Bottensug

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    de är nog ca 30cm höga och ganska klumpiga, och med din användnig tror jag inte de keramiska eller bomullsfilrerna funkar det sätter nog igen direkt, bättre att fylla dem med filtermatta som sen sköljs ur
    Chansar du på 30 eller vet du?

    Jaja desto större desto bättre verkan eller?? storleken har i detta fallet ingen jättebetydelse tänkte att jag ska skruva upp allt på en platta som jag kan hänga över akvariekanten.

    Sen får jag se hur det blir med filtermaterial, börjar nog med det i bommull - funkar inte det är det ju bara att prova med filtermatta.

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #17
      Ursprungligen postat av Krille J-son
      Chansar du på 30 eller vet du?

      Jaja desto större desto bättre verkan eller?? storleken har i detta fallet ingen jättebetydelse tänkte att jag ska skruva upp allt på en platta som jag kan hänga över akvariekanten.

      Sen får jag se hur det blir med filtermaterial, börjar nog med det i bommull - funkar inte det är det ju bara att prova med filtermatta.
      jag har 2st.... har inte mätt dem men ögonmåttet får mig att gissa det, det du tror är ju ungefär en 0,5liters cola flaska men det är mer likt en 2 liters cola flaska, tom lite fetare..


      bomullsfiltrerna är till för att filtrera bort fint sediment tror att de brukar vara på ca 5 micron vilket är aldeles för smått för mojs från gruset....fin filtermatta är bättre..
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        jag har 2st.... har inte mätt dem men ögonmåttet får mig att gissa det, det du tror är ju ungefär en 0,5liters cola flaska men det är mer likt en 2 liters cola flaska, tom lite fetare..


        bomullsfiltrerna är till för att filtrera bort fint sediment tror att de brukar vara på ca 5 micron vilket är aldeles för smått för mojs från gruset....fin filtermatta är bättre..
        Ajdå! det var lite skillnade det.. Det är nog bäst jag kollar in dem live innan jag säger för mycket...

        Det borde ju finnas ngt i den strl jag är ute efter, frågan är bara vart man köper dem till en vettig peng?

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          #19
          Ursprungligen postat av Krille J-son
          Ajdå! det var lite skillnade det.. Det är nog bäst jag kollar in dem live innan jag säger för mycket...

          Det borde ju finnas ngt i den strl jag är ute efter, frågan är bara vart man köper dem till en vettig peng?
          vågar ju inte svära på att det inte finns fler än den storleken jag köpte, så kolla du...
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • poujac
            Användare
            • May 2006
            • 170

            #20



            Jag har denna model... fungera ungefär som ett påhängsfilter med bottensug.
            >>Drive a real car drive a Jaguar<<

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ursprungligen postat av poujac
              http://akvarieudstyr.dk/netshop/show....asp?pid=36980


              Jag har denna model... fungera ungefär som ett påhängsfilter med bottensug.
              verkar se ut precis som jag tänkt bygga, funkar den bra?

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

                #22
                Ursprungligen postat av poujac
                http://akvarieudstyr.dk/netshop/show....asp?pid=36980


                Jag har denna model... fungera ungefär som ett påhängsfilter med bottensug.
                Med andra ord - den fungerar bra? Är den relativt lättanvänd eller är det mekkigt att ta fram/bort den?

                Ja, jag vet att sista frågan är en aning relativ, men på ett hum vore det bra att få din upplevelse!

                God Jul också, förresten!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ska man suga skit så ska man i vart fall inte recirkulera möget. Enten kör man ett mekaniskt filter av Guds nåde (som rensas ofta) eller så slamsuger man som vanligt och byter vatten samtidigt. De där elektroniska där man har en strumpa som samlar "skiten" är nog bra i teorin, men det man gör är att suga upp en del mög som sedan hamnar i en strumpa och efter det löses i vattnet. Sådant klarar jag mig bättre utan.

                  Alternativ använder man en oxydator som ger såpass mycket extra syre att möget bryts ner på allvar. MEN - då landar man i att man får byta lite mer vatten. Bara för att skiten bryts ned så att den blir osynlig, så innebär det inte att den försvinner. Den finns kvar, bara i annan form.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #24
                    Håller med Patrik
                    har man frigjort skiten så ska den ut
                    så länge den ligger under mattan låt den vara (sa en vis städare)
                    men är man lat kan man använda en Aqua vac Marina som kopplas till vattenkranen fungerar skitbra
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • poujac
                      Användare
                      • May 2006
                      • 170

                      #25
                      Ursprungligen postat av Krille J-son
                      verkar se ut precis som jag tänkt bygga, funkar den bra?

                      Ja den fungera bra...

                      Den är enkel att använde, montera "strumpan" häng filterat på.. fyld i ett par koppar vatten, på med slangen... starte.. då dra den det sista luft ud af slangen och då är den igang.. ibland får jag rensa "strumpan" imellan... men det är ju bara ett bevis på att den fungera.

                      Jag har så monterat ett Skohorn
                      http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00064662 med ett par buntband på röret... då kan jag rensa utan att ha halva armen i akvariet.
                      Jag har oxå monterat en "fotströmbrytar" på en förlängningssladd, då slippar jag att skulle klödda med el med blöta fingra.
                      >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

                        #26
                        Jag har oxå monterat en "fotströmbrytar" på en förlängningssladd, då slippar jag att skulle klödda med el med blöta fingra.

                        Det var smart!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #27
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Ska man suga skit så ska man i vart fall inte recirkulera möget. Enten kör man ett mekaniskt filter av Guds nåde (som rensas ofta) eller så slamsuger man som vanligt och byter vatten samtidigt. De där elektroniska där man har en strumpa som samlar "skiten" är nog bra i teorin, men det man gör är att suga upp en del mög som sedan hamnar i en strumpa och efter det löses i vattnet. Sådant klarar jag mig bättre utan.

                          Alternativ använder man en oxydator som ger såpass mycket extra syre att möget bryts ner på allvar. MEN - då landar man i att man får byta lite mer vatten. Bara för att skiten bryts ned så att den blir osynlig, så innebär det inte att den försvinner. Den finns kvar, bara i annan form.

                          Hilsen,

                          P
                          Om vi nu antar att jag suger upp skiten och filtrerar bort alla partiklar, sedan återför vattnet till karet. Borde inte det "smutsiga" vattnet passera mitt biologiska filter och renas då?..Detta borde väll du kunna bena ut patrik, du är ju vår egen filterguru

                          God jul Patrik
                          Senast redigerad av Gäst; 19 December 2008, 11:25.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Håller med Patrik
                            har man frigjort skiten så ska den ut
                            så länge den ligger under mattan låt den vara (sa en vis städare)
                            men är man lat kan man använda en Aqua vac Marina som kopplas till vattenkranen fungerar skitbra
                            Jo jag vet att de funkar ganska bra, men är inte intresserad av att hålla på å klabba med slangar kors å tvärs genom huset. Sen har jag ingen lust att spola ut ett par hundra liter färskt fint nytt vatten bara för att suga botten.

                            God jul

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #29
                              Vad är sämst
                              kiss eller bajs
                              en del saker ser illa ut men är ganska harmlöst
                              medan ibland är det du inte ser som är farligt
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Vad är sämst
                                kiss eller bajs
                                en del saker ser illa ut men är ganska harmlöst
                                medan ibland är det du inte ser som är farligt
                                Du har då dina kryptiska inlägg!

                                Vad menar du nu med detta då, att vattnet skulle bli farligare när jag filtrerat bort skiten eller?? Det är ju inte så att jag kommer tillföra ngt till karet, det jag får bort får jag ju bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...