Papilio-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Hej. Tack Anders.
    Jag tror dom bytte redan efter 8-10 dagar,men jag är inte säker.
    Som sagt, trevligast är ju när dessa firrar får gå med sina yngel, men när det misslyckas gång på gång kännse det ju faktiskt bättre att ta upp honan efter ett tag, vilket jag kommer göra nästa gång.
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

    Kommentar

    • Martin Jansson
      Användare
      • september 2006
      • 58

      Ursprungligen postat av Anders i Askim
      Hur har det gått?


      Både hanen och honan vaktade ynglen och allt såg jättebra ut.

      Åkte bort en helg, matade som vanligt fredag morgon och gjorde iordning mat till lördagen till fiskvakten. Klockan 15 på lördagen ringer fiskvakten och säger att bägge föräldrarna och alla yngel är döda.

      Helgtrippen förstörd och sorg i hjärtat.

      Vet ej hur det gick till. Hittade inga synliga fel på föräldrarna och de övriga invånarna Cyprichromis Leptosoma mabilibili har klarat sig utan några problem. Inget fel på vattenvärdet heller. Det fanns heller inga tecken på stridigheter innan jag åkte bort.

      Skall ge mig ut på jakt igen efter ett nytt par. Då jag verkligen gillade dessa fiskar.

      Någon som har en teori om vad som kan ha gått fel?

      MVH
      Martin
      Senast redigerad av Martin Jansson; 07 september 2009, 09:57.

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        Ursprungligen postat av Martin Jansson
        Både hanen och honan vaktade ynglen och allt såg jättebra ut.

        Åkte bort en helg, matade som vanligt fredag morgon och gjorde iordning mat till lördagen till fiskvakten. Klockan 15 på lördagen ringer fiskvakten och säger att bägge föräldrarna och alla yngel är döda.

        Helgtrippen förstörd och sorg i hjärtat.

        Vet ej hur det gick till. Hittade inga synliga fel på föräldrarna och de övriga invånarna Cyprichromis Leptosoma mabilibili har klarat sig utan några problem. Inget fel på vattenvärdet heller. Det fanns heller inga tecken på stridigheter innan jag åkte bort.

        Skall ge mig ut på jakt igen efter ett nytt par. Då jag verkligen gillade dessa fiskar.

        Någon som har en teori om vad som kan ha gått fel?

        MVH
        Martin
        Det var mycket tråkigt på dina fiskar.

        Att bägge föräldrarna dör samtidigt när dom ruvar låter helt otroligt.
        Om dom nu slulle vart osams när ynglen var stora nog att vallas så kan det smälla ganska ordentligt. Men att det leder till sådana här tråkigheter låter osanolikt.
        Har ingen bra teori varför.

        I Nol simmar både Msalaba och Tembwe.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Med 50 st små fjärilar i baljan i sommar så har det gått en och annan timma framför baljan.

          Ynglen är från ett o samma föräldrapar.
          Det är mycket intressant och se att övriga fullvuxna djur respekterar de små på ett fantastiskt sätt.
          Aldrig några strider eller jakt.

          Papilions sociala beteende är mycket intressant.
          Utan tvivel en fisk som skall hållas i grupp för att behållningen skall bli som störst. Trots att fisken ibland slåss så att skjortan står rakt ut så finns det en grupptrygghet med strikt indelning.
          får snart en 500l liters (2m) ledig och är grymt sugen på dessa papilio har du når förslag på sällskap?

          Nån julle och nån snäcklekare slinker nog ner, men det måste gå att pytsa i lite mer fisk eller vad trro du?
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            Någon Paracyprichromis kanske?

            /Jocke

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              får snart en 500l liters (2m) ledig och är grymt sugen på dessa papilio har du når förslag på sällskap?

              Nån julle och nån snäcklekare slinker nog ner, men det måste gå att pytsa i lite mer fisk eller vad trro du?
              Hej!
              Det beror på vad du vill med dina papilio.
              I en sällskapsbalja är fisken anspråkslös och tålig dock kan den falla tillbaka och inte färga som önskat.

