Vet folk vad L-malar egentligen är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Vet folk vad L-malar egentligen är?

    Hej

    Vet folk att L-malar hör till familjen Loricariidae och att det finns ett svenskt namn för denna familj: Harneskmalar? "Ordet" L-mal är ju rätt gräsligt ur språklig synpunkt och i Ciklidbladet vill jag helst skriva loricariida malar eller harneskmalar, men vet folk vad det är?

    Sedan finns det ju C-nummer (är det samma sak som Corydoras?) samt CW- och LDA-nummer (vad är det?)
    Senast redigerad av Ola Svensson; 26 augusti 2008, 12:33.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Ordet harneskmal hade jag nästan glömt bort, men nu när du nämner det så minns jag tydligt att dessa malar alltid benämndes så när jag började läsa akvarielitteratur på åttiotalet. Och finns det ett adekvat svenskt namn finns det i min värld ingen anledning att använda ett annan beteckning.

    Det är naturligtivis inte oväsentligt i sammanhanget att beteckningen 'L-malar' blivit allmänt vedertagen på senare år. Men 'harneskmalar' är en betydligt mer beskrivande beteckning än det minst sagt kryptiska 'L-malar'.

    Ciklidbladet har en chans att gå i bräschen för iktyologisk språkvård!
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 augusti 2008, 11:03.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Hej

      Vet folk att L-malar hör till familjen Loricariidae och att det finns ett svenskt namn för denna familj: Harneskmalar? "Ordet" L-mal är ju rätt gräsligt ur språklig synpunkt och i Ciklidbladet vill jag helst skriva loricariida malar eller harneskmalar, men vet folk vad det är?

      Sedan finns det ju C-nummer (är det samma sak som Corydoras) samt CW- och LDA-nummer (vad är det?)

      är inte LDA nummer ett tillfälligt nummer det får i Datz, nu en grov gissing......
      loricariidae datz aktuelle..
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Vet inte om "C" i C-nummer står för Callichthyidae (familjen pansarmalar) eller Corydoras (släktet).
        Den helt förkrossande majoriteten obeskrivna pansarmalar tillhör förstås släktet Corydoras, så det spelar kanske ingen roll exakt vad C står för.

        CW-nummer är ordningsnummer som obeskrivna pansarmalar tilldelats av CorydorasWorld, och avses komplettera DATZ' C-nummer.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Sedan finns det ju C-nummer (är det samma sak som Corydoras?) samt CW- och LDA-nummer (vad är det?)
          C = Corydoradinae dvs Corydoras
          CW = Corydoras World (system som införts av Ian Fuller)
          LDA = Loricariidae Das Aquarium (införts av tidskriften Das Aquarium som inte längre existerar)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            "L-mal" är för mig mer uptodate,sas än "harneskmal". Hellre använda rätta namnet Loricariidae,men jag e typ dyslexisk och lat så jag säger& skriver kortågott "L-mal"
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              För mig räcker L-mal gott och väl med tanke på att det är så lätt att komma ihåg, men profsen får gärna skriva "Loricariidae" oftare så kanske det ordet blir mer vedertaget.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Tja, nu menade jag inte att man inte skulle skriva L-mal på forumet, utan om folk förstår att loricariid, harneskmal och L-mal är samma sak om jag kör de två första som standard i Ciklidbladet. L-mal är helt enkelt inte snyggt i tryck och får betraktas som slang.

                Ps. Jag förstår inte vad du menar med att L-mal är mer up to date än harneskmal Ozrik. Om du inte menar att L-mal är det som används på forumet och det är ju det jag undrar över: Vet folk att L-mal har ett svenskt namn (harneskmal) och att de hör till familjen Loricariidae?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Tja, nu menade jag inte att man inte skulle skriva L-mal på forumet, utan om folk förstår att loricariid, harneskmal och L-mal är samma sak om jag kör de två första som standard i Ciklidbladet. L-mal är helt enkelt inte snyggt i tryck och får betraktas som slang.

                  Ps. Jag förstår inte vad du menar med att L-mal är mer up to date än harneskmal Ozrik. Om du inte menar att L-mal är det som används på forumet och det är ju det jag undrar över: Vet folk att L-mal har ett svenskt namn (harneskmal) och att de hör till familjen Loricariidae?
                  Vet och vet.
                  De flesta kallar dom idag för "sugmalar"
                  Därefter är väl L-malar det vanligaste.
                  Väldigt få pratar idag om "harneskmalar" och vet om vad det är
                  De flesta pratar idag om L-malar och folk i gemen vet nog vilka fiskar som avses med detta - dämed inte sagt att de alla vet att L står för Loricariidae.

                  Så är ambitionen att folk skall förstå vilka fiskar som avses bör du nog kalla dom för L-malar - du kan ju då skriva "L-(Loricariidae)-mal" om du vill förtydliga.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Vet och vet.
                    De flesta kallar dom idag för "sugmalar"
                    Därefter är väl L-malar det vanligaste.
                    Väldigt få pratar idag om "harneskmalar" och vet om vad det är
                    De flesta pratar idag om L-malar och folk i gemen vet nog vilka fiskar som avses med detta - dämed inte sagt att de alla vet att L står för Loricariidae.

