Sydamerika for beginners, del 2: Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Sydamerika for beginners, del 2: Hur många fiskar?

    Jag ber om ursäkt för följande klassiska nybörjarfråga (men ställer den ändå):

    Hur många fiskar är lämpligt att ha i ett 222-liters SA-kar med dvärgciklider?

    Jag har tänkt mig två-tre dvärgciklidarter, någon tetra och ett stim Corydoras. Kan jag verkligen ha tre sorters dvärgciklider eller bör jag nöja mig med två?

    Jag har tänkt mig A. cacatuoides och Grön bågciklid i sällskap med Boliviansk fjärilsciklid/Nyckelhålsciklid/Annan Apistogramma. Möjligt eller omöjligt?

    Vilken tetrasort rekommenderas? Jag har sneglat på falsk dolkstygnstetra, rosentetra, röd fantomtetra eller rödmunstetra. Hur många bör jag ha, jag har fuinderat på att eventuellt ha ett stim på 12-15 rödmunnar och 5-6 fantomtetror.

    Corydoras är enklast att bestämma: Jag planerar att ha åtta stycken Schwartzi, Panda eller Paleatus.

    Fisksoppa? Javisst, men kom med goda råd så kanske jag kan undvika soppan.
    Senast redigerad av Per B; 29 augusti 2008, 21:52.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Hade nog ej haft några malar av den typ som du säger för dessa kommer nog att ta allt vad yngel heter och ställa till oreda.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av Per Bjellert
      Jag ber om ursäkt för följande klassiska nybörjarfråga (men ställer den ändå):

      Hur många fiskar är lämpligt att ha i ett 222-liters SA-kar med dvärgciklider?

      Jag har tänkt mig två-tre dvärgciklidarter, någon tetra och ett stim Corydoras. Kan jag verkligen ha tre sorters dvärgciklider eller bör jag nöja mig med två?

      Jag har tänkt mig A. cacatuoides och Grön bågciklid i sällskap med Boliviansk fjärilsciklid/Nyckelhålsciklid/Annan Apistogramma. Möjligt eller omöjligt?

      Vilken tetrasort rekommenderas? Jag har sneglat på falsk dolkstygnstetra, rosentetra, röd fantomtetra eller rödmunstetra. Hur många bör jag ha, jag har fuinderat på att eventuellt ha ett stim på 12-15 rödmunnar och 5-6 fantomtetror.
      Corydoras är enklast att bestämma: Jag planerar att ha åtta stycken Schwartzi, Panda eller Paleatus.

      Fisksoppa? Javisst, men kom med goda råd så kanske jag kan undvika soppan.
      Hej!
      Många frågor på en gång. (precis som det skall vara)
      Tetrorna är du rätt på det, 2 stim med 20-25 djur.
      Får jag föreslå dolkstygnstetra från Orinoco en otrolig fisk.
      Fantomer + rödmunnar kommer att bli kanon.
      Corydoras inga problem men håll dig till de mindre arterna och här går Schwartzi bort.
      Dvärgciklider ja här ligger den stora utmaningen.
      Nyckelhålsciklider blir med tiden stora ca 14 cm (hannen) och väldigt bestämda med vad dom vill.
      Boliviansk fjäril stämmer väl överens med ovan väljer du någon av dessa arter skulle jag vara nöjd där. Apisto kan du ha 2 par i karet förutsatt det finns bra med rötter och växter.
      Att dra upp yngel i denna typ av akvarium är dömt att misslyckas på förhand. Men jag är helt övertygad om att du kommer få ägg och frisimmande yngel. (gäller samtliga arter) Men det är inte svårare än att du suger upp de ungar du vill ha och sätt dom i ett yngelkar där du matar med levande artemia så har du säkrat 2:a generationen på ett bra sätt.
      Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Mats: Jag tror att du har delvis rätt men jag vill ju så gärna ha metallpansarmalar, det har jag inte haft på 32 år...

        Anders: Ditt svar passar mig bättre, hoppas det stämmer bättre också. Jag nöjer mig med lek och frisimmande yngel. Kan jag få några yngel att överleva i sällskapsakvariet så är det en bonus, resten är jag beredd att dra upp i andra akvarier.

