. Det är olagligt att importera receptbelagda mediciner. Och i fallet med antibiotika är det en synnerligen välmotiverad lag, vilket säkert de flesta håller med om. Åtminstone de som orkat titta på någon av de artiklar jag som bla. jag länkat till.

Det handlar om liv och död och den moderna sjukvårdens största utmaning. Det finns inte utrymme för några droppar i havet eller ens akvariet. Jag hoppas och tror att genom att få veta bakgrunden får fler förståelse för varför vi alla alltid måste vara extremt återhållsamma med antibiotika.

Dessutom, den här tråden har gjort det tydligt att det knappast finns någon som helst vetenskaplig grund för de rekommenderingar av val av preparat och doseringar som flyter runt i akvaristkretsar. Det spekuleras vilt. Någon har hört, och minsann ett par dagar efter att jag droppade i x droppar av y i akvariet slutade fiskarna att dö, självklart måste medicineringen vara det som hjälpte. INTE!

Den som har en teoretisk kunskap om hur antibiotika fungerar, och hur viktigt det är att alltid välja rätt preparat och rätt dosering förstår att i de flesta fallen har antibiotika knappast haft något med fiskarna tillfrisknande att göra. De hade blivit friska ändå, efter att de svagare individerna fallit bort. På samma sätt som du blir frisk från halsfluss oavsett om du får antibiotika eller inte. Men om läkaren mot bättre vetande skriver ut antibiotika (vilket tyvärr ofta sker) så kommer du tro att det var den som fick dig att friskna till.

Det är tvärt om mycket möjligt att antibiotikamedicineringen förvärrat problemen i akvariet. Att antibiotika riskerar slå ut de goda bakterierna vi förlitar oss på för den biologiska filtreringen vet alla. Dessutom är infektioner - framför allt i magtarmkanal, eller svampangrepp - en av de allra vanligaste biverkningarna av antibiotikamedicinering. Det kallas opportunistiska infektioner: eftersom den normala bakteriefloran slås ut av antibiotika får sjukdomsalstrande bakterier och svampar lättar att få fotfäste. Kanske gjorde du dina fiskar en björntjänst när du medicinerade dem.

Om du inte tar hotet om resistenta bakterier på allvar, ta åtminstone dina egna fiskars hälsa på allvar!
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 28 May 2009, 21:41.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1338

Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja har en liten undran, mediciner har ju en halveringstid, tetracyklin slutar ju att verka efter 3 dygn i en balja, så jag som amatör kan ju tro att då har det slutat verka.
      Och då som amatör kan jag säga att det absolut ingen problem att släppa ut det vattnet.Janne
      Som tur är behöver inte amatörer gissa och dra egna slutsatser. Det finns naturligtvis professionella forskare som undersökt detta med vetenskapliga metoder.

Olika antibiotikatyper har olika lång nedbrytningstid. Vissa bryts ner ganska fort, andra tar mycket lång tid. Ju längre nedbrytningstid och ju bredare antibiotiskt spektrum desto värre konsekvenser i naturen. Man benämner detta ibland som preparatens ekoskugga, efter hur stor påverkan på ekologin de har. Det är ett reellt problem som inte ens läkemedelsindustrin förnekar.

Tetracyklin, som du säger absolut inte är ett problem att släppa ut är ett av de antibiotikapreparat som har längst ekoskugga.

Ett citat från SLUs hemsida:
      För penicillin bl a finns enzymsystem som snabbt bryter ned molekylen till ofarliga produkter. Sådana enzymsystem saknas däremot hos andra typer av antibiotika, t ex tetracyklinerna och de helsyntetiska kinolonerna. Dessa kan därför lagras upp i naturen och där ge upphov till fler resistenta bakterietyper vars resistens kan spridas vidare.

Ytterligare ett citat, ur tidskriften Läkemedelsvärlden som tar upp ett par antibiotikatyper med stor ekoskugga:
      Jag föreslår ett paradigmskifte vid förskrivning av antibiotika, så att större hänsyn tas till deras miljöverkningar. Det skulle minska användandet av kinoloner och tetracykliner som har stor ekoskugga

Janne, du är en mycket skicklig fiskodlare, och som sådan har jag stor respekt för både din teoretiska kunskap och din långa praktiska erfarenhet. Men när det kommer till området antibiotikaanvändning så har du gång på gång i den här diskussionstråden visat att du har, rent ut sagt, noll koll.