                    Så är ambitionen att folk skall förstå vilka fiskar som avses bör du nog kalla dom för L-malar - du kan ju då skriva "L-(Loricariidae)-mal" om du vill förtydliga.
                    Snarare "L-mal (Loricariidae)" men då föredrar jag "harneskmal (L-mal)" första gången och sedan "harneskmal" alternativt "loricariid (L-mal)" och sedan "loricariid".

                    Men men. Bindestreck, särskrivning och annat otyg är är fult och ska motarbetas

                    Ambitionen kan aldrig var att alla alltid ska veta vad allt är. Det måste finnas en kvalitetsaspekt också.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 26 augusti 2008, 16:27.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Hmm, jag utgick från att folk idag förstår att "L" står för Loricariidae. När jag var en liten hette det att Ancistrus etc var en "harnesk-mal". Många år senare när L-malarna blev poppis som Loricariidae med alla dessa nr verkade det i tal som"harneskmal" försvann. No big deal,dumt att förvirra med "uptodate".
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Snarare "L-mal (Loricariidae)" men då föredrar jag "harneskmal (L-mal)" första gången och sedan "harneskmal" alternativt "loricariid (L-mal)" och sedan "loricariid".

                        Men men. Bindestreck, särskrivning och annat otyg är är fult och ska motarbetas

                        Ambitionen kan aldrig var att alla alltid ska veta vad allt är. Det måste finnas en kvalitetsaspekt också.
                        Så om man lever med i utvecklingen och använder dagens uttryck så innebär det alltså att man är emot kvalitet
                        Fast nu förstår jag i och för sig varför inte Ciklidbladet tar in någon recension av boken Back to Nature guide om L-malar. Skulle väl istället ha kallat den för Back to Nature guide om harneskmalar

                        För övrigt anser jag istället att ett bra mycket större problem är att folk i gemen oftast bara kallar sina malar för L001, L201, etc etc. istället för att använde de vetenskapliga namnen.
                        Detta eftersom ett L-nummer kan vara uppdelat på flera arter och tvärt om dvs en och samma art kan ha flera L-nummer. L-numren är inte annat än en modern version av tillfälliga handelsnamn.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 augusti 2008, 16:44.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Så om man lever med i utvecklingen och använder dagens uttryck så innebär det alltså att man är emot kvalitet
                          Fast nu förstår jag i och för sig varför inte Ciklidbladet tar in någon recension av boken Back to Nature guide om L-malar. Skulle väl istället ha kallat den för Back to Nature guide om harneskmalar
                          Ingen har skickat in en recension av boken, men om det kommer en så tar jag självklart mot den (även om L-malar inte är ciklider). Att det skulle vara mot "utvecklingen" att använda svenska är bara trams.

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          För övrigt anser jag istället att ett bra mycket större problem är att folk i gemen oftast bara kallar sina malar för L001, L201, etc etc. istället för att använde de vetenskapliga namnen.
                          Detta eftersom ett L-nummer kan vara uppdelat på flera arter och tvärt om dvs en och samma art kan ha flera L-nummer. L-numren är inte annat än en modern version av tillfälliga handelsnamn.
                          Du har alltså inte märkt att jag kör vetenskapliga namn istället för nummer på dessa?
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            1/ Ingen har skickat in en recension av boken, men om det kommer en så tar jag självklart mot den (även om L-malar inte är ciklider).
                            2/ Att det skulle vara mot "utvecklingen" att använda svenska är bara trams.
                            3/ Du har alltså inte märkt att jag kör vetenskapliga namn istället för nummer på dessa?
                            1/ När boken kom ut skickade jag den till den person som NCS utsåg att göra detta. Det var nog före du tog över som redaktör.
                            2/ Nej, men att inte vägra anpassa sig till dagens språkbruk tycker jag nog är detta.
                            3/ Varken L-malar eller harneskmalar är vetenskapliga begrepp så detta kan väl kvitta. Vad jag avsåg var artnamnen och om CB här har använt de vetenskapliga namnen i stället för bara L-numret är det bra. Ids inte kolla i CB - det är ju som sagt inte så ofta det skrivs om L-malar (förlåt harneskmalar) i CB.

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 1919

                              #15
                              Das Aquarium gick väl i graven i mitten av 90-talet och det är därför det inte finns några nya LDA-nummer.

                              L-malar har jag inget problem att skriva men däremot pleco. Vissa kallar en viss art för Pleco (vanligtvis Pterygoplichthys pardalis), engelska handelsnamnet för denna art är ju common pleco och i Svenska butiker vanlig pleco. Men Pleco är egentligen det vi svenskar menar med harneskmalar/sugmalar dvs de arter som tillhör släktet Loricariidae.

                              L- är heller inget svenskt påfund utan finns i många länder, tyskarna har väl L-welse.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...