Bottensug

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #31
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Vad är sämst
    kiss eller bajs
    en del saker ser illa ut men är ganska harmlöst
    medan ibland är det du inte ser som är farligt
    Jag tror jag förstår Christer - och jag håller i princip med. Så är det med mycket här i världen att de som ser illa ut inte alltid är det värsta...

    men så finns det en estetisk sida av saken också och det är kanske den Krille vill åt i första ledet (om jag förstått rätt). Det andra kan förhoppningsvis hans övriga filtersystem ta hand om, för fiskarna verkar ju må bra (inga larmrapporter i allafall!)

    Jag är i allafall nyfiken på konstruktion - även om jag tycker att den senast presenterade "färdigprodukten" i tråden också verkar intressant!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      Ursprungligen postat av joe
      Jag tror jag förstår Christer - och jag håller i princip med. Så är det med mycket här i världen att de som ser illa ut inte alltid är det värsta...

      men så finns det en estetisk sida av saken också och det är kanske den Krille vill åt i första ledet (om jag förstått rätt). Det andra kan förhoppningsvis hans övriga filtersystem ta hand om, för fiskarna verkar ju må bra (inga larmrapporter i allafall!)

      Jag är i allafall nyfiken på konstruktion - även om jag tycker att den senast presenterade "färdigprodukten" i tråden också verkar intressant!
      Du har hajjat läget joe.

      Var iväg till jula å tittade på filtret idag, det var GIGANTISKT!! Måste hitta ett mindre alldeles för stort att använda.

      Biltema har ett som heter 26-720 får nog åka och titta på det, hade givetvis så brått idag så jag inte hann med det

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #33
        Ursprungligen postat av Krille J-son
        Du har hajjat läget joe.

        Var iväg till jula å tittade på filtret idag, det var GIGANTISKT!! Måste hitta ett mindre alldeles för stort att använda.

        Biltema har ett som heter 26-720 får nog åka och titta på det, hade givetvis så brått idag så jag inte hann med det
        Där är en dag imorgon också Krille! Hoppas du hittar nåt mindre/annat - misstänkte lite detta när jag först såg din länk, men var inte säker på vad du egentligen ville ha. Men snart är det jul...kan du inte önska?
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av Krille J-son
          Om vi nu antar att jag suger upp skiten och filtrerar bort alla partiklar, sedan återför vattnet till karet. Borde inte det "smutsiga" vattnet passera mitt biologiska filter och renas då?..Detta borde väll du kunna bena ut patrik, du är ju vår egen filterguru

          God jul Patrik
          Jepp, visst tar det biologiska filtret hand om skiten som inte syns, men det finns några krux. Om man ändå ska suga upp skiten, varför inte ta bort allt direkt? Tar du bort alla synliga partiklar men återför vattnet till karet som kommer en del andra ämnen (t ex fosfor, järn & mangan) att frigöras där det ingalunda är säkert att det biologiska filtret tar dem. Jag ser det så enkelt som att skiten ska ut, både synlig och osynlig. Att slamsuga någon gång i veckan kan inte ta särdeles mycket vatten, och det går att sätta en ventil på slangen så att det inte suger allt för mycket - enbart så kraftigt att skiten kommer med. I övrigt ser jag det som klokt att lämna botten ifred så mycket som möjligt. Rotar man konstant runt i den är det en direkt inbjudan till många alger.

          God jul själv, och trixa så bäst!! Experiment är bra!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Jepp, visst tar det biologiska filtret hand om skiten som inte syns, men det finns några krux. Om man ändå ska suga upp skiten, varför inte ta bort allt direkt? Tar du bort alla synliga partiklar men återför vattnet till karet som kommer en del andra ämnen (t ex fosfor, järn & mangan) att frigöras där det ingalunda är säkert att det biologiska filtret tar dem. Jag ser det så enkelt som att skiten ska ut, både synlig och osynlig. Att slamsuga någon gång i veckan kan inte ta särdeles mycket vatten, och det går att sätta en ventil på slangen så att det inte suger allt för mycket - enbart så kraftigt att skiten kommer med. I övrigt ser jag det som klokt att lämna botten ifred så mycket som möjligt. Rotar man konstant runt i den är det en direkt inbjudan till många alger.

            God jul själv, och trixa så bäst!! Experiment är bra!!

            Hilsen,


            P
            Ok. jag får väll kapitulera och köra ut det i avloppet då. vi kan va överens om att det bästa självklart är att få bort allt.....men....

            Nu hr du gjort mig nyfiken på hur du tänker, du skrev i tidigare inlägg
            Ska man suga skit så ska man i vart fall inte recirkulera möget. Enten kör man ett mekaniskt filter av Guds nåde (som rensas ofta)
            Frigörs inte fosfor, järn & mangan då också eller missar jag ngt, min modell måste väll funka precis som ett rejält mekaniskt filter (kanske inte av guds nåde) men ändå?

            Ta inte mina frågor på fel sätt nu, jag spelar inte allan utan blev uppriktigt nyfiken på detta-är inte jätteinsatt i filtreringsvärlden
            Senast redigerad av Gäst; 21 december 2008, 00:35.

            Kommentar

            • poujac
              Användare
              • maj 2006
              • 170

              #36
              Nu är det ju inte så att bottensug ska ersätta vattenbyta, men kompletera mellan dom.
              >>Drive a real car drive a Jaguar<<

              Kommentar

              Arbetssätt...