Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #31
    Lite förhastat kanske. Så tråden är öppen igen på begäran av trådskaparen!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #32
      Ursprungligen postat av ozric
      Vilka??


      Simontorp finns ju inte längre så dom räknade jag inte in.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Har du blivit religiös eller talar du sanning på riktigt
        Ja det är nog det förstnämda, är man gift med en djupt religiös pingstvän från Jönköping, sveriges mecka när det gäller religion.
        Så klart man blir påverkad, ja det kanske ska bli mitt nya liv , när Ulf Ekman står och mässar och vi bara skriker hallelujaJanne
        Senast redigerad av malawijanne; 28 september 2008, 17:20.

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #34
          Hupp, missade den här tråden i går

          Men det blev ju fart i "I icke naturliga fiskar" tråden istället

          Syftet med den tråden var väl ungefär det samma som med denna tråd!
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #35
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja det är nog det förstnämda, är man gift med en djupt religiös pingstvän från Jönköping, sveriges mecka när det gäller religion.
            Så klart man blir påverkad, ja det kanske ska bli mitt nya liv , när Ulf Ekman står och mässar och vi bara skriker hallelujaJanne
            Haha 60-talet ringde och sa behåll skämtet om Jönköping

            Hur är det i Göteborg? Strypt nån sill på sistone

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #36
              Det är fredag nu! Alla ciklidister är väl inte nere i Tyskland
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #37
                ...och vi här uppe är i Torneå
                Mvh Alex

                Kommentar

                • c90368
                  Användare
                  • september 2007
                  • 890

                  #38
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  ...och vi här uppe är i Torneå
                  Å va händer i Torneå?
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #39
                    Alko har öppet en kvart extra på fredagar.
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #40
                      Nu verkar det som intresset för import och hot mot butiker svalnat, varken denna djupa tråd eller min råprovocerande "nu vill vill jag ta död på butikerna" tråd lever längre.

                      Men jag försöker bumpa den här lite för jag tycker fortfarande att NCS borde ta initiativet till en "här hittar/köper du fisken" funktion i artregistret som borde inkludera alla som vill sälja fisk direkt till akvaristen(d.v.s. alla utom grossisterna). Och då menar jag så klart alla akvarister som verkligen vill hitta fisken och inte de som hellre vill sitta och drömma om en fisk som de aldrig kommer att hitta eftersom de tycker bättre om metoden att kasta pil i telefonkatalogen och slumpringa Svenssons
                      Senast redigerad av Olorin; 04 oktober 2008, 07:45.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #41
                        Jag är inte så säker på att de som importerar själv har sämre kunskaper än storimportörerna. Storimportörerna har anställda som ansvarar för att de interna principerna genomförs, samtidigt vill de med ökad kunskap ha mer batalt. Samma problem finns i många stora företag, avvägningen mellan kompetens och vad det får kosta. I en hårt pressad branch som zoobranchen tror jag inte direkt att det rör sig om spetskompetens i alla fall.

                        Många privata importörer gör det däremot av intresse, kanske inte direkt ideéllt, men intresset finns. Och det tror jag slår bättre på kvalité än storimportörernas personal gör. Jag har sett massor av fisk av mycket dålig kvalité importerad av de stora. Jag har sett massor av jättefin fisk imoprterad av småmuppar.

                        I dag har vi ett läge i zoobranchen av att de stora blir färre och större, de köper upp varandra och expanderar den vägen, detta för att branchen har en ganska så dålig tillväxt och organisk tillväxt är svårt. Detta riskerar att likrikta branchen, tunna ut sortimentet och på sikt öka priserna över rådande marknadspriser.

                        Konkurensverket uppmuntrar all typ av nyföretagaranda, paralellimporter och uppstickare. Detta för att förhindra att maktfördelningen i branchen går alltför mycket över på storhandlarna. För att storhandlarna skall göra ett bra jobb så måste det finnas bra konkurrenter, då de stora blir färre så är små mycket viktigt för att hålle en stabil maktfördelning på marknaden.

