Räkmix fördelar och nackdelar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    Användare
    • augusti 2008
    • 149

    #31
    Gjorde min egen laddning igår med följande ingredienser:

    1 kg räkor med skal
    700 gr gröna ärtor
    1 burk musslor i vatten
    Spirulina
    Gelatinpulver
    Multivitamin
    1/2 kuvert astaxhantin

    Mina Malawi blev fullständigt skogstokiga och det blev nästan slagsmål i tanken. Men det grumlade ganska mycket.

    Det där Agar-Agar måste jag prova nästa gång. Hur mycket behöver man och hur bereder man det?
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #32
      Hej!
      Jodå, visst är kommersiellt foder bra. Själv köper jag det av och till, mest till. Det är kanske inte enbart för att tjäna någon 10-öring man gör eget foder, utan det kanske finns en eller flera ytterligare bottnar i att göra maten till fiskarna.
      Akvaristiken har aldrig för mig varit annat än en utgiftspost och lär nog så förbli. Jag klagar absolut inte, jag har själv valt det.
      Hälsn Nils

      Kommentar

      • endymion

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Faktum är att komersiellt foder idag är himla bra och skitar dessutom ner mindre än egetmixat foder. Så rent krasst finns det bara en stor fördel med att blanda sitt eget foder och det är att det blir billigt.
        Eftersom jag inte har någon odling eller liknande så handlar det ändå inte om några större pengar jag skulle spara på att blanda fodret själv - och då prioriterar jag mer fritid än de korvören jag skulle spara.
        Hade jag haft en odling och förbrukat mycket foder så hade jag säkert resonerat annorlunda.
        Du har uppenbarligen inte testat Agar-Agar

        Kommentar

        • endymion

          #34
          Ursprungligen postat av Hogan1
          Gjorde min egen laddning igår med följande ingredienser:

          1 kg räkor med skal
          700 gr gröna ärtor
          1 burk musslor i vatten
          Spirulina
          Gelatinpulver
          Multivitamin
          1/2 kuvert astaxhantin

          Mina Malawi blev fullständigt skogstokiga och det blev nästan slagsmål i tanken. Men det grumlade ganska mycket.

          Det där Agar-Agar måste jag prova nästa gång. Hur mycket behöver man och hur bereder man det?
          Till din sats får du en mycket fast mix med 25 gram Agar-Agar

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Ursäkta men den här frågan har nog kommit upp förut..Var köper ni astaxhantin???
            Ursprungligen postat av Hogan1
            Gjorde min egen laddning igår med följande ingredienser:

            1 kg räkor med skal
            700 gr gröna ärtor
            1 burk musslor i vatten
            Spirulina
            Gelatinpulver
            Multivitamin
            1/2 kuvert astaxhantin

            Mina Malawi blev fullständigt skogstokiga och det blev nästan slagsmål i tanken. Men det grumlade ganska mycket.

            Det där Agar-Agar måste jag prova nästa gång. Hur mycket behöver man och hur bereder man det?

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #36
              Ursprungligen postat av AORFISH
              Ursäkta men den här frågan har nog kommit upp förut..Var köper ni astaxhantin???


              Uppge medlemsnummer i ncs så får du lite rabatt.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #37
                Ursprungligen postat av endymion
                Till din sats får du en mycket fast mix med 25 gram Agar-Agar
                Nån har slutat sälja gelatin i pulverform här. Och gelatinblad fick jag inte alls att fungera. Så nästa gång testar jag Agar. 15 gr på ett kilo mix då?

                Och, visst sparar man tid på att inte göra räkmix utan köpa färdigt käk. Men det gäller ju då också det jag själv äter, eller omvänt, om jag tycker att det är kul att steka biff får jag väl göra det.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #38
                  Inte att underskatta Mikael. Jag tycker alltid på nåt vis att det är extra roligt när det funkar med nåt jag gjort själv. Även räkmix. Problemet är nu bara att jag gjorde en sats som känns som att den varar i minst ett år till mina firrar så jag kan inte gör ny på ett tag. På tal om det förresten. Hur länge håller räkmix i frysen?
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Nån har slutat sälja gelatin i pulverform här. Och gelatinblad fick jag inte alls att fungera. Så nästa gång testar jag Agar. 15 gr på ett kilo mix då?

                    Och, visst sparar man tid på att inte göra räkmix utan köpa färdigt käk. Men det gäller ju då också det jag själv äter, eller omvänt, om jag tycker att det är kul att steka biff får jag väl göra det.
                    Egen härd är guld värd - kanske inte precis Mikaels inlägg som ordspråket syftar på...men visst är det kuligare att göra nåt själv hela vägen. Känns bra på något vis - samma känsla som att få fisk på den eget bundna flugan (även om den köpta skulle varit både billigare och enklare!)

                    Men Mikael, det där att inte få till det med gelatinblad begriper jag inte riktigt - det är ju i princip samma sak. Jag använder båda och det funkar. Smälter allt i vattenbad och värmer räkmixen en aning innan jag blandar i.
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 931

                      #40
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Hur länge håller räkmix i frysen?
                      Hej!
                      Inte för att jag är någon expert på detta, men har fått för mig ( fråga inte hur ) att 3-4 månader i frysen är max?
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #41
                        Ursprungligen postat av nils42
                        Hej!
                        Inte för att jag är någon expert på detta, men har fått för mig ( fråga inte hur ) att 3-4 månader i frysen är max?
                        Hälsn Nils
                        3-4 månader klarar en räkmix bra. Jag har använt räkmix som varit sex månader gammal utan att det påvisade några synliga (för mig) effektminskningar på fiskarnas välmående.

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #42
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          3-4 månader klarar en räkmix bra. Jag har använt räkmix som varit sex månader gammal utan att det påvisade några synliga (för mig) effektminskningar på fiskarnas välmående.
                          Sex månader tror jag funkar - men sen är det nog stopp. Det är väl bara att jämföra med vad man skulle laga till åt sig själv ur frysen...och räkor/fisk som legat längre än 6 månader vete tusan!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #43
                            Ursprungligen postat av joe
                            Sex månader tror jag funkar - men sen är det nog stopp. Det är väl bara att jämföra med vad man skulle laga till åt sig själv ur frysen...och räkor/fisk som legat längre än 6 månader vete tusan!
                            Dessutom är det ju upptinat minst en gång, så jag håller med, mer 6 månader gammal mix åker i soptunan.

                            /Johan
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #44
                              å fy fan. Då måste jag skaffa minst tre kar till om jag ska kunna hinna förbruka mixen!

                              Hmm, det är ju inte en så dum idé faktiskt

                              Fast det beror ju på vad det är. Älgkött har jag ätit fem år gammal utan att märka nån större skillnad, men räkor vet jag inte...
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • joe
                                Användare
                                • juni 2006
                                • 1451

                                #45
                                Ursprungligen postat av Olorin
                                å fy fan. Då måste jag skaffa minst tre kar till om jag ska kunna hinna förbruka mixen!

                                Hmm, det är ju inte en så dum idé faktiskt

                                Fast det beror ju på vad det är. Älgkött har jag ätit fem år gammal utan att märka nån större skillnad, men räkor vet jag inte...
                                Modiga män äter vad som helst! eller inte..?, så länge du inte ger älgkött till fiskarna så är det väl OK - men ja, för att vara lite seriös, det är skillnad på kött och fisk! (men 5 år)
                                MVH - joe

                                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...