        Vad gäller C. Schwartzi har du säkert helt rätt, jag tänkte inte på att de är lite större. Det gäller ju även C. Paleatus men jag ska nog kunna hitta en metallpansarmal som är 4,5-5 cm och passar mig. När det gäller tetrorna så vill jag ju dels ha ett litet stim som stimmar bra och dessutom gärna några enstaka tetror med hög kropp (vilket jag aldrig haft tidigare). Nu muttrar min fru om att rödmuns-/rödnostetra är "ful" vilket inspirerar mig till att fundera på vinkeltetra. Den stimmar ju också fantastiskt bra, dessutom glädjer det LN.

        Dolkstygns-/dolkstickstetran är fantastiskt vacker men lite för stor för mitt akvarium och dess tänkta besättning, eller? Men en Fantomtetra från Mato Grosso går inte heller av för hackor.

        Jag har mycket att fundera på, cikliderna känns som ett mindre bekymmer i val och kval. Hur som helst, det är roligt att planera och i avvaktan på försäljning av fiskar så att det aktuella akvariet blir tomt så läser och planerar jag samtidigt som jag samlar in alkottar, eklöv och ekgrenar.

        Jag tar gärna emot fler tips och synpunkter på arter och antal fiskar.
        Senast redigerad av Per B; 30 augusti 2008, 18:53.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Hej!
          Lycka tilll med syd-amerika baljan.
          En trevlig bekantskap som äter alger kanske är på sin plats!?
          Helt ofarlig och mycket trevlig bekantskap är grenmalen. / Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Vinkeltetran är en underskattad fisk, enligt mig. Stimmar otroligt bra och går högre upp i karet. Överdelen är således "befolkad". Svart fantom är en av mina favoriter, de går lite längre ner i karet och är superfina när de spänner upp sig mot varandra.

            Små corys är t ex C. hastatus och C. panda. C. concolor blir inte heller särdeles stor men lite större än ovanstående.

            Med cikliderna hade jag nöjt mig med två par, som kommenterats ovan. Även om de kallas för dvärgciklider så tar de plats. Kan vara skoj att kombinera en grottlekare med en öppet lekande, t ex bågcikliden med kurvciklid eller L. dorsigera. Dessa är rätt tåliga och har inte särdeles stora krav på vattenvärdena heller, det kommer yngel även i kranvatten. Mitt tips är att du väljer dvärgciklider som är vanliga i handeln, om någon dör är det enkelt att komplettera paren.

            Som algätare rekommenderas varmt Otocinclus, liten men ruggigt effektiv. Fem-sex stycken blir bra, de håller gärna ihop i en liten grupp. Dagaktiva är de också, så de går inte på ciklidrommen. Extrem ytfisk är t ex marmorerad bilbuk, om du vill ha något som går enbart i ytan. Kör du dem så var noga med täckglaset, de är mycket duktiga hoppare. Fem-sex stänktetror kunde också göra sig bra, men de blir större än man tror och kräver plats.

            Lycka till!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Tack för synpunkterna Patrik. Det låter vettigt att jag får nöja mig med två par av cikliderna, kanske en trio och ett par, beroende på vilka sorter jag väljer? Vinkeltetrorna får stå för stimmet och några andra "högresta" för mångfalden.

              C. Panda har jag funderat på, det är bara lite trist att "alla" ska ha dem just nu. Otocinclus kanske inte är så dumt att ha, de får ju plats då jag nöjer mig med två ciklidsorter. Jag är inte van att behöva fundera på att skaffa fiskar för algrengöring, det sköter ju Tanganyikorna utan att man behöver fundera på det.

              Nu ska jag bara få i mig kaffet innan jag tömmer akvariet på fiskar och börjar förbereda vattnet.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Jag har rödmunstetror i ett par kar och den är otroligt bra på att stimma.

