Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Om du prejar alla kepsgubbar ner i diket, så finns snart inga kepsgubbar kvar och du kan ha fri fart!
    Bra idé, får köpa James Bonds gamla Aston Martin från goldfinger, den hade ju nån bra kniv för att sprätta upp däck med
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det där med kepsgubbar är en myt. Inte kloggas vägen igen av några kepsgubbar inte. Det är hur bra flyt som helst om man håller hastighetsgränserna. Inte många långtradare behöver man köra om heller på många vägar då de håller 90. På motorvägen när man kär i 110 byter man fil. Visst finns det problem med långtradare, det håller jag med om. 55an från Uppsala är jobbig.

      Sedan är det fullständigt självklart att bilen drar mer bensin vid 110 än vid 90. Det är ren fysik om man säger så. Du måste dessutom bromsa in och gasa upp igen när du kör om långtradare och de som håller hastighetsgränserna.
      Kom hit till Växjö ska du få se både kepsgubbar och folk som inte kan trafikreglerna, har trasiga blinkers och kör allmänt drulligt. Det äventyrar trafiksäkerheten för mycket, men annars skulle jag kunna plåta alla kepsgubbar jag måste köra om när de kör i 30-50 på våra 70 och 90-sträckor.

      Ja första gången jag körde om en kepsgubbe - tänkte jag som du. Ta mig fan, där är en som stämmer med myten. Men nu har jag konstaterat att om det är någon som vinglar, kör alldeles för sakta eller inte kan blinka så är 7 av tio gubbar i keps, 1 av tio en gammal tant med glasögonen tryckta mot framrutan, ännu en en gammal tant eller gubbe i en bil överfull med andra seniorer som ser helt vilse ut och den sista kan se ut ungefär hursomhelst.

      Sen blandar du äpplen och päron och har antagligen aldrig kört på E6an mellan Halmstad och Göteborg eller på E4an. Där är det två breda filer och var håll så du kan lugnt blåsa på i 110 UTAN att ha en enda kepsgubbe i vägen. Däremot får man väja in når det kommer en Merca, VolvoM Audi eller BMV i typ 180.


      Eller som J McEnroe skrek nån gång "Answer the Question -pip-!"


      Vad jag snackar om är gubbarna som kör i 40-50 på 70 och 90 sträckor i stadstrafik, blanda inte ihop korten herr redaktör.

      Tyvärr myten är helt sann, eller rent av överträffad av verkligheten - i a f i Växjö.

      Och så får vi kasta in ett nytt vedträ på brasan...

      En helt ny myt från verkligheten är 5 av tio som kör för fort är män i 30-50 år i någon form av svart volvo, 3 är folk som kör ny Audio eller Saab och resten ungefär vadsomhelst. Så här har vi tyvärr inga 20åringar i Porsche eller Ferrari
      Senast redigerad av Olorin; 18 januari 2009, 16:02.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        Ursprungligen postat av Olorin
        Kom hit till Växjö ska du få se både kepsgubbar... ...Sen blandar du äpplen och päron och har antagligen aldrig kört på E6an mellan Halmstad och Göteborg eller på E4an. Där är det två breda filer och var håll så du kan lugnt blåsa på i 110 UTAN att ha en enda kepsgubbe i vägen. Däremot får man väja in når det kommer en Merca, VolvoM Audi eller BMV i typ 180.
        Jag ändrade mitt inlägg. Det som är en myt är att kepsgubbar kloggar igen vägarna. Klart att "kepsgubbarna" finns, men de är inget stort problem, och att skylla på.

        Jag har kört på E4an flera tusen gånger och E6an mellan Halmstad och Göteborg kör jag på nästan varje dag, fast inte hela vägen förstås. Jag förstår faktiskt inte vart du ville komma med det där. Eller menade du egentligen "antagligen BARA kört på E6an mellan Halmstad och Göteborg eller på E4an". Det hade varit begripligt.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • endymion

          Personligen är jag faktiskt impad av Växjöborna eftersom de vet hur högerregeln funkar. Åk till Eksjö istället där kör alla efter störst gata kör först. Fast jag har iofs möt en gubbe med keps som körde åt fel håll i Norremarksrondellen.

          Man får för övrigt högre försäkringspremie om man blir av med körkortet. Dock kan man förhandla så man återfår sin gamla premie om man bara är dömd för hastighetsbrott och inte har några skador innan.

          Och föresten angående ringfingret så skiljer det kraftigt på mina händer, ska man ta medlet då. Och tänk vilken sjyst försäkringspremie den risktagande killen som sågat av sig ringfingret får.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            Ursprungligen postat av endymion
            Personligen är jag faktiskt impad av Växjöborna eftersom de vet hur högerregeln funkar. Åk till Eksjö istället där kör alla efter störst gata kör först. Fast jag har iofs möt en gubbe med keps som körde åt fel håll i Norremarksrondellen.

            Det måste vara en rekordhållare, han har jag inte stött på!