              Vid försök till lek och yngel ställs helt andra krav.

              Snäcklekare är tuffa firrar som du i så fall får begränsa med snäckskal på liten yta. (tuffare fiskar får man leta efter vid yngelvård)

              Jullar kanske inte är bästa sällskapet (har aldrig provat) men dessa rör sig i exakt samma vattenskikt och har liknande biotop.

              Fiskar i det övre/mellan vattenlagret typ Paracyps, Lamprichtys, C. leptosoma dock ej jumbo kommer att funka kanon.

              På 2 m akvarium har du verkligen möjlighet att få till en häftig Papilio balja med mkt kul och spännande firrar.
              Mkt sten och naturliga avgränsningar är önskvärt då fisken rör sig utmed dessa.


              Bifogat mina Tembwe kompisar. (12cm långa och större än papilion) funkar kanon bra aldrig några problem.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                Gravid.

                Går i väntans tider.

                Under våren och sommaren har det varit lugnt på lekfronten.
                Att papilion har ett bäst före datum avseende antal lekar kan nog betraktas som en myt.

                Nu verkar det som det är dax igen.
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • swefish

                  Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Går i väntans tider.

                  Under våren och sommaren har det varit lugnt på lekfronten.
                  Att papilion har ett bäst före datum avseende antal lekar kan nog betraktas som en myt.

                  Nu verkar det som det är dax igen.
                  Kul på tugget
                  Härligt att du har väckt upp min favvo tråd
                  Mata på med fler bilder om du har, alltid skoj se rariteter
                  Lycka till ^^

                  Kommentar

                  • nike69
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 172

                    Det ser trevligt ut
                    En välhängd haka är alltids positivt.
                    Jag undrar om man skulle kunna köra papilio ihop med cyathopharynx?
                    Har du eller någon annan erfarenhet av det, så får ni gärna dela med er av det.
                    Jag har testat innan med cyprichromis och det funkade kanon..
                    men nu kommer det ju på tal om fler fisk som gärna har bottenyta som revir..
                    Fisk gör dig smart !

                    / Niklas

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      Hej!

                      2 st olika vackra arter i samma balja, låter intressant.


                      Jag har dock ingen erfarenhet av Cyathopharynx men odlat 3 st varianter på Ophtalmotilapia dock aldrig tillsammans med papilio.

                      Jag antar (vilket kan vara helt fel) att Cyathopharynx och Ophtalmon inte skiljer så mycket i bobyggande, aggresivitet och beteende.

                      Vilket i så fall innebär att en hane Cyath... skulle funka bra tillsammans med papilio.
                      Men har du fler hanar dominerar dessa bottenytan totalt vilket skulle stressa papilion är jag rädd.

                      Xenotilapia papilio kommer bäst till sin rätt om den står som alfa i herarkin i delar av akvariet eller som vid odling i hela karet.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • maj 2002
                        • 374

                        Hej.
                        jag har 8 C.foae som gräver kratrar och färgar ut tillsammams med ett par X.papillio som leker regelbundet. Inga problem.
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          Vi vill in igen.

                          Efter 16 dagar tugg fick jag syn på detta.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            Här kommer tre till.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Carl
                              NCS Medlem
                              • maj 2002
                              • 374

                              Underbara bilder.
                              Mina Pipillio leker regelbundet men håller aldrig tiden ut....... Kanske pga mina Foae som jag nämnde ovan? vem vet. Jag tröstar mig med dina tjusiga bilder.
                              /Carl
                              www.stockholmsciklidklubb.com

                              Kommentar

                              • Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • februari 2008
                                • 1032

                                Ursprungligen postat av Carl
                                Underbara bilder.
                                Mina Pipillio leker regelbundet men håller aldrig tiden ut....... Kanske pga mina Foae som jag nämnde ovan? vem vet. Jag tröstar mig med dina tjusiga bilder.
                                /Carl
                                Tack för de vänliga orden.

                                Det är nog så som du antyder själv att Foae är lite stressande för ruvande papilio honor.
                                Mvh Anders
                                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...