Ställning för 2st 700 liters på höjden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Wilhelm
    svarade
    Tack Janne!

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Ja, då hade jag äntligen lite energi igen och sänkte nedersta delen med 1 dm, och det får räcka.
    Alla horisontala reglar vilar på lodräta dito och några franska skruvar håller ihop reglar på några ställen. Jag gillar franska skruvar (det enda franska jag gillar )

Nu är det i princip bara magen i vägen om jag vill nå baksidan.
    Nu är det tvärreglar kvar och en skiva 200x70 på det övre planet.
    På IKEA (fyndavdelningen) har de alltid haft en massa bänkskivor till billigt pris, och nu när jag behöver, så finns inget.
    Ja, tyvärr så får jag väl erkänna, att jag gick händelsen i förväg, och hade lite förutfattade meningar.
    Jag ber om ursäkt Wilhelm, det ser kanon ut,Janne

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Ja, då hade jag äntligen lite energi igen och sänkte nedersta delen med 1 dm, och det får räcka.
    Alla horisontala reglar vilar på lodräta dito och några franska skruvar håller ihop reglar på några ställen. Jag gillar franska skruvar (det enda franska jag gillar )

Nu är det i princip bara magen i vägen om jag vill nå baksidan.
    Nu är det tvärreglar kvar och en skiva 200x70 på det övre planet.
    På IKEA (fyndavdelningen) har de alltid haft en massa bänkskivor till billigt pris, och nu när jag behöver, så finns inget.

Lämna en kommentar:

• classe
    svarade
    fint av wilhelm den blir den din akvarium den 700liter två stycker där så den ser ut bra där.. man skall ha väggvatten där...

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    Jo jag är nattmänniska!

Men nu ska jag lägga mig straxt, måste gå upp tidigt idag (kl 08:45)
    Ja, sov gott då!

Själv passar jag på när det är helg

Hoppas komma upp 05.30 på måndag för att göra mitt pass på gymmet före jobbet

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Jo jag är nattmänniska!

Men nu ska jag lägga mig straxt, måste gå upp tidigt idag (kl 08:45)

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    Du är ganska mycket för nattarbeten, eller?

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    PÅ grund utav att trycket blir vertikalt , det vill säga med din konstruktion så kommer det att bli att spikarna eller skruvarna kommer att vara de svagaste länken.Janne
    Jag tror att du får försöka förstå vad du läser Janne!
    Varenda horisontala regel ligger på vertikala reglar. Inte en skruv bär upp något utan de förankrar hela ställningen. Det är väl därför det heter ankarskruv?

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Det blev lite gjort idag och då upptäckte jag att det blir svårt att komma åt nedre karet trots att det står någon decimeter längre ut än det övre.
    Tur att jag bygger ställningen så att det går att ändra under byggets gång.
    Jag kommer att sänka med 10 cm och det finns ju utrymme att göra det.
    Behöver bara lossa några skruvar, kapa reglar och skruva ihop igen.
    Jag ville egentligen inte ha det så lågt, men ser nu att jag blir tvungen att göra så för att jag ska kunna nå bakrutan utan allt för stora problem. Får se upp med magen, så den inte får allt för mycket öl!

1 Bottenplattan = lika stor som akvariets botten.
    2 Höjden på akvariet samma som bottenfiltrets bredd.
    3 Svårt att nå bakrutan
    Ja vi har diskuterat det förut Wilhelm.
    Ja inget är starkare än den svagaste länken.
    Jag tycker fortfarande att man ska fasa in den bärande reglen.
    PÅ grund utav att trycket blir vertikalt , det vill säga med din konstruktion så kommer det att bli att spikarna eller skruvarna kommer att vara de svagaste länken.Janne

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Det blev lite gjort idag och då upptäckte jag att det blir svårt att komma åt nedre karet trots att det står någon decimeter längre ut än det övre.
    Tur att jag bygger ställningen så att det går att ändra under byggets gång.
    Jag kommer att sänka med 10 cm och det finns ju utrymme att göra det.
    Behöver bara lossa några skruvar, kapa reglar och skruva ihop igen.
    Jag ville egentligen inte ha det så lågt, men ser nu att jag blir tvungen att göra så för att jag ska kunna nå bakrutan utan allt för stora problem. Får se upp med magen, så den inte får allt för mycket öl!

1 Bottenplattan = lika stor som akvariets botten.
    2 Höjden på akvariet samma som bottenfiltrets bredd.
    3 Svårt att nå bakrutan

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Olorin
    Jo, det som är lite oklart är om de är starkare eller om det helt enkelt är nödvändigt att limma ihop tunnare för att få till rätt dimension, ja menar ver växer ju inte 20 meter långa träd som är en meter tjocka i båda ändarna.

Men jag har också haft en känsla av att många tunnare blir bättre främst för att solitt trä gärna böjer sig när det torkar.
    Visst blir det starkare om man gör rätt! Det gäller att växla fiberriktning på bitarna.

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Jo, det som är lite oklart är om de är starkare eller om det helt enkelt är nödvändigt att limma ihop tunnare för att få till rätt dimension, ja menar ver växer ju inte 20 meter långa träd som är en meter tjocka i båda ändarna.

Men jag har också haft en känsla av att många tunnare blir bättre främst för att solitt trä gärna böjer sig när det torkar.

Lämna en kommentar:

• Micke H
    svarade
    Hej Olorin

Har du inte hört talas om limträ-balkar som är precis det du undrar över.
    Fler ihop limmade är starkare men jag tror du måste ha väldigt plana ytor och limma ihop dom under press för att det verkligen ska bli starkare

Micke

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    En sak som jag funderar på är om det är bättre att limma och skruva ihop en balk av två styck 45x45 än att använda en solid 90x45. Nån som har fakta om det?

Lämna en kommentar:

• specmats
    svarade
    ser inte alls bra ut nejnej (som dom säger i discovery) ett möte får det bli..hehe personligen bort med de franska och bygg/lägg om i annan vinkel-gärna med smalare dimm. på träet (om du vill)

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...