            Annars tycker jag att det säkraste stället att hitta kepsgubbarna är på Söderleden. Vid glasmästeriet är det 50skylt, där kör de 55, sen på Söderleden är det 90skylt, då kör kepsgubbarna också 55, ibland bromsar de ner till 40 och kör i vägrenen.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag ändrade mitt inlägg. Det som är en myt är att kepsgubbar kloggar igen vägarna. Klart att "kepsgubbarna" finns, men de är inget stort problem, och att skylla på.

              Jag har kört på E4an flera tusen gånger och E6an mellan Halmstad och Göteborg kör jag på nästan varje dag, fast inte hela vägen förstås. Jag förstår faktiskt inte vart du ville komma med det där. Eller menade du egentligen "antagligen BARA kört på E6an mellan Halmstad och Göteborg eller på E4an". Det hade varit begripligt.

              Vad jag menade var att det är klart att kepsgubbarna inte kloggar igen på europavägarna eftersom det är tvåfiligt där och man kan surfa fram i 10-15 över skylten helt i samma trafiktempo som andra. I den mån kepsgubbarna vågar ut på de vägarna så ligger de ju i innerfilen och sniglar. Problemet med kepsgubbarna är att de håller till i småstäder som Växjö och krypkör på 60-70-90 vägarna och kloggar igen i rusningstid så folk blir vansinniga och en del gör lite tokiga omkörningar i kurvor och annat för att komma itid till jobbet. Kepsgubbarna ska väl bara till Citygross och räkna 50-öringar i kassan så de har ingen brådis.

              Det var det kapitlet i den sociologiska snabbstudien "kepsgubbar i småstadstrafik".
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                Ursprungligen postat av Olorin
                Vad jag menade var att det är klart att kepsgubbarna inte kloggar igen på europavägarna eftersom det är tvåfiligt där och man kan surfa fram i 10-15 över skylten helt i samma trafiktempo som andra. I den mån kepsgubbarna vågar ut på de vägarna så ligger de ju i innerfilen och sniglar. Problemet med kepsgubbarna är att de håller till i småstäder som Växjö och krypkör på 60-70-90 vägarna och kloggar igen i rusningstid så folk blir vansinniga och en del gör lite tokiga omkörningar i kurvor och annat för att komma itid till jobbet. Kepsgubbarna ska väl bara till Citygross och räkna 50-öringar i kassan så de har ingen brådis.

                Det var det kapitlet i den sociologiska snabbstudien "kepsgubbar i småstadstrafik".
                Jag är uppfödd i Västervik så jag vet vad en kepsgubbe kör.

                Det jag vänder mig mot är att dessa används för att stärka den enligt mig felaktiga uppfattningen att problemet är att folk kör för sakta, inte för fort. (Jag orkar inte läsa igenom hela tråden och se om någon verkligen uttrycker sig så.)

                Problemet är ju snarare vad kepsgubben orsakar hos vissa, inte kepsgubben. Man kommer i tid till jobbet även om man får en kepsgubbe framför sig.

                Att kepsgubben sedan skulle köra över en hel skolklass utan att märka det är en helt annan fråga.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 18 januari 2009, 18:23.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag är uppfödd i Västervik så jag vet vad en kepsgubbe kör.

                  Det jag vänder mig mot är att dessa används för att stärka den enligt mig felaktiga uppfattningen att problemet är att folk kör för sakta, inte för fort. (Jag orkar inte läsa igenom hela tråden och se om någon verkligen uttrycker sig så.)

                  Problemet är ju snarare vad kepsgubben orsakar hos vissa, inte kepsgubben. Man kommer i tid till jobbet även om man får en kepsgubbe framför sig.

                  Att kepsgubben sedan skulle köra över en hel skolklass utan att märka det är en helt annan fråga.
                  Det som jag tycker är konstigast är att de har keps på sig. Att gamla gubbar ser dåligt, har dåliga reflexer, men ändå tror att de är bäst på allt är väldigt väntat, men varför har de keps i bilen?

                  Så min poäng är att de kör uruselt och retar upp övriga trafikanter till att göra misstag som leder till olyckor. Känslig fråga, men jag tycker faktiskt att man borde börja införa återprov för körkort efter 50 eller nåt.

                  Därmed har inte kepsgubbarna att göra med problemet att jag och fler med mig gott tycker att man kan göra 130 på E6an mellan Halmstad och Göteborg till exempel. Att köra 70 på en 50 väg mitt i stan är lika uselt som att köra 30 på samma 50 väg enligt mening. Förutsatt att det inte är snöstorm eller andra usla förhållanden.

                  Så fram för hastighetsskyltar som ändrar sig efter väglaget! Och förbud mot kepsgubbar i trafiken (gamla senila blindstyren ska sitta hemma och lyssna på Mozart eller nåt).
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    Det var nog bättre på 60 talet när "gubbarna" hade pepitarutig störtkruka och bilhandskar på sig och tuffade fram och tutade på alla som skulle köras om!
                    Men det har ni väl inte upplevt?
                    Vägra keps!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      Trafiken är inget större problem, Stockholmare kör ganska hårt men är snälla i trafiken är det någon som kommit fel släpper vi omedelbart in dom
                      det är lite sämre på helgerna men man kan åka taxi då
                      kepsar är en skröna dom är inte så många....skrik inte utan räkna dom nästa gång du kör.
                      Det där med olyckor är oftast en massa olika saker som händer tillsammans
                      typ
                      en kör för fort
                      någon går mot rött
                      en annan tvärnitar
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        Ok, visst, kepsgubbarna utgör ett problem när de uppenbarar sig men de är väl inte speciellt frekventa i trafiken.

