Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Väntar med spänning på fortsättningen om vem som beter sig mest illa och får minst skit... Nej, det gör jag inte. Kan ni inte sluta med det.

    Kan ni inte kritisera varandras åsikter om det nu är så kul att kritisera? Till exempel: Jag begriper mig inte på folk som kör för fort och är stolta över det och ser det som sin rätt och någon form av civil olydnad. Obegriplig åsikt i kombination med förkastligt beteende enligt mig.

    Nu påstår jag inte att inte jag gör en massa förkastliga saker, men det gör inte andra förkastliga saker mindre förkastliga.
    Du har rätt Ola
    kan du förklara dina sista två rader , dom är djupa och behöver en förklaring till
    oss trögskallar
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Väntar med spänning på fortsättningen om vem som beter sig mest illa och får minst skit... Nej, det gör jag inte. Kan ni inte sluta med det.

      Kan ni inte kritisera varandras åsikter om det nu är så kul att kritisera? Till exempel: Jag begriper mig inte på folk som kör för fort och är stolta över det och ser det som sin rätt och någon form av civil olydnad. Obegriplig åsikt i kombination med förkastligt beteende enligt mig.

      Nu påstår jag inte att inte jag gör en massa förkastliga saker, men det gör inte andra förkastliga saker mindre förkastliga.

      det har du rätt att inte begripa, du är så klok Ola så dig är det inte nån ide att disskuttera med....
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        det har du rätt att inte begripa, du är så klok Ola så dig är det inte nån ide att disskuttera med....
        hahah den meningen va faktiskt ganska bra =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja där var det många bra tänkvärda åsikter, som även jag kan ställa upp på, Peter från Kalmar tycker jag också har helt rätt.
          jag kan ju bara lägga in en liten erfarenhet från mig, eftersom jag har faktiskt plockat upp efter dom som har tabbat sig i trafiken.
          ja i alla fall, så har det alltid varit farten som har varit boven i dramat.
          Men det är inte dom som kör på en 90 väg, 11 meter bred i 110 kilometer helt opåverkade av medicin, alkohol, och inte förglömma dom som vill ta livet av sig plus att det finns en del biltjuvar från 15 år som är inblandade i olyckorna.
          Ja det vore skoj om någon kunde ta och kolla statestiken om varför det blev en olycka med större skador eller till och med dödsfall.
          Ja jag kan ju säga så här, jag har larmats ut till en massa trafikolyckor, och att olyckan hände, det var inte att det var någon opårverkad bilförare som körde 20 kilometer för fort på en 90 väg.
          Nej till 95 % så har det varit antingen självmord, det är lika med krock mot berg eller krocka med en lastbil front mot front. det har varit alkohol eller narkotika och tabletter, dom står nog för det mesta är det gäller trafikolyckor, om vi nu pratar om olycker i hög fart.
          Jag har faktiskt varit med om några olyckor som har varit lite otäcka det är när äldre kör för sakta, eller ska ut i vänster filen och inte tittar i backspegeln, dom olyckorna har oftast hänt när det har varit vinter och det har kommit någon bakifrån och dratt i,.Janne
          Detta är de klokaste ord som skrivits i denna debatt!

          Jag har inget mer att tillägga, allt är sagt i referarat inlägg!
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Förstår faktist inte vad du menar
            menar du att om lagen inte ger straff så är den allmäna uppfattningen att man har gjort fel ändå
            kanske ska man dömmas två gånger för säkerhets skull
            samma sak gäller ditt omdömme om mig
            jag har inte fått en enda varning här visst spydig men alldrig över gränsen
            och då kommer du med ett påstående att jag skapar Badwill
            kan du inte vara glad någon gång
            Läs tråden om fyrameterskaret igen. Wilhelm skrev kanske inte i klartext vem som var syndaren, men när jag läste tråden tyckte jag det var självklart vem som skulle utvisas. Fast Wilhelm kanske ville varna de andra som "filmade" att de var kränkta.

            Jag är hur glad som helst, själv då?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Väntar med spänning på fortsättningen om vem som beter sig mest illa och får minst skit... Nej, det gör jag inte. Kan ni inte sluta med det.

