Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #16
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Varför inte
    The old boys
    ...and young men, kunde lagt in ett skämt på det, men nej

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #17
      Sådärja, nu är det bara att släppa intelligensen lös!

      Ursprungligen postat av Lutt
      ...and young men,
      Det var länge sedan!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #18
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Sådärja, nu är det bara att släppa intelligensen lös!



        Det var länge sedan!
        Får man fråga vem ringer du till
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Vem jag ringer till? Vaddå är det upptaget?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Dax för en sådan
            Jag kör importer av diskus o diskusrelaterade prylar från de mest kända odlarna idag. Jag är rätt säker på att hade jag inte tagit hem dessa fiskar hade de inte funnits i sverige. Sista veckan har jag dock hört från "oväntat" håll att vi små importörer förstör marknaden.
            Jag ser det givetvis inte så men hur ser ni på det?
            Jag får väl ta upp den kastade handsken då och ansluta mig till surgurkorna

            Svar ja - jag anser att småimportörer inte är bra för akvaristiken.
            Att importera akvariefisk kräver en lång erfarenhet av hur man hanterar importerade fiskar. Det krävs att man har karantän tillräckligt länge, kan vattenkemi etc. etc.
            Idag är det allldeles för lätt att importera fisk och alldeles för många gör detta utan att ha kunskap om vad de pysslar med. Jag tycker att det är ett otyg med "split-importer" där en person importerar och sedan mer eller mindre står på flygplatsen och "delar ut" lådorna till affärerna som sedan tar sina fiskar direkt till affären och börjar kränga dom dagen efter.

            Det är oerhört lätt att få tag i någon exportör som vill sälja (jag själv får t.ex. flera erbjudande per dag från sydamerika, Afrika och asien) - men de exportörer som säljer till kreti och pleti är tyvärr också de sämsta eftersom de bra grossisterna inte vill ha med dom att göra.
            Detta att både exportören och importören är okunniga leder till att svinnet blir större, kvalitén på fiskarna i affären försämras och att branschen får ett dåligt rykte.
            Normalt ligger svinnet på en bra skött import oftast klart under 1% och aldrig över 2%.

            Nu är det väl egentligen skitsamma vad jag tycker - eftersom dessa "importmuppar" redan har lett till att branschen fått dåligt rykte och uppmärksammats av myndigheterna.
            Därför är det bara en tidsfråga innan det kommer att bli kraftiga restriktioner på import av akvariefiskar in i EU, som kommer att inbegripa stränga karantänsbestämmelser och provtagning. Detta kommer att bli mycket kostnadskrävande och innebära att det i Sverige bara kommer att bli några få importörer kvar.
            I det stora hela tycker jag att detta är bra eftersom det kommer att leda till att det blir en upprensing i muppträsket av okunniga importörer.

            Tog jag i tillräckligt nu för att reta någon

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #21
              Du tog inte i tillräckligt för att retas
              Shit var det elakaste du kan komma
              ------------------------------------------------------------



              Jag tycker att det är ett otyg med "split-importer"

              ---------------------------------------------------------------
              jag har köpt så................................................ av dig
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #22
                Haha men Kjell....Du kallar dem okunniga, får man inte kunskap med tiden?
                Och varför folk importerar är ju också för att grossisterna inte tar hem det många importörer vill ha.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #23
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Jag tycker att det är ett otyg med "split-importer"
                  ---------------------------------------------------------------
                  jag har köpt så................................................ av dig
                  Det ultimata beviset på att det jag skriver stämmer

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lutt
                    Haha men Kjell....Du kallar dem okunniga, får man inte kunskap med tiden?
                    Och varför folk importerar är ju också för att grossisterna inte tar hem det många importörer vill ha.
                    En megamyt.
                    Dessa importer beror till 95% på att man vill komma billigare undan.

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      En megamyt.
                      Dessa importer beror till 95% på att man vill komma billigare undan.
                      Nähe....det är verkligen inne att skriva myt nu och du boostar det med megamyt, trendigt

                      Jag tror inte man importerar för att få hem 5000 Kardinaltetror. Men visst är det många ggr billigare men det var inte det jag syftade på utan nya arter och odlingsformer som inte hade nått till sverige om vi inte hade dessa importörer.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #26
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Jag tror inte man importerar för att få hem 5000 Kardinaltetror. Men visst är det många ggr billigare men det var inte det jag syftade på utan nya arter och odlingsformer som inte hade nått till sverige om vi inte hade dessa importörer.
                        Jodå - en av de absolut vanligaste fiskarna i dessa muppimporterar är just kardinaltetran.
                        Jag förstår att det inte var det du syftade på utan du syftade på de resterande 5% av mupparnas importfisk - dvs de nya arterna och odlingsformerna. 95% av importen sker av krasst ekonomiska skäl - man skiter i kvalité för att tjäna mer pengar.

                        Det finns t.ex. en bra organisation som arbetar med akvariefisk - Ornamental Fish International http://www.ofish.org/ där självklart alla som jobbar seriöst med import och export av akvariefiskar är medlemmar. Totalt är idag bara 3 svenska fiskimportörer medlemmar där - uselt

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #27
                          Ornamental Fish International - Varför är det dåligt att det inte är fler? Vad gör dom egentligen, för mig känns det som dom bara är där hehe. Men har inte mycket kunskap inom import av fisk.

                          Jag själv ser inga problem att ta in ny fisk mm.
                          T.ex. vill Kaj.p ha in en ny odlingsvariant, så blir vi ju bara en odlingsform rikare.

                          Men håller med dig om det där med kardinaler.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #28
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Ornamental Fish International - Varför är det dåligt att det inte är fler? Vad gör dom egentligen, för mig känns det som dom bara är där hehe. Men har inte mycket kunskap inom import av fisk.
                            Dom jobbar t.ex. konstant med utredningar som presenteras gentemot myndigheterna. Det allra senaste är ju t.ex. att det är tack var OFI som dråpslaget gentemot importen (pga EUS) av ett flertal arter inte infördes http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110082

                            Jag är pessimistisk vad gäller framtiden för akvariefisk och har sagt det tidigare, men kan säga det igen - "jag tror att akvariehobbyn pga myndightesbeslut inte existerar längre om 15 år".

                            Om någon skall lyckas bromsa denna negativa utveckling så är det i så fall OFI och då är det uselt att de som idag är importörer eller grossister i branschen av ren snålhet inte ens är medlemmar där.
                            Det är en sak att de själva är så lata att de inte ids arbeta ideellt för att bevara akvariehobbyn, men det är ta mig tusen för jäkligt att de är så kortsiktiga i sitt tänkande att de för att spara några tusenlappar per år genom att inte vara medlemmar där.


                            Var ju inte illa att jag fick lite fart på tråden i alla fall

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                              Det finns t.ex. en bra organisation som arbetar med akvariefisk - Ornamental Fish International http://www.ofish.org/ där självklart alla som jobbar seriöst med import och export av akvariefiskar är medlemmar. Totalt är idag bara 3 svenska fiskimportörer medlemmar där - uselt
                              Vilka??
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #30
                                Jaha då har vi lekt "snillen som spekulerar" och dryftat många visdomsord.
                                Nu låser jag tråden och öppnar den igen på fredag!
                                Det är ju en fredag o lördag tråd!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...