Vet folk vad L-malar egentligen är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robban1676
    Användare
    • september 2007
    • 13

    #31
    L-200 = Baryancistrus demantoides se länk http://www.planetcatfish.com/catelog...pecies_id=1805
    MVH Robban

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #32
      Jag håller helt med Ola i denna diskussion.

      Att försvara 'L-mal' med att det är det som används mest är lite som att försvara att man ska använda gamla latinska namn... Lamprologus, ahli, greshakei och inte minst debatten om Haplochromis vara eller inte vara... Det var många som ojjade sig när Ciklidbladet började införa dessa nya namn, just med argumentet att det var svårt att lära om. Det är glömt nu, och det nya och korrekta accepterat. Harneskmal är inte ens nytt, det är både det ursprungliga och det korrekta.

      Och, som jag påpekade i mitt första inlägg: Harneskmal är ett mycket beskrivande namn. L-mal är en kryptisk förkortning.

      Om Ciklidbladet enligt Olas förslag börjar skriva det korrekta Harneskmal och med förkortningen (L-mal) inom parentes kommer även de som i nuläget inte känner till den korrekta svenska benämningen snabbt att lära sig. Problemet är löst.
      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 augusti 2008, 20:32.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av Koi-fantast
        Det verkar ha blivit en groda där, http://www.planetcatfish.com/catelog...208&genus_id=0

        Hemiancistrus subviridis eller,
        Baryancistrus demantoides

        Jag vet inte om båda importeras, men då vet man iaf lite mer. Fångsplatser skulle säkert underlätta för de ser förbaskat lika ut.
        Ja som sagt, samma L-nummer kan t.o.m. tillhöra flera olika släkten som båda importeras. I affärerna så blandas dessa ofta friskt eftersom de båda säljs som L200.
        Ungefär som att det är en del drös med olika arter som säljs under namnet Golden Nugget (fast här är det ju inte L-numret som är fel föstås).

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #34
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Om Ciklidbladet enligt Olas förslag börjar skriva det korrekta Harneskmal och med förkortningen (L-mal) inom parentes kan även de som i nuläget inte känner till den korrekta svenska benämningen snabbt att lära sig. Problemet är löst.
          Yesss - Ciklidbladet sätter standarden för malarna i Sverige. Uppriktigt sagt - vem bryr sig.
          Vad gäller ciklider kan ju alltid CB och NCS påverka en del - men malar, hallå där vakna

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #35
            Ursprungligen postat av robban1676
            L-nummer använder vi som håller malar ofta för att det är lätt att hitta bra beskrivningar. Ex Jag odlar denna art Panaque sp. Om jag nu frågar någon här eller på Goc eller googlar på detta så kommer jag att få leta tills jag dör.Testa detta så får ni se. Men om jag nu vet L- nummret L-271 så kan jag gå in på denna sida http://www.planetcatfish.com/ och jämföra om det är denna fisk som jag har. Man går in på Cat-eLog sen L & LDA sen L-258+ så kan kan man läsa om minna Panaque sp ( L-271) oman sedan väljer thumbnails lite längre ner på dena sida kan man se alla Panaque sp.
            Hoppas att ni nu förstår lite mer om dessa allt är inte ciklider även om det är mycke.
            MVH Robban
            Det verkar vara något av en undertro på detta med L-nummer. Visst det är praktiskt och jag använder det själv ofta, men problemet är ju bara att detta är en modern version av handelsnamn och att det innehåller kopiösa mängder med fel.
            Det är ju t.o.m som så att det finns mängder av vanliga Loricariidae-arter som faktiskt inte ens har något L-nummer så om du bara går in på t.ex. planetcatfish och kollar på L-numren så kommer du att missa en massa intressanta arter.

