Kloramin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #31
    Ursprungligen postat av olaJ
    Så har jag äntligen fått tummen ur och satt min blandare och mina kolfilter på plats, fiskarna fick en helt annan stuns efter första vattenbytet faktiskt, skall bli spännande att se hur det artar sig i fortsättningen.
    Imponerande - tråkigt att det ska behövas, men bra om det går att åtgärda - vilket du ju visar OLa. Jag blir bara mer och mer tacksam att jag bor på landet med egen brunn. Iofs inte alltid problemfritt det heller, men hos mig har det varit helt OK sedan inflytt och heller aldrig vattenbrist trost ständiga grundvattenvarningar sommartid från SMHI!

    Vill gärna också höra lite mer om kolfilterinstallationen - som många andra!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • olaJ
      Användare
      • augusti 2003
      • 584

      #32
      Ursprungligen postat av Tony
      Snyggt Ola! Har du lust att tala om vad för filter du använder?

      Mitt vattenverk håller som bäst på att bygga om, så snart får jag både lut och monokloramin i kranen. De slutar tillsätta kalk i vattnet som grädde på moset..

      Det enda positiva är att de ökar mängden UV-filter. Tänk vad snälla de är

      Såå, det börjar nog bli akut med ett kolfilter.
      Det gör jag så gärna så, det är faktiskt Clas Ohlssons filterhus 198:- med kolfilterpatron 99:- som jag seriekopplat 2 stycken med förhoppningen att det första skall ta den "stora" smällen och det andra skall förhoppningsvis ta det som det första eventuellt släppt igenom. Det gör ju att det första filtret skall bytas lite oftare än det andra, kanske 2-3 ggr/år, men vad gör det när patronerna är så pass billiga.
      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #33
        Ursprungligen postat av olaJ
        Det gör jag så gärna så, det är faktiskt Clas Ohlssons filterhus 198:- med kolfilterpatron 99:- som jag seriekopplat 2 stycken med förhoppningen att det första skall ta den "stora" smällen och det andra skall förhoppningsvis ta det som det första eventuellt släppt igenom. Det gör ju att det första filtret skall bytas lite oftare än det andra, kanske 2-3 ggr/år, men vad gör det när patronerna är så pass billiga.
        Kanojn!! Det blir till att handla lite i veckan. Kanske tom ett ypperligt läge att få tummen ur och koppla in vattenbytarsystemet i samma veva

        Släpper filtrena igenom "fullt ös" eller stryper det något?
        Tony Englund

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #34
          Ursprungligen postat av Tony
          Kanojn!! Det blir till att handla lite i veckan. Kanske tom ett ypperligt läge att få tummen ur och koppla in vattenbytarsystemet i samma veva

          Släpper filtrena igenom "fullt ös" eller stryper det något?
          Det stryper en del av vattenflödet, men mindre än mitt gamla kolfilter.
          Det är bara att ge dig ut och shoppa Tony, det tog någon timme men sedan var det klart.

          Osmosfiltret och artemiakläckningsflaskhållaren (puhh.....långt ord det!) blev inkopplade med av bara farten :-o
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #35
            Ursprungligen postat av olaJ
            Så har jag äntligen fått tummen ur och satt min blandare och mina kolfilter på plats, fiskarna fick en helt annan stuns efter första vattenbytet faktiskt, skall bli spännande att se hur det artar sig i fortsättningen.
            Jag märkte också skillnad direkt efter att kolfiltren kopplades in. Keep up the good work!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Daniel_N
              Användare
              • april 2007
              • 74

              #36
              Varför har era vattenverk börjat med det här plötsligt (kanske inte plötsligt för er, men det kom som en nyhet för mig)?

              Låter surt att man ska behöva massa filter för att hålla fiskar tycker jag.

              Här är vattenvärdena för Arvika, nån som kan utläsa om det är nåt skumt med dem?


              Tyvärr är ju detta dokument från 2006, men jag antar att inget har ändrat sig eftersom de inte har uppdaterat det.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                Vattenverket har nog hållt på med det i några år, men det var först i somras som det gav i vart fall mig verkliga problem. Höga halter av klor/kloraminer förekommer mest under vår/sommar/höst. På våren och hösten pga mycket regn och på sommaren pga högre temperatur. Med vattenberedningsmedel typ Aquasafe eller Easylife klarar man sig finfint, kruxet för en del av oss är att det skulle tömma plånkan rätt snabbt. Blir dyrt med sådant om ett enda vattenbyte kan ligga på mellan 1-2000 liter... men annars är det rätt, surt att man ska behöva trixa med kvaliteten på kranvattnet - det borde vara felfritt även för fisken.

