Ställning för 2st 700 liters på höjden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Skitsnack
    alla som gör ställningar har en faktor 100
    dvs alla ställningar kan göras mycket klenare
    varför tjafsar du om inget viktigare
    Vad är faktor 1oo, ingen aning, ja jag tjafsar ,jag pratar bara utav min egen, erfarenhet, Ja det är ändå gött att du fortfarande finns kvar Christer.Janne

Lämna en kommentar:

• cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja jag är lugn, bara du inte lär ut sanningar, som (kanske) blir vattenskador senare.Janne
    Skitsnack
    alla som gör ställningar har en faktor 100
    dvs alla ställningar kan göras mycket klenare
    varför tjafsar du om inget viktigare

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Nu vet jag inte vad du menar Janne! Förklara dig.

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Ja Ja Janne! Lugn bara. Ställningen är inte färdig. alla reglar kommer att stå på en "stolpe".
    Ja jag är lugn, bara du inte lär ut sanningar, som (kanske) blir vattenskador senare.Janne

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    Vinkeljärn och spik/skruvförband är många gånger att föredra istället för att minska dimensionen på virket. Vart spricker virket, om inte där sågen varit framme.

Enligt en för länge sedan snickare.

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Och dom ställningar som jag har byggt, har jag alltid fällt in dom bärande reglarna, så att tyngden hamnar vertikalt på en stolpe, det vill säga att det är självbärande, inte så att det är spiken eller skruven som håller upp tyngden.Janne
    Ja Ja Janne! Lugn bara. Ställningen är inte färdig. alla reglar kommer att stå på en "stolpe".

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Ja, vi får se hur det håller. jag brukar alltid överdimensionera allting och inte skruva i ändträ, men jag är ju kanske ovanligt feg.

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Tack, Jo jag vet, och anledningen är endast två händer och jag var tvungen att få balken i klämm mellan de två reglarna!
    Balken kommer att förankras med vinkeljärn.
    Ja det kanske är en bortförklaring Wilhelm, att du bara har två händer.
    Ja, jag har byggt en del ställningaer med mina två händer.
    Finns det någon mer som har mer än två händer.
    Och dom ställningar som jag har byggt, har jag alltid fällt in dom bärande reglarna, så att tyngden hamnar vertikalt på en stolpe, det vill säga att det är självbärande, inte så att det är spiken eller skruven som håller upp tyngden.Janne

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke H
    hej Wilhelm

Tänk på att det inte är så bra att dra en skruv rätt in i ändträt.
    Tack, Jo jag vet, och anledningen är endast två händer och jag var tvungen att få balken i klämm mellan de två reglarna!
    Balken kommer att förankras med vinkeljärn.

Lämna en kommentar:

• Micke H
    svarade
    hej Wilhelm

Tänk på att det inte är så bra att dra en skruv rätt in i ändträt.
    Snickaren som hjälpte mig med friggeboden i höstas sa att man inte gör så för man får ingen hållfasthet alls. Det blir tydligen fel med fiberriktiningen i trät som f¨år effekten att det inte håller så bra

Hoppas det blir bra med din ställning när den blir klar. Det är alltid kul att följa projekt som folk lägger upp här

Micke H

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Ursprungligen postat av Olorin
    Du kör med en hel del vinkeljärn och konsoller ser jag, inte den "tradionella" metoden med att försänka trä i trä. Varför det? Lättja eller fördelar?
    Lättja helt enkelt!

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Du kör med en hel del vinkeljärn och konsoller ser jag, inte den "tradionella" metoden med att försänka trä i trä. Varför det? Lättja eller fördelar?

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Det blev inte så mycket gjort idag. Var tvungen att åka in till stan o köpa lite reglar samt skruv, och det tar ju tid.

1 Har man bara två händer så behövs lite hjälpmedel för att fästa sidobalken i rätt läge

2 Främre övre balken är lite grövre (120 X 45) än de andra (90X45) och skruvas fast med en fransk skruv.

3 avvägningen, så var det klart för idag.

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Stackars sate, så stor i så litet kar! Jag tror att han är sugen på att flytta till större.. hans stirrande ögon säger mig det

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade

Apropå bygget, hur mycket av konstruktionen hänger på att du kan skruva den i betongväggen? Det alternativet går bort för mig.
    Egentligen behövs inte det. Jag blev bara tvungen att göra det då jag bara har två händer och det är lite trångt i rummet. Annars så lägger man bitarna på golvet och skruvar ihop och sedan så reser man den.

Kan man inte skruva i väggen, så tror jag att ett kors på baksidan är bra så att ställningen inte kan vika sig.
    Sådana ställningar kommer jag att bygga efter att detta ställningsbygget är klart.
    Mer bilder ikväll tror jag.

Det var ingen liten mal, vad är det för sort?
    Det är en red tail mal på 60 cm och som ska flytta in i 770 literskaret som ska vara på nedre botten i ställningen.
    Det är därför han kontrollerar att allt går rätt till (han är nyfiken, Felix)
    Senast redigerad av Wilhelm; 27 November 2008, 18:39.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...