Tropheus Blue Rainbow?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slusken

    Tropheus Blue Rainbow?

    Tjenare alla insatta!

    Jag har ramlat på en Troffe som ska kallas Blue Rainbow enligt de uppgifter jag har fått. Jag undrar om det är det korrekta namnet på firren eller om det finns något annat som är mer korrekt?
    Finns det i så fall någon här ute som har erfarenhet av denna otroligt vackra fisk? Hur många kan vara lämpligt att ha i ett 980-liters kar och vilken annan Troffe skulle passa att ha tillsammans med denna?

    Tacksam för alla svar jag kan få!

    // Jim!
  • ciklidjorgen
    Användare
    • september 2006
    • 32

    #2
    tropheus

    Ursprungligen postat av slusken
    Tjenare alla insatta!

    Jag har ramlat på en Troffe som ska kallas Blue Rainbow enligt de uppgifter jag har fått. Jag undrar om det är det korrekta namnet på firren eller om det finns något annat som är mer korrekt?
    Finns det i så fall någon här ute som har erfarenhet av denna otroligt vackra fisk? Hur många kan vara lämpligt att ha i ett 980-liters kar och vilken annan Troffe skulle passa att ha tillsammans med denna?

    Tacksam för alla svar jag kan få!

    // Jim!
    blue rainbow vet jag inte vad det är för en men tropheus duboise den enda troffe du kan ha med andra troffar den korsar sig inte mvh ciklidjorgen
    allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Blue rainbow är tropheus moorii chaitika (blue rainbow) Inga tropheus lämpar sig egentligen bra att blandas utan bör hållas enskilda. Dubbar kan funka men de har en benägenhet att vara mer gluppska på maten. Min rekomendation är därför att du bör minst ha 40st i ett 980 liters kar av en o samma sort.
      Lycka till.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • slusken

        #4
        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Blue rainbow är tropheus moorii chaitika (blue rainbow) Inga tropheus lämpar sig egentligen bra att blandas utan bör hållas enskilda. Dubbar kan funka men de har en benägenhet att vara mer gluppska på maten. Min rekomendation är därför att du bör minst ha 40st i ett 980 liters kar av en o samma sort.
        Lycka till.
        Tack för svaret!
        OK! Om jag "bara" ska ha en sorts Troffe i karet skulle man kunna ha någon annan Tanganyikaciklid tillsammans med den då för att få en annan dynamik i karet eller är det bara att be om trubbel?

        // Jim!

        Kommentar

        • shreek
          Användare
          • december 2006
          • 367

          #5
          Ursprungligen postat av slusken
          Tack för svaret!
          OK! Om jag "bara" ska ha en sorts Troffe i karet skulle man kunna ha någon annan Tanganyikaciklid tillsammans med den då för att få en annan dynamik i karet eller är det bara att be om trubbel?

          // Jim!
          jullar hästnosar och synodontis e väll de klasiska
          Provar på saltbalja för tillfället

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Ursprungligen postat av slusken
            Tack för svaret!
            OK! Om jag "bara" ska ha en sorts Troffe i karet skulle man kunna ha någon annan Tanganyikaciklid tillsammans med den då för att få en annan dynamik i karet eller är det bara att be om trubbel?

            // Jim!
            Som shreek sa så är Hästnosar ett superbt sällskap. Synodontis petricola är också ok sällskap men inte den göklekande Multipunktatusen bara.
            Har man lite flata stenar staplade på varandra så är ett par jullar ett roligt sällskap med.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Petrochromis trewavasae eller famula borde funka bra i ett så stort kar tillsammans med troffar.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Tror det är svårt att lyckas med 40 troffar i ett så pass stort akvarium, skulle snarare tro att du behöver 70-80st. Själv håller jag tropheus i grupper om 25-30 individer i 310L och det funkar hur bra som helst. Dubbar kan du ju blanda om du känner för. Personligen hade jag nog skaffat dubbar och moliro kanske då jag tycker chaitika är ganska tillintetsägande. Som sällskap hade jag nog slängt i lite j. regani, leleupi och ev aulonocranus dewindti.

                Kommentar

                • slusken

                  #9
                  Oj vad det tog fart!! Skitskoj!!
                  En hel del att ta i beaktning helt klart! Fortsätt ösa på med fler förslag, tips och idéer!

                  // Jim!

                  Kommentar

                  • shreek
                    Användare
                    • december 2006
                    • 367

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bright_Blue
                    Tror det är svårt att lyckas med 40 troffar i ett så pass stort akvarium, skulle snarare tro att du behöver 70-80st. Själv håller jag tropheus i grupper om 25-30 individer i 310L och det funkar hur bra som helst. Dubbar kan du ju blanda om du känner för. Personligen hade jag nog skaffat dubbar och moliro kanske då jag tycker chaitika är ganska tillintetsägande. Som sällskap hade jag nog slängt i lite j. regani, leleupi och ev aulonocranus dewindti.

                    nackdelen med leleupi kan ju vara att den knycker rättmycket yngel.
                    Provar på saltbalja för tillfället

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Det har du rätt i men det beror ju på om han ska odla.

                      Ursprungligen postat av shreek
                      nackdelen med leleupi kan ju vara att den knycker rättmycket yngel.

                      Kommentar

                      • shreek
                        Användare
                        • december 2006
                        • 367

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Det har du rätt i men det beror ju på om han ska odla.
                        odla eller inte yngel e ju alltid kul
                        Provar på saltbalja för tillfället

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          som du säger BB så kan chaitikan bli lite till intet sägande men är dom i bra kvalité och färgar på bra så är dom sannslöst fina.
                          En sort som blue rainbow moorii anser jag är så pass lugn att 40 eller kanske 50 skulle va fullt tillräckligt i ett 980.
                          Det som är lite dummt är ju att skall man köpa in 50st firrar så kostar det en rejäl slant men bättre o köpa några mer än man tänkt för ges de för stor platts så kan det ibland leda till ökad aggressivitet och de kan då döda varandra.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • jonre723
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 439

                            #14
                            Du kan i en så stor burk ha 5 stycken, men 50 är betydligt lättare om än krävande på ett annat sätt...

                            Jag tycker att Chaitika tveklöst är en av de snyggaste Tropheusvarianterna. Synd och tråkigt att man inte ser den oftare.
                            Och så är det.
                            /J

                            Kommentar

                            • slusken

                              #15
                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              som du säger BB så kan chaitikan bli lite till intet sägande men är dom i bra kvalité och färgar på bra så är dom sannslöst fina.
                              En sort som blue rainbow moorii anser jag är så pass lugn att 40 eller kanske 50 skulle va fullt tillräckligt i ett 980.
                              Det som är lite dummt är ju att skall man köpa in 50st firrar så kostar det en rejäl slant men bättre o köpa några mer än man tänkt för ges de för stor platts så kan det ibland leda till ökad aggressivitet och de kan då döda varandra.
                              Jag måste säga att de jag hittills sett av dessa djur har varit helt fantastiskt vackra. Sen är den väl inte så vanlig om jag har förstått saken rätt och det gör ju inte saken sämre i mina ögon i alla fall.
                              Men jag skulle klara mig med en grupp på runt 40-50 djur då tror du?
                              Hur skulle ni inreda karet på för vis för att det skulle vara optimalt? Jag har hört någonstans att man bör göra flera mindra högar med sten så att flera hanar kan få sina egna revir. Stämmer det eller ska jag satsa på att ha en massa sten i en stor hög eller ska jag skippa stenen så långt som möjligt?
                              Vilket bottenmaterial skulle lämpa sig bäst? Jag har fin sand i karet som det är inrett i dag.

                              // Jim!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...