                        De som utgör största fara i trafiken är de stressade världsmästarna som inte kan köra bil och ligger och slipstreamar överallt som ett uttryck för sin stressade tillvaro. Ibland är det många i farten och då läser vi om dom som "kedjekrock med 8-10 bilar inblandade", ingen hann ens fundera på att bromsa.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Trafiken är inget större problem, Stockholmare kör ganska hårt men är snälla i trafiken är det någon som kommit fel släpper vi omedelbart in dom
                          det är lite sämre på helgerna men man kan åka taxi då
                          kepsar är en skröna dom är inte så många....skrik inte utan räkna dom nästa gång du kör.
                          Det där med olyckor är oftast en massa olika saker som händer tillsammans
                          typ
                          en kör för fort
                          någon går mot rött
                          en annan tvärnitar
                          Sant, bodde fem år i Stockholm och det är nog Sveriges snällaste bilister. Man släpper in folk som hamnat i fel fil och det är förhållandevis få tokstollar. Såg nog inte en enda kepsgubbe, så det kanske är ett småländsk fenomen. Två på på snäll-listan är nog Göteborg, Malmöfolket har lite samma "rättvisekänsla" som våra kepsgubbar som verkar tänka typ "Nej, fan jag ligger kvar här, filen är MIN. Här har jag legat sen 1965 och tänker inte flytta mig!"

                          Skrika? Nä, det är nog helt poänglöst för de hör säkert lika illa som de kör. Kul, blev till och med ett rim där
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            Göteborg
                            Jag måste ju säga att sämre bilister än Göteborg har jag inte träffat på i Sverige. Det finns helt enkelt för många idoter som kör om på 50 väg utan mittlinje i möte. Sedan är vissa väldigt snabba på tutan. Det tutas bra mycket mer än i Stockholm t ex. Min uppfattning är att Göteborgarna kör sämst i Sverige söder om Uppsala (vet inget om traffiken norr om Uppsala), men det är ett fåtal som orsakar detta, och detta fåtal är fler än på andra ställen. Jag har träffat flera yrkeschaufförer med samma åsikt: I Göteborg kör folk illa. Jag känner inte igen att man blir insläppt i filen dessutom.

                            Keps
                            Jag tror att de ser illa och inte kan använda solglasögon. De måste ha kepsen för att inte bli helt blinda i motljus.

                            30-50-70
                            Att påstå att det är lika fel att köra 30 på femtioväg som 70 är obegripligt. Kör man på en fotgängare i 30 så överlever personen med största sannolikhet, vid 50 är chansen 50/50 om jag inte mins fel och vid 70 dör de flesta. Jag ser inte ens något större fel i att köra 30 på 50 väg, men visst, det är olämpligt. Kör man 70 så bör kortet riskeras.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 18 januari 2009, 21:12.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Göteborg
                              Jag måste ju säga att sämre bilister än Göteborg har jag inte träffat på i Sverige. Det finns helt enkelt för många idoter som kör om på 50 väg utan mittlinje i möte. Sedan är vissa väldigt snabba på tutan. Det tutas bra mycket mer än i Stockholm t ex. Min uppfattning är att Göteborgarna kör sämst i Sverige söder om Uppsala (vet inget om traffiken norr om Uppsala), men det är ett fåtal som orsakar detta, och detta fåtal är fler än på andra ställen. Jag har träffat flera yrkeschaufförer med samma åsikt: I Göteborg kör folk illa. Jag känner inte igen att man blir insläppt i filen dessutom.

                              Keps
                              Jag tror att de ser illa och inte kan använda solglasögon. De måste ha kepsen för att inte bli helt blinda i motljus.

                              30-50-70
                              Att påstå att det är lika fel att köra 30 på femtioväg som 70 är obegripligt. Kör man på någon i 30 så överlever personen med största sannolikhet, vid 50 är chansen 50/50 om jag inte mins fel och vid 70 dör de flesta. Jag ser inte ens något större fel i att köra 30 på 50 väg, men visst, det är olämpligt. Kör man 70 så bör kortet riskeras.
                              Det där att dö i trafiken är överskattat
                              att dom flesta dör i en olycka när man kör i 70km är antagligen beräknat på att man kör in i ett berg
                              min slutsats är att obegripligt många överlever typ merparten
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Det där att dö i trafiken är överskattat
                                att dom flesta dör i en olycka när man kör i 70km är antagligen beräknat på att man kör in i ett berg
                                min slutsats är att obegripligt många överlever typ merparten
                                Det är statistik över påkörda fotgängare, inte den som sitter i bilen.

                                Så om fotgängaren hamnar mellan berget och bilen vid en sådan frontalkrock så, ja, då dör nog fotgängaren...



                                (Edit: jag ändrar ovan så att det blir tydligt).
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 18 januari 2009, 21:29.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...