Kloramin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Lite blandade länkar för de vetgiriga:









    Har några till, men hinner inte ladda upp dem nu. Kloraminer är ett jädrans ämne för oss akvarister rent ut sagt. Utöver det har jag funderingar på om pesticider kan förekomma i kranvattnet. Enligt Sydvattens produktionsrapport så förekommer de i vart fall i små mängder i en av ytvattentäckterna, men finns inte i mätbar utsträckning i vattnet som går från vattenverket. Att de inte syns med mätutrustningen är dock ingalunda någon garanti för att de inte förekommer alls - och jag har inte en susning om vilka mängder som påverkar fisken. Vet inte heller om olika pesticider som kommer ihop "fördubblar" effekten. I vilket fall så ska ett kolfilter ta även dessa ämnen.

    Nu är i vart fall mina seriekopplade kolfilter i gång i lokalen (kör med Clas Ohlsons filterhus och kolpatroner, tre i rad). Bytte vatten i tre timmar i onsdags, och nog verkar det på mig som om kloret är borta (fiskarna beter sig som förväntas efter stort vattenbyte, piggnar till och många leker) samt att ammonium finns i invattnet (finfin algtillväxt i det kar som sväljer mest vatten vid byte). Nå, har inte mätt något än, bara observerat - men observationerna är vad jag förväntat mig kunde ske.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Tack för länkarna Patrik.

      Det som retar mig lite grann är att vattenverken verkar inte vilja satsa på ny teknik för att det finns. I Tyskland har man börjat med annan tillsats än amoniak/amonium. För att få kloret stabilt.

      Det finns en surdetalj till och det är mängden lut som man tillsätter. Natriumhypoklorit på dunk har en ganska stor mäng lut isig.

      Till verkar man sin egen Natriumhyp istället (salt +avhärdat vatten + elektrolyt) så tillsätter man mellan 1000 till 1500 gånger mindre lut i vattnet.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Nej, det vore klart trevligt om de använde något annat för att få kloret stabilt - tror jag. Vet du mer om de nya metoderna? Om t ex vattenberedningsmedel klipper kloret även med de nya metoderna? Kruxet om vattenverken ändrar något är dels att få info om det på förhand och dels att vi akvarister får lära oss hantera det nya invattnet.

        Ger kloraminer mer lut i vattnet också? Det visste jag inte. Här nere har vi iof det problemet ändå, de avhärdar vattnet med lut innan de ens tillsätter kloraminer. Ger ett helt onaturligt vatten med pH 8,3 och KH mellan 5-6. Hur jag än har burit mig åt har jag inte fått ner pH utan att karbonathårdheten ändras. Har inte heller ännu lyckats boosta KH för att få en naturligare balans mellan pH/KH - men det är nog en mer framkomlig väg.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #19
          Frågan är hur det står till med vattenverken. För ett tag sedan var det en stor vattenläcka i Trollhättan. Massdöd som resultat för de akvarister som råkade byta vatten den dagen, trots att vattenverket försäkrade att de inte gjort något. Att tappa 30 VF XL diskus som en gjorde är ju inget roligt.
          Man kan ju tycka att vattenverken borde ta ett större informativt ansvar och inte bara svara med de referensvärden man önskar hålla. Tydligen är det också på väg att bli en krisbranch så vi får väl infiltrera o anmäla massor med akvarister utbildningen. http://www.hn.se/m_standard.php?id=9...delning_2=294&
          Senast redigerad av kaj.p; 22 september 2008, 09:49.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Ja ska gräva lite djupare och se varför lut finns i Natriumhyp på dunk.
            Ska även kolla lite om det går och få fram fakta kring teknik som man använder i Tyskland.

            Ja Kaj det är ett stort problem att inte utbildat folk finns att tillgå. För dålig status att jobba inom kommunen helt enkelt.

            Min egna erfarenhet av vattenverket är att personalen är mycke tillmötesgående när man ringer och frågar om vattnet just nu. En webb service borde inte vara omöjlig att få fram direkt på kommunen. Ja startade för ett tag sen en vattenbytarvarningstråd så att när man upptäcker dåligt vatten så kan man ju alltid varna på forumet när man anar fara o färde.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Johan W
              Användare
              • maj 2004
              • 266

              #21
              Ursprungligen postat av LN
              Ja ska gräva lite djupare och se varför lut finns i Natriumhyp på dunk.
              Lut tillsätts för att hålla natriumhypoklorit stabil. Vid lågt pH (t ex om koldixid löser sig i vattnet) faller en del av natriumhypokloriten sönder och klorgas bildas.