                Den vackraste tetra jag sett är denna: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...php?photo=9123

                Några sådana hade inte varit fel. Den är mer av den arga sortern som går högt uppe i karet.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Kan hålla med PatrikMalmo om att det är en fördel att välja Apistos som är vanliga i butik eftersom de är lite känsliga och dessutom finns en ganska stor risk för att få fejkhonor (dvs hanar som maskerar sig som små honor). Men om man inte bryr som om att anstränga sig så är min favorit Apistogrammoides Pucallpaensis som är en oerhört intressant fisk med sitt spelande och revirmarkerande samt att den har väldigt många olika färgnyanser. Men just nu vet jag inte ens var jag ska hitta ungfiskar att komplettera mitt bestånd med så den är fruktansvärt ovanlig.

                  Sen skulle jag vilja avråda från Platy och andra större ungfödare för algbekämpning. De ställer till oreda med att vara orädda och kåtsimma och gnugga sig mot dvärgcikliderna. Kan tänka mig att Endlers kan funka för det har jag inte haft.

                  Minns inte namnet, men det finns en liten blå tetra som är rätt cool som du skulle kunna prova.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Nicke SA
                    NCS Medlem
                    • januari 2007
                    • 290

                    #10
                    Tetran Olorin nämnde kan nog vara Kerritetra. Otroligt snygg, men har inte haft dem själv. Ifall intresse finns skulle jag kunna skänka en grupp Ap. eunotus "red tail". De blir bara fler och fler hos mig. Man behöver inte tricksa så mycket med vattnet för att de ska trivas och leka. Ett allmänt tips ifråga om fiskval är att kanske försöka undvika arter som lever i svartvatten. Det blir svårare att få till bra vattenparametrarna med ditt öländska vatten. Bolivianer och kurvciklider kommer dock trivas tror jag. För apistogramma får man kolla lite från art till art (vissa passar bättre, andra sämre).
                    Lycka till
                    Mvh Niklas
                    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #11
                      Nannostomus-tetrorna är fina, de har jag ett gott öga till sedan gammalt. Jag har dock aldrig haft några själv.

                      När det gäller Apistogramma så ligger Cacatuoides bra till. De är ju en av de vanligaste (och lättaste) enligt vad jag förstått. Det innebär förhoppningsvis att jag inte tar mig vatten över huvudet samtidigt som jag kommer att ha bra möjligheter att komplettera vid behov.

                      Jag ska titta närmare på Apistogramma eunotus och Kerritetra så fort jag hinner. Tack för alla tips så länge.

                      Just nu är jag i Växjö för att plugga några dagar men innan jag stack hann jag precis tömma 222-litersburken där hemma, sälja av ungfiskarna som gått i det samt preparera vattnet med Amtra Trop och få i alkottar, rötter, eklöv och ekgrenar. Ph var på 8, kh på 6 och gh på 6 (med reservation för gammalt gh-test) innan jag hade i alla grejorna. Det blir spännande att mäta på nytt om några dagar.
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        De olika smyckestetrorna är väldans fina och ett skoj alternativ. De stimmar dock inte alls och kommer lätt "bort" i ett större kar. För att de verkligen ska komma till sin rätt behöver de lugna medinvånare och helst en hel del inredning som går högt upp i karet (inkl. flytväxter). Hannarna tar små revir och gnabbas hela tiden de inte raggar brudar...

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Om du är i Växjö så kan du ju hälsa på mig och kika lite. Jag har faktiskt ett visst överskott på Apistogrammor som jag inte helt vet vad jag ska göra med. Och växter har jag ständigt överskott av om det skulle intressera. Skicka ett PM bara.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Det låter trevligt. PM är skickat.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #15
                              Jag har inte några direkta frågor just nu men tänkte att lite feed-back aldrig är fel:

                              Så här ser min nyinredda 222:a ut just nu. Jag kommer förmodligen att göra lite småjusteringar. Tack för inspirationen, växterna och de goda råden Olorin!

                              Om mina vattenvärden fortsätter att vara bra kommer jag att börja "befiska" akvariet i mitten på nästa vecka. Just nu ligger pH på 6.5, dKH på 7 (inte så illa för en Ölandsakvarist) och dGH på 6,5 (lita inte på det sista värdet, jag tror mitt vattenprov är för gammalt).

                              Fler frågor lär följa framöver!
                              Senast redigerad av Per B; 04 september 2008, 10:52.
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...