Auloncara Tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Jaså, är den inte det? Vad är det för fisk då?Janne
    Nu skall jag in på djupt vatten

    Jag kan rent teoretiskt påstå att det inte är en Aulonocara eftersom den aldrig kommer att få ett vetenskapligt namn så som vi är vana vid eftersom det rör sig om en hybrid. Man kan heller inte skriva att det är en sp. eftersom det är ett sätt att ge temporära namn till ännu icke beskrivna arter, men eftersom detta är en hybrid kommer det aldrig bli aktuellt att ge den ett .sp namn. Det är alltså fel.

    Om denna hybrid skulle beskrivas (as if) så kommer namnet bestå av två namn med ett "x" mellan eller ett "x" framför namnet för att indikera en hybrid.

    Inom vetenskap plockar man bort slutsatser som bevisats som icke sanna tills dess att man kommer så nära sanningen som möjligt. Detta kallas för deduktion och innebär att man bevisar felaktigheter.

    Eftersom ingen verkar ha påbörjat denna process så tycker jag vi inte skall ge den något annat namn är just det komersiella namnet "Firefish"
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Kjell Begby
      Användare
      • januari 2008
      • 48

      #17
      Janne skall inte Dragenblood var väldigt röd med med massor av "vita cirklar"
      som namnet säger blodfärgad ?

      mvh Kjell

      ps du kanske har en bra bild på en ?
      Vf=Viktoriafrälst

      Kommentar

      • si1ver
        Användare
        • augusti 2008
        • 63

        #18
        Janne, den röda rubin honan jag köpte av dig parade sig istället med en Aulonocara jocobfreibergi, så nu har jag hybrider på väg.

        Kommentar

        • Hogan1
          Användare
          • augusti 2008
          • 149

          #19
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Nu skall jag in på djupt vatten

          Jag kan rent teoretiskt påstå att det inte är en Aulonocara eftersom den aldrig kommer att få ett vetenskapligt namn så som vi är vana vid eftersom det rör sig om en hybrid. Man kan heller inte skriva att det är en sp. eftersom det är ett sätt att ge temporära namn till ännu icke beskrivna arter, men eftersom detta är en hybrid kommer det aldrig bli aktuellt att ge den ett .sp namn. Det är alltså fel.

          Om denna hybrid skulle beskrivas (as if) så kommer namnet bestå av två namn med ett "x" mellan eller ett "x" framför namnet för att indikera en hybrid.

          Inom vetenskap plockar man bort slutsatser som bevisats som icke sanna tills dess att man kommer så nära sanningen som möjligt. Detta kallas för deduktion och innebär att man bevisar felaktigheter.

          Eftersom ingen verkar ha påbörjat denna process så tycker jag vi inte skall ge den något annat namn är just det komersiella namnet "Firefish"
          Det är forftarande en framodlad form där ursprunget (enligt vad jag kunnat läsa mig till) är Aulonocara till alla delar - och då är det åtminsone en Aulonocara-variant.

          Å andra sidan är det naturligtvis sant att även om en katt föder sina ungar i stallet, så kallas dom inte hästar.
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            Ursprungligen postat av Zaphi
            Nu skall jag in på djupt vatten

            Jag kan rent teoretiskt påstå att det inte är en Aulonocara eftersom den aldrig kommer att få ett vetenskapligt namn så som vi är vana vid eftersom det rör sig om en hybrid. Man kan heller inte skriva att det är en sp. eftersom det är ett sätt att ge temporära namn till ännu icke beskrivna arter, men eftersom detta är en hybrid kommer det aldrig bli aktuellt att ge den ett .sp namn. Det är alltså fel.

            Om denna hybrid skulle beskrivas (as if) så kommer namnet bestå av två namn med ett "x" mellan eller ett "x" framför namnet för att indikera en hybrid.

            Inom vetenskap plockar man bort slutsatser som bevisats som icke sanna tills dess att man kommer så nära sanningen som möjligt. Detta kallas för deduktion och innebär att man bevisar felaktigheter.

            Eftersom ingen verkar ha påbörjat denna process så tycker jag vi inte skall ge den något annat namn är just det komersiella namnet "Firefish"
            Ja ja kan säga att jag är totalt kass på det teoretiska och jag äe inte det minsta intresserad att lära det heller.
            Men firefishen är jag intresserad utav.
            Är eureka och röd rubin inte heller någon auloncara? är det också hybrider?
            Ja. vad är en hybrid?

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Begby
              Janne skall inte Dragenblood var väldigt röd med med massor av "vita cirklar"
              som namnet säger blodfärgad ?

              mvh Kjell

              ps du kanske har en bra bild på en ?
              Jo det stämmer, och mina yngel verkar bli rödare.
              Men den Dragonblooen på bilden köpte jag som dragonblood utav en odlare i Tyskland, och då får jag väl gå på vad han sa när jag köpte den, jag har tyvärr inte sett någon annan variant som ser ut som mina gör.Janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av si1ver
                Janne, den röda rubin honan jag köpte av dig parade sig istället med en Aulonocara jocobfreibergi, så nu har jag hybrider på väg.
                Ja där kom svaret om hybrider, det var inte svårare än så.
                Och då ska jag säga vad jag tror, just nu, att firefishen kanske märk väl kanske är korsad med en annan auloncara.
                Jag har just nu 10 yngel utav firefishen som var bruna från början dom är väl en 5-6cm nu, där har tre hannar börjat färga ut.
                Dom är rödare i färgen än vad vanliga röd rubin är och dom verkar få lite blåare ryggfena, men dom är ruskigt lika röd rubin, men vi år väl se när dom har vuxit lite till.
                Men firefishen är absolut ingen korsning utav mbuna och Aulonocara.
                Nej det är en urvalsodlad albino från början, som kanske var blandad från början utav två aulonocaror

