Hemichromis spec "bangui"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #46
    Ursprungligen postat av Jan Sørensen
    Billederne i # 10 viser helt sikkert Hemichromis sp."Bangui".

    HåkanM,s billeder mener jeg stadig viser en akvarieform af Hemichromis guttatus .
    Mycket intressant info, jag har också noterat att mina inte har något av det orange som finns med i andra beskrivningar. Å andra sidan så är mina köpta från Akvarieteknik för några år sedan. Jag tror att de härstammar från de fiskar daniel i malmö köpt i Danmark, enligt en uppgift Daniel skrivit så togs föräldrana till fiskarna in till Danmark av en Dansk ( tror han var ordförande i någon ciklid/akvarieförening i Danmark). Se bild 15-17 i följande tråd

    I lördags åkte Malmö Akvarieförening på en tur över bron till Köpenhamns bästa akvarieaffärer. Vi brukar göra dessa Köpenhamnsturer tre-fyra gånger per år. I Köpenhamn finns det en hel del bra akvarieaffärer med spännande utbud. MAF sponsrar resorna så att deltagarna bara behöver betala 100 kr inklusive broavgift och bensin.


    Se inlägg 20 i denna tråd där Daniel köper Bangui

    Idag har äntligen mina dvärgtilapior, T. snyderae lekt! :-D De har varit på gång i två månader men inte velat komma till skott. Möjligtvis beror deras tvekan på avsaknaden av grottor och möjligheten att gräva i det spartanskt inredda 720 litersakvariet där de går tillfälligt i väntan på att jag ska flytta. De tycks vara


    som visar Daniels fiskar. Men Daniel är ju på forumet lite då och då så han kan nog bekräfta om ättlingar till dessa fiskar nått akvarieteknik.

    Men jag skulle gärna se foto på "äkta" bangui fullt utfärgade för jämförelsen skull. Om mina är guttatus så är de små (hane ca 8 cm) och relativt snälla vilket väl talar mot detta, å andra sidan vet man väl aldrig vilka hybrider som förekommer i hobbyn.
    Senast redigerad av HåkanM; 19 augusti 2012, 14:40.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #47
      Det blev riktigt spännade denna tråd! Hoppas ändå det är denna du har.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Jan Sørensen
        Användare
        • februari 2005
        • 114

        #48
        Citater fra denne tråd:



        Citat:
        Ursprungligen postat av MAkke
        Akvarium Østerbro har annars en Hemichromis cristatus Gabon för vilken exakt fångstort är känd. Superfin! Jag har haft den tidigare med stor behållning --- dock funkar den inte med små barber som t.ex. Barbus jae, som jag nu håller. Min erfarenhet är att dom inte är särskilt aggressiva gentemot jämnstora firrar, medan dom däremot är typiska predatorer som gärna slukar småfisk.

        Mikael

        Just, det var dom! Det är Jan Sørensen (formand för Dansk Cichlide Selskab) som odlat dom. Mina hanar var c:a 10 cm och honorna 4-5 cm när dom lekte. Skulle inte förvåna mej om det är Jan som levererat fiskarna du köpte, eftersom han håller båda arterna:


        Lycka till med dom!
        Mikael

        Akvarium østerbro: De Hemichromis cristatus fra Gabon, som var mine unger er i vikeligheden Hemichromis stellifer fra Gabon og jeg har fangsted.
        Jan


        Jo visst, enligt Neonfisken var det Jan som odlat båda arterna, Hemichromis sp Bangui och Pelmatochromis nigrofasciatus , som jag köpte där.
        Daniel

        Ja det var mig der solgte dem til Neonfisken, og hvis det er den du har Håkon, så er det Hemichromis sp. "bangui" .
        Så jeg har åbenbart ikke haft mine "gamle" længe nok, så de er farvet helt ud.
        Den må jeg så have fat i igen.
        Jan
        Med venlig hilsen.
        Jan Sørensen
        www.vestafrika.dk
        E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #49
          Är det inte någon fler som har "bangui", vore kul med fler foton så
          vi får "om det går" mer klarhet i denna fråga. Är det "daniel i Malmös" fiskar som är ursprunget till alla bangui i Sverige eller har de kommit in även någon annan väg ?

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #50
            Ursprungligen postat av Jan Sørensen
            Citater fra denne tråd:

            Hemichromis stellifer fra Gabon og jeg har fangsted.
            Jan


            Jan

            den där är för jäkla fin, den skulle jag köpa om jag hittade i butik
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            Arbetssätt...