            Kommentar

            • robban1676
              Användare
              • september 2007
              • 13

              #36
              det är lite som att ex kalla alla mori mori sp och inte lägga till lokaliteten eller orange det vore kul att se och läsa om och hur är det med alla nya ciklider som upptäcks det är ofta bara ex apistograma sp säger väldigt mycke.
              Det är samma med många hypancitrus L-numret säjer mer för oss som holler på med detta. Om man nu skall dikutera detta är det bättre att kala de för vadet är Loricariidae.
              MVH Robban

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #37
                Ursprungligen postat av robban1676
                det är lite som att ex kalla alla mori mori sp och inte lägga till lokaliteten eller orange det vore kul att se och läsa om och hur är det med alla nya ciklider som upptäcks det är ofta bara ex apistograma sp säger väldigt mycke.
                Det är samma med många hypancitrus L-numret säjer mer för oss som holler på med detta. Om man nu skall dikutera detta är det bättre att kala de för vadet är Loricariidae.
                MVH Robban
                Men vem har påstått att man skall utelämna L-numret?
                Varför inte då istället skriva t.ex. Hypancistrus sp. 'L066' / Hypancistrus sp. (L066) istället för bara L066.
                Utelämna L-numret gör man ju då bara när en art har blivit vetenskpligt artbestämd som t.ex. Hypancistrus zebra.

                Hur kan detta leda till missförstånd?

                Och om man bara skall köra med L-nummer vad kallar du då t.ex. Acanthicus adonis, Ancistrus multispinis
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 augusti 2008, 20:48.

                Kommentar

                • robban1676
                  Användare
                  • september 2007
                  • 13

                  #38
                  Det är väll som Kjell säger det är mycke fel när det gäller handelsnamn och även att det saknas en massa L- nummer men för tillfälet så är nog ändådetta det bästa
                  MVH Robban

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1338

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Yesss - Ciklidbladet sätter standarden för malarna i Sverige. Uppriktigt sagt - vem bryr sig.
                    Vad gäller ciklider kan ju alltid CB och NCS påverka en del - men malar, hallå där vakna
                    Det optimala vore naturligtvis om fler börjar använda det korrekta namnet. Att Sveriges överlägset största akvarietidskrift gör det är ju alltid en början.

                    'Vem bryr sig' är ett riktigt dåligt argument för att inte använda den korrekta och ursprungliga beteckningen. Det låter som en trotsig tonåring. Tycker jag.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Så skrivs knappast vetenskapliga namn
                      Tja eftersom L401 inte har blivit vetenskapligt beskriven så.

                      L/LDA är ett system som du redan vet och det är inte så att L-nummer följer släktnamn i bokstavsordning.

                      Jag kommer alltid att skriva ut L-nummer först sedan släktnamn. Kan säga att jag inte heller är unik med att börja skriva ut L-nr sedan släktnamn.

                      Däremot om den fått ett artnamn så skall man helst skippa L-nr. Hypancistrus zebra har blivit så pass känd så L046 borde egentligen skrotas, men jag klandrar ingen utan jag tycker det är bättre att bli förstådd än missuppfattad.

                      Men ni som är emot L-nr, skriver ni aldrig förkortningar i era meningar?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #41
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Det optimala vore naturligtvis om fler börjar använda det korrekta namnet. Att Sveriges överlägset största akvarietidskrift gör det är ju alltid en början.

                        'Vem bryr sig' är ett riktigt dåligt argument för att inte använda den korrekta och ursprungliga beteckningen. Det låter som en trotsig tonåring. Tycker jag.
                        Det tråkiga är väl snarare att "Sveriges överlägset största akvarietidskrift" bara har 1100-1200 medlemmar och bland dessa är intresset tämligen litet för malar. När kommer förresten nästa "Malbiten" - jag väntar och väntar.