Jag hoppas du kan ta till dig lite ny kunskap på området och bli mer ödmjuk och inte komma med tvärsäkra uttalanden om sådant du uppenbarligen inte vet något om. Det handlar om både våra barns och våra fiskars hälsa.
      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 28 May 2009, 09:25.
      Centralamerika 2006

Kommentar

• endymion

daniel_i_malmö: Är de nya mediciner med Sarafloxacin bättre ur miljösynpunkt?

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö

Uppmaningar till olagligheter kan naturligtvis inte få stå oemotsagda på forumet. Det är olagligt att importera receptbelagda mediciner. Och i fallet med antibiotika är det en synnerligen välmotiverad lag, vilket säkert de flesta håller med om.
          Octozin är som sagt lagligt, det som motiverar köp via nätet är (som alltid) billigare pris, och jag tror att du överdriver antibiotika som placebo-medicin.
          (men jag kan förstå att det behövs överdrifter för att övertala)
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1338

Ursprungligen postat av endymion
            daniel_i_malmö: Är de nya mediciner med Sarafloxacin bättre ur miljösynpunkt?
            Jag vet inte mer om Sarafloxacin än att det är en typ av flourokinolon. Kinoloner är en av de syntetiska antibiotika som nämns i citaten i mitt svar till Janne. Men jag kan inte svära på att citaten gäller för just sarafloxacin, även om det är troligt eftersom de är mycket närbesläktade.

Dock hittade jag lite intressant info när jag googlade på sarafloxacin. Sarafloxacin räknades som en ny mycket lovande veterinärantibiotika i slutet av 90-talet.

Om jag tolkar den här artikeln rätt så förbjöds i USA sarafloxacinanvändning på fjäderfä sedan redan 2005. Detta eftersom man visat att användningen av sarafloxacin gjorde att de Campylobacter-bakterier som fjäderfä bär på blev immuna mot inte bara sarafloxacin utan också ciprofloxacin. Ciprofoxacin är en vanlig antibiotika i människomedicinen.

Campylobakter är den bakterien du varnats för när du fått lära dig att vara försiktig med rå kyckling. Campylobacterinfektion är enligt smittskyddslagen en allmänfarlig sjukdom och smittspårningspliktig sjukdom. Det anmäls ca 7000 fall varje år i Sverige.

Så sarafloxacin tycks vara ett sorgligt men mycket illustrerande exempel på problematiken vi diskuterar här. Tyvärr utvecklas mikroorganismerna snabbare än vad vi får fram ny antibiotika.
            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 28 May 2009, 13:52.
            Centralamerika 2006

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Som tur är behöver inte amatörer gissa och dra egna slutsatser. Det finns naturligtvis professionella forskare som undersökt detta med vetenskapliga metoder.

Olika antibiotikatyper har olika lång nedbrytningstid. Vissa bryts ner ganska fort, andra tar mycket lång tid. Ju längre nedbrytningstid och ju bredare antibiotiskt spektrum desto värre konsekvenser i naturen. Man benämner detta ibland som preparatens ekoskugga, efter hur stor påverkan på ekologin de har. Det är ett reellt problem som inte ens läkemedelsindustrin förnekar.

Tetracyklin, som du säger absolut inte är ett problem att släppa ut är ett av de antibiotikapreparat som har längst ekoskugga.

Ett citat från SLUs hemsida:
              För penicillin bl a finns enzymsystem som snabbt bryter ned molekylen till ofarliga produkter. Sådana enzymsystem saknas däremot hos andra typer av antibiotika, t ex tetracyklinerna och de helsyntetiska kinolonerna. Dessa kan därför lagras upp i naturen och där ge upphov till fler resistenta bakterietyper vars resistens kan spridas vidare.

Ytterligare ett citat, ur tidskriften Läkemedelsvärlden som tar upp ett par antibiotikatyper med stor ekoskugga:
              Jag föreslår ett paradigmskifte vid förskrivning av antibiotika, så att större hänsyn tas till deras miljöverkningar. Det skulle minska användandet av kinoloner och tetracykliner som har stor ekoskugga

Janne, du är en mycket skicklig fiskodlare, och som sådan har jag stor respekt för både din teoretiska kunskap och din långa praktiska erfarenhet. Men när det kommer till området antibiotikaanvändning så har du gång på gång i den här diskussionstråden visat att du har, rent ut sagt, noll koll.

