Räkmix fördelar och nackdelar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Ursprungligen postat av Tony
    Livsmedelsmoms (12%) kontra fiskmatsmoms (25%)
    Tänkte inte på det!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #17
      Ursprungligen postat av endymion
      Min räkmix dammar knappt någonting, men jag använder Agar-Agar i stället för gelatin, vilket ger en mycket fastare räkmix och är dessutom billigare än gelatin.

      Fördelar med räkmix:
      Mycket billigare.
      Lägre moms.
      Ger fiskar med bra färger.
      Svårt att få feta fiskar.
      Man vet vad det innehåller.
      Är man inte nöjd med resultatet kan man ändra ingredienterna.

      Nackdelar:
      Slabbigt att göra.
      Tar tid att göra.
      Man måste göra en rätt stor batch för att det ska bli bra.
      måste testa agar agar nångång, men jag har aldrig hittat det i kalmar, var köper du det?
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        Finns i alla Asienaffärer
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • endymion

          #19
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          måste testa agar agar nångång, men jag har aldrig hittat det i kalmar, var köper du det?
          Thaiaffärer eller hälsokostaffärer, kostar det mer än 20 spänn är det dyrt. Hör av dig när du åker förbi Växjö annars så kan jag ordna åt dig.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #20
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Finns i alla Asienaffärer

            inte i de jag frågat
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #21
              Ursprungligen postat av endymion
              Thaiaffärer eller hälsokostaffärer, kostar det mer än 20 spänn är det dyrt. Hör av dig när du åker förbi Växjö annars så kan jag ordna åt dig.
              ja det får du gärna göra, hur mycket doserar man per kg räkmix då?
              och hur gör man smälter och rör ner eller vad?
              jag kan faktiskt tänka mig en tripp dit snart och kolla in de två nya butikerna, kanske ta med lite firrar oxå då....

              jag har bara en victoria kvar tror jag vill du ha den tillbaka?de andra rök vid pricken de måste vara ganska känsliga för det...
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • januari 2003
                • 931

                #22
                Hej!
                I Ciklidboken ( redaktör Ad Konings ) finns också recept på räkmix. Är detta recept inte längre det bästa, eller har det kommit nytt vetande?
                Hälsn Nils

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!
                  I Ciklidboken ( redaktör Ad Konings ) finns också recept på räkmix. Är detta recept inte längre det bästa, eller har det kommit nytt vetande?
                  Hälsn Nils
                  Var någonstans står det att? Att receptet som står i ciklidboken är det bästa receptet på räkmix!Janne

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 931

                    #24
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Var någonstans står det att? Att receptet som står i ciklidboken är det bästa receptet på räkmix!Janne
                    Hej!
                    Det står på sid 34 i den bok jag har. Författare till det kapitlet är Kjell Fohrman. ISBN på boken är 91-89258-06-1.
                    Hälsn Nils

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #25
                      Ursprungligen postat av nils42
                      Hej!
                      Det står på sid 34 i den bok jag har. Författare till det kapitlet är Kjell Fohrman. ISBN på boken är 91-89258-06-1.
                      Hälsn Nils
                      Där står det - och där fick jag upp ögonen för detta foder första gången...men det står nog inte att det är det bästa (eller enda!)

                      Även här gäller att allt beror lite på vilka fiskar du har och så, givetvis, personliga preferenser. Inget ont överhuvudtaget om Ciklidboken (och författarna), men receptet är nog närmast att se som ett basrecept som kan varieras i det oändliga (typ köttbullar i Rutiga kokboken!) Och varieras gör det, finns säkert 10-tals trådar här i forumet om just räkmix och olika ingredienser...
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #26
                        Ursprungligen postat av joe
                        Där står det - och där fick jag upp ögonen för detta foder första gången...men det står nog inte att det är det bästa (eller enda!)...
                        Då när det skrevs var det nog det första recpetet som presenterades för en större publik, så eftersom det DÅ var det enda så var det väl DÅ också det bästa

                        Sedan dess har det dock presenterats mängder av olika recepetkombinationer på räkmix och vilket som är "bäst" av dom beror väl snarare på vilka fiskar det handlar om.
                        Som du skriver var ju receptet i Ciklidboken ett basrecept och det är ju ändå lite kul att ciklidister i USA och Asien idag sitter och blandar räkmix utifrån mitt gamla recpet som jag testade fram i slutet av 80-talet(början av 90-talet.

                        Kommentar

                        • nils42
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 931

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Då när det skrevs var det nog det första recpetet som presenterades för en större publik, så eftersom det DÅ var det enda så var det väl DÅ också det bästa

                          .
                          Hej!
                          Har du ett ännu bättre recept idag, när det gäller basrecept? Du skriver ju i boken också om skillnader mellan piscivora och herbivora fiskar så maten tillverkas ju alltifrån det man har i akvariet. Så, har vetandet ökat vad gäller maten sedan boken skrevs?
                          Hälsn Nils

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #28
                            Ursprungligen postat av nils42
                            Hej!
                            Har du ett ännu bättre recept idag, när det gäller basrecept? Du skriver ju i boken också om skillnader mellan piscivora och herbivora fiskar så maten tillverkas ju alltifrån det man har i akvariet. Så, har vetandet ökat vad gäller maten sedan boken skrevs?
                            Hälsn Nils
                            Jag är alldeles för lat för att orka testa fram nya kombinationer. Mycket enklare med köpefoder.
                            Dock så skrev jag ju redan då en del hur man lätt kan ändra det basreceptet beroende på om man har carnivora eller herbivora genom att ändra förhållandet mellan räkor/ärtor: Eller om man bara har utpräglade piscivora/carnivora genom att använda vitfisk.

                            Kommentar

                            • nils42
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 931

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag är alldeles för lat för att orka testa fram nya kombinationer. Mycket enklare med köpefoder.
                              .
                              Hej!
                              OK. Men annars kan man ju välja lättjan till en kommande tid någon gång framöver. Har någon ( som du ) ett kunnande är det ju lite synd att inte använda det kunnandet också idag och i och med det lära framtida akvarister hur fiskar ska skötas och där tror jag nog maten vara grundbulten (trots alla vattenbyten )
                              Hälsn Nils

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #30
                                Ursprungligen postat av nils42
                                Hej!
                                OK. Men annars kan man ju välja lättjan till en kommande tid någon gång framöver. Har någon ( som du ) ett kunnande är det ju lite synd att inte använda det kunnandet också idag och i och med det lära framtida akvarister hur fiskar ska skötas och där tror jag nog maten vara grundbulten (trots alla vattenbyten )
                                Hälsn Nils
                                Faktum är att komersiellt foder idag är himla bra och skitar dessutom ner mindre än egetmixat foder. Så rent krasst finns det bara en stor fördel med att blanda sitt eget foder och det är att det blir billigt.
                                Eftersom jag inte har någon odling eller liknande så handlar det ändå inte om några större pengar jag skulle spara på att blanda fodret själv - och då prioriterar jag mer fritid än de korvören jag skulle spara.
                                Hade jag haft en odling och förbrukat mycket foder så hade jag säkert resonerat annorlunda.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...