              Kan ni inte kritisera varandras åsikter om det nu är så kul att kritisera? Till exempel: Jag begriper mig inte på folk som kör för fort och är stolta över det och ser det som sin rätt och någon form av civil olydnad. Obegriplig åsikt i kombination med förkastligt beteende enligt mig.

              Nu påstår jag inte att inte jag gör en massa förkastliga saker, men det gör inte andra förkastliga saker mindre förkastliga.
              Då kan ju jag istället få vara 100% enig med nån åsikt här, det var ett tag sedan! Tack för din tydlighet Ola - jag begriper ju inte heller detta beteende och inte heller åsikt...då är vi åtminstone två!

              Sedan tycker jag avslutningen är oerhört viktig i detta land av jantelag och du ska inte tro...så fort man står upp för något eller kritiserar ett beteende så får man skit igen på formeln "du gör väl också fel!?" och så ska den som svarar så liksom komma undan...högst tveksamt beteende detta också. Dte var liksom inte det som diskuterades så därför hänvisar jag till Olas avslutande inlägg...bara för att jag också gör fel ibland så blir inte andra fel mer OK. OCH - lika viktigt - bara för att många gör fel så blir det inte mer rätt!! Att alla andra gör så betyder inte att det är rätt eller att du/jag kan/ska göra det...argument i linje med Olas avslut!!

              Jag har funderat lite till och kommit på att miljöaspekten i fortkörnming inte alls nämnts - men den är också en viktig parameter...ju fortare, desto skitigare!!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                Ursprungligen postat av joe
                Jag har funderat lite till och kommit på att miljöaspekten i fortkörnming inte alls nämnts - men den är också en viktig parameter...ju fortare, desto skitigare!!
                Är det verkligen det? Jag är inte bra på ecodriving, men som jag har förstått det så är det själva accellererandet som är värst. M a o 45 bakom kepsgubbe, öka till 80, bromsa till 70 och 55 bakom ny kepsgubbe acca till 85, bromsa till 70 är mycket värre än stabilt hålla 70. Eller?
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  Om du prejar alla kepsgubbar ner i diket, så finns snart inga kepsgubbar kvar och du kan ha fri fart!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Är det verkligen det? Jag är inte bra på ecodriving, men som jag har förstått det så är det själva accellererandet som är värst. M a o 45 bakom kepsgubbe, öka till 80, bromsa till 70 och 55 bakom ny kepsgubbe acca till 85, bromsa till 70 är mycket värre än stabilt hålla 70. Eller?
                    Det där med kepsgubbar är en myt. Inte kloggas vägen igen av några kepsgubbar inte. Det är hur bra flyt som helst om man håller hastighetsgränserna. Inte många långtradare behöver man köra om heller på många vägar då de håller 90. På motorvägen när man kär i 110 byter man fil. Visst finns det problem med långtradare, det håller jag med om. 55an från Uppsala är jobbig.

                    Sedan är det fullständigt självklart att bilen drar mer bensin vid 110 än vid 90. Det är ren fysik om man säger så. Du måste dessutom bromsa in och gasa upp igen när du kör om långtradare och de som håller hastighetsgränserna.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Det där med kepsgubbar är en myt.
                      Jag ändrar mig lite. Kepsgubbarna är något som de som sätter sin egen körupplevelse framför andras säkerhet använder för att försvara sitt förkastliga körbeteende.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag ändrar mig lite. Kepsgubbarna är något som de som sätter sin egen körupplevelse framför andras säkerhet använder för att försvara sitt förkastliga körbeteende.
                        Härligt Ola!! Jag instämmer till fullo!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          är det inte rättvist som det är att de som orsakar olyckor får betala mera, det tycker iaf jag är rimligt...

                          då borde du ju betala mer i bilförsäkring om du kör med barn i bilen, det orsakar ju oxå fler olyckor....dessutom lättare att få personskador för livet
                          Jag förstår inte riktigt detta inlägg - men jag och Ola förstår ju mkt. lite enligt vissa?? - men att de som åker fast för fortkörning och andra trafikförsyndelser skulle få en högre premie omedelbart tycker jag inte är det minsta orättvist! De bryter mot lagen - punkt!!