                Kommentar

                • Kjell Begby
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 48

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Begby
                  Janne skall inte Dragenblood var väldigt röd med med massor av "vita cirklar"
                  som namnet säger blodfärgad ?

                  mvh Kjell

                  ps du kanske har en bra bild på en ?
                  Skall kanske lägga till det att det finns foto i boken Aqualog Afrikan Cichlids III MalawII för er som har den på sidan 74

                  se även linken http://www.dartfordaquatics.co.uk/fi...at=12&fSub=113
                  Vf=Viktoriafrälst

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Begby
                    Skall kanske lägga till det att det finns foto i boken Aqualog Afrikan Cichlids III MalawII för er som har den på sidan 74

                    se även linken http://www.dartfordaquatics.co.uk/fi...at=12&fSub=113
                    Denna bilden var lite mer lik mina dragoblood, för att mina gick lite mer åt det oranga hållet, se länk. http://www.dartfordaquatics.co.uk/fi...53&fCat=12&fSu

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Begby
                      Skall kanske lägga till det att det finns foto i boken Aqualog Afrikan Cichlids III MalawII för er som har den på sidan 74

                      se även linken http://www.dartfordaquatics.co.uk/fi...at=12&fSub=113
                      Tack för länken Kjell, precis i min smak.
                      Man kanske skulle ta och försöka kränga av lite bastarder till dom, för att dom verkar ju uppskatta dom, om man tittar på deras priser. 79.95 för en dragonblood 119.95 för en firefish, var det euro eller pund dom menade?Janne

                      Kommentar

                      • Kjell Begby
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 48

                        #26
                        Det ser ut att vara Pund så priserna är ju ganska höga.

                        Snygga fiskar tycker jag.
                        Fast jag är ju väldigt förtjust i de naturligt färgade Aulonacara som finns.
                        Men det är en annan historia

                        mvh Kjell
                        Vf=Viktoriafrälst

                        Kommentar

                        • Jarnis
                          Användare
                          • november 2005
                          • 415

                          #27
                          Här finns det fler:



                          Själva gruppen med "Peacocks" hittar man här:


                          Finns en del på Aquabid som blir kallade "firefish" men jämfört med dom du visar upp malawijanne så är det som att kalla en apelsin tomatröd. Bara att gratulera till dina fina djur.

                          Roliga handelsnamn man stöter på föresten
                          - Strawberry
                          - Firefish
                          - Dragonblood
                          - German Strain Firefish
                          - Albino Flametails
                          - Albino Ruby
                          - Albino Eureka
                          - Red Eureka
                          - OB Blueberry
                          Micke

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av Jarnis
                            Här finns det fler:



                            Själva gruppen med "Peacocks" hittar man här:


                            Finns en del på Aquabid som blir kallade "firefish" men jämfört med dom du visar upp malawijanne så är det som att kalla en apelsin tomatröd. Bara att gratulera till dina fina djur.

                            Roliga handelsnamn man stöter på föresten
                            - Strawberry
                            - Firefish
                            - Dragonblood
                            - German Strain Firefish
                            - Albino Flametails
                            - Albino Ruby
                            - Albino Eureka
                            - Red Eureka
                            - OB Blueberry
                            Tackar, det är alltid roligt med lite uppmuntran, ja på tal om röda fiskar, jag är ju själv rätt så förtjust i röda fiskar.
                            Såg i bladet att vi på NCS var inbjudna till tyskland att ställa ut lite fiskar i deras baljor på mässan i duisburg.
                            Jag funderar faktiskt på att ställa ut lite inavlade hongie, rödzebra,röd rubin, kanske några röda firefish och lite honor med lite med färg på, om det funkar praktiskt.
                            Det är kanske fler som är intresserade ut av att ställa ut sina fiskar.Janne

                            Kommentar

                            • Jarnis
                              Användare
                              • november 2005
                              • 415

                              #29
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Tackar, det är alltid roligt med lite uppmuntran, ja på tal om röda fiskar, jag är ju själv rätt så förtjust i röda fiskar.
                              Har du någon erfarenhet av albino- och OB-varianterna? Jag har aldrig sett några albino till salu i Sverige (har väl iof ingen stenkoll). OB-varianterna, kan dom verkligen vara urvalsodlade, kroppsformen är ju Aulonocara men dom spräckliga färgerna känns inte inte alls Aulonocara.
                              Micke

                              Kommentar

                              • Mattias777
                                Användare
                                • november 2006
                                • 1493

                                #30
                                Det här är den snyggaste Aulonocaran jag ägt hitills. Jag köpte dom på akvarielagret när han som heter Tomas jobbade där. Synd att han har slutat för han var väldigt kunnig och intereserad av malawi.

                                Nåväl Aulonocara Stuardgranti Usisya är det här. Jag köpte tyvärr bara ett par och hanen tyckte så mycket om sin donna att hon dog =(

                                Janne: Tycker du blue neon är snyggare än Usisyan?
                                Senast redigerad av Mattias777; 05 december 2008, 14:56.


                                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                                Kommentar

                                Arbetssätt...