Bl.a. om vildfångat och engelska motsvarigheten till Djurens vänner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Bl.a. om vildfångat och engelska motsvarigheten till Djurens vänner

    Intressant PFK-rapport från OATA-mötet i helgen http://www.practicalfishkeeping.co.u...php?blogid=212
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Nu pratar vi om landet som hade en djurrättsorganisation innan de hade en barnrättsorganisation och vars "Animal Liberation Front" är en ren terroristorganisation. Ett land där premiärministern som deltog i "kriget mot terrorismen" tog avstånd från våldet först för två år sedan. Han var dessutom den första premiärministern som tog avstånd från djurrättsterrorismen. Vad som händer gällande djurrätt i det landet är inte intressant, det är tragiskt

    De som känner mig vet att jag är för djurrätt, men det landet... jag saknar ord.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Fast reglerna är ju uppenbart skrivna för däggdjur och fåglar och killen som intervjuas mer eller mindre erkänner att de inte bryr sig ett dugg om akvariedjur.

      Jag vet knappt nånting alls om RSPCA, men det lilla jag hört och sett har inte fått mig att tro att de är knäppgökar a la Djurens Rätt eller PETA.

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • januari 2003
        • 931

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Nu pratar vi om landet som hade en djurrättsorganisation innan de hade en barnrättsorganisation och vars "Animal Liberation Front" är en ren terroristorganisation. Ett land där premiärministern som deltog i "kriget mot terrorismen" tog avstånd från våldet först för två år sedan. Han var dessutom den första premiärministern som tog avstånd från djurrättsterrorismen. Vad som händer gällande djurrätt i det landet är inte intressant, det är tragiskt

        De som känner mig vet att jag är för djurrätt, men det landet... jag saknar ord.
        Hej!
        Ola, nu får du väl kamma dig!
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Jag vet knappt nånting alls om RSPCA, men det lilla jag hört och sett har inte fått mig att tro att de är knäppgökar a la Djurens Rätt eller PETA.
          Jag skriver om England och det faktum att husdjur historiskt sett betraktas som mer skyddsvärda än barn. Det är ett faktum att Tony Blair var den första premiärministern som tog upp och fördömde djurrättsvåldet (då aktivister grävt upp mamman till några som startat en kaninfarm och krävde att de skulle lägga ner den för att få tillbaka likdelarna). När jag gick djurrättskursen i England handlade en hel del om att "prata aldrig om ditt jobb på offentliga platser", "berätta aldrig var du gör för folk som du inte litar på till 100% och som du känner mycket väl", "prata aldrig om ditt jobb på fester". Varje nyhetsmorgon i England har med en hund- eller katthistoria. Det är inte möjligt att förstå detta utan att inse hur man ser på husdjur i England
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag skriver om England och det faktum att husdjur historiskt sett betraktas som mer skyddsvärda än barn. Det är ett faktum att Tony Blair var den första premiärministern som tog upp och fördömde dessa djurrättsvåldet (då aktivister grävt upp mamman till några som startat en kaninfarm och krävde att de skulle lägga ner den för att få tillbaka likdelarna). Varje nyhetsmorgon i England har med en hund- eller katthistoria. Det är inte möjligt att förstå detta utan att inse hur man ser på husdjur i England
            I och för sig säkert knäppgökar, men de har ett stort inflyltande och enormt mycket pengar att driva kampanjer med och lobba i EU

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av nils42
              Hej!
              Ola, nu får du väl kamma dig!
              Hälsn Nils
              ???

              Mitt inlägg var faktiskt seriöst menat.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • januari 2003
                • 931

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                ???

                Mitt inlägg var faktiskt seriöst menat.
                Hej!
                Nej, Ola, detta var inte seriöst. Skärp dig!
                hälsn Nils

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Du kanske kan specifiera vad som inte var seriöst?
                  Att ALF är en terrororganisation råder det t.ex. knappast någon tvekan om, och Tony Blair har verkligen offentligt gått ut och sagt sig stödja djurförsök.

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 931

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Du kanske kan specifiera vad som inte var seriöst?
                    Att ALF är en terrororganisation råder det t.ex. knappast någon tvekan om, och Tony Blair har verkligen offentligt gått ut och sagt sig stödja djurförsök.
                    Hej!
                    DU, kanske kan berätta för mig varför du känner denna avsky för RSPCA?
                    Hälsn Nils

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Var har jag sagt eller antytt att jag hyser avsky för RSPCA?

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 931

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        Var har jag sagt eller antytt att jag hyser avsky för RSPCA?
                        Hej!
                        Trådens ursprung ( Fohrman ) var" Is the RSCPA antipet? " Du har redan svarat.
                        Hälsn Nils

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Intressant PFK-rapport från OATA-mötet i helgen http://www.practicalfishkeeping.co.u...php?blogid=212
                          Har läst bloggen - intressant och tänkvärd (dessutom en länk till en, vad det verkar bra tidning!) Tack för det, Kjell!

                          Jag vet mycket lite om RSPCA - ungefär det som framkom i artikeln - och kan inte egentligen kommentera Olas inlägg (har heller inte bott i Storbrittanien), men måste ändå uttrycka min generella skepsis (mot RSPCA) utifrån artikeln. Sannolikt är inte RSPCA ansvariga för det hårresande exemplet som Ola beskrev - men det samlas, vad det verkar, en och annan vildhjärna i närheten av dessa organisationer. Även i Sverige! - där de bästa exemplen är alla dessa stackars minkar som återfår "frihet"!

                          Men länken tangerar också ett intressant spörsmål - som senast var riktigt aktuellt i och med Nelson - noshörningsungen (det var noshörning, va?) i Kålmården för ett antal år sedan - människovärde kontra djurvärde. När det verkligen kommer till kritan så är jag iofs ganska övertygad om att de flesta av oss har en tydlig distinktion här, men i den allmäna debatten och känsloläget kan det alltför ofta låta annorlunda.

                          Självklart ska de djur vi ansvarar för - både hemma och ute i naturen - ha det så bra det går - men, och det är ett viktigt men, de är inte människor!

                          Så jag kan ha förståelse för Olas utbrott (och andras i bloggen) - djurrätt känns är viktigt. Men det finns en hel del att hantera på agendan innan som kanns/är betydligt viktigare och tills dess ska vi nog försöka lägga energin på rätt ställe, tycker jag. Så, nu är min haka också ute..men, men!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Ursprungligen postat av nils42
                            Hej!
                            Trådens ursprung ( Fohrman ) var" Is the RSCPA antipet? " Du har redan svarat.
                            Hälsn Nils
                            Är du dum i huvudet eller bara helt oförmögen att läsa tidigare inlägg?

                            OK, eftersom du uppenbarligen inte kan varken läsa eller argumentera så lägger jag dig till min ignorera-lista. Du blir den förste och ende där. Grattis.
                            Senast redigerad av Mike_Noren; 12 november 2008, 18:53.

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #15
                              Tonläget grabbar! Tonläget! Gäller både Nils och Mike tycker jag!
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...