                        Givetvis så förespråkar jag inte slarv med karantän, vattenkvelité, djurskydd osv. Slarvet finns både hos de stora och de små, det har jag sett med egna ögon. Därför så tror jag att en viss reglering av branchen är nödvändigt. Kjell pratar om att de små slarvar och att alla riskerar att få större krav på sig som de inte har råd med. Jag tror att det är till viss del slarvet som gör branchen lönsam, i såna fall är reglering ett måste. Den som får betala är förståss konsumenten, men det är ju kostnader för högra kvalité och det tror jag inte många av oss tackar nej till.

                        Jag vinner inte denna diskussionen när vi har de stora elefanterna med i diskussionen (debattmässigt, inte omfångsmässigt.....Kjell och Krister). Men man kan kanske hälla lite bensin på den lilla lågan som tänts
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #42
                          Ursprungligen postat av tropfrog
                          Jag är inte så säker på att de som importerar själv har sämre kunskaper än storimportörerna. Storimportörerna har anställda som ansvarar för att de interna principerna genomförs, samtidigt vill de med ökad kunskap ha mer batalt. Samma problem finns i många stora företag, avvägningen mellan kompetens och vad det får kosta. I en hårt pressad branch som zoobranchen tror jag inte direkt att det rör sig om spetskompetens i alla fall.

                          Många privata importörer gör det däremot av intresse, kanske inte direkt ideéllt, men intresset finns. Och det tror jag slår bättre på kvalité än storimportörernas personal gör. Jag har sett massor av fisk av mycket dålig kvalité importerad av de stora. Jag har sett massor av jättefin fisk imoprterad av småmuppar.

                          I dag har vi ett läge i zoobranchen av att de stora blir färre och större, de köper upp varandra och expanderar den vägen, detta för att branchen har en ganska så dålig tillväxt och organisk tillväxt är svårt. Detta riskerar att likrikta branchen, tunna ut sortimentet och på sikt öka priserna över rådande marknadspriser.

                          Konkurensverket uppmuntrar all typ av nyföretagaranda, paralellimporter och uppstickare. Detta för att förhindra att maktfördelningen i branchen går alltför mycket över på storhandlarna. För att storhandlarna skall göra ett bra jobb så måste det finnas bra konkurrenter, då de stora blir färre så är små mycket viktigt för att hålle en stabil maktfördelning på marknaden.

                          Givetvis så förespråkar jag inte slarv med karantän, vattenkvelité, djurskydd osv. Slarvet finns både hos de stora och de små, det har jag sett med egna ögon. Därför så tror jag att en viss reglering av branchen är nödvändigt. Kjell pratar om att de små slarvar och att alla riskerar att få större krav på sig som de inte har råd med. Jag tror att det är till viss del slarvet som gör branchen lönsam, i såna fall är reglering ett måste. Den som får betala är förståss konsumenten, men det är ju kostnader för högra kvalité och det tror jag inte många av oss tackar nej till.

                          Jag vinner inte denna diskussionen när vi har de stora elefanterna med i diskussionen (debattmässigt, inte omfångsmässigt.....Kjell och Krister). Men man kan kanske hälla lite bensin på den lilla lågan som tänts
                          MVH
                          Magnus
                          Det var baske mig det finaste jag läst sen jag konfirmerades! Jag bjuder på ett virtuellt fikon i sann KarlBertil Jonssons anda. (PS! detta är ingen anspelning till religion som vackert, bara en hyllning till Tage Danielsson)
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #43
                            Tack Olorin, men inte reaktionen jag hoppats på.

                            Ser redan fram emot nästa utsändning av sveriges bästa komiker genom tidernas bästa tecknade film.......
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #44
                              Men hallå!
                              Är det ingen som tagit lite sprattelvatten o har nåt uppkäftigt att säga?
                              Istället för att glo på fotbollen som Sverige förlorar ändå!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • september 2007
                                • 890

                                #45
                                Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Men hallå!
                                Är det ingen som tagit lite sprattelvatten o har nåt uppkäftigt att säga?
                                Istället för att glo på fotbollen som Sverige förlorar ändå!
                                Jasså, du har koll på bollspelet Hur går det?

                                Jag tänkte att om jag inte tittar så kanske vi vinner
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...