Det svenska folkhemmet

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • januari 2003
    • 931

    #31
    Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    Ord som solidaritet och rättvisa finns inte längre i sossarnas slogan/Ann-Mari
    Hej!
    Vad menar just du med orden "solidaritet och rättvisa"? Vi alla tycker något och ibland används orden, tycker jag, lite vårdslöst. Det är alltid enklare att diskutera mer, om man vet vilka värden just du ( någon annan ) sätter i orden.
    Hälsn Nils

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #32
      Ursprungligen postat av Robin
      Där har du helt rätt. Hade du läst resten av stycket så hade du sett att jag inte drar alla över en kant utan menar givetvis de som ligger hemma i soffan och skiter i allt. Det finns arbetstillfällen så det räcker, det gäller bara att ibland kanske släppa digniteten och komma in på marknaden med ett pissigt jobb och sen söka sig vidare. Arbetsgivare är rädda för att anställa folk som inte redan har jobb. Man vill ha någon man kan lita på och är driftig dvs tagit sig in på arbetsmarknaden osv. Man vill ha valuta för pengarna, det är svindyrt att ha anställda. Jag tror att många idag vill bli högavlönade chefer direkt och blir de inte det kan det kvitta. Det är inte detta tråden handlar om.
      Många arbetsgivare tillämpar i allt för hög grad internrekryteringar/kompisrekryteringar vilket gör att arbetslösa får svårare att komma in på arbetsmarknaden och sen är det ju inte helt fel att vissa snåla arbetsgivare gott kan ge löner som åtminstone överstiger a-kassaersättningen.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #33
        Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Den regering som sitter nu är inte vatten värd träffade Wanja Lundby-Wedin på en manifestation på Mynttorger och sa henne precis vad jag gillar henne fick också ett samtal med Marita Ulvskog jag ser att dom river folkhemmet mer och mer det enda borgarna tänker på är pengar dom skiter i den lilla människan,landet behöver en ny ledning helt klart/ Ann-Mari
        Wanja Lundby-Wedin ger jag inte en sur sill för. I Uppdrag granskning för några år sen visade dem hur hon stod på torget inför sina LO-medlemmar och spydde galla över alla direktörer som inte nöjde sig med 3-5 % löneökning. I nästa sekvens visar de, de styrelser hon satt i och att hon med sin namnsignatur beviljat höga löneökningar till just direktörer.

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #34
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Wanja Lundby-Wedin ger jag inte en sur sill för. I Uppdrag granskning för några år sen visade dem hur hon stod på torget inför sina LO-medlemmar och spydde galla över alla direktörer som inte nöjde sig med 3-5 % löneökning. I nästa sekvens visar de, de styrelser hon satt i och att hon med sin namnsignatur beviljat höga löneökningar till just direktörer.
          Wanja är ett typiskt exempel på normal människa. D.v.s en kappvändare som skor sig själv. Hon är allt annat är det helgon hos målar upp en bild av. Inget konstigt, men inte nåt att lita på som du säger.

          Jag har jobbat i facket i flera år och en sak är säker. Ideologin är stendöd, i styrelsesammanträdena diskuterar de bara hur man ska få in fler medlemmar och höja intäkterna så att de kan ha sina löner kvar. Vad facket egentligen ska stå, hur det går för fotfolket på företagen spelar egentligen ingen roll för dem så länge de stannar som medlemmar och pröjsar. Topparna är experter på maktkamp och strategi för att vinna egna positioner. Har man inte de egenskaperna kommer man aldrig till ledningen helt enkelt.
          Senast redigerad av Olorin; 22 november 2008, 13:50.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #35
            Intressant ny vändning! Postens generaldirektör har insett att det är fel att få två löner och avstår från postlönen! Bra val, pensionen är säker och lönen tillfällig.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #36
              Ursprungligen postat av Olorin
              Wanja är ett typiskt exempel på normal människa. D.v.s en kappvändare som skor sig själv. Hon är allt annat är det helgon hos målar upp en bild av. Inget konstigt, men inte nåt att lita på som du säger.

              Jag har jobbat i facket i flera år och en sak är säker. Ideologin är stendöd, i styrelsesammanträdena diskuterar de bara hur man ska få in fler medlemmar och höja intäkterna så att de kan ha sina löner kvar. Vad facket egentligen ska stå, hur det går för fotfolket på företagen spelar egentligen ingen roll för dem så länge de stannar som medlemmar och pröjsar. Topparna är experter på maktkamp och strategi för att vinna egna positioner. Har man inte de egenskaperna kommer man aldrig till ledningen helt enkelt.
              Ja nu kom vi långt från trådens ämne hahaha, men facket är alltid intressant, jag har också varit förtroendevald i nästan hela mitt brandkårsliv.
              Men det sorgliga som har hänt nu dom senaste åren, är ju att fler och fler går ur för att det har blivit för dyrt att vara med, och samtidigt så sker det så mycket förändringar i arbetslivet. Så nu är det viktigare än nånsin att vara med facket.
              Och jag kan hålla med dig ju högre upp man kommer, ju mer håller dom andra om ryggen, men facket finns ju även lokalt och där har man möjlighet att påverka.Janne

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • januari 2003
                • 931

                #37
                Ursprungligen postat av Olorin
                Wanja är ett typiskt exempel på normal människa. D.v.s en kappvändare som skor sig själv. Hon är allt annat är det helgon hos målar upp en bild av. Inget konstigt, men inte nåt att lita på som du säger.

