Auloncara Tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #31
    Snygg bild och snygg fisk..Kul att man ser honan också..
    Ursprungligen postat av Jarnis
    Malawijanne, väldigt fina färger och fiskar!

    Kan du inte berätta lite mer om dina eureka och röda rubiner? Gissar att det är dom du har haft längst(?). Ungefär vilken generation är du inne på idag?

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      En riktig pärla Mattias!! Synd att din hona dog.. Var/Är dom vildfångade??
      Ursprungligen postat av Mattias777
      Det här är den snyggaste Aulonocaran jag ägt hitills. Jag köpte dom på akvarielagret när han som heter Tomas jobbade där. Synd att han har slutat för han var väldigt kunnig och intereserad av malawi.

      Nåväl Aulonocara Stuardgranti Usisya är det här. Jag köpte tyvärr bara ett par och hanen tyckte så mycket om sin donna att hon dog =(

      Janne: Tycker du blue neon är snyggare än Usisyan?

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #33
        Ursprungligen postat av AORFISH
        En riktig pärla Mattias!! Synd att din hona dog.. Var/Är dom vildfångade??
        Nä, dom var odlade. Jag sålde min snygga hane till en vän då jag har köpt en grupp "blue neon" istället men dom är inte i närheten av Usisyan än men jag har ej haft dom så länge. Har mitt första tugg på dem föresten =)


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #34
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Det här är den snyggaste Aulonocaran jag ägt hitills. Jag köpte dom på akvarielagret när han som heter Tomas jobbade där. Synd att han har slutat för han var väldigt kunnig och intereserad av malawi.
          Nästan lite 3D feeling på bilden - han är på väg ut ur skärmen! Hade gärna fått hoppa ner i någon av mina baljor ;-) jättefin.
          Micke

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Här kommer en favotit hos mig.Detta är en bild på den snyggaste hanen jag haft..Tyvärr tagen med mobil.. Aulonocara baenschi. den var också ganska tuff för att vara en auloncara.. Fast det är ju en fördel att ha två,eller fler hanar..Så att den är dominat och fullt utfärgad hela tiden..

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #36
              Ursprungligen postat av Jarnis
              Nästan lite 3D feeling på bilden - han är på väg ut ur skärmen! Hade gärna fått hoppa ner i någon av mina baljor ;-) jättefin.

              Tack, jag tog bilderna när jag testade mitt macro för första gången. Han var rätt tacksam att fota då han ofta kom fram och tittade på mig vid framrutan.


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #37
                Ursprungligen postat av AORFISH
                Här kommer en favotit hos mig.Detta är en bild på den snyggaste hanen jag haft..Tyvärr tagen med mobil.. Aulonocara baenschi. den var också ganska tuff för att vara en auloncara.. Fast det är ju en fördel att ha två,eller fler hanar..Så att den är dominat och fullt utfärgad hela tiden..
                OJ, oj, oj Den var nåt i hästväg Har du inte lite avkomma kvar på den? Jag skulle kunna jobba lite för att komma över så fin fisk!
                Senast redigerad av Mattias777; 05 december 2008, 15:11.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Gäst

                  #38
                  Har tyvärr bara en liten hane kvar efter honom.. För liten för att se om den blir i samma kaliber.. Har just nu ingen hona till den..
                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  OJ, oj, oj Den var nåt i hästväg Har du inte lite avkomma kvar på den? Jag skulle kunna jobba lite för att komma över så fin fisk!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #39
                    Här kommer ett par bilder till på "Bengan" r.i.p.

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #40
                      Ursprungligen postat av AORFISH
                      Här kommer ett par bilder till på "Bengan" r.i.p.

                      Varför dog den/dom ? En sån fisk skall man ju nästan ha en riktig begravning med körer och hela faderullen


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #41
                        Den dog av ålder..Alltså ingen synbar sjukdom.Kommer ihåg det än idag..Jag matade dem på kvällen och allt såg bra ut.. Dagen efter när blysningen gick igån så låg den där död.. Kommer ihåg att jag nästan ville lägga mer hobbyn ett tag efter det..
                        Ursprungligen postat av Mattias777
                        Varför dog den/dom ? En sån fisk skall man ju nästan ha en riktig begravning med körer och hela faderullen
                        Senast redigerad av Gäst; 05 december 2008, 15:37.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #42
                          Ursprungligen postat av Jarnis
                          Har du någon erfarenhet av albino- och OB-varianterna? Jag har aldrig sett några albino till salu i Sverige (har väl iof ingen stenkoll). OB-varianterna, kan dom verkligen vara urvalsodlade, kroppsformen är ju Aulonocara men dom spräckliga färgerna känns inte inte alls Aulonocara.
                          Ja albino har jag aldrig haft, men jag har haft calligo guld.
                          Och det är som du säger att ob kanske inte tillhör aulonocara.
                          Eller också så kanske det gör det, det finns ju ob på rätt så många olika fiskar i malawisjön.
                          Ja, jag har fått fram ob fiskar från mina firefish, men jag tror fortfarande att, det inte är en blandning utav mbuna.Janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #43
                            Ursprungligen postat av Jarnis
                            Malawijanne, väldigt fina färger och fiskar!

                            Kan du inte berätta lite mer om dina eureka och röda rubiner? Gissar att det är dom du har haft längst(?). Ungefär vilken generation är du inne på idag?
                            Nej det är inte dom fiskarna jag har haft längst.
                            Men mina eureka som jag hade. (Ja tyvärr så var jag tvungen att sälja dom.snyft) men dom hade jag haft i ca 10 år jag tror att jag var inne på 4de generationen, men samtidigt så vet jag att när jag köpte mina yngel utav eureka, så var dom inavlade i minst 2 generationer till.
                            Den stammen utav röd rubin som jag behöll,(Jag hade två stammar till) den kom ifrån en duktig odlare i Örebro, och jag är väl inne på andra generationen nu, den tredje på uppväxt, ja varför behöll jag just den stammen, jo jag fick fram en hanne, den var så djävla röd, men den dog tyvärr, men jag hoppas att dom generna finns kvar så att jag får fram en sådan hanne till.
                            Men den stam som jag har haft längst det är mina rödzebra, dom har jag haft nu i ca 20 år, ja vad kan det bli kanske 7nde generationen, samtidigt som jag vet när jag köpte dom som yngel så hade han som odlat dom säkert haft dom i minst 2 generationer till.Janne

                            Kommentar

                            • Barracudan
                              Användare
                              • april 2005
                              • 453

                              #44
                              Nackdelen med Alonucara är väl att honorna oftast är fula, och att man helst ska ha flera hanar för att ledaren ska färga maximalt, till följd att du får några halvfärgade hanar= fult.

                              Firefischen färgar ju även undertrykta hanar, verkar inte kunna reglera färgen på samma sätt.

                              Kan jag skaffa eureka utan att hanen förlorar färgen om en dominant Firefisch finns i karet?

                              Tänker jag rätt?
                              Frontosamarkus

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #45
                                Ursprungligen postat av Barracudan
                                Nackdelen med Alonucara är väl att honorna oftast är fula, och att man helst ska ha flera hanar för att ledaren ska färga maximalt, till följd att du får några halvfärgade hanar= fult.

                                Firefischen färgar ju även undertrykta hanar, verkar inte kunna reglera färgen på samma sätt.

                                Kan jag skaffa eureka utan att hanen förlorar färgen om en dominant Firefisch finns i karet?

                                Tänker jag rätt?
                                Tycker du att denna tuggande hona utav aulonocara är ful.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...