Papilio-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Ja mycket.

    Roligt att vi har så likvärdiga lekar på två helt skilda platser.
    Kullarna är parallella hela vägen så slumpen styr inte helt.

    Här finns en heldel kunskap efter vart på en i många avseende egensinnig firre.
    Mellanrapport:
    Sedan leken i mars har det inte varit något alls. Ska bli intressant att se om det handlar om en periodlekare.

    Ynglen finns kvar, och växer om än långsamt. De går tillsammans med de 8 vuxna i en 250a.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      ahh en av mina favvorit trådar, ni får uppdatera med lite bilder med tycker jag !

      Kommentar

      • Martin Jansson
        Användare
        • september 2006
        • 58

        Egen Papilio lek!

        Hej!

        Är ny på Tanganyikaciklider har haft Tanganyika sedan 3 månader tillbaka. Köpte 9 vuxna Cyprichromis Leptosoma Mabilibili i Maj och har nu 9 + 25 yngel. Dessa går med 1 par Xenotilapia Papilio Tembwe, har haft dessa sedan den 28/6-09 köpte då 3 stycken ifrån Akvarielagret Bromma och ett par bildades fort. Den 3:e fick flyttas då den blev stenhårt mobbad.

        Tittade till dem nu ikväll och ser att honan TUGGAR. Såg inget imorse när jag matade och såg inget äggläggningsrör ute nu heller.

        Hur länge tuggar honan och vad kan man mata eventuella ungar med?

        Något särskilt man bör tänka på?

        Dessa går i ett 180 liters..

        MVh
        Martin
        Senast redigerad av Martin Jansson; 18 juli 2009, 23:46.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          Ursprungligen postat av Martin Jansson
          Hej!

          Är ny på Tanganyikaciklider har haft Tanganyika sedan 3 månader tillbaka. Köpte 9 vuxna Cyprichromis Leptosoma Mabilibili i Maj och har nu 9 + 25 yngel. Dessa går med 1 par Xenotilapia Papilio Tembwe, har haft dessa sedan den 28/6-09 köpte då 3 stycken ifrån Akvarielagret Bromma och ett par bildades fort. Den 3:e fick flyttas då den blev stenhårt mobbad.

          Tittade till dem nu ikväll och ser att honan TUGGAR. Såg inget imorse när jag matade och såg inget äggläggningsrör ute nu heller.

          Hur länge tuggar honan och vad kan man mata eventuella ungar med?

          Något särskilt man bör tänka på?

          Dessa går i ett 180 liters..

          MVh
          Martin

          Trevligt Martin!

          De är ganska diskreta med lekandet, själv har jag aldrig sett leken. Inte heller hakpåsen är särskilt framträdande, man får titta efter ordentligt.

          Cyprichromisar borde vara ganska lämpligt sällskap, de är ju rätt lugna samt rör sig i de övre delarna av akvariet, medan papiliona simmar vid bottnen.

          180 liter låter som i minsta laget, får se om det fungerar. Det förklarar också varför nr 3 fick så mycket stryk.

          Nåt särskilt: Jo, bägge föräldrarna ruvar. De turas om lite hur som helst.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Martin Jansson
            Användare
            • september 2006
            • 58

            UPPDATERING!

            8 yngel!

            Kom hem idag ifrån västkusten, för vattenbyte, efter att ha varit på semester i 7 dagar och ser att det blivit 8 yngel som föräldrarna vaktar. Kommer man för nära så åker de tillbaka in i munnen på den förälder som är närmast.

            Kul beteende i förhållande till Malawin där jag enbart varit med om att honan vaktar sina yngel.

            Ska försöka ta lite bilder - film med mobilkameran och se om jag kan lägga ut. Den "riktiga kameran" är fortfarande kvar nere på västkusten hos resten av familjen tyvärr.

            MVh
            Martin
            Senast redigerad av Martin Jansson; 04 augusti 2009, 15:23.

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              Ursprungligen postat av Martin Jansson
              UPPDATERING!

              8 yngel!

              Kom hem idag ifrån västkusten, för vattenbyte, efter att ha varit på semester i 7 dagar och ser att det blivit 8 yngel som föräldrarna vaktar. Kommer man för nära så åker de tillbaka in i munnen på den förälder som är närmast.

              Kul beteende i förhållande till Malawin där jag enbart varit med om att honan vaktar sina yngel.

              Ska försöka ta lite bilder - film med mobilkameran och se om jag kan lägga ut. Den "riktiga kameran" är fortfarande kvar nere på västkusten hos resten av familjen tyvärr.


