Imponerande bilder på forumet idag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Imponerande bilder på forumet idag!

    Det har gått tre år sedan jag skrev reglerna för denna forumkategori och det har hänt mycket sedan dess vad gäller bildkvalitet. Nivån har höjts avsevärt, både bland de bästa bilderna och rent generellt. Jag skriver för att ni skall stanna till och uppmärksamma detta. Kommentera gärna! En sak är dock klar och det är att utvecklingen är mycket imponerande.

    Jag kommer ihåg hur snacket gick för tre år sedan och fiskfotograferingen hos NCS medlemmar har nu i princip gått från "hur får man med hela fisken i bild?" och "varför blir det inte skarpt?" till en uppvisning av bländande bilder, många i världsklass inom kategorin.

    Det är även roligt att många verkar ha börjat fotografera annat än fiskar på grund av forumet samt engagerat sig i fotorelaterade föreningar och andra uppdrag. De positiva konsekvenserna av att tillåta bilder på forumet har utan tvekan blivit mycket större än vad NCS kunde förutspå. En liten revolution har faktiskt skett och det beror inte bara på den tekniska utvecklingen...

    Lite kommentarer på nyligen tillagda bilder:

    patrickeriksson: Det finns inte så mycket mer man kan säga än att dina bilder är kanon! Vissa är rent ut sagt i en klass som skulle platsa i vilken naturtidskrift som helst. Jag har för dåligt tålamod för att fånga det du gör på det sätt du gör det. Jag vet hur svårt det är. Du är skärpa och timing personifierat!

    Micke: Detsamma gäller dina bilder. Eftersom du och jag har en lite lustig relation så har jag inte sagt mycket, men jag säger det nu. Det du gör är bländande och de flesta här önskar att de kunde prestera på det sätt du gör inom området! Dina bilder är suveräna och det är sådana bilder som driver folk till förbättring och det är viktigt att de bra bilderna finns, för det visar att ingenting är omöjligt.

    molin: Jag älskar din serie med malawi i gul belysning. Det är kul att se nått annorlunda och mer kreativt. Man ser i dina bilder att det finns mycket kreativitet! Det syns i de lite galna kompositionerna och ofta blir det rörigt, men ibland blir sammanfaller det till perfektion, konstruktivt bildspråk och snygga kompositioner. Snyggt! Kul med någon som går åt det kreativa hållet! Ett par från den gula serien skulle vara riktigt coola att ha på väggen hemma i enorm förstorning! Jag hör av mig om jag vill beställa

    Övrigt
    Även de som går ut och kallar sina bilder för "amatörbilder" fotograferar bättre och bilderna har blivit mer charmanta. Det är massor av andra medlemmar som då och då får till det och tar kanonbra bilder.

    Känslor > Dokumentation
    En hel del dokumenterar fortfarande sina fiskar, vilket kan bli trist. Låt tomhet dominera så att det lilla får uppmärksamhet. Komponera om, fånga händelser. Kom ihåg att inte plåta objekt, utan handlingar och känslor. Det är nämligen det som är skillnaden på en artbild i en trist bok och en konstnärlig bild som folk berörs av. Känslor övervinner dokumentation vilken dag i veckan som helst.

    Det skall bli mycket intressant att se hur det ser ut om tre år till!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    #2
    Kan bara hålla med om det du skriver...bilderna har verkligen blivit helt grymma här. En riktig inspirationskälla för oss alla. Det var nog till 90% ciklid.se som fick mig att införskaffa en "riktig" kamera och jag tror inte jag är den enda som kommit den vägen.
    Så det var bra (och dyrt) att du drog igång denna kategori
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jag vill inte ta åt mig äran att ha dragit igång denna kategori, jag kommer inte riktigt ihåg hur det gick till! Det som spelar roll är vad det har givit, och det är mycket positivt.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Victor - jag blir glad i hjärtat av att läsa sånt du skriver!

        Sprudlande känslor i positiva ord - och helt sanna, för bilderna här på NCS:s forum är verkligen ofta helt strålande! Ville bara säga detta och hoppa liksom du att utvecklingen går framåt och att vi kan fortsätta lära av varandra. T.o.m jag, som en gång i urtiden ägde en systemkamera, fotade en hel del och började lära mig mörkrum, funderar emellanåt på att återuppta detta.
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Kan bara hålla med Zaphi! Och kul att det var åtminstone en till som uppskattade molins gula malawibilder. Började tro jag var ensam om att tycka att dom var fantastiska.

          Sen måste jag säga att det är roligt att få lite perspektiv på ciklidfotointresset. Att det bara för tre år sen såg annorlunda ut är lätt att glömma. Nu kan man verkligen gå in på ciklid och kolla på proffsbilder varenda dag! Och det har verkligen blivit en boost för mitt eget fotande, precis som andra säger, inte bara av ciklider utan av allt möjligt.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            #6
            Jag kan också bara hålla med Zaphi.

