Troffetråden 2008 - Del 3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • juni 2002
    • 78

    Jättefina bilder på Kabimba Stiffe! Vilken vacker art det är!
    _______________________
    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

    Kommentar

    • Stephan E
      Användare
      • februari 2005
      • 307

      Ursprungligen postat av engstedt
      Jättefina bilder på Kabimba Stiffe! Vilken vacker art det är!
      Bilderna på Kabimban är fantastiska men den ser knappast så grann ut till vardags. Har haft Brichardi varianter och de tröttnade jag på ganska fort.

      Problemet är ju att när duktiga fotografer på detta forum tar fantastiska bilder på dessa troffar, så blir man intresserad av att ta in en grupp igen.
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        Ursprungligen postat av Stephan E
        Bilderna på Kabimban är fantastiska men den ser knappast så grann ut till vardags. Har haft Brichardi varianter och de tröttnade jag på ganska fort.

        Problemet är ju att när duktiga fotografer på detta forum tar fantastiska bilder på dessa troffar, så blir man intresserad av att ta in en grupp igen.
        Tja .. de två gånger jag har haft kabimba så har de gått i klockren färg i stort sett hela tiden. Det gäller bara att ha ganska mörk inredning och bakgrund. Stiffes kabimba är mina gamla, grymt sköna firrar.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          Ursprungligen postat av Stephan E
          Bilderna på Kabimban är fantastiska men den ser knappast så grann ut till vardags. Har haft Brichardi varianter och de tröttnade jag på ganska fort.

          Problemet är ju att när duktiga fotografer på detta forum tar fantastiska bilder på dessa troffar, så blir man intresserad av att ta in en grupp igen.
          Det håller jag inte med om!

          Har själv en grupp Tropheus sp. Mpimbwe "Msalaba" som jag skulle gissa är något år till ålder. Grymt härlig troffe, honorna skall vi inte prata om.

          Hälsningar

          Johan
          Senast redigerad av Johan F; 28 oktober 2008, 15:39.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            brichardi är mina favoriter, hade en vf grupp katonga för några år sen och dom var väldigt fina
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • shreek
              Användare
              • december 2006
              • 367

              yellow moshi

              Får hem mina Vf P.moshi i natt och har svårt att bestämma hur jag ska gå till väga med matningen vilket foder o så vidare . Så min fråga hur gör ni med eran VF fisk när ni nyss fått hem dem??? ska väll kanske tillägga att dem kommer från tyskland så dem är antagligen inte matade alls sen afrika.
              Provar på saltbalja för tillfället

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                hur ser akvariet ut? tänker på andra fiskar, filterkultur mm.., personligen skulle jag vara enormt försiktig med utfodring, antagligen ingenting den närmsta veckan och låt det ta tid med inkoppning
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • shreek
                  Användare
                  • december 2006
                  • 367

                  Har inte heller där bestämt mig om jag ska lägga dem i 375 "karantänkar" eller om jag ska lägga dem i 720 med lite andra pettrisar, risken om jag lägger dem ensamma är ju att dem slår i hjäl varandra och risken med o blanda e ju så klart sjudommar( pest eller kolera) det är tot 14 fisk som jag får hem.
                  Men att inte mata verkar konstigt i mina öron. Jagtänker som så atteftersom dem antagligen fått minimalt med mat dem senaste veckorna så gäller det väll att få i gång magarna så fort som möjligt och hur får jag det på bästa sätt?? kan väll inte vara genom att inte mata alls
                  Provar på saltbalja för tillfället

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    Tja .. börja med spirulinaflingor. Det brukar jag göra med ny fisk. Jag vet att Martin på Cichlide Centret brukade ge sin Vf fisk räkmix direkt om jag inte minns fel. Pröva att dra iväg ett mail till honom.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      Ursprungligen postat av shreek
                      Får hem mina Vf P.moshi i natt och har svårt att bestämma hur jag ska gå till väga med matningen vilket foder o så vidare . Så min fråga hur gör ni med eran VF fisk när ni nyss fått hem dem??? ska väll kanske tillägga att dem kommer från tyskland så dem är antagligen inte matade alls sen afrika.

                      Min personliga erfarenhet av VF fiskar ( troffar i detta fall ) är att sätta dem i ett karantänkar inledningsvis för att inte smitta övrig fisk med ev sjukdommar.
                      Samt att mörklägga karet totalt i ca 3-4 dagar med en filt. Orsak till mörkläggningen är att den ska minska stressen vid flyttningen samt den nya vattenmiljön.
                      Därefter skulle jag börja mata försiktigt med NLS pellets för att få igång magarna, för att sedan försiktigt blanda in ev övrig kost som du anv.

                      Efter ett antal veckor när när du fått igång fiskarna så som du vill skulle jag flyta dem till slutkaret.

                      Dock skulle jag totalt mörklägga karet igen 3-4 dagar för att minska stressen vid den flytten och undvika aggression mellan fiskarna.

                      Har provat detta på 2 VF grupper från Tyskland och det har funkat klockrent när jag väl kom på knepet.

                      Lycka till med de nya fiskarna.

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        Ursprungligen postat av shreek
                        Men att inte mata verkar konstigt i mina öron. Jagtänker som så atteftersom dem antagligen fått minimalt med mat dem senaste veckorna så gäller det väll att få i gång magarna så fort som möjligt och hur får jag det på bästa sätt?? kan väll inte vara genom att inte mata alls
                        Hej!
                        Jag har aldrig kört svältkurer på nyinskaffad VF.
                        Är fisken efter omständigheterna lugn och trygg tycker jag att du skall smyga igång matandet försiktigt. Så fort fisken börjat äta så är det min erfarenhet att "det värsta är över". / Anders
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          min erfarenhet av att inte mata medför att fisken ska vara fortsatt "lugn/utslagen" i magen och humöret,för att efter 5-10 dagar börja utfodra lite
                          Senast redigerad av specmats; 28 oktober 2008, 19:59.
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            När fisken inte fått mat på länge så har metabolismen stannat upp, bakterierna i tarmarna är i olag.
                            Slänger man ner en massa mat då så kommer dom sannolikt inte att klara av att transportera fodret genom tarmarna... resten kan man ju gissa sig till.

                            Vad du än väljer att mata med så låt dom gå minst ett dygn i mörker.
                            Prova att smula ner lite lite spirulina eller Supervit flingor, smula det mellan fingrarna så det blir småbitar just bara för att se om dom vill äta eller om dom bara står och hänger.

                            Från knappt någon mat till full portion brukar jag låta ske udner en 4veckors period, jag stegrar sakta dosen föda under den tiden.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • shreek
                              Användare
                              • december 2006
                              • 367

                              Tackar för för alla tips och råd har nog bestämt mig för att köra lite spirulina flingor alt NLS . Så nu e de bara o vänta snart kommer dem . lovar att uppdater er om hur det går och hur ja gör . Så får vi se om det lyckas
                              Provar på saltbalja för tillfället

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                har endast sett moshi en gång tror jag och dom var stora massiva as, vore kul med bilder
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...