Jag hoppas du kan ta till dig lite ny kunskap på området och bli mer ödmjuk och inte komma med tvärsäkra uttalanden om sådant du uppenbarligen inte vet något om. Det handlar om både våra barns och våra fiskars hälsa.
              Hoppsan, detta var tydligen känsligt, ja det var kanske lite för mycket utmanande i mitt inlägg, därför så har jag ändrat det.
              Men att skriva att jag har NOLL KOLL som du skriver Daniel, ja det får stå för dig, du får tycka vad du vill.
              Men jag har inte noll koll, men jag kanske inte håller med om allt du skriver, och jag håller inte med om om allt som förs i massmedia om att det är missbruk utav penicillinet som gör att vi får multiresistenta bakterier, nej att tror att om vi slutar med penicillin, så kommer dom multiresistenta bakterierna att försvinna, nej det är mer komplicerat. Sen tycker jag att det kanske var lite överdrivet av dig att skriva att vi riskerar våra barns hälsa, för att vi medicinerar vår baljor.Janne

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

Du missade något där Janne så klart försvinner inte de multiresistenta bakterierna om vi stoppar använda antibiotika. Men blir vi inte mer återhållsamma med att använda dessa är de snart verkningslösa och då står vi oss slätt. Redan idag dör det personer vuxna som små på våra sjukhus av sådan som var lätt o kurera för några år sedan.

Kolla också in www.strama.se Det gäller nog att strypa alla kranar inte minst akvaristiken för där är det nätdiagnostiken som gäller.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Ursprungligen postat av kaj.p
                  Du missade något där Janne så klart försvinner inte de multiresistenta bakterierna om vi stoppar använda antibiotika. Men blir vi inte mer återhållsamma med att använda dessa är de snart verkningslösa och då står vi oss slätt. Redan idag dör det personer vuxna som små på våra sjukhus av sådan som var lätt o kurera för några år sedan.

Kolla också in www.strama.se Det gäller nog att strypa alla kranar inte minst akvaristiken för där är det nätdiagnostiken som gäller.
                  Ja nu tror jag inte att barn dör utav sådana saker som var lätta att kurera för några år sen.
                  men däremot så vet jag att det finns folk som dör i bakteriella sjukdomar på grund utav att det finns läkare som är rädda att ge tillräckligt med antibiotika från början.
                  Nu tycker jag att vi öppnar två nya trådar, en tråd under övrigt, och den kan vi kalla förslagsvis, hur användatet utav antiobiotika kommer att utrota allt liv på jorden.
                  Den kan Daniel i Malmö öppna.
                  Jag själv kommer att öppna en tråd om hur våran medicinering utav vårafiskar påverkar våra fiskar och vårat akvarievatten.
                  Då slipper vi kapa tråden om metradisinol, svårt namn det, det var säkert felstavat.Janne

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

Ja nu tror jag inte att barn dör utav sådana saker som var lätta att kurera för några år sen.
                    men däremot så vet jag att det finns folk som dör i bakteriella sjukdomar på grund utav att det finns läkare som är rädda att ge tillräckligt med antibiotika från början.
                    Nu tycker jag att vi öppnar två nya trådar, en tråd under övrigt, och den kan vi kalla förslagsvis, hur användatet utav antiobiotika kommer att utrota allt liv på jorden.
                    Den kan Daniel i Malmö öppna.
                    Jag själv kommer att öppna en tråd om hur våran medicinering utav vårafiskar påverkar våra fiskar och vårat akvarievatten.
                    Då slipper vi kapa tråden om metradisinol, svårt namn det, det var säkert felstavat.Janne
                    -ja det var felstavat

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1338

Du tror och tror.

Säg det till föräldrarna till de två nyfödda barn som dog på Karolinska förra året efter att de smittats av multiresistenta tarmbakterier.