                Ring ditt vattenverk och fråga vilken kloreringsmetod de använder. Går inte att utläsa på bladet. I övrigt har ni mjukt vatten, hade jag kört sjöciklider i Arvika hade jag buffrat med bikarbonat. Vid torvfiltrering, kolla pH/KH noga så att det inte störtdyker.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 november 2008, 09:14.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #38
                  Hej.
                  Har kollat lite priser och dylikt.Clas tar 189:- för huset och 99:- för kolfilter,fäste 49:- och nyckel 39:-.Inget står om hur mycket rening av vattnet.Jula tar 149 för hus (fäste och nyckel ingår) och 79:- för kolet.På Julas står det att filtret tar bort (0,5 micro),på kartongen står det90% av föroreningen och 95 % av kloret.På övriga filter står också olika verkningsgrader.Julas har 0,5 på alla sina och Clas har nylon 60 micron ,bomull 20 micron men på kolet står inget.Någon som har koll på vad som är bäst?Copp tar 398:-+ kol,fäste och nyckel,samma Bahause.Kan nämna att julas tåll ett tryck på 20 Bar och Clas 8.
                  mvh Mats
                  Senast redigerad av Mats; 11 november 2008, 12:46.
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #39
                    Superbra info Mats

                    Det är av precis denna anledningen ja är på detta forumet, kanon info.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #40
                      Jag kör med Claes i Sjöns grejor, och har märkt skillnad - så något gör de i allafall. Har seriekopplat tre stycken och byter en patron i månaden. Sätter in den nya sist i filtret och flyttar fram de två gamla.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #41
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Jag kör med Claes i Sjöns grejor, och har märkt skillnad - så något gör de i allafall. Har seriekopplat tre stycken och byter en patron i månaden. Sätter in den nya sist i filtret och flyttar fram de två gamla.

                        Hilsen,

                        P
                        Hur mycket vatten kör du genom filtret per månad ??. Jag antar att filtrets
                        livslängd beror på mängd vatten man kör igenom.

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #42
                          Hej.
                          Har varit i telefonkontakt angående kolfilter med både Jula och Clas.Nu lite fakta.Clas filter (30-6633) räcker till ca.2,5 m3 eller 3 månader.Julas kolfilter (438-004) håller till 4-5 m3 vatten eller 4-5 månader.En föreslog att fylla på med eget kol när det är förbrukat.Gäller kommunvatten.
                          mvh Mats
                          Senast redigerad av Mats; 04 december 2008, 11:24.
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #43
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            Hur mycket vatten kör du genom filtret per månad ??. Jag antar att filtrets
                            livslängd beror på mängd vatten man kör igenom.
                            Skulle tippa att det blir tre-fyra kubik i månaden, kanske lite mer. Jag har ju seriekopplat tre filter, så det blir svårt att beräkna hur mycket de tar. Tanken är att byta ett kolfilter av tre per månad, så får de övriga två ta eventuella rester.

                            Sedan en kort tid tillbaks sitter det även ett egenkonstruerat zeolitfilter på invattnet (efter kolfiltren). Tanken är att det ska klippa en del ammonium samt en del annat mög. Har varit där i för kort tid ännu för att utvärderas, men en vacker dag så kommer det också.

                            Däremot vill jag inte trixa med zeolit i systemet ännu, där har jag i stället problem att hålla uppe kvävenivåerna. Pengar i sjön att först filtrera ut kväve för att sedan tillsätta det igen så att växterna funkar. Med högre fiskbelastning i systemet kanske jag kör zeolit i systemet också, just nu är det rätt lite fisk i det mot vad jag vet att det tål.

                            Hilsen,

                            P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 04 december 2008, 11:53.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Mats
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 804

                              #44
                              Hej.
                              Sitter med en katalog från tyska Onlineshop www.welke.de sidan 72,( Carbonit-filter ca001,ca002,3,4här är det filter och fakta om dessa men på tyska.Deras kolfilter tar det mesta,alla värden upp till :
                              Chlor 90%,Choroform 99,9%,Lindan 99,8%,DDT 99,8,Atrazin 99,8 m.m.Det är ju tur att man inte har något av dessa 3 sista ämnen i sitt vatten förhopningsvis.
                              mvh Mats
                              Senast redigerad av Mats; 04 december 2008, 12:18.
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                              Kommentar

                              • Mats
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 804

                                #45
                                Hej P.
                                Har haft zeolit i mitt damfilter och det var helt enkelt jättebra ,innan var det alger både till höger och vänster,efter det att jag la zeolit i filtret var det klart vatten och inte en alg på hela sommaren.Billigt var det också i förhållande till uvljus.
                                mvh Mats
                                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                                Kommentar

                                Arbetssätt...