                Jag har jobbat i facket i flera år och en sak är säker. Ideologin är stendöd, i styrelsesammanträdena diskuterar de bara hur man ska få in fler medlemmar och höja intäkterna så att de kan ha sina löner kvar. Vad facket egentligen ska stå, hur det går för fotfolket på företagen spelar egentligen ingen roll för dem så länge de stannar som medlemmar och pröjsar. Topparna är experter på maktkamp och strategi för att vinna egna positioner. Har man inte de egenskaperna kommer man aldrig till ledningen helt enkelt.
                Hej!
                Så är livet. Alla ska var lyckliga, glada, friska och nöjda i folkhemmet och helst leva tills de blir si så där 800-900 år gamla och sen ska de dö mätta och nöjda av ålderdom och vishet.
                Under ytan har vi ju alltid roffare, som gärna ser till den egna plånboken i stället för hur andra har det. Vi har ju sett många avskräckande exempel också bland politiker som har skrikit sig hesa över hur viktigt det är att "alla ska med." I slutändan är det den egna girigheten som gäller för dessa "pampar". Jag kunde väl skriva ett annat ord för dom, men låter bli, åtminstone nu
                Hälsn Nils

                Kommentar

                • dan_ne
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 41

                  #38
                  malawijanne:du verkar ha en sund syn på ungdomar.

                  kan du förklara för mig varför du anser att det är de "risktagande ungdomarnas" fel att vi e på väg in i en lågkonjunktur.

                  när det "vänder" igen så är det så klart 40 o 50 talisterna vi ska "tacka",eller?

                  mvh Danne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av dan_ne
                    malawijanne:du verkar ha en sund syn på ungdomar.

                    kan du förklara för mig varför du anser att det är de "risktagande ungdomarnas" fel att vi e på väg in i en lågkonjunktur.

                    när det "vänder" igen så är det så klart 40 o 50 talisterna vi ska "tacka",eller?

                    mvh Danne
                    Ja jag skrev riskbenägna ungdomar, men jag kanske skulle ha skrivit riskbenägna yngre finansvalpar, plus att jag skrev att det KAN bero på det, ja, jag har en bra syn på ungdomar.Janne
                    Senast redigerad av malawijanne; 22 november 2008, 16:01.

                    Kommentar

                    • dan_ne
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 41

                      #40
                      ok,om du inte har belägg för detta så blir det ju inget annat än fördommar...
                      och om detta stämmde så vore väl det bara att avskeda alla finansvalpar under 45 för att förebygga alla framtida lågkonjunkturer...

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #41
                        Ursprungligen postat av dan_ne
                        ok,om du inte har belägg för detta så blir det ju inget annat än fördommar...
                        och om detta stämmde så vore väl det bara att avskeda alla finansvalpar under 45 för att förebygga alla framtida lågkonjunkturer...
                        Ja det har ju självklart funnits äldre också som är riskbenägna.
                        Nej dom enda belägg för vad jag skriver, det är sådant som kommer fram i media, som jag själv har bildat en uppfattning om.
                        Tycker du att det är fördomar, så får du väl tycka det.
                        Och detta är väl inte Sveriges riksdag heller, det är ju bara ett forum som vi ciklidintresserade sitter och diskuterar och ventilerar åsikter under tråden övrigt.Janne

                        Kommentar

                        • dan_ne
                          Användare
                          • oktober 2007
                          • 41

                          #42
                          nej,självklart har man egna åsikter o uppfattningar...det ska man väl få ha.
                          men det är så lätt att skylla på nån annans generation...

                          förövrigt är försäkringskassan den myndighet som skrämmer mig mest av alla myndigheter,vågar knappt va hemma med sjukt barn något mer

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #43
                            Ursprungligen postat av dan_ne
                            nej,självklart har man egna åsikter o uppfattningar...det ska man väl få ha.
                            men det är så lätt att skylla på nån annans generation...

                            förövrigt är försäkringskassan den myndighet som skrämmer mig mest av alla myndigheter,vågar knappt va hemma med sjukt barn något mer
                            Ja det var en sak som jag började tråden med.
                            Det är hur försäkringskassan hanterar människor just nu.
                            Och det med stöd utav en lag som kom den1/7 08.
                            Jag tror nog inte att folk ännu har insett vad det kommer att innebära för dom.
                            Som sagt var det är ca 30000 sjuka som blir utförsäkrade en 1/1 09, och det lär bli många fler senare.Janne

                            Kommentar

                            • dan_ne
                              Användare
                              • oktober 2007
                              • 41

                              #44
                              varenda gång jag varit tvungen att ha o göra med f-kassan har det varit förseningar..då snackar vi månader

                              Kommentar

                              • nils42
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 931

                                #45
                                Ursprungligen postat av dan_ne
                                varenda gång jag varit tvungen att ha o göra med f-kassan har det varit förseningar..då snackar vi månader
                                Hej!
                                Bilverkstaden har kötid, tandläkaren har kötid, glasmästaren kan inte fixa den trasiga rutan när jag vill, bilprovningen har kötid och taxi säger var god vänta.Hu, vart är vi på väg?
                                Hälsn Nils

                                Kommentar

                                Arbetssätt...