                        Tackar för övrigt för komplimangen "trotsig tonåring", det är ju klart positivt eftersom jag annars brukar kallas för en "sur gammal gubbe"

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #42
                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Men ni som är emot L-nr, skriver ni aldrig förkortningar i era meningar?
                          Jag är inte emot L-nummer - dessa är trots alla sina fel och brister i alla fall oerhört mycket bättre än alla dessa fantasirika säljande handelsnamn som gold, super gold, orange peacock etc. etc.
                          L-numren har ju också den fördelen att man kan göra väldigt kul artbeskrivningar i affären.
                          Man kan t.ex. sälja L018 som har en max.storlek på 10 cm, med 80 cm som rek. min.storlek på akvariet och sedan L085 som har en max.storlek på 35 cm och med 200 cm som rek. min.storlek på akvariet.
                          L018 och L085 är nämligen samma art och den kallas för L018 som yngel och L085 som vuxen

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Ursprungligen postat av robban1676
                            det är lite som att ex kalla alla mori mori sp och inte lägga till lokaliteten eller orange det vore kul att se och läsa om och hur är det med alla nya ciklider som upptäcks det är ofta bara ex apistograma sp säger väldigt mycke.
                            Det är samma med många hypancitrus L-numret säjer mer för oss som holler på med detta. Om man nu skall dikutera detta är det bättre att kala de för vadet är Loricariidae.
                            MVH Robban
                            Jag har aldrig sagt att L-nummer ska utelämnas förutom på helt uppenbara saker som Hypancistrus zebra och "gatukorsningsancistrus". Men även där har jag lagt till L-numret när firren nämns första gången i artiklen om jag inte minns fel.

                            Min ursprungsfråga var "vet folk att L-mal är samma sak som haneskmal och Loricariidae?". Det verkar som om svaret är "nej". Det betyder att jag får stoppa in ordet L-mal när det skrivs om dessa arter. Samtidigt funkar orden harneskmal och sugmal bra mycket bättre i löpande text.

                            Sedan beror det ju på artikeln. Om vi tar den om dammar i Amazonas, eller de om fiskarna i Peru, då passar det bäst att skriva om Loricariidae. Är det en talsspråksartikel om "en himla massa nya L-malar med L-nummer man aldrig hört talas om innan" så passar det förstås bäst med ordet L-mal. Men rent generellt så kommer jag i löpande text ändra/ uppmana till till harneskmal eller Loricariidae om det passar.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              #44
                              Harneskmal är väl egentligen en direkt översättning från det tyska "Harnischwelse" så speciellt svenskt kanske det inte är, i gamla böcker finns många konstiga ord direkt översatta från tyskan. Jag själv föredrar Loricariid eller Loricariidae, L-nr före genus blir svårare att ändra då kanske 90-95% som diskuterar L-malar alltid skriver det före namnet, däremot använder jag ogärna ett L-nr om arten har fått ett vetenskapligt namn men skriver det ibland inom parantes ifall personen ifråga inte verkar veta vilken art det är.

                              C-nr har också upphört och det var anledningen till att Ian började med CW-nr.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              • Lutt
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 1919

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Jag har aldrig sagt att L-nummer ska utelämnas förutom på helt uppenbara saker som Hypancistrus zebra och "gatukorsningsancistrus". Men även där har jag lagt till L-numret när firren nämns första gången i artiklen om jag inte minns fel.

                                Min ursprungsfråga var "vet folk att L-mal är samma sak som haneskmal och Loricariidae?". Det verkar som om svaret är "nej". Det betyder att jag får stoppa in ordet L-mal när det skrivs om dessa arter. Samtidigt funkar orden harneskmal och sugmal bra mycket bättre i löpande text.

                                Sedan beror det ju på artikeln. Om vi tar den om dammar i Amazonas, eller de om fiskarna i Peru, då passar det bäst att skriva om Loricariidae. Är det en talsspråksartikel om "en himla massa nya L-malar med L-nummer man aldrig hört talas om innan" så passar det förstås bäst med ordet L-mal. Men rent generellt så kommer jag i löpande text ändra/ uppmana till till harneskmal eller Loricariidae om det passar.
                                Harneskmalar är inte direkt något nytt ord och de som hållt på länge eller haft någon gammal bok från 70-80 tal har med stor säkerhet träffat på ordet "Harneskmal".

                                Men när de började dela in malarna i ett L-system så blev det helt plötsligt L-malar och det ordet är så starkt rotat idag. Det låter fel att säga "flera Loricariidaer".

                                Kommentar

                                Arbetssätt...