              MVh
              Martin
              Hur har det gått?
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                Slutrapport

                Hej!
                Med samltiga yngel i livet har det simmat närmare 50 st X. papilio Tembwe i 540 baljan nu i sommar. Alfa och beta paret har tuggat i sommar men det blev inga yngel.

                Med bra vatten i kranen och bra utfodring så har ynglen sträckt på sig riktigt bra nu i sommar.

                Så det var en speciell känsla på lördagsmorgonen att singel packa första leveransen av denna fantastiska fisk.
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  Januari kullen tills idag.
                  Fiskarna börjar nu visa tecken på könsmognad efter 7 månader.
                  Bild 3 ung hane som dominerar kullbroder.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 374

                    Jo, ni klarar detta mycket bättre än jag.....
                    Jag har ett par Tembwe också som nu har lekt i alla fall två gånger, det skiter dig alltid! Sista gången bytte dom till hannen och jag tänkte att jag nu måste ta upp hannen och tömma för att få nåt alls....... tänkte göra det i går kväll..... igår morse vars hans mun tom igen. Känns ju skittrist att ta upp dom alls, skulle ju vara roligare om dom fick gå med föräldrarna.
                    Sist jag har dessa var det samma sak, massor av lekar, dom byter men jag får aldrig se några yngel.
                    Kanske inte så svårt att förstå, dom går i ett 840l med stora C.Foae och nån annan xenotilapia, men det är en ganska lugn burk ändå....
                    jaja, om jag nu ska förekomma dom, ska jag ta dom just när dom bytt till hannen nästa gång? tidigare? senare?
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Januari kullen tills idag.
                      Fiskarna börjar nu visa tecken på könsmognad efter 7 månader.
                      Bild 3 ung hane som dominerar kullbroder.
                      Satan vilket jobb
                      (en frimärkssamlare har samma noggrannhet)
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Januari kullen tills idag.
                        Fiskarna börjar nu visa tecken på könsmognad efter 7 månader.
                        Bild 3 ung hane som dominerar kullbroder.

                        Söta små fjärilar som väcker ett habegär :-)
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          Med 50 st små fjärilar i baljan i sommar så har det gått en och annan timma framför baljan.

                          Ynglen är från ett o samma föräldrapar.
                          Det är mycket intressant och se att övriga fullvuxna djur respekterar de små på ett fantastiskt sätt.
                          Aldrig några strider eller jakt.

                          Papilions sociala beteende är mycket intressant.
                          Utan tvivel en fisk som skall hållas i grupp för att behållningen skall bli som störst. Trots att fisken ibland slåss så att skjortan står rakt ut så finns det en grupptrygghet med strikt indelning.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            Huvaligen vilka granna fiskar
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Anders i Askim
                              NCS Medlem
                              • februari 2008
                              • 1032

                              Ursprungligen postat av Carl
                              Jo, ni klarar detta mycket bättre än jag.....
                              Jag har ett par Tembwe också som nu har lekt i alla fall två gånger, det skiter dig alltid! Sista gången bytte dom till hannen och jag tänkte att jag nu måste ta upp hannen och tömma för att få nåt alls....... tänkte göra det i går kväll..... igår morse vars hans mun tom igen. Känns ju skittrist att ta upp dom alls, skulle ju vara roligare om dom fick gå med föräldrarna.
                              Sist jag har dessa var det samma sak, massor av lekar, dom byter men jag får aldrig se några yngel.
                              Kanske inte så svårt att förstå, dom går i ett 840l med stora C.Foae och nån annan xenotilapia, men det är en ganska lugn burk ändå....
                              jaja, om jag nu ska förekomma dom, ska jag ta dom just när dom bytt till hannen nästa gång? tidigare? senare?
                              /Carl
                              Själv kör jag som bekant med tanganyika killi som sällskap till Tembwen.
                              Msalaban går i en 540 l med C. microlepidotus Karilani Island.
                              Långt ifrån en perfekt kombination. Leker gör dom men det är för störiga grannar.

                              När lämnar dina Tembwe över ynglen?

                              Mina skiftar efter 12-14 dagar och ynglen är då utvecklade.
                              Så varför inte testa och flytta den tuggande honan till egen balja.
                              Mvh Anders
                              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                              Kommentar

                              • Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • februari 2008
                                • 1032

                                Ursprungligen postat av LN
                                Huvaligen vilka granna fiskar
                                Tack LN!
                                Mvh Anders
                                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...