                          Självklart ska också de som tyvärr orsakar (och inte bara riskerar att göra!) trafikolyckor belastats med högre försäkringar!!!

                          Och att om jag har barn i bilen skulle medföra en större premie de facto förstår jag inte alls. Så länge jag följer lagen och inte orsakar nån olycka etc. så är väl allt helt OK - när jag inte gör det, då hamnar jag i de kategorier som får/borde få rejält mycket högre premie!! Och förhoppningsvis också böter etc!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            Ursprungligen postat av joe
                            Jag förstår inte riktigt detta inlägg
                            Fast det gör jag. Att prata med någon i bilen, oavsett om det är i mobil (även handsfree) eller någon som sitter i bilen orakar olyckor. Jag har för mig att skrigiga/ pratande barn är en relativt stor risk. Mobilpratande (även handsfree) har ju visats i försök ge lika förlängd reaktionstid som att vara rejält full. Så, ja, från en rent krasst ekonomisk synvinkel borde innehav av mobiltelefon, barn och psykisk sjukdom (risk för självmord) ge höge premie. Detta om försäkringsbolaget inte bryr sig om vad som ger ökad risk.

                            Sedan har vi ju förstås att ha åkt dit för fortkörning, rattfylla, vårsdslöshet i traffik. Att vara man och under 25. Testosteronhalt påverkar säkert. Varför inte ett blodprov? Varsågod alla försäkringsbolag, bara att sätta igång.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 18 januari 2009, 14:28.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Fast det gör jag. Att prata med någon i bilen, oavsett om det är i mobil (även handsfree) eller någon som sitter i bilen orakar olyckor. Jag har för mig att skrigiga/ pratande barn är en relativt stor risk. Mobilpratande (även handsfree) har ju visats i försök ge lika förlängd reaktionstid som att vara rejält full. Så, ja, från en rent krasst ekonomisk synvinkel borde innehav av mobiltelefon, barn och psykisk sjukdom (risk för självmord) ge höge premie. Detta om försäkringsbolaget inte bryr sig om vad som ger ökad risk.

                              Sedan har vi ju förstås att ha åkt dit för fortkörning, rattfylla, vårsdslöshet i traffik. Att vara man och under 25. Testosteronhalt påverkar säkert. Varför inte ett blodprov? Varsågod alla försäkringsbolag, bara att sätta igång.
                              Ja - varför gör de inte det? Sätter igång? Försäkringsbolagen alltså? Och enligt mig så är risken med skrikiga bar bra mycket mindre än t.ex alltför hög fart och halt av testosteron...men visst...mycket kan ju vara presumtiva risker.

                              Min poäng var dock att premien inte höjs förrän man så att säga är skyldig/dömd för alternativt trafikbrott (borde påverka premie!) eller vållande till olycka (vilket ju är fallet idag!) Riskfyllda scenarier som ännu ej bevisats är svårare - men jag har för mig att åtminstone några bolag har högre premie om fordonet ska framföras av nån yngre än 25 (helt rätt enligt mig) och detta har fått till följd att det är många äldre mödrar/fäder som äger/har registrerat motorcyklar- Om dom kör...f-n tro´t!
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                Angående testosteronhalt: Här finns ett enkelt sätt att grovt uppskatta det själv http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=873143

                                Ingen förstod ju just detta, att längden på ringfingret var ett mått på testosteronhalt, och inget trams om ringfingerlängd...

                                Hursomhelst: Testosteron ger risktagande vilket knappast är bra i traffiken. Fast det kanske finns andra saker som reaktionsförmåga och "att ligga steget före" som är bra. Men jag tror att "hybris", risktagande och brist på empati är saker som är negativa. Tja, blodprov för att kolla testosteronhalt och lägga försäkringspremien utifrån det hade kanske varit något. Eller så mäter man ringfingrets längd i relation till långfingret...
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...