Tropheus Blue Rainbow?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• slusken
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Stephan E
    Lyckas du få dem att färga ut riktigt ordentligt så är det bara att grattulera till en riktigt snygg troffegrupp. Lägg in lite bilder på dem när du har fått igång dem.
    Ja tyvärr har jag inte köpt dom än. Men blir det av att jag köper den gruppen så kommer det självfallet att komma upp en hel radda med bilder!

Lämna en kommentar:

• Stephan E
    svarade
    Ursprungligen postat av slusken
    Så kan det säkert vara men jag ser det bara som ytterligare en utmaning. Får man dom att färga så är dt helt klart den finaste Troffe jag har sett i alla fall.

// Jim!
    Lyckas du få dem att färga ut riktigt ordentligt så är det bara att grattulera till en riktigt snygg troffegrupp. Lägg in lite bilder på dem när du har fått igång dem.

Lämna en kommentar:

• slusken
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Stephan E
    Säger detsamma. Mycket krävande när det gäller vattenkvalitet och det behövs vara väldigt mycket ljus för att de ska färga ut. Sedan ska de ha blå ryggfena med extremt lite rött för att det ska vara kanonkvalitet.
    Så kan det säkert vara men jag ser det bara som ytterligare en utmaning. Får man dom att färga så är dt helt klart den finaste Troffe jag har sett i alla fall.

// Jim!

Lämna en kommentar:

• Stephan E
    svarade
    Ursprungligen postat av specmats
    har några ggr sett fantastiska Chaitika, men för det mesta inte, (mh och actinic är ett måste..)
    Säger detsamma. Mycket krävande när det gäller vattenkvalitet och det behövs vara väldigt mycket ljus för att de ska färga ut. Sedan ska de ha blå ryggfena med extremt lite rött för att det ska vara kanonkvalitet.

Lämna en kommentar:

• specmats
    svarade
    har några ggr sett fantastiska Chaitika, men för det mesta inte, (mh och actinic är ett måste..)

Lämna en kommentar:

• ozric
    svarade
    Chaitikan som går mer åt det blå och kritvita hållet e riktigt j-a snygg tycker jag. Dessvärre ser man oftare den som påminner mer om sämre Lufubu (vilket inte heller är så pjåkigt).

Inredningen åt troffar funkar bäst med minimalt med sten och ett tunnt lager av fin korallsand/grus,tycker jag.Man slipper en hel del tråkgöra vid vtn-byten då om man har så lite sten/skrevor som möjligt som skit samlas inunder. Man kommer lättare åt att vakuum-suga sanden också.

Lämna en kommentar:

• deelay
    svarade
    Chaitikan e otroligt fin i bra ljus.
    Fyll 70% av botten med runda stenar stora som handbollar, det blir som kanaler och gångar mellan dom då... det blir kanon bra =)

Lämna en kommentar:

• slusken
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    som du säger BB så kan chaitikan bli lite till intet sägande men är dom i bra kvalité och färgar på bra så är dom sannslöst fina.
    En sort som blue rainbow moorii anser jag är så pass lugn att 40 eller kanske 50 skulle va fullt tillräckligt i ett 980.
    Det som är lite dummt är ju att skall man köpa in 50st firrar så kostar det en rejäl slant men bättre o köpa några mer än man tänkt för ges de för stor platts så kan det ibland leda till ökad aggressivitet och de kan då döda varandra.
    Jag måste säga att de jag hittills sett av dessa djur har varit helt fantastiskt vackra. Sen är den väl inte så vanlig om jag har förstått saken rätt och det gör ju inte saken sämre i mina ögon i alla fall.
    Men jag skulle klara mig med en grupp på runt 40-50 djur då tror du?
    Hur skulle ni inreda karet på för vis för att det skulle vara optimalt? Jag har hört någonstans att man bör göra flera mindra högar med sten så att flera hanar kan få sina egna revir. Stämmer det eller ska jag satsa på att ha en massa sten i en stor hög eller ska jag skippa stenen så långt som möjligt?
    Vilket bottenmaterial skulle lämpa sig bäst? Jag har fin sand i karet som det är inrett i dag.

// Jim!

Lämna en kommentar:

• jonre723
    svarade
    Du kan i en så stor burk ha 5 stycken, men 50 är betydligt lättare om än krävande på ett annat sätt...

Jag tycker att Chaitika tveklöst är en av de snyggaste Tropheusvarianterna. Synd och tråkigt att man inte ser den oftare.

Lämna en kommentar:

• Falköping Andreas
    svarade
    som du säger BB så kan chaitikan bli lite till intet sägande men är dom i bra kvalité och färgar på bra så är dom sannslöst fina.
    En sort som blue rainbow moorii anser jag är så pass lugn att 40 eller kanske 50 skulle va fullt tillräckligt i ett 980.
    Det som är lite dummt är ju att skall man köpa in 50st firrar så kostar det en rejäl slant men bättre o köpa några mer än man tänkt för ges de för stor platts så kan det ibland leda till ökad aggressivitet och de kan då döda varandra.

Lämna en kommentar:

• shreek
    svarade
    Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Det har du rätt i men det beror ju på om han ska odla.
    odla eller inte yngel e ju alltid kul

Lämna en kommentar:

• Bright_Blue
    svarade
    Det har du rätt i men det beror ju på om han ska odla.

Ursprungligen postat av shreek
    nackdelen med leleupi kan ju vara att den knycker rättmycket yngel.

Lämna en kommentar:

• shreek
    svarade
    Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Tror det är svårt att lyckas med 40 troffar i ett så pass stort akvarium, skulle snarare tro att du behöver 70-80st. Själv håller jag tropheus i grupper om 25-30 individer i 310L och det funkar hur bra som helst. Dubbar kan du ju blanda om du känner för. Personligen hade jag nog skaffat dubbar och moliro kanske då jag tycker chaitika är ganska tillintetsägande. Som sällskap hade jag nog slängt i lite j. regani, leleupi och ev aulonocranus dewindti.

nackdelen med leleupi kan ju vara att den knycker rättmycket yngel.

Lämna en kommentar:

• slusken
    Gäst svarade
    Oj vad det tog fart!! Skitskoj!!
    En hel del att ta i beaktning helt klart! Fortsätt ösa på med fler förslag, tips och idéer!

// Jim!

Lämna en kommentar:

• Bright_Blue
    svarade
    Tror det är svårt att lyckas med 40 troffar i ett så pass stort akvarium, skulle snarare tro att du behöver 70-80st. Själv håller jag tropheus i grupper om 25-30 individer i 310L och det funkar hur bra som helst. Dubbar kan du ju blanda om du känner för. Personligen hade jag nog skaffat dubbar och moliro kanske då jag tycker chaitika är ganska tillintetsägande. Som sällskap hade jag nog slängt i lite j. regani, leleupi och ev aulonocranus dewindti.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...