Hemichromis spec "bangui"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #16
    Ursprungligen postat av Erik Wikström
    Jag har också ett lekpar som det sprutar ut yngel från + ca 15 småttingar på 2-3 cm som går på uppväxt. Jag har dem i ett 240 med bla svärdbärare och 5 diskus och dom äger 80 procent av vattenvolymen...
    Visst håller de ett revir när de leker, men hos mig har de aldrig skadat någon annan fisk. Hur är de hos dig? Här har de varit snällare än en sajica, för att jämföra med något. Inte mesiga, men absolut inte heller aggressiva. Nästan som en palettciklid. De har inte skadat några av mina barber eller tetror, ens när de har yngel. De har inte haft en chans att försvara ynglena mot kongotetrorna någon längre tid.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 maj 2009, 19:55.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #17
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Visst håller de ett revir när de leker, men hos mig har de aldrig skadat någon annan fisk. Hur är de hos dig? Här har de varit snällare än en sajica, för att jämföra med något. Inte mesiga, men absolut inte heller aggressiva. Nästan som en palettciklid. De har inte skadat några av mina barber eller tetror, ens när de har yngel. De har inte haft en chans att försvara ynglena mot kongotetrorna någon längre tid.
      Tja, några kejsartetror har förlorat stjärten, misstänker startkt bangui,
      å andra sidan så simmar ju kejsartetrorna rätt långsamt.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #18
        Jag har 3 vuxna par av dessa nu, vilken firre, satt igår kväll och kollade på dessa, alla var utfärgade , vilka fiskar, dessa lär nog stanna hos mig för gott
        En ciklid som har allt, nästan lika mycket färg som lifali och ett temperament som palett. Rekommenderas varmt. Tänk att en sådan läcker firre kan vara såpass okänd.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Jag har 3 vuxna par av dessa nu, vilken firre, satt igår kväll och kollade på dessa, alla var utfärgade , vilka fiskar, dessa lär nog stanna hos mig för gott
          En ciklid som har allt, nästan lika mycket färg som lifali och ett temperament som palett. Rekommenderas varmt. Tänk att en sådan läcker firre kan vara såpass okänd.
          Hur är de i akvariet? Leker de? Vad har du för fisk med dem? Du råkar inte ha lite foton?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Hur är de i akvariet? Leker de? Vad har du för fisk med dem? Du råkar inte ha lite foton?
            Tyvärr inga foton, ja de leker rätt ofta, just nu har de sällskap av ett gäng golden + ett par Tilapia snyderae+ några Copadichromis azureus.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #21
              Lite bilder på Hemichromis spec Bangui, premiär för mig med bilder

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                #22
                Otroligt snygga fiskar !

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Riktigt fina!!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #24
                    Hanen är en riktig BIFF!
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #25
                      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Hanen är en riktig BIFF!
                      jäpp och jag har 3 par....

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #26
                        En bild till

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #27
                          Vad är det för kön på fiskarna på bilderna ovan? Även i början av tråden:
                          Japp, nu simmar 11 st Hemichromis spec "bangui" här i Luleå. Daniel_i_Malmö har i flera trådrar skrivit om denna fisk. tex http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56304&highlight=bangui Dessa trådar har ju skapat ett riktigt habegär hos mig o nu så fick jag äntligen tag i dem. Jag undrar om det är någon


                          Vad är lämplig eller minsta akvariestorlek? Kan man ha den i ett 100 liters kar?

                          Var kan jag läsa mer om den?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #28
                            Enligt min (ringa) erfarenhet är honorna mindre och något mer klarröda. Hanarna är något mer åt orange-hållet. Svårt i övrigt att se skillnad utseendemässigt. Beteendemässigt är det enklare. De vill gärna själva välja partner så egentligen spelar inte utseendemässig könsskillnad så stor roll - man måste ändå skaffa 4-5 stycken. De är väldigt snälla i mitt akvarium. Lite Bamse över dem: "Är man stor och stark måste man vara snäll", De tar inte skit från de andra cikliderna utan nöjer sig med att markera. De gör ett utfall emellanåt men fullföljer inte och "tokjagar" aldrig.

                            Mitt par skenlekte i förrgår. Honan hade en gigantisk äggledare ute och svepte sakta fram och tillbaka över en rot. Hanen följde efter och "befruktade" den (obefintliga) rommen. Jag hoppas på äkta vara inom en snar framtid.
                            Senast redigerad av Per B; 15 augusti 2012, 23:10.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #29
                              130 liter är nog minimum för ett stabilt par. Men med tanke på deras storlek, framtida yngel och eventuellt sällskap så tror jag ett 222-liters passar utmärkt.

                              När det gäller din trådlänk DaRe, så tror jag inte att bild fyra och fem är Hemichromis spec Bangui - de har den där förargliga svarta punkten vid stjärtfenans rot...
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #30
                                Ah, du har denna art nu med andra ord. Snygg måste jag säga. Kan du möjligen få fram bilder till artregistret tror du hane+ hone?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...