När du överbevisas om att du har helt fel angående tetracyklins effekt på miljön svarar du 'det var kanske lite för mycket utmanande i mitt inlägg, därför så har jag ändrat det'. Var lite redig istället och erkänn att du hade tokfel i ditt tvärsäkra uttalande.
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 28 May 2009, 22:56.
                      Centralamerika 2006

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

Du tror och tror.

Säg det till föräldrarna till de två nyfödda barn som dog på Karolinska förra året efter att de smittats av multiresistenta tarmbakterier.

När du överbevisas om att du har helt fel angående tetracyklins effekt på miljön svarar du 'det var kanske lite för mycket utmanande i mitt inlägg, därför så har jag ändrat det'. Var lite redig istället och erkänn att du hade tokfel i ditt tvärsäkra uttalande.
                        Jag tänkte faktiskt avsluta denna tråden. Och gav dig en vink Daniel att öppna en annan tråd så att vi slipper tjafsa i denna tråden.
                        Men det kan jag jag tydligen inte få, du tycker att jag har överbevisats, men det tycker inte jag, ja vem som har rätt eller fel, det tycker jag att vi låter andra avgöra.

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Jag tänkte faktiskt avsluta denna tråden. Och gav dig en vink Daniel att öppna en annan tråd så att vi slipper tjafsa i denna tråden.
                          Men det kan jag jag tydligen inte få, du tycker att jag har överbevisats, men det tycker inte jag, ja vem som har rätt eller fel, det tycker jag att vi låter andra avgöra.
                          Jag vet inte om jag räknas till "andra", men i detta fallet litar jag fullständigt på Daniel. Han är inte en person som skriver skarpt om det inte verkligen, verkligen, verkligen måstes. Så - om Daniel säger något om antibiotika så rular det för mig. Ffa om han för ovanlighetens skull skriver så skarpt som han gör. Jag vet inte om ni vet det, men jag vet att Daniel pluggar till läkare - så jag är därmed helt övertygad om vad han skriver.

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Janne, här är det nog dags att erkänna att du åkt på däng. Daniel har koll på läget och visar gång på gång äkta fakta som motbevisar "gamla sanningar".
                            Tony Englund

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Jag vet inte om jag räknas till "andra", men i detta fallet litar jag fullständigt på Daniel. Han är inte en person som skriver skarpt om det inte verkligen, verkligen, verkligen måstes. Så - om Daniel säger något om antibiotika så rular det för mig. Ffa om han för ovanlighetens skull skriver så skarpt som han gör. Jag vet inte om ni vet det, men jag vet att Daniel pluggar till läkare - så jag är därmed helt övertygad om vad han skriver.

Hilsen,

P
                              -tyvärr innebär "utbildar till läkare" inget som helst för mej, vetenskap har förintat sitt eget varumärke pga uttalanden som bla du gör, jag har endast respekt för "ren vetenskap" oavsett om det är pga utbildning eller typ autodiakter, jag tror på empiri och inte påläst flumm-efter 5-6 år

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• daniel_i_malmö
                                • April 2002
                                • 1338

Ursprungligen postat av specmats
                                -tyvärr innebär "utbildar till läkare" inget som helst för mej, vetenskap har förintat sitt eget varumärke pga uttalanden som bla du gör, jag har endast respekt för "ren vetenskap" oavsett om det är pga utbildning eller typ autodiakter, jag tror på empiri och inte påläst flumm-efter 5-6 år
                                Jag har inte själv nämnt min utbildning, och hade helst sett att den hölls utanför eftersom jag inte vill att någon ska tro att jag tycker den ger mig något särskilt mandat att tycka till i frågan. Men när nu Patrik nämnt den så får det stå för dig om du anser att den automatiskt innebär att jag vet mindre än andra om hur antibiotika fungerar.

Kunskapen om resistenta bakterier grundar sig på ren och skär empiri. Det var ingen som teoretiskt förutsåg den utvecklingen, tvärt om trodde de flesta forskare att antibiotika var en enkel lösning. 1968 var det någon som sa att vi skulle kunna stänga läroböckerna i infektionsmedicin eftersom de skulle bli helt onödiga. Sådan tilltro hade man till antibiotikan innan man sett hur bakterierna uppförde sig i verkligheten.
                                Senast redigerad av daniel_i_malmö; 29 May 2009, 14:38.
                                Centralamerika 2006

Kommentar

Arbetssätt...