Sydamerika for beginners, del 2: Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #16
    snyggt Per, jag hade lagt i torkade boklöv på botten, tror det hade blivit pricken över i:et, dessutom är det kul att se dvärgcikliderna gömma sig bland löven
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #17
      Tack för tipset Wofflan. Jag har redan en hel del löv, visserligen ek. Med andra ord ska jag ha mer löv i förgrunden?
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #18
        Tycker det ser kanonfint ut Per. Gillar de långa grenarna eller rötterna. Sett ur en Apistogrammas ögon skulle det finnas mer löv på botten, men det sänker PHt och jag tycker du har fina värden på vattnet nu. PHt kan bli väl instabilt om man kommer i närheten av 6 och man vill inte få ett störtdyk till 4.

        Och jo, om man vill ha mer än en hanne Apistogramma så skulle jag förorda ett rejält röse av rötter typ i mitten av karet så man delar av reviren. Men det blir inte alltid så snyggt så det är en avvägningsfråga.

        Jo, och så klassikern, vill man ha lek så finns det inte mycket som slår en halv kokosnöt som grotta.

        Förövrigt så kanske du skulle droppa i några testpiloter innan Apistona går i.
        Senast redigerad av Olorin; 04 september 2008, 07:24.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #19
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Jag har inte några direkta frågor just nu men tänkte att lite feed-back aldrig är fel:

          Så här ser min nyinredda 222:a ut just nu. Jag kommer förmodligen att göra lite småjusteringar.
          Snyggt! Framför det karet kommer du tillbringa många timmar
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #20
            Tack Maths.

            Nu ska jag lägga skolböckerna åt sidan ett tag och åka och hämta ett stim vinkeltetror så akvariet kommer igång. Då får jag ju samtidigt de testpiloter som Olorin talade om.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #21
              Lite uppdatering:

              Igår kom jag hem från ett besök hos döttrarna i Göteborg. Denna mycket trevliga helg avslutades med ett besök hos ni-vet-vem i Kungsbacka. Därifrån bar jag hem ett par påsar innehållandes dels ett par av Microgeophagus Ramirezi av den blåare modellen, dels ett par av Apistogramma Pulchra, "blau spiegel" (hej Maths). Ciklidistiskt (finns det ordet?) ska alltså akvariet nu kompletteras med gul A. agassizii. Enligt plan kommer dessa individer att bestå av en mycket stilig, tjeckiskt odlad, ung man tillsammans med en av hans landsmaninnor. Detta vackra par ska kompletteras med Olorins tre ungmöer. Det tjeckiska paret hämtar jag i morgon, hur det ska bli med Olorins trio bestäms av hur känsliga hans nylekta Kurvciklider är.

              Otocinclusar och Fantomtetror finns att shoppa i Växjö. Mina drömmars pansarmalar får vänta en aning - jag vacklar.

              Än så länge är det väldigt roligt med SA. Hur det blir om jag i vanlig ordning lyckas döda mina växter återstår att se...
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #22
                Jag behöver er hjälp igen:

                Jag har hittills sänkt pH och KH med Amtra trop. Enligt lagen om alltings jävlighet har det preparatet givetvis försvunnit från hyllorna i alla akvarieaffärer i Växjö/Kalmar/Nybro. Beror det på att det märket har försvunnit i konkurrensen eller "bara" på att Simontorp har lagt ned?

                Min fråga är vilken alternativ produkt som är lämpligast? Hur väl står sig tex Tetra Aqua Ph/KhMinus mot Amtra Trop? När det gäller Amtra hade jag precis lärt mig att det var 6 ml per 10 liter vatten som gällde vid vattenbyte. Vad kan tänkas gälla med Tetras produkt. Finns det andra produkter som rekommenderas istället för Tetra Aqua Ph/KhMinus som ersättning för Amtra trop?
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • c90368
                  Användare
                  • september 2007
                  • 890

                  #23
                  Kolla denna länk

                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #24
                    Tack för tipset. Jag beställde precis 2 liter. Hoppas de sköter sig och levererar snabbt!
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • oaken
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 269

                      #25
                      Även:



                      Gillar Amtras produkter, använder själv Amtra Oak Bark Extract för att sänka pH, funkar suveränt.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Jag har ett gämg pirangatetror och det är nog den "bästa" tetra jag haft. Tetrevärldens Cyprichromis ungefär. Hannarna är hur snygga som helst när de står sida vid sida och spänner sig.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Jag har ett gämg pirangatetror och det är nog den "bästa" tetra jag haft. Tetrevärldens Cyprichromis ungefär. Hannarna är hur snygga som helst när de står sida vid sida och spänner sig.
                          Vilket är deras latinska namn?
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Vilket är deras latinska namn?
                            Vad jobbig du är

                            Jag surfade fram namnet Nannostomus beckfordi samt en bild på två hanar som spänner sig http://www.geocities.jp/goleshiiriin...ordi203top.jpg

                            De är inte lika "fjompiga" som smyckestetror utan rätt kaxiga.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              #29
                              Jag misstänkte att det var den

                              Har haft och har varianter från Nannostomus släktet så länge jag kan minnas. De är helt klart favoriter även hos mig!
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...