Ställning för 2st 700 liters på höjden
Kollaps
X
-
-
-
Vinkeljärn och spik/skruvförband är många gånger att föredra istället för att minska dimensionen på virket. Vart spricker virket, om inte där sågen varit framme.
Enligt en för länge sedan snickare.Lämna en kommentar:
-
Ja Ja Janne! Lugn bara. Ställningen är inte färdig. alla reglar kommer att stå på en "stolpe".Lämna en kommentar:
-
Ja, vi får se hur det håller. jag brukar alltid överdimensionera allting och inte skruva i ändträ, men jag är ju kanske ovanligt feg.Lämna en kommentar:
-
Ja, jag har byggt en del ställningaer med mina två händer.
Finns det någon mer som har mer än två händer.
Och dom ställningar som jag har byggt, har jag alltid fällt in dom bärande reglarna, så att tyngden hamnar vertikalt på en stolpe, det vill säga att det är självbärande, inte så att det är spiken eller skruven som håller upp tyngden.JanneLämna en kommentar:
-
-
hej Wilhelm
Tänk på att det inte är så bra att dra en skruv rätt in i ändträt.
Snickaren som hjälpte mig med friggeboden i höstas sa att man inte gör så för man får ingen hållfasthet alls. Det blir tydligen fel med fiberriktiningen i trät som f¨år effekten att det inte håller så bra
Hoppas det blir bra med din ställning när den blir klar. Det är alltid kul att följa projekt som folk lägger upp här
Micke HLämna en kommentar:
-
-
Du kör med en hel del vinkeljärn och konsoller ser jag, inte den "tradionella" metoden med att försänka trä i trä. Varför det? Lättja eller fördelar?Lämna en kommentar:
-
Det blev inte så mycket gjort idag. Var tvungen att åka in till stan o köpa lite reglar samt skruv, och det tar ju tid.
1 Har man bara två händer så behövs lite hjälpmedel för att fästa sidobalken i rätt läge
2 Främre övre balken är lite grövre (120 X 45) än de andra (90X45) och skruvas fast med en fransk skruv.
3 avvägningen, så var det klart för idag.Lämna en kommentar:
-
Stackars sate, så stor i så litet kar! Jag tror att han är sugen på att flytta till större.. hans stirrande ögon säger mig detLämna en kommentar:
-
Kan man inte skruva i väggen, så tror jag att ett kors på baksidan är bra så att ställningen inte kan vika sig.
Sådana ställningar kommer jag att bygga efter att detta ställningsbygget är klart.
Mer bilder ikväll tror jag.
Det är en red tail mal på 60 cm och som ska flytta in i 770 literskaret som ska vara på nedre botten i ställningen.
Det är därför han kontrollerar att allt går rätt till (han är nyfiken, Felix)Senast redigerad av Wilhelm; 27 November 2008, 18:39.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: