metronidazol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    metronidazol

    Hej.
    Undrar om nån vet om metronidazol hjälper både mot invärtes bakterier och om det också hjälper mot innvärtes flagiater? Har för mig nån har skrivigt att den bara tar en av dessa? Hur ligger det till igentligen


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Mattias777
    Hej.
    Undrar om nån vet om metronidazol hjälper både mot invärtes bakterier och om det också hjälper mot innvärtes flagiater? Har för mig nån har skrivigt att den bara tar en av dessa? Hur ligger det till igentligen
    Invärtes flagelater brukar ju alla skriva att det gäller mot, jag har aldrig tittat i mikroskop vilket jag har haft.Nu var det säkert minst en 10 år sen jag medicinerade med emtryl, och den burken köpte jag utav Christer, han hade nämligen köpt upp alla som fanns kvar på apoteket. (eller var det inte så Christer)
    Men däremot så står det på burken, att det motverkar tarmsjukdomar på fjäderfän och svin.
    Men det brukar vara en bra början om man testar med emtryl först och hjälper inte det, så ta till något bakteriedödande typ aquamoor 1, köp den som är till dammfisk den är billigare.Janne

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Invärtes flagelater brukar ju alla skriva att det gäller mot, jag har aldrig tittat i mikroskop vilket jag har haft.Nu var det säkert minst en 10 år sen jag medicinerade med emtryl, och den burken köpte jag utav Christer, han hade nämligen köpt upp alla som fanns kvar på apoteket. (eller var det inte så Christer)
      Men däremot så står det på burken, att det motverkar tarmsjukdomar på fjäderfän och svin.
      Men det brukar vara en bra början om man testar med emtryl först och hjälper inte det, så ta till något bakteriedödande typ aquamoor 1, köp den som är till dammfisk den är billigare.Janne

      Tack Janne. Själv har jag flagyl. Hatar att medicinera för det rubbar ju hela balansen i akvariet. Flagyl rubbar mindre än andra mediciner tycker jag mig ha märkt. Jag var så J____a dum att jag köpte ett par blue neon som gick i en burk som det var sjukdom i och nu har 3 små golden och en albus hane blivigt dåliga i den burken dom gick i.

      Ibland skulle jag vilja ge mig själv ett slag på käften Tror jag skall testa göra ett stort vattenbyte och sen tillsätta easylife. Det är ju lite av ett mirakel medel ibland.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Metronidazol är ju den verksamma substansen i Flagyl. Och är verksamt mot flagellater och anaeoroba bakterier. Är orsaken icke anaerober (vanligast)behöver man kombinera med något antibakteriellt.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Metronidazol är ju den verksamma substansen i Flagyl. Och är verksamt mot flagellater och anaeoroba bakterier. Är orsaken icke anaerober (vanligast)behöver man kombinera med något antibakteriellt.
          Tack Kaj =) Verkligen nyttig info. Man behöver inte regöra filtren när man kör flagyl, eller? Det skall vara hlet mörklaggt i akvariet när man andvänder detta eller? Dör växter efter 9 dagars mörker?
          Senast redigerad av Mattias777; 28 december 2008, 16:46.


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • januari 2003
            • 931

            #6
            Ursprungligen postat av Mattias777

            Ibland skulle jag vilja ge mig själv ett slag på käften Tror jag skall testa göra ett stort vattenbyte och sen tillsätta easylife. Det är ju lite av ett mirakel medel ibland.
            Hej!
            Vad är easylife? Vad innehåller preparatet? När det gäller metronidazol går det utmärkt att läsa mer på fass.se. Läs då gärna om indikation för tabletter.
            Hälsn Nils

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #7
              Ursprungligen postat av nils42
              Hej!
              Vad är easylife? Vad innehåller preparatet? När det gäller metronidazol går det utmärkt att läsa mer på fass.se. Läs då gärna om indikation för tabletter.
              Hälsn Nils
              Vad det innehåller kan jag tyvärr inte berätta för dig för det vet jag inte =) Men det är ett vattenberedningsmedel som tar bort giftiga ämnen i vattnet. Vattnet blir först grumligt sen helt kristallklart efter några timmar. Det verkar vara rena hälsokuren för fiskarna ivarjefall.


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Vad är easylife? Vad innehåller preparatet? När det gäller metronidazol går det utmärkt att läsa mer på fass.se. Läs då gärna om indikation för tabletter.
                Hälsn Nils
                Bentonitlera till största delen vad jag förstått, AN kommer med en variant i pulverform nu som verkar fungera väldigt bra till halva priset.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Det finns något som heter Prazi-Pro som man kan köpa direkt från Usa som innehåller Metronidazol som ska vara ett snällare medel mot balansen i karet och kunna köras även i kar med växter. Det är populärt bland diskusfolket.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Nån som vet om växten cryptocorine ......... klarar 9 dars mörker?


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 931

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mattias777
                      Nån som vet om växten cryptocorine ......... klarar 9 dars mörker?
                      Hej!
                      Jag var inne på Google och kikade på cryptocorine, men ingen växt mår väl bra med över en veckas mörker? Jag menar inte att överleva men att se fin ut.
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • JohanP
                        Användare
                        • september 2006
                        • 118

                        #12
                        Hej Mattias !

                        Jag vet inte riktigt vilka Cryptocoryner du har men de är överlag mycket tåliga. Själv har jag haft turen att slippa medicinera mer än ett fåtal gånger på mina 20 år men de gånger jag gjort det (och en gång haft släckt i 10 dygn) var det inga som helst problem.
                        De var väl inte alldeles spirande, men det tog inte många dagar efter det stora vattenbytet innan de var som vanligt igen.

                        Hoppas det ordnar sig.

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Att mörklägga har fler nackdelar än fördelar
                          biologin blir sabbad och växterna ruttnar samt du har dålig koll på hälsostatusen i akvariet
                          och det enda positiva du uppnår är möjligen lite mindre stress o mediciner verkar lite längre tid

                          själv tycker jag en mycket viktigare faktor är renlighet inget blask med händer eller håvar i onödan samt det viktigaste det ska vara rent i akvariet o i filtrena
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #14
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Att mörklägga har fler nackdelar än fördelar
                            biologin blir sabbad och växterna ruttnar samt du har dålig koll på hälsostatusen i akvariet
                            och det enda positiva du uppnår är möjligen lite mindre stress o mediciner verkar lite längre tid

                            själv tycker jag en mycket viktigare faktor är renlighet inget blask med händer eller håvar i onödan samt det viktigaste det ska vara rent i akvariet o i filtrena

                            Jag har mycker rent och klart vatten i mina burkar. Så jag behöver alltså inte mörklägga när och om jag skaulle medicinera med flagyl? Måste jag rengöra ytterfiltret, innefiltret före en sån medicinering


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #15
                              Som alltid är att förebygga och förekomma det bästa. Ibland händer det dock att man måste medicinera. När det gäller Metronidazol är halveringstiden så kort som 8 timmar, så efter ett dygn är det i princip borta.
                              Vidare är det ljuskänsligt, så mörklägger du inte eller har förvarat Metrot mörkt
                              så kan du lika gärna låta bli att medicinera då det då halveras ännu snabbare.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...