              Jag har en fråga.

              Vattenverket i Kristinhamn där jag bor håller sedan förra veckan på att bygga om. Se länkarna:







              Hur ska jag göra med vattenbytena? Vågar jag köra på som vanligt? Tänk om vattenvärdena är helt off för vattenreingsverket och de hivar i mer klor än vanligt?

              Min tanke är att ha is i magen i ca en vecka, mata mindre och därefter börja byta vatten i kortare intevall och mindre varje gång. Eller ska jag testbyta i något av de mindre akvarierna där mindre exklusiva och tåligare fiskar går?

              Hur skulle ni göra?

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #22
                Ja hade i vart fall skippat vattenbyte helt i två-tre veckor. O för att klara det så hade ja dragit ner matningen till var tredje dag.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Koi-fantast
                  Användare
                  • november 2007
                  • 555

                  #23
                  Jag tror att det är minst risk för fiskarna om du hoppar över vattenbyte tills du vet att du har bra vatten igen. När det gäller matning så se bara till att fiskarna äter upp den mat du ger dem så är lugnt. Så, mitt tips är att göra som du tänkt dig.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                  http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Kom över en länk om hur kloraminer påverkar orkidéer. Mycket intressant läsning, många som testar kolfilter med bra resultat. Ju mer jag läser om det här, desto jäkligare tycker jag kloraminer är. Ett verkligt akvaristiskt problem!!!



                    Ett citat från forumet om vad som händer med fisken:
                    "The human digestive tract is able to breakdown the chloramines into a harmless form, however with fish, the chloramines are absorbed directly into the bloodstream through the gill membranes and it locks up the hemaglobin molecule and the fish die for lack of oxygen in their bloodstream."

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #25
                      Det förklarar varför det går så himla snabbt när fisk dör efter ett vattenbyte, syrebrist helt enkelt.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • endymion

                        #26
                        Ursprungligen postat av LN
                        Det förklarar varför det går så himla snabbt när fisk dör efter ett vattenbyte, syrebrist helt enkelt.
                        Dör fisken alltså direkt efter vattenbyte?

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #27
                          Hos mig har fisken inte dött, men de har varit dassiga. Står bara och hänger i hörnen. Nu har jag ju UV-filter, så de har troligen tagit en del av kloraminet.

                          Hos polaren och på jobbet har det däremot varit en del helt oförklarliga dödsfall. På jobbet har jag ännu inte riktigt klurat ut om det är i samband med vattenbyte som dödsfallen sker. Det handlar i allafall om frisk fisk, äter bra, uppvisar inga som helst sjukdomssymptom - dör gör de i allafall. Verkar som om olika fiskar är olika känsliga. En kompis byter vatten två gånger i veckan till sina Malawi, och de leker och frodas. Inga problem med hans Ancistrus heller, däremot är det svårt för Ancistrus på jobbet. Någon av polarens Mbunas har gått i lekstrejk, men sådant kan hända ändå om jag greppat det rätt. En flytt till nytt kar kan råda bot på det.

                          Nå, tills motsatsen är bevisad ger jag kloramin skulden för de oförklarliga dödsfallen. Vet inte om det kan lagras på något sätt och på sikt döda fisk också.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • olaJ
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 584

                            #28
                            Nu är mina kolfilter installerade

                            Så har jag äntligen fått tummen ur och satt min blandare och mina kolfilter på plats, fiskarna fick en helt annan stuns efter första vattenbytet faktiskt, skall bli spännande att se hur det artar sig i fortsättningen.
                            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #29
                              Snyggt Ola! Har du lust att tala om vad för filter du använder?

                              Mitt vattenverk håller som bäst på att bygga om, så snart får jag både lut och monokloramin i kranen. De slutar tillsätta kalk i vattnet som grädde på moset..

                              Det enda positiva är att de ökar mängden UV-filter. Tänk vad snälla de är

                              Såå, det börjar nog bli akut med ett kolfilter.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                #30
                                Ja, det där kolfiltret ser maffigt ut Ola, var har du köpt det?
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...