            Ciklid.se är en stor bidragande orsak till att jag köpte mig min sytemkamera för snart 1år sedan. Plötsligt hade man skaffat sig en hobby till.

            Efter att studerat tidigare års fototävlingar kan bara konstatera att utvecklingen kvalitetsmässigt på bilderna ökat enormt på senaste året.

            Det som är mycket roligt är att allt fler akvarister investerat i en sytemkamera med bra optik som resulterat i många fina bilder att sitta och njuta av.

            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #7
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Jag vill inte ta åt mig äran att ha dragit igång denna kategori, jag kommer inte riktigt ihåg hur det gick till! Det som spelar roll är vad det har givit, och det är mycket positivt.
              Kul att du uppmuntrar forumets fotografer. Det finns några riktiga mästare här kan man lungt säga. Deelay var nog den som inspirerade mig mest att börja fota fiskar.


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Japp..Håller med..För mig var det också Deelay som fångade mitt intresse för det här med foto..
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Kul att du uppmuntrar forumets fotografer. Det finns några riktiga mästare här kan man lungt säga. Deelay var nog den som inspirerade mig mest att börja fota fiskar.

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #9
                  Ursprungligen postat av AORFISH
                  Japp..Håller med..För mig var det också Deelay som fångade mitt intresse för det här med foto..
                  Jag instämmer också att Mr D var en av mina första fotografer som gjorde mig intresserad.

                  Något som jag tycker är trevligt är när fotografer talar om vad de anv för kamera och optik samt inställningar på vissa kort de visar på forumet.
                  Det lär man sig mycket på så att man slipper köpa fel typ av utrustning.

                  Borde vara obligatoriskt att redovisa utr när man anml kort till fototävlingen.

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1156

                    #10
                    Ursprungligen postat av Göran Å
                    Något som jag tycker är trevligt är när fotografer talar om vad de anv för kamera och optik samt inställningar på vissa kort de visar på forumet.
                    Det lär man sig mycket på så att man slipper köpa fel typ av utrustning
                    Detta kanske skulle kunna gå att utveckla? Finns det möjlighet att lägga till en ruta när man ska ladda upp en bild där man anger olika inställningar och utrustning i ett färdig formulär så detta visas bredvid/under/över bilden?
                    Ex, på vad som ska vara med:
                    Kameramodell
                    Objektiv
                    Annan utrustning
                    Bländare
                    Slutare
                    ISO
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Behövs inte nån ruta för att skriva det. Kameror sparar nåt som kallas EXIF i bilderna så all den infon finns med i bilden, bara att ladda in bilden i Photoshop eller nåt annat program och läsa var där står. Om man vill kan man nog hitta lite kod på nätet som läser EXIF och som kan posta upp det på en rad under bilden i fototävlingen.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Behövs inte nån ruta för att skriva det. Kameror sparar nåt som kallas EXIF i bilderna så all den infon finns med i bilden, bara att ladda in bilden i Photoshop eller nåt annat program och läsa var där står. Om man vill kan man nog hitta lite kod på nätet som läser EXIF och som kan posta upp det på en rad under bilden i fototävlingen.
                        Har sådan färdig kod som kan användas.

                        Frågan är bara hur intressant det är att visa denna information som standard. Tror snarare på att lägga till den som extrainformation som man får klicka fram.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Tack för de fina orden Viktor! Nu känns det som om vår relation är på väg på rätt håll

                          Ang. Exif: Vill ni läsa Exif i bilderna så finns det plug-in till de flesta webbläsarna som gör det. I den pågående tävlingen kan jag läsa Exif i 5 av bilderna, de andra är sparade utan kamerataggarna.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 7334

                            #14
                            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                            Frågan är bara hur intressant det är att visa denna information som standard. Tror snarare på att lägga till den som extrainformation som man får klicka fram.
                            Har nu lagt upp det för test för er alla. Under Visa tillgänglig EXIF information fås en sida med det som EXIF kan läsa ur en bild.
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              jag kan bara säga att mitt fotograferande fick sig ett uppsving när vi fick börja lägga upp bilder här på forumet, man blev liksom taggad att prestera bättre och bättre för varje bild man lade upp här. Det som fick mig att börja fota från första början var dock en artikel i ciklidbladet av Fredrik Hagblom där jag plockade upp en hel del "basics" om fiskfoto. Nuförtiden har jag tyvärr inte mycket fisk att fotografera och högskolan tar upp det mesta av min vakna tid men jag ska försöka ta lite nya bilder snart =)

                              En annan sak som jag tror fick upp fotointresset var nog fototävlingen, det var en enormt bra idé som jag tror har genererat mängder med bra bilder till ciklidbladet och våra artbeskrivningar här på ciklid.se.

                              Jag kan bara säga, en stor eloge till alla som medverkar med sina bilder och sin